نقد و بررسی بازی Star Wars: Outlaws – باجگیری عاطفی

کیو کیو بنگ بنگ گلوله‌هایی که به هدف نمی‌خورند، دروازه‌های باریک و خشاب عوض کردن‌ها، همان اندازه که هیجان‌انگیز، نوستالژیک هم هست. این چیزی است که بسیاری از شما با آن بزرگ شده‌اید. این تجسم آدرنالین است. این است معنای جنگ ستارگان. با نقد و بررسی بازی Star Wars: Outlaws همراه گیم‌نیوز باشید.

با محبوبیت غیرقابل وصفی که دارد، نفوذ جمعی  جنگ ستارگان بر طرفداران به این معناست که سنت‌شکنی کردن نیاز به خطرپذیری زیادی دارد. مخالفت‌های کوبنده و توهین‌آمیز اینترنتی از سوی طرفداران جنگ ستارگان یک صحنه‌ی تکراری است. بنابراین توسعه یک بازی جهان باز با یک قهرمان زن که تا حد زیادی سعی می‌کند خودش را وارد جدال جدای و سیث نکند، معلوم نبود عاقبت خوشی داشته باشد.

به عنوان یک طرفدار جنگ ستارگان و بازی‌های جهان باز، می‌دانستم شانس زیادی برای لذت بردن از Star Wars: Outlaws دارم. با توجه به آن‌چه از بازی دیده بودم، مجذوب جهان آن، و صادقانه خوشحال از حضور نیکس به عنوان یک همراه دوست‌داشتنی، با انتظار تقریبا بالایی وارد بازی شدم. انتظار داشتم بازی تجربه‌ی بلاک‌باستری پرهیجان فیلم‌ها را تکرار کند. اما آنچه انتظار نداشتم، این بود که بازی حتی از این انتظارات نیز فراتر رود.

 نقد و بررسی بازی Star Wars: Outlaws

به طور کلی، بازی Star Wars Outlaws یک جنگ ستارگان واقعی است. یعنی صرفا یک بازی دیگر از Ubisoft نیست: منظورم این است که اساسینز کرید نیست یا فار کرای نیست. بازی استودیوی Massive شخصیت خاص خودش را دارد، و هویت جنگ ستارگان به وضوح در آن دیده می‌شود. بازی به شدت به این حماسه وفادار است، چه از نظر موقعیت‌ها، دیالوگ‌ها، موسیقی (که بسیار به موسیقی اصلی نزدیک است)، دکورها، همه چیز صد درصد جنگ ستارگان است.

برای مثال، در تاتوئین، واقعا احساس کردم که در یک فیلم جنگ ستارگان نوین قدم می‌زنم. غرق در این لحظات باشکوهی که بالاخره تجربه آن‌ها میسر شده بود، چندین بار اسپیدر خودم را متوقف کردم تا فقط به افق نگاه کنم. زیبا بود. در واقع، این بازی باعث شد که بخواهم اولین فیلم جنگ ستارگان را دوباره ببینم و فکر می‌کنم این کیفیتی کم‌نظیر است که بازی به دست آورده.

و به علاوه باید حتما به این هم اشاره کرد که رندرینگ بازی شگفت‌انگیز است. انجین Snowdrop کار خود را انجام می‌دهد و حتی اگر چهره‌ها و برخی از انیمیشن‌ها صیقل‌نخورده به نظر برسند، ما با چیزی بسیار زیبا روبرو هستیم. با محیط‌های زنده و طبیعی. و علاوه بر این، با نوارهای سیاه بالا و پایین صفحه، نمایی بسیار سینمایی داریم که حتی جلوه‌ی بیشتری به بازی می‌دهد. با این تبصره که البته اگر دلتان می‌خواهد تصویر بزرگ‌تری داشته باشید می‌توانید آن‌ها را بردارید.

داستان و شخصیت‌پردازی

همانطور که می‌دانید، در این اپیزود، ما به عنوان یک شرور به نام «کی وس» بازی می‌کنیم. کسی که جایزه‌ای برای سرش گذاشته شده و هر کاری می‌کند تا آزادی خودش و همراه کوچکش، نیکس، موجود کوچکی که او را همراهی می‌کند و به نوعی تنها خانواده‌اش است، بخرد. پس ما قرار است سیارات مختلفی را در سراسر کهکشان بگردیم و قراردادهایی را برای اتحادیه‌های مختلف به انجام برسانیم تا از این زندگی دشوار خارج شویم.

کی وس کمی شبیه به هان سولوی یوبی‌سافت است. نیت نویسنده خلق شخصیتی ضد قهرمان اما بسیار تاثیرگذار است. من واقعا از این شخصیت خوشم آمد، چون او در عین حال که سخت‌گیر است، شکننده نیز هست. من از روش صحبت کردنش، دیالوگ‌ها، روابطش با شخصیت‌های دیگر، علاقه‌اش به نیکس، خیلی خوشم آمد و آن را بسیار انسانی و واقعی یافتم. فکر می‌کنم که در بین شخصیت‌های یوبی‌سافت، این شخصیت بیشترین تاثیر را بر من گذاشته است.

می‌گویند که پیروزی واقعی، دوستانی است که در طول مسیر به دست می‌آورید. اما از زمان بازی Mass Effect 2 من آن حس جمع کردن خدمه و رفاقت تا حد تبدیل شدن به خانواده‌ای اکتسابی را تجربه نکرده بودم. کی شخصیتی مرموز است که، البته، همیشه برای دوستانش آسان نیست که به او اعتماد کنند. اما وقتی او در کنار شما باشد، آنجا می‌ماند – و وای که چطور می‌تواند یک گروه ناهمگون از افراد نامنظم را دور هم جمع کند.

چه در رابطه‌اش با نیکس (که به مراتب بهترین شخصیت در کل بازی است، حتی وقتی دروید ND-5 را هم در نظر بگیریم) باشد، یا در حس وفاداری و آسیب‌پذیری تازه‌ای که با افراد جدید تجربه می‌کند، کی وسیله‌ای برای رشد است. هم برای بازیکن، و هم برای تیم.

پرسه زدن در جهان بازی، به دنبال افرادی که پیش از آن‌که قدمی برای شما بردارند انتظار دارند قدمی برایشان بردارید، می‌توانست به سادگی خسته‌کننده شود. و البته ممکن بود بدون این مشقت‌ها، تبدیل شدن این افراد به وابستگان عاطفی و خدمتگذاران وفادار، غیرطبیعی به نظر برسد. Star Wars Outlaws با ارتباط کافی و پرداخت به اندازه‌ای که جستجو را جذاب و روابط را طبیعی نشان می‌دهد توازن ظریفی را رعایت می‌کند.

من انتظار نداشتم که بازی با این جدیت به کلیشه خانواده‌ی دوم در مقابل خانواده‌ی واقعی بپردازد. با فلش‌بک‌هایی که دقیقا نشان می‌دهند که چرا کی وقتی صحبت از اتکا به کسی به جز خودش می‌شود این‌قدر نامطمئن و ناآرام به نظر می‌رسد. اما این موضوع با درجه‌ای از ظرافت پرداخت شده که غیرمنتظره بود. اگرچه برخی از نقش‌های مکمل می‌توانستند شخصیت‌پردازی بهتری داشته باشند.

گیم‌پلی بازی Star Wars: Outlaws

اما در کنار این موارد، گیم‌پلی بازی نیز وجود دارد، ما در یک فیلم نیستیم. نفوذ به مقرها و ساختمان‌ها، بخش بزرگی از بازی را تشکیل می‌دهد. به طور کلی، با یک مکانیسم به طور مکرر مواجه می‌شوید: نفوذ به یک پایگاه و تلاش برای به صدا درنیاوردن آلارم، که پس از مدتی می‌تواند کمی تنش‌زا و البته تکراری شود.

در این لحظات، ما همیشه کارهای تقریبا یکسانی را انجام می‌دهیم: محیط‌ها را اسکن می‌کنیم و زیاد از نیکس کمک می‌گیریم که قادر است به مکان‌های دسترسی‌ناپذیر برسد، وارد اتاق‌های بسته شود، درها را باز کند، درها را باز نگه دارد تا کی بتواند با بلاستر خود به عناصر پنهان شلیک کند، دشمنان را منحرف یا حمله کند، انفجار به راه بیندازد و… نیکس بسیار کاربردی است و مکانیک‌های آن به خوبی طراحی شده‌اند. اما حقیقت این است که ما همیشه در این سکانس‌ها کار یکسانی را انجام می‌دهیم، از جمله باز کردن ترمینال‌ها و هک کردن درها.

حقیقت این است که جذابیت بازی، برای من، سکانس‌های اکتشافی به سبک «آنچارتد» هستند که برخی از آن‌ها واقعا جذاب‌اند. لحظاتی را تجربه می‌کنیم که در سفینه‌های قدیمی هستیم، که توسط طبیعت پوشانده شده‌اند. چه از نظر صحنه‌ها، چه از نظر مکانیزم‌های گیم‌پلی، حس و حال آنچارتد دقیقا وجود دارد. از جاهای مختلف بالا می‌رویم. از قلاب برای عبور از دره‌ها استفاده می‌کنیم. بالا و پایین می‌پریم. کاوش می‌کنیم. ما یک خوانش واقعی از محیط خواهیم داشت.

سکانس‌های تیراندازی پر انرژی هستند. بلاستر یکی از جالب‌ترین اسلحه‌ها در بازی‌های اخیر است، که می‌تواند با چندین ماژول شلیک ارتقا یابد، از جمله یک شلیک یونی که برای خلاص شدن از ربات‌ها و سپرها عالی است. و خوب کار می‌کند. هیچ چیزی درباره شلیک کردن در بازی ناخوشایند نیست.

حتی نبردهای فضایی هم به خوبی ساخته شده‌اند و حس و حال کلاسیک جنگ ستارگان دارند. می‌توانید به راحتی سفینه را در دست بگیرید، که لذت‌بخش است. شما مکان‌های زیادی را کشف می‌کنید، که از نظر طراحی و طراحی مرحله هم جالب هستند.

جهان بازی Star Wars: Outlaws

و در نهایت، بازدید از دنیای جنگ ستارگان لذت‌بخش است: مسابقات اسپیدر، بازی‌ها، گنج‌هایی که باید پیدا کنید، قراردادها، شما باید با تعداد زیادی از NPCها صحبت کنید تا فرصت‌ها را بیابید. بعید است به این راحتی از ماموریت‌های مختلف ریز و درشت بازی خسته شوید چون در دل هر کدام یک روایت جالب قرار گرفته است. اگرچه من بازی را در حدود 25 ساعت به پایان رساندم، اگر می‌خواهید تمام قراردادها و ماموریت‌های فرعی را کامل کنید، بسیار بیشتر حساب کنید که برخی از آن‌ها واقعاً جالب هستند.

شما با اسپیدر خود به اطراف می‌روید. مکان مرموزی را می‌بینید، می‌ایستید، بازدید می‌کنید، کاوش می‌کنید. طعم واقعی ماجراجویی در بازی وجود دارد. در این دنیای پر از فرصت‌ها و چالش‌های متفاوت، حضور لذت خاص خود را دارد و مدتی پرسه زدن در آن، می‌تواند شما را به راحتی از جهان واقعی دور و در ماجراجویی خودش غرق کند.

البته بازی باگ‌هایی هم دارد. همانطور که در تقریبا هر بازی‌ دیگری هم شاهد آن‌ها هستیم. به عنوان مثال، در نقطه‌ای از بازی یک باگ باعث شد دشمنانم ناخواسته نامرئی شوند که البته به طور قابل توجهی میزان هیجان را بالا برد. اگر فقط به حلقه اصلی گیم‌پلی روی کاغذ نگاه کنید، می‌توان درک کرد که چرا تکراری به نظر می‌رسد. با این حال، این بازی جوهره‌ای در بطن خود داشت که مرا سرگرم و حقیقتا دل‌مشغول خود کرد. و این تمام چیزی است که من از یک بازی جنگ ستارگان می‌خواهم.

سیستم شهرت

سیستم شهرت معروفی وجود دارد که در بازی Star Wars: Outlaws بسیار مهم است!

همانطور که ماجراجویی‌های خود را دنبال می‌کنیم، با سندیکاهای مختلفی گلاویز می‌شویم و تصمیم می‌گیریم که انتخاب کنیم، با آن‌ها متحد شویم یا آن‌ها را نابود کنیم! شهرت خوب به شما امکان دستیابی به فرصت‌ها و پاداش‌های مختلف می‌دهد. در حالی که برعکس آن، درهای زیادی را برای شما می‌بندد. شهرت شما در مورد آخر بر اساس اعمال شما متفاوت خواهد بود و به طور خلاصه، پنج حالت مختلف دارد:

  • وحشتناک
  • بد
  • متوسط
  • خوب
  • عالی

برای مثال من، با The Scarlet Dawn متحد شدم. و شهرت من خوب بود، بنابراین مزایای مختلفی داشتم. به عنوان مثال اجازه ورود به تمام مناطق سندیکای مورد نظر، یا دسترسی به تخفیف‌ها. البته این ممکن است بسته به روابط با اتحاد، حتی تعقیب شویم.

شما واقعا نکات مثبت و منفی این سیستم شهرت را احساس می‌کنید. بدون شک این سیستم، یکی از چیزهایی است که تجربه بازی Star Wars: Outlaws را تقویت کرده و به آن عمق بخشیده است. دقیقا به خاطر وجود چنین سیستمی است که شما موقع تصمیم‌گیری، حداقل کمی وسواس به خرج می‌دهید یا روی کاری که می‌خواهید انجام بدهید فکر می‌کنید. و اگر دلتان نخواست محتاط باشید، مطمئن هستید که بعدا باید پاسخگوی تصمیم اشتباه خود باشید. بدین ترتیب بازی اندکی تعلیق هم ایجاد می‌کند. در مدت زمانی که منتظر هستید همه چیز خراب شود و بالاخره مجبور باشید با عواقب کاری که کرده‌اید، مواجه شوید.

پیشرفت در فرمی تازه

یکی از جنبه‌هایی که واقعا در بازی Star Wars Outlaws تازگی دارد، سیستم ارتقای مهارت‌ها به شیوه‌ی Expert است. در هیچ نقطه‌ای از بازی شما شاهد یک عدد برای نشان دادن رشد کی نیستید، همچنین شاهد نوارهای پیشرفت XP که در طول بازی افزایش می‌یابند نخواهید بود. در عوض، از شما خواسته می‌شود تا متخصصانی را در زمینه‌های انتخابی خود پیدا کنید و در کنار آن‌ها رشد کنید.

از مزدورانی با تجهیزات سنگین نظامی گرفته تا متخصصان نفوذ که می‌توانند به شما در هک کردن سیستم‌های پیشرفته‌تر کمک کنند. این متخصصان به پرداخت به شکل اعتبارات نیاز ندارند. برای رسیدن به آن‌ها شما باید در بازی عادی خود ماموریت‌هایی (وظایفی) به انجام برسانید که قابلیت‌های بیشتری را آزاد می‌کند.

باز هم، این سیستم به پرورش مسیر رشدی کمک می‌کند که احساس طبیعی و هوشمندانه‌ای دارد. این سیستم از دیدگاه روایی هم منطقی است و به همین دلیل، من آن را به راحتی یکی از بهترین ویژگی‌های موجود در بازی می‌دانم.

بهترین بازی استاروارز تا کنون

بازی Star Wars: Outlaws یک بازی بسیار خوب با دنیایی باز و دقیق است که به شکلی سخاوتمندانه و بسیار وفادار به حماسه Star Wars ساخته شده. فضاسازی آن شگفت‌انگیز است و واقعا می‌توان فضای فیلم‌های اولیه استار وارز را در آن یافت. سکانس‌های سبک آنچارتد واقعا لذت‌بخش هستند و حتی اگر سکانس‌های نفوذ به مرور تکراری شوند، برخی قسمت‌ها برای طرفداران این حماسه فراموش‌نشدنی خواهند بود. حتی فقط به این دلیل که ما از مکان‌های معروف عبور می‌کنیم. علاوه بر این، سیستم شهرت تجربه‌ی زندگی واقعی یک شرور را تقویت می‌کند، با آزادی واقعی و عواقب واقعی. بهترین بازی Star Wars که من تا به حال بازی کرده‌ام!

 

*این نقد و بررسی بر اساس نسخه پی‌سی بازی و پس از انتشار پچ‌های بهبوددهنده عملکردی و برطرف شدن برخی مشکلات ابتدایی بازی نوشته شده است.


منبع

درباره ی ماکان نیوز

مطلب پیشنهادی

بررسی بازی Harry Potter: Quidditch Champions

سال گذشته که Hogwarts Legacy روانه بازار شد، بسیاری تنها یک مورد را به عنوان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به سايت خوش آمديد !


براي مشاهده مطلب اينجا را کليک کنيد