نقد سریال گناه فرشته | داستان وکیلی ماهر

یکی از مهم ترین عوامل موفقیت هر اثر نمایشی بی‌شک روایت است. تا وقتی که مخاطبین یک مجموعه نتواند با شخصیت‌های آن اثر ارتباط مفیدی برقرار کنند و درگیر داستان‌ آن‌ها نشوند موارد دیگر استفاده شده در اجزای فیلم‌ هم نادیده گرفته می‌شوند. در سریال گناه فرشته به این موضوع به صورت دیگری پرداخته می‌شود که جذابیتش را دوچندان می‌کند. با نقد سریال گناه فرشته همراه مجله بازار باشید.

نقد سریال The ۱۰۰ | صدترین آخرالزمان؟

کارگردانی و نویسندگی سریال گناه فرشته را حامد عنقا بر عهده دارد. این مجموعه یکی از سریال‌های پرحاشیه در ماه‌های اخیر به حساب می‌آید که هم دشمنانی برای خود جمع‌کرده و هم‌ طرفدارانی دوآتیشه. حامد عنقا در گذشته فیلمنامه‌ها چندلایه‌ی مختلفی را در کارنامه‌ی خود جای داده است، اما در این سریال شاهد اولین تجربه‌ی او به عنوان کارگردان هستیم. عنقا توانسته به خوبی از پس روایت و موارد مختلف بربیاید و اثر مخاطب پسندی را روانه‌ مارکت کند. از سمت دیگر نشستن پای سریال گناه فرشته برای آن دسته از مخاطبین که با دانسته‌های فرهنگی و هنری از جمله نقاشی، موسیقی و ادبیات این اثر را تماشا می‌کنند، لذت بیشتری دارد و می‌توانند ارتباط عمیق ‌تری با لایه‌های روایت این داستان برقرار کنند.

ارجاعات سریال گناه فرشته به هالیوود

در روز‌های اول انتشار ارجاعات سینمایی در این سریال باعث شد عده‌ی زیادی از مخاطبین دست به رمزگشایی این ارجاعات بزنند و فهرستی از آثاری که حامد عنقا به آن‌ها اشاره کرده بود را جمع‌آوری کردند. از معروف‌ترین نام‌ در این فهرست می‌توان به وکیل مدافع شیطان اشاره کرد. زمانی که حامد تهرانی (شهاب حسینی) به عنوان یک وکیل ماهر با استفاده از عبارات بی‌رحمانه موکل خود را تخریب می‌کند و سپس در جمع‌بندی نتیجه‌ی دادگاه را به نفع موکلش تغییر می‌دهد. این سکانس تداعی کننده‌ی همان تصویر آشنا در سکانس مشهور وکیل مدافع شیطان اثر تیلور هاکفورد است. از دیگر آثاری که حامد عنقا به روش‌های مختلف به آن‌ها ارجاع داده می‌توان به آناتومی یک قتل، ترس کهن، زمانی برای کشتن و دختر گمشده اشاره کرد.

می‌توان گقت مخاطبین ایرانی سریال‌های تلوزیونی، طرافداران آثار کمدی به حساب می‌آیند که طیفی وسیعی از افراد جامعه را تشکیل می‌دهند. در سال‌های گذشته تولید آثار پلیسی و معمایی رونق بیشتری پیداکرده است تا جایی که سازندگان با تولید مجموعه‌های با کیفیت توانسته‌اند آسیب مهیبی به رونق آثار کمدی وارد کنند. مخاطبین حالا دیگر به دنبال قصه‌های تکراری و کلیشه‌ای گذشته نمی‌روند و به دنبال داستان‌های پیچیده و معمایی هستند تا تجربیات جدیدی کسب کنند. سریال گناه فرشته در ۱۸ قسمت عرضه شد. داستان‌ آن حول‌ محور یک قتل شکل گرفته و دو طرف ماجرا قصد دارند همه‌ چیز باب میل آن‌ها تمام شود.

داستان گناه فرشته

شروع سریال با داستان قتل مردی میانسال به نام امیر عشیری است. داستان‌طوری روایت می‌شود که انگار این مرد توسط یکی از کارمندان خود به نام فرشته به قتل می‌رسد. این انتخاب موضوع و شروعی با تلنگر باعث می‌شود مخاطبین در دام سازنده سریال بیفتند و به واسطه‌ی دغدغه ذهنی که برای آن‌ها ایجاد می‌شود به تماشای ادامه‌ی داستان همراه شخصیت اصلی و مکمل بنشینند.

در همین حین با پیش روی داستان گمانه زنی‌هایی برای تماشاگران به وجود می‌آید که سبب می‌شود ذهنشان بیش از پیش به داستان سریال مشغول شود. حامد عنقا که فیمنامه‌نویس حرفه‌ای به حساب می‌آید از روش‌های متفاوتی برای جذاب‌تر شدن اثر برای مخاطبین استفاده کرده است و توانسته در این مسیر به موفقیت دست پیداکند.

نقد سریال افعی تهران | کابوس کودک آزاران

در قسمت های آغازین، بخش زیادی از سریال در دادگاه جریان دارد که حامد عنقا را برای دست‌یابی به مولفه‌های درام دادگاهی همراهی می‌کند. آن فضای بسته و متشنج دادگاه همچنین حضور دختری جوان که متهم به قتل است حال‌وهوای احساسی سنگینی را به مخاطبین القا می‌کند. در همین بین که کش‌مکش‌های دادگاه جریان دارد و وکلای هر دوطرف قصد دارند حرف خود را بر کرسی بنشانند معرفی شخصیت‌ها انجام می‌شود و انگیزه‌هایی برای قتل آن مرد میان سال آشکار می‌شود.

برای مثال کینه‌ حامد تهرانی از امیر عشیری و نقش داشتن او در کشته شدن مادرش باعث می‌شود انگیزه‌ای حامد برای دفاع از فرشته به حد قابل توجهی افزایش پیدا کند. در میان تمامی شخصیت‌های حاضر در سریال تنها یک نفر مبهم و مرموز به نظر می‌رسد. عماد تهرانی که شکل و شمایلی مانند پدرخوانده‌ی معروف سینما دارد، با پیش روی سریال او به صورت زیر پوستی و آرام آرام به تماشاگران شناسانده می‌شود.

فیلم‌نامه و نقاط قوت گناه فرشته

وجود نقاط قوت در سریال‌های معمایی و پلیسی جزو موارد کلیدی فیلم‌نامه است. این موضوع در سریال گناه فرشته به خوبی رعایت شده. این نقاط قوت در گناه فرشته گاهی شوک‌های ناگهانی به روند داستان وارد می‌کنند که باعث می‌شود داستان وارد فاز جدیدی بشود. حضور یک روزنامه نگار قدیمی که اطلاعات زیادی در رابطه با پرونده‌های زدوبند امیر عشیری دارد جزو آن دسته‌ از موضوعاتی است که نقطه‌ی قوتی در داستان محسوب می‌شود. همچنین پرونده قتل عمد دختری به نام مانیا در تصادف با اتومبیل که عشیری بخشی از اموال خود را به نام او زده و شهادتش در دادگاه می‌تواند بی‌گناهی فرشته را اثبات کند. شخصیتی کلیدی در داستان به شکلی عجیبی حذف شده و مخاطب را بابت به نتیجه رسیدن در مورد نقش داشتن عماد در پرونده دوبه‌شک نگه می‌دارد.

در سریال‌هایی که فرمت مینی سریالی ندارند و از قسمت‌های زیادی برخوردار هستند، شخصیت‌پردازی نقش بسیار مهمی در کیفیت داستان و جذب مخاطبین دارد. از این منظر سریال گناه فرشته در وضعیت مناسبی قرار دارد و با ترکیبی از شخصیت‌های مختلف مسیر خود را طی می‌کند.

حامد تهرانی در نقش وکیل کارکشته‌ای که پرونده‌های موفق اقتصادی زیادی را در کارنامه‌ی خود دارد، در شروع شباهت چندانی به قالب کلیشه‌ای وکلا ندارد، اما خیلی زود شرایط طوری رقم می‌خورد که مخاطب ناخودآگاه دست به همزاد پنداری با او می‌زند. سکانس آشنایی تماشاگر با حامد در دادگاه متهم اقنصادی بسیار تاثیر گذار است.

نقد سریال زخم کاری | سه قسمت اول فصل سوم؛ انتقام از مغز مخاطب!

در روند داستان گناه فرشته شاهد پاسکاری‌های خوبی میان حامد تهرانی و فرشته هستیم. پورعابدینی که پیش از این هم سابقه‌ی همکاری با عنقا را داشته است در خلق شخصیت فرشته مسیر دشواری را طی کرده است چرا که در قسمت‌های نخست اکت‌های محدودی داشته و بییشتر روی نگاه خود متمرکز است. بهروز رضوی هم پس ازمدت‌ها جلوی دوربین رفته و با وجود حضور اندکش تاثیر زیادی در روند سریال گناه فرشته دارد. شاید گناه فرشته از آن دسته آثاری نباشد که بتواند اکثر طرفداران فیلم و سریال را به‌ خود جذب کند. اما با این‌حال ساخته‌ی عنقا درجای خود ارزش تماشا کردن را دارد.


منبع

درباره ی ماکان نیوز

مطلب پیشنهادی

معرفی 4 داستان احتمالی برای فیلم اونجرز5

مارول اخیرا با خبر برگشت رابرت داونی جونیور، بازیگر نقش مرد آهنی، در نقش دکتر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به سايت خوش آمديد !


براي مشاهده مطلب اينجا را کليک کنيد