نمادهای بزرگ خودرویی به مدار صعود بازگشتند

در دادوستدهای روز ‌دوشنبه بازار سهام، برخی نمادهای خودرویی همگی سبزپوش شدند به‌طوری‌که نمادهای ایران‌خودرو، سایپا، زامیاد و گروه بهمن مثبت و نمادهای بهمن‌دیزل، ایران‌خودرودیزل، سایپادیزل و کرمان‌خودرو منفی شدند. این درحالی است که شاخص‌کل بورس مثبت شد. همچنین روز دوشنبه در گروه خودرویی طی ۱۵هزار نوبت معاملاتی ۳۳۷میلیون سهم به ارزش ۱۱۴میلیارد تومان موردمعامله قرار گرفت که نسبت‌به روز یکشنبه با افت روبه‌رو بود. همچنین ارزش بازار گروه خودرویی تا پایان معاملات روز یکشنبه بالغ‌بر ۲۲۸ هزار میلیارد تومان شد.

بازگشت بورس به روند صعودی

روز دوشنبه و در جریان معاملات بازار سهام، شاخص کل بورس با رشد ۲.۱۵۷ واحدی در محدوده دو میلیون و ۷۶ هزار واحد قرار گرفت. شاخص‌کل‌ هم‌وزن نیز با افت ۸۲واحدی در محدوده ۶۶۸ هزار واحد ایستاد. در این بازار نیز ۸.۷ میلیارد ورقه سهم به ارزش بیش‌از ۵.۳ هزار میلیارد تومان معامله شد. شاخص فرابورس نیز با کاهش ۴۰واحدی در محدوده ۲۲هزار واحدی قرار گرفت.

در فرابورس نیز ۴میلیارد ورقه اوراق بهادار به ارزش بیش‌از ۷هزار میلیارد تومان دادوستد قرار شد. این درحالی است بازار سرمایه همچنان منتظر تعیین رئیس‌جمهور جدید است. بر این اساس، نمی‌توان از این بازار انتظار معاملات پر رونقی را داشت.

در این مقطع، هم منفی‌های سنگین و هم مثبت‌های سنگین موقت به‌نظر می‌رسند، چراکه بورس در حالت بلاتکلیفی قرار دارد.کارشناسان معتقدند که تا روز چهارشنبه و انتخاب رئیس‌جمهور جدید، بورس متعادل و بدون جهت‌گیری مشخصی معاملات خود را ادامه خواهد داد.

پیش‌بینی می‌شود امروز نیز روز متعادلی برای بازار باشد.

ازسوی‌دیگر بهروز محبی نجم‌آبادی، نماینده مجلس با اشاره به اینکه بازار سهام در شرایط کنونی، تحت‌تاثیر رفتارهای هیجانی و سیاسی مربوط به انتخابات ریاست‌جمهوری قرار دارد، گفت: به طور کلی عوامل سیاسی، سرمایه‌گذاران را با یکسری از رفتارهای هیجانی مواجه کرده که این موضوع پس از نتیجه نهایی انتخابات برطرف خواهد شد.

محبی نجم‌آبادی با تاکید بر این که حمایت‌های دولت و مجلس، فضای مطمئنی را در بازار سرمایه حاکم می‌کند، تصریح کرد: هم‌اکنون با اصلاح دستورالعمل‌ «بند «س» تبصره۶ قانون بودجه۱۴۰۳»

بستر لازم برای ورود سرمایه به بازار فراهم شده و امید می‌رود در دولت چهاردهم با اصلاح برخی ساختارهای کلان اقتصادی شاهد اتفاقات مثبت در بازار باشیم.

وی با بیان این که نباید اجازه داد عده‌ای فضای اقتصادی کشور ازجمله بورس را به واسطه انتخابات ریاست‌جمهوری ملتهب کنند، گفت: تجربه نشان داده است طی سال‌های گذشته، بازار با وجود جو روانی منفی به ثبات لازم رسیده است.


منبع

درباره ی ماکان نیوز

مطلب پیشنهادی

اپیزود هفتم از فصل اول پادکست رادیو کامیون آرین دیزل منتشر شد

اپیزود هفتم از فصل اول پادکست رادیو کامیون آرین دیزل منتشر شد منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *