نقد سریال Shogun | گیم آو ترونز ژاپنی

شوگان کلمه‌ای است که شاید برای شما فقط به عنوان نام یک سریال باشد، که به تازگی پخش شده است. اما در فرهنگ بزرگ و عظیم ژاپن  این کلمه به معنای فرمانده ارتش می‌باشد، زمانی که شما سریال شوگان را شروع به دیدن می‌کنید بیشتر با مفهوم کلمه شوگان آشنا خواهید شد.

سریال شوگان اقتباسی از رمان جیمز کلاول به همین نام است، جمیز کلاول نویسنده و شرق شناسی بود که در طول جنگ جهانی دوم توسط سربازان ژاپنی به اسارت گرفته شد. جمیز در طول مدتی که در زندان‌های ژاپن در اسارت بود با فرهنگ، آداب و رسوم و تاریخ ژاپن آشنا می‌شود. جمیز آنقدری جذب ژاپن شده بود که تصمیم به نوشتن رمان شوگان می‌گیرد.

مینی سریال شوگان اولین اقتباس از این رمان نسیت، نخستین اقتباسی که از رمان شوگان تولید شد، پنج سال پس از انتشار این کتاب بود که توانست به خوبی نظر مخاطبان را جذب کند. اما موضوع اصلی این مقاله Shogun 2024 است که بدون هیچ پیش زمینه و خبری توانست، تبدیل به یک اثر محبوب و پر سرو صدا شود. شوگان در اواخر اسفند ۱۴۰۲ در دو قسمت توسط شبکه FX انتشار یافت و مابقی قسمت‌های آن به صورت هفتگی پخش شدند.

سریال شوگان ار کجا آغاز خواهد شد؟

داستان سریال شوگان راجب فردی به نام جان بلک‌تورن است که ناخدای یک کشتی هلندی می‌باشد، بلک‌تورن اولین فرد انگلیسی است که وارد خاک ژاپن می‌شود. جان در همان بدو ورود به ژاپن به همراه تمامی افراد عرشه‌ی خود توسط فردی به نام کایگی یابو به اسارت گرفته می شوند. کایگی خدمه‌ این کشتی هلندی را به عنوان دزدان دریایی محاکمه می‌کند. کایگی یابو برای اینکه بتواند با بلک‌تورن و افراد آن ارتباط  برقرار کند از کشیشی پرتغالی به عنوان مترجم استفاده می‌کند، از آنجایی که در آن زمان بین دو کشور انگلیس و پرتغال جنگ بود و ازنظر مذهبی (پروتستان و کاتولیک) با یک دیگر اختلاف داشتند، تمامی حرف‌های جان را وارونه برای کایگی ترجمه می‌کرد.

خلاصه داستان و نقد قسمت اول فصل دوم خاندان اژدها | زدی ضربتی ضربتی نوش کن

جان که متوجه‌ی این موضوع می‌شود به یکباره به کشیش پرتغالی حمله می‌کند تا کایگی یابو را متوجه این موضوع کند که آن دو با یکدیگر دشمن هستند. یابو که حسابی از این موضوع شوکه و عصبانی بود دستور قتل همگی را صادر می‌کند اما مشاور او باعث می شود که کایگی از دستور خود برگردد. همین دستور کایگی یابو شروع داستان طولانی جان در ژاپن خواهد بود، او بعد از مدتی به کمک بانو ماریکو و یوشی تورانگا وارد مسیر تبدیل شدن به یک سامورایی می شود تا ماجراجویی خودش را در ژاپن ادامه دهد.

اقدامی که پشیمانی به بار آورد

اولین انتقادی که به سریال شوگان وارد است، فشرده بودن قسمت‌های این سریال می‌باشد. رمان اصلی شوگان که این سریال از او اقتباس گرفته شده است هزار و صد صفحه است. چرا باید یک کتابی که دارای بیش از هزار صفحه می‌باشد در ۱۰ قسمت به پایان برسد. این رمان جا داشت که حداقل به چند فصل تبدیل شود اما تولید کنندگان این سریال به یک فصل بسنده کردند و رمان را در طی یک فصل به پایان رساندند. حال که این سریال بازخورد به شدت خوبی توسط کاربران به خود جذب کرده است، تولید کنندگان آن به این فکر هستند تا فصل دومی تولید کنند. اگر قرار باشد که فصل دومی از این سریال ساخته شود نویسندگان دیگر نمی‌توانند از رمان اقتباس بگیرنند و باید با قلم خودشان ادامه‌ی راه شوگان را بنویسند.

دیگر انتقادی که می‌توان به شوگان در اوج محبوبیت و کیفیت وارد کرد، فرار کردن از نمایش صحنه‌های حساس است. با این که زمان زیادی برای تولید این سریال صرف شده است اما گاه مشاهده می‌کنید که در صحنه‌های حساس جنگی یا احساسی به آن شکل که باید سکانس به نمایش گذاشته شود در سریال مشاهده نمی‌کنیم. این مورد هم یکی از ضعف‌هایی است که به سریال شوگان وارد می شود و لازم است که اگر فصل دومی درکار باشد این مشکلات رفع شود. اما با این حال چیزی از ارزش های این سریال کم نخواهد شد چرا که آنقدر نقطه‌ی قوت و مثبت دارد که می‌توان از ضعف‌های آن چشم پوشی کرد.

موفقیت سریال شوگان یک دست‌ آورد کوچک نیست که عوامل آن را بدست آوردند، استارت ساخت سریال شوگان از ۶ سال پیش کلید خورد، پس طبیعی است که انتظار این را داشته باشیم که یک سریال فوق‌العاده را مشاهده کنیم چون زمان زیادی صرف ساختن او شده است. به همین علت است که چنین استقبالی از این سریال شده است، در سریال شوگان حتی به کوچک‌ترین جزئیات هم دقت شده است. به عنوان مثال اگر بخواهیم جزئی‌ترین موضوع رو بیان کنیم صحنه‌ای است که جان درون باغچه‌ خانه‌ خودش آن دایره‌هایی که درون باغچه است را برهم می‌زند.

۷ فیلم سامورایی که باید بعد از شوگان ببینید

اگر کمی توجه کرده باشید و تیتراژ ابتدایی و جذاب سریال را جلو نکشیده باشید، صحنه‌ای را مشاهده می‌کنید یک کشتی دارد تمامی دایره‌ها را از بین می‌برد، این دایره‌ها در فرهنگ ذن ژاپنی به معنای کمال و تعادل است. کشتی هم درسریال به معنی غربی‌ها می‌باشد که درون تیتراژ یک کشتی پرتغالی و یک کشتی انگلیسی را مشاهده می‌کنید دارد تمامی دایره‌ها را از بین می‌برد. به همین علت می‌گویم که به کوچک‌ترین اجزا در این سریال توجه شده است، حال این را در نظر بگیرید که جزئیات اصلی سریال با چه دقتی تولید شده است.

اگر بخواهیم بیشتر به  سریال Shogun بپردازیم باید بگوییم، این سریال برای بینندگان خود چیزی کم نگذاشته است. در طول این ۱۰ قسمت شما شاهد صحنه‌های باکیفیتی هستید که اصلا غیر طبیعی نسیت و به شما حس مصنوعی بودن دست پیدا نمی‌کند، فضای بصری سریال و جلوه‌های ویژه با بالاترین کیفیت طراحی شده، علاوه بر آن در صحنه‌های حماسی سریال موسیقی متنی به سبک شرقی به گوش شما خواهد رسید که حساسیت آن صحنه‌ها را برای شما دوچندان حساس می‌کند.

سریال شوگان توانسته به خوبی تمام مبارزات و جنگ‌های خود را به نمایش در بیاورد. از کوچک‌ترین صحنه‌ها تا بزرگ‌ترین لشگرکشی‌ها، در بیشتر این لشگر‌هایی که در سریال مشاهده کردید از بیش از ۵۰۰ سیاهی لشگر استفاده شده تا شما بینندگان بتوانید بهترین تصویررا مشاهده کنید. علاوه بر آن باید به لباس‌ها و گریم‌های بازیگران اشاره کرد که به خوبی حال و هوای آن لحظات را به نمایش درآورده است.

اگر کمی راجب سریال شوگان در فضای مجازی شنیده باشید می‌بینید که این سریال را به سریال بازی تاج و تخت تشبیه می‌کنند، باید بگویم تشبیه هم دارد چرا که می‌توان گفت صحنه‌های نبرد جذاب و هیجان اگیز سریال شوگان را مدیون حضور جینا بالیان یکی از مدیران تلویزیونی سریال بازی تاج و تخت در پشت صحنه شوگان هستیم، به همین علت است که برخی از جنگ‌های شوگان ما را به یاد گیم آف ترونز می‌اندازد.

سریال شوگان یک اثر عمیق و پیچیده است و شما باید در حین تماشا تمام تمرکز خود را روی سریال بگذارید چون اگر سکانسی را از دست بدهید ممکن است در ادامه با سکانس‌هایی روبه‌رو شوید که برای شما گنگ به نظر بیاید. اگر بخواهم راجب همین موضوع هم انتقادی به سریال شوگان داشته باشم باید بگویم همین عمیق و پیچیده بودن سریال باعث این شده است که در دو الی سه قسمت ابتدایی روند داستان کند باشد و مخاطب خسته شود. به همین دلیلی باید کمی دندان روی جگر بگذارید تا وارد هیجان شوگان شوید.

چهار شخصیت اصلی شوگان کیستند؟

تا به این لحظه راجب عوامل، فضای بصری، داستان و به همه‌ي آنچه که لازم بود راجب سریال شوگان بدانیم پرداختیم. حال بهتر است به سراغ اصلی‌ترین شاکله‌ی سریال شوگان بازیگران آن برویم تا بیشتر با مینی سریال شوگان آشنا شویم. باید بگویم بازیگران این سریال به خوبی توانسته‌اند نقش‌های خود را ایفا کنند تا یک اثر زیبا را تماشا کنیم، چه بازیگرانی که در رول اصلی هستند و چه بازیگرانی که نقش کوتاه دارند.

لرد یوشی تورانگا

نقش این شاه و سامورایی قدرتمند را هیرویکی سادانای مشهور ایفا می‌کند. تورانگا یکی از شخصیت‌های اصلی سریال است که بر ژاپن به عنوان نایب السلطنه حکومت می‌کند. به همین علت، این حکومت به مزاج بوشوها (پنج فرد قدرتمند ژاپن که تورانگا یکی آز آن‌ها است) خوش نمی‌آید و به دنبال هر لغزشی هستند تا یوشی تورانگا را به پایین بکشانند. اما لرد یوشی از جان بلک‌تورن ناخدای کشتی هلندی به عنوان مشاوره خود استفاده می‌کند تا بتواند بوشوها را از پای در بیاورد.

یکی از دلایلی که تورانگا جان را به عنوان یکی از مشاورهای خود قرار داد، علاقه‌ی شدید او به یادگیری فرهنگ اروپایی بود. به همین دلیل دیگرعملی که باعث دشمنی بوشوها با تورانگا شد، حضور جان به عنوان مشاور در کنار او بود. به نظر من بهترین شخصی که کارگردان می‌توانست برای این نقش انتخاب کند هیرویکی بود. او به بهترین شکل از پس نقش خودش برآمده است و توانسته به بهترین نحو آن را اجاره کند.

بانو تودا ماریکو

بانو ماریکو یکی دیگر از کاراکتر‌های اصلی سریال است که به عنوان مشاور و متجرم در کنار جان بلک‌تورن حضور دارد. نقش بانو ماریکو برعهده‌ی آنا ساوایی است. او به بهترین شکلی که می‌توانست این نقش را ایفا کرده است. انقدری که بخوام بگویم انگار در همان زمان در همان نقش زندگی می‌کرده. آنا به قدری نقش یک زن مشاور و آرام را به خوبی بازی کرده است که اصلا جای انتقادی نمی‌گذارد و باید بگویم که او بهترین گزینه برای ایفای این نقش بوده است.

نقد سریال The 100 | صدترین آخرالزمان؟

وظیفه‌ی اصلی که بانو ماریکو در سریال شوگان دارد مترجم و مشاور بودن جان بلک‌تورن است. بانو ماریکو به دستور لرد یوشی در کنار جان قرار می‌گیرد تا او را رهنمایی کند که چگونه می‌تواند تبدیل به یک سامورایی شود. برخلاف آموزش و مترجم بودن بانو ماریکو فکر می‌کند که شوهرش در جنگ کشته شده است و رابطه‌ای عاطفی بین او و جان شکل می‌گیرد. اما پس از گذشت زمانی شوهر او از جنگ باز می‌گردد و تمام آنچه میان جان و ماریکو اتفاق افتاده بود دچار مشکل می شود.

جان بلک‌تورن

جان بلک‌تورن اولین کاراکتری است که در سریال شوگان معرفی می‌شود، او ناخدای کشتی هلندی است که به ساحل ژاپن می‌رسد و دارای مذهب کاتولیک می‌باشد. جان با طی کردن مراحلی سخت توانست خودش را وارد جامعه ژاپنی کند و به عنوان مشاور لرد یوشی تورانگا قرار بگیرید. جان در سریال شوگان نقش قهرمان اصلی را دارد و در حال دیدن آموزش برای تبدیل شدن به یک سامورایی است.

باید بگویم که جان برای بازی در این شخصیت آنقدری بزرگ نبود و نقش را به خوبی ایفا نکرد. چه در همان اول سریال که در کشتی حضور داشتند که چند روز بدون آب و غذا بودند اما هیکل جان هیچ تغییری نکرده بود. علاوه بر آن اکت‌های جان به خوبی با نقش ارتباط نمی‌گرفت، انگاری که جان یک فدری از سال ۲۰۲۴ است که لباس آن دوران را پوشیده اما شما این موضوع را در دیگر کاراکترها مشاهده نمی‌کنید.

کایگی یابو

اگر بخواهم بازیگر مورد علاقه‌ی خود را در سریال شوگان معرفی کنم حتما کایگی را انتخاب می‌کنم. او بقدری نقش خاکستری خودش را خوب ایفا می‌کند که محو تماشای آن خواهید شد. علاوه بر بازیگری و اکتینگ قوی دارای صدای جذابی است که گوش شما از شنیدن آن لذت می‌برد و گاهی من را یاد نقش و صدای تام هاردی در سریال پیکی بلایندرز می‌اندازد. نقش این کاراکتر برعهده‌ی تادانابو آسانو می باشد.

کایگی یابو در سریال شوگان نقشی خاکستری را ایفا می‌کند و ممکن است شما در هر قسمت از رفتار او سورپرایز شوید. کایگی یک مبارز بشدت قدرتمند در اوج شوخ طبعی است، اما لذتی که از جنگ و خشونت می‌برد از هیچ چیز دیگری نمی برد. کاراکتر کایگی یابو یک کاراکتر بسیار پیچیده در سریال شوگان است و حدس زدن او یکی از دشوارترین کارها است. اما در کل باید بگویم که تادانابو توانسته به بهترین شکل این نقش را ایفا کند.

در پایان باید بگویم که سریال شوگان یک مینی سریالی است که حتما ارزش تماشا دارد، علت این که می‌گویم حتما فقط مربوط به داستان و کیفیت سریال نیست. موضوع اصلی که در کنار کیفیت سریال و بازیگران بیشتر من رو مجذوب خودش کرد احترام، ادب و پشت‌کاری است که مربوط به ژاپنی‌ها می‌باشد. شما از سریال شوگان می‌توانید درس‌های زیادی یاد بگیرید و از آن‌ها در زندگی امروزی خود استفاده کنید.

سریال شوگان را تماشا کنید و از آن لذت ببرید چون سریالی است که ارزش وقت گذاشتن دارد. فقط کافی است کمی صبر داشته باشید چون روند داستان در قسمت‌های ابتدایی سریال کند و خسته کننده است اما هرچه سریال پیش می رود می‌توانید یک اثر با ارزش و خوش ساخت را تماشا کنید. امیدوارم که از تماشای این سریال لذت کافی را ببرید.


منبع

درباره ی ماکان نیوز

مطلب پیشنهادی

بررسی بازی Tom Clancy’s Ghost Recon Breakpoint | افول یوبی‌سافت

چرا یوبی‌سافت (Ubisoft) به دوران اوج خودش بر نمی‌گردد؟ با بررسی بازی Tom Clancy’s Ghost …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به سايت خوش آمديد !


براي مشاهده مطلب اينجا را کليک کنيد