«نسخه دولتی ویندوز 11» که این روزها همه به دنبال آن هستند

طی روزهای اخیر «نسخه دولتی ویندوز ۱۱» حسابی در توییتر جنجال به پا کرده است. ماجرا هنگامی شروع شد که یک کاربر چند تصویر از یک نسخه کم‌حجم و غیررسمی ویندوز منتشر کرد که نه تنها فاقد بسیاری از برنامه‌های به درد نخور مایکروسافت بود، بلکه رم بسیار کمتری اشغال می‌کرد. اما ماجرای Windows 11 Government Edition چیست؟

این نسخه ویندوز هیچ ارتباطی با دولت‌ها یا مایکروسافت ندارد. در واقع، این یک نسخه غیرقانونی و به شدت تغییر یافته از ویندوز ۱۱ است که بسیاری از اجزای استاندارد آن حذف شده‌اند. حجم نسخه دولتی ویندوز 11 با حذف برنامه‌هایی مانند مایکروسافت اج، مجموعه امنیتی ویندوز، ابزارهای چندرسانه‌ای مانند دوربین و مدیاپلیر و حتی ابزارهای ساده‌ای مانند پینت و ساعت به شدت کاهش یافته است.

معرفی Windows 11 Government Edition

جدای از فایل اکسپلورر به منظور مدیریت فایل‌ها و حافظه، تنها برنامه‌های از پیش‌نصب شده در این نسخه غیررسمی ویندوز 11 شامل تنظیمات، پشتیبان‌گیری و چند ابزار دیگر ویندوز است. حتی منوی استارت نیز خالی از هرگونه برنامه است. علاوه بر این، نصب برنامه‌های جدید برای برخی کاربران ممکن است دشوار باشد، زیرا فروشگاه مایکروسافت در این نسخه ویندوز 11 به کلی وجود ندارد.

شاید جالب‌ترین تغییر این نسخه خاص، دور زدن الزامات سخت‌افزاری سخت‌گیرانه ویندوز ۱۱ باشد. می‌دانیم ویندوز 11 پیش نیازهای سخت‌افزاری نسبتاً جدیدی در زمینه پردازنده، رم، ذخیره‌سازی و امنیت دارد که مانع از ارتقای میلیون‌ها رایانه شخصی از ویندوز 10 به ویندوز 11 شده است. خوشبختانه گفته می‌شود این نسخه غیررسمی ویندوز 11 می‌تواند بر روی سیستم‌های قدیمی‌تر که با ویندوز 11 سازگار نیستند، نصب و اجرا شود.

بر اساس تصاویر منتشر شده، این نسخه سبک ویندوز 11 میزان استفاده از حافظه رم را بر روی سیستمی با ۴ گیگابایت رم در حدود 1.2 گیگابایت نگه می‌دارد که احتمالاً بتوان مرورگر کروم را با بیش از ۳ زبانه روی چنین سیستمی استفاده کرد.

نام “نسخه دولتی” این گمان را ایجاد می‌کند که توزیعی رسمی از سوی مایکروسافت باشد، با این حال تمام نشانه‌ها حاکی از آن است که این پروژه‌ای مانند “Tiny11” و دیگر نسخه‌های دستکاری شده ویندوز است. به هر حال، بسیار بعید است مایکروسافت نسخه رسمی از ویندوز را بدون Defender یا Edge منتشر کند، زیرا سال‌ها است که می‌کوشد آنها را به کاربران ویندوز تحمیل کند.

با وجود مزایای اشاره‌شده، بهتر است از چنین نسخه‌هایی از ویندوز دور بمانید، زیرا از سوی خود مایکروسافت ارائه نشده‌اند و حتی فعال‌سازی آنها نیز به روش‌های غیرقانونی انجام می‌شود.

البته آنچه که قبل‌تر اشاره شد به معنای آن نیست که نسخه‌های دولتی ویندوز به طور رسمی وجود ندارند. در سال ۲۰۱۷، مایکروسافت نسخه ویندوز ۱۰ مخصوص دولت چین را معرفی کرد که ظاهراً نسبت به نسخه‌های عادی ویندوز کم‌حجم‌تر بود. به عنوان مثال، مایکروسافت برنامه وان‌درایو را حذف کرده بود زیرا در ظاهر کارکنان دولت چین به آن نیاز نداشتند.

صرف‌نظر از ریسک‌ها و مشکلات احتمالی، تمایل شدید کاربران به چنین نسخه‌هایی از ویندوز نشان‌دهنده نارضایتی آنها نسبت به تبلیغات و حجم بالای ویندوز ۱۱ است. مایکروسافت اخیراً رویکردی تهاجمی برای درآمدزایی از سیستم‌عامل خود اتخاذ کرده و تبلیغات را به بخش‌های اصلی ویندوز 11 مانند منوی استارت و برنامه تنظیمات اضافه کرده است.

مطئناً جالب خواهد بود اگر روزی مایکروسافت از رغبت شدید کاربران برای چنین نسخه‌هایی از ویندوز درس عبرت بگیرد و یک نسخه سبک و بدون تبلیغات مزاحم را در آینده عرضه کند؛ چیزی شبیه به ویندوز 10X که از آن دست کشید.


منبع

درباره ی ماکان نیوز

مطلب پیشنهادی

شکست غیرمنتظره راست افراطی در نتایج اولیه انتخابات – خبرگزاری تابناک

به گزارش ایرنا به نقل از سی. ان. ان، وزارت کشور فرانسه آمار مشارکت در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *