نحوه ساخت جمله منفی با Does – با مثال و تمرین – فرادرس

Does یکی از فعل‌های کمکی در زبان انگلیسی است که در جملات منفی و پرسشی حال ساده به کار می‌رود. البته اگر Does نقش فعل اصلی، یعنی تنها فعل جمله را داشته باشد، می‌توانیم آن را در جملات مثبت نیز به کار ببریم. همچنین می‌توانیم در جملات مثبت تأکیدی از Does در کنار فعل اصلی کمک بگیریم. آشنایی با ساختار Do و Does و کاربردهای مختلف آن‌ها برای افراد مبتدی اهمیت زیادی دارد، زیرا زمان حال ساده به عنوان اساس و مبنای سایر زمان‌های انگلیسی به شمار می‌رود و لازم است برای تقویت دستور زبان انگلیسی خود به‌خوبی بر این مبحث گرامری مسلط شویم. در این آموزش نحوه ساخت جمله منفی با Does را یاد می‌گیریم و علاوه بر آن، ساختار «doesn’t» را در «سوال منفی» (Negative Question) و «تگ کوئسشن» (Tag Question) بررسی خواهیم کرد.

فهرست مطالب این نوشته

در ادامه این مطلب از مجله فرادرس نیز مثال‌های متعددی را همراه با ترجمه فارسی در دسترس شما قرار می‌دهیم و در انتهای مطلب نیز تمرین‌هایی همراه با پاسخ ارائه خواهیم کرد که میزان درک شما را از مطلب جمله منفی با does ارزیابی می‌کند.

نحوه ساخت جمله منفی با Does

برای ساختن جمله منفی با Does به یک منفی‌کننده نیاز داریم تا آن را به فعل کمکی اضافه کنیم و جمله‌ای منفی بسازیم. اما نکته‌ای که در این میان باید به آن توجه کرد، دو شکل جمله منفی با Does است. فرمول هر دو حالت را در ادامه نوشته‌ایم:

Subject + doesn’t + verb + object

Subject + does + not + verb + object

همان‌طور که در فرمول اول مشاهده می‌کنید، منفی‌‌کننده در «شکل کوتاه» (Short Form) به کار رفته و به فعل کمکی اضافه شده است. بعد از آن هم فعل آمده و دیگر s سوم‌شخص را با آن نمی‌بینیم، یعنی همیشه بعد از «doesn’t» شکل ساده فعل به کار می‌رود.

اما در فرمول دوم «does» با «not» همراه شده است که «شکل کامل» (Full Form) منفی‌کننده است. بعد از آن هم مانند حالت اول فعل اصلی به شکل ساده به کار رفته و در صورت لزوم می‌توانیم مفعول یا قید زمان را نیز همراه آن بیاوریم‌. اما فرق این دو حالت چیست؟

شکل کوتاه برای موقعیت‌های غیررسمی و محاوره به کار می‌رود، درحالی‌که شکل بلند بیشتر برای موقعیت‌های رسمی کاربرد دارد. در جدول زیر می‌توانید صرف فعل «go» را برای تمام ضمایر فاعلی انگلیسی در جملات حال ساده مشاهده کنید. در نظر داشته باشید که فعل «go» برای تمام ضمایر فاعلی به شکل ساده به کار رفته است.

صرف فعل go در جملات منفی حال ساده
go. don’t/ do not I
don’t/ do not You (singular)
doesn’t/does not He
don’t/ do not She
doesn’t/does not It
don’t/ do not We
don’t/ do not You (plural)
don’t/ do not They

پیش‌تر در مجله فرادرس درباره زمان حال ساده در انگلیسی و کاربرد و ساختارهای مختلف آن توضیح داده‌ایم. برای مطالعه بیشتر می‌توانید به لینک مربوطه مراجعه کنید.

برای این‌که با ساختار جمله منفی با Does بیشتر آشنا شویم، لازم است کاربرد فعل کمکی همراه آن، یعنی do را نیز یاد بگیریم. همان‌طور که در جدول فوق مشاهده کردید، برای برخی از ضمایر فاعلی از «don’t» و برای برخی دیگر از «doesn’t» استفاده شده است. «ضمایر سوم‌شخص مفرد» (Third Person Singular) برای منفی شدن با «doesn’t» همراه می‌شوند، درحالی‌که ضمایر فاعلی دیگر برای منفی شدن با «don’t» همراه می‌شوند.

به چند مثال زیر دقت کنید که با don’t و doesn’t منفی شده است. برای هر یک ابتدا حالت مثبت آن در نظر گرفته شده است و سپس آن را به منفی تبدیل کرده‌ایم. ترجمه فارسی آن را نیز می‌توانید مرور کنید.

Positive: She reads a book every night.

Negative: She doesn’t read a book every night.

مثبت: او هر شب کتاب می‌خواند.

منفی: او هر شب کتاب نمی‌خواند.

Positive: They play soccer on weekends.

Negative: They don’t play soccer on weekends.

مثبت: آن‌ها آخر هفته‌ها فوتبال بازی می‌کنند.

منفی: آن‌ها آخر هفته‌ها فوتبال بازی نمی‌کنند.

Positive: He drinks coffee in the morning.

Negative: He doesn’t drink coffee in the morning.

مثبت: او صبح قهوه می‌نوشد.

منفی: او صبح قهوه نمی‌نوشد.

Positive: The cat sleeps on the sofa.

Negative: The cat doesn’t sleep on the sofa.

مثبت: گربه روی کاناپه می‌خوابد.

منفی: گربه روی کاناپه نمی‌خوابد.

Positive: We visit our grandparents every month.

Negative: We don’t visit our grandparents every month.

مثبت: ما هر ماه به دیدن پدربزرگ و مادربزرگمان می‌رویم.

منفی: ما هر ماه به دیدن پدربزرگ و مادربزرگمان نمی‌رویم.

Positive: She likes to paint in her free time.

Negative: She doesn’t like to paint in her free time.

مثبت: او دوست دارد در اوقات فراغتش نقاشی کند.

منفی: او دوست ندارد در اوقات فراغتش نقاشی کند.

Positive: They eat dinner at 7 PM.

Negative: They don’t eat dinner at 7 PM.

مثبت: آن‌ها ساعت ۷ شب شام می‌خورند.

منفی: آن‌ها ساعت ۷ شب شام نمی‌خورند.

Positive: He studies French on Tuesdays.

Negative: He doesn’t study French on Tuesdays.

مثبت: او سه‌شنبه‌ها زبان فرانسه می‌خواند.

منفی: او سه‌شنبه‌ها زبان فرانسه نمی‌خواند.

Positive: The store opens at 9 AM.

Negative: The store doesn’t open at 9 AM.

مثبت: فروشگاه ساعت ۹ صبح باز می‌کند.

منفی: فروشگاه ساعت ۹ صبح باز نمی‌کند.

Positive: We walk to school every day.

Negative: We don’t walk to school every day.

مثبت: ما هر روز تا مدرسه پیاده می‌رویم.

منفی: ما هر روز تا مدرسه پیاده نمی‌رویم.

برای این‌که بتوانیم نحوه ساخت جمله منفی با Does و Do را یاد بگیریم، لازم است با کاربردهای این دو فعل کمکی پرکاربرد در جملات حال ساده آشنا شویم. در بخش بعدی یاد می‌گیریم که چگونه از do و does در جملات انگلیسی استفاده کنیم.

کاربرد Do و Does

همان‌طور که در ابتدای مطلب اشاره شد، «does» برای جملات حال ساده کاربرد دارد و بیشترین کاربرد آن در جملات منفی و سوالی است. برای همین قبل از این‌که نحوه ساخت جمله منفی با Does را یاد بگیریم، ابتدا تعریفی از زمان حال ساده ارائه می‌دهیم. در آموزش‌های فرادرس و در فیلم آموزش گرامر مقدماتی زبان انگلیسی سطح A1 به بررسی این مبحث گرامری مهم پرداخته‌ایم. برای مطالعه می‌توانید روی لینک زیر کلیک کنید.

حال ساده برای توصیف عملی به کار می‌رود که در زمان مشخصی و به فواصل زمانی منظم تکرار می‌شود. همچنین از آن می‌توانیم برای مشخص کردن برنامه‌های زما‌ن‌بندی‌شده (مانند زمان توقف یا حرکت مترو، اتوبوس هواپیما و…) کمک بگیریم. با یک پرسش ساده شروع می‌کنیم: کارهای روزانه خود را چگونه توصیف می‌کنید؟ به متن زیر که برای توصیف فعالیت‌‌های روزمره به کار رفته‌اند و ترجمه فارسی آن‌ها توجه کنید.

I get up at 7 a.m. every morning. I brush my teeth and take a shower. Then, I eat breakfast. I usually have toast and coffee. At 8 a.m., I leave for work. I walk to the bus stop and take the bus. I arrive at work at 9 a.m. I work in an office. I answer emails and attend meetings. At noon, I have lunch with my colleagues. I finish work at 5 p.m. and take the bus home. I get home at 6 p.m. and relax. This is my daily routine from morning to afternoon.

ترجمه فارسی

من هر روز ساعت ۷ صبح از خواب بیدار می‌شوم. مسواک می‌زنم و دوش می‌‌گیرم. سپس صبحانه می‌خورم. معمولاً نان تست و قهوه می‌خورم. ساعت ۸ صبح، خانه را به قصد رفتن به محل کار ترک می‌کنم. تا ایستگاه اتوبوس پیاده می‌روم و سوار اتوبوس می‌شوم. ساعت ۹ صبح می‌رسم. من در اداره کار می‌کنم. ایمیل‌ها را پاسخ می‌دهم و در جلسات شرکت می‌کنم. ظهر با همکارانم ناهار می‌خورم. کارم را ساعت ۵ عصر تمام می‌کنم و سوار اتوبوس می‌شوم و به خانه برمی‌گردم. ساعت ۶ عصر به خانه می‌رسم و استراحت می‌کنم. این برنامه روزانه من از صبح تا بعدازظهر است.

​همان‌طور که مشاهده می‌کنید، با فعل حال ساده می‌توانیم درباره کارهای روزانه صحبت کنیم. همچنین می‌توانیم از قیدهای زمان حال ساده کمک بگیریم که یکی از مشخصه‌‌های مهم زمان حال ساده است. یعنی به کمک ساختار فعل و قید زمان می‌توانیم مشخص کنیم که جمله مربوط به زمان حال ساده است.

از زمان حال ساده برای توصیف برنامه‌های زمان‌بندی در آینده نیز استفاده می‌کنیم. به دو مثال زیر توجه کنید.

The train leaves at 4:00 p.m.

قطار ساعت ۴ بعدازظهر حرکت می‌کند.

The next bus arrives at 8:30 a.m.

اتوبوس بعدی ساعت ۸:۳۰ صبح می‌رسد.

​اما «do» و «does» دو فعل کمکی متفاوت هستند که هر دو برای جملات حال ساده کاربرد دارند. کاربرد هر دو برای توصیف کارهای روزمره و فعالیت‌هایی است که به طور منظم یا از روی عادت انجام می‌شوند. همچنین برای برنامه‌های زمان‌بندی‌شده در آینده می‌توانیم از آن کمک بگیریم.

به طور کلی، کاربرد Do را در موارد زیر خلاصه می‌کنیم:

  • برای سوال ساختن. «Do» همراه با ضمایر فاعلی «I/You/we/they» برای سوال بله یا خیر (Yes/No Question) و سوال با کلمه پرسشی (Wh Question) به کار می‌رود:

Do I know you?

من شما را می‌شناسم؟

Do you like pizza?

پیتزا دوست داری؟

Do we have a meeting today?

امروز جلسه داریم؟

Do they live nearby?

آن‌ها همین حوالی زندگی می‌کنند؟

  • برای ساختن جملات منفی. «do» همراه با ضمایر فاعلی «I/You/We/They» برای ساختن جملات منفی به کار می‌رود. برای منفی کردن این جملات از «not» یا «n’t» کمک می‌گیریم:

I do not (don’t) understand.

متوجه نمی‌شوم.

You do not (don’t) need to worry.

نباید نگران باشی.

We do not (don’t) like that movie.

ما آن فیلم را دوست نداریم.

They do not (don’t) have any pets.

آن‌ها هیچ حیوان خانگی ندارند.

  • برای تأکید کردن. «do» برای تأکید کردن در جمله به کار می‌رود که در زبان فارسی به معنی «واقعاً» یا «جداً» است:

I do want to go to the party.

حتماً می‌خواهم به مهمانی بروم.

You do look nice today.

امروز واقعاً زیبا به نظر می‌رسی.

We do appreciate your help.

واقعاً از کمکت ممنونیم.

کاربرد Does را در موارد زیر خلاصه می‌کنیم:

  • برای سوال ساختن. «does» همراه با ضمایر فاعلی «he/she/it» برای سوال ساختن در زمان حال ساده به کار می‌رود:

Does he work here?

او اینجا کار می‌کند؟

Does she play the piano?

او پیانو می‌نوازد؟

Does it rain often in this area?

در این منطقه اغلب باران می‌بارد؟

  • برای ساختن جملات منفی. «does» همراه با ضمیر فاعلی «he/she/it» به کمک منفی‌کننده «not» یا «n’t» در جملات منفی حال ساده به کار می‌رود:

He does not (doesn’t) like coffee.

او قهوه دوست ندارد.

She does not (doesn’t) know the answer.

او پاسخ سوال را نمی‌داند.

It does not (doesn’t) seem right.

آن درست به نظر نمی‌رسد.

  • برای تأکید کردن. از «does» می‌توانیم برای تأکید کردن در جملات مثبت استفاده کنیم که به فارسی معنی «واقعاً» یا «جداً» می‌دهد:

He does want to join us.

او واقعاً می‌خواهد به ما ملحق شود.

She does understand the problem.

او جداً متوجه مشکل نمی‌شود.

It does make a difference.

واقعاً فرق می‌کند.

​اکنون که با کاربرد do و does آشنا شدیم، بهتر می‌توانیم نحوه ساخت جمله منفی با does و do را یاد بگیریم. do و does با افزودن not منفی می‌شوند. منظور از جمله منفی با Does نه‌فقط یک جمله ساده است، بلکه می‌تواند یک جمله سوالی باشد. در این آموزش قصد داریم نحوه ساخت جمله سوالی منفی با Does را نیز یاد بگیریم و همچنین نحوه سوال ساختن با Doesn’t را برای تگ کوئسشن بررسی کنیم.

یادگیری گرامر انگلیسی با فرادرس

برای یادگیری زبان انگلیسی، یکی از راه‌های مهم این است که با برنامه‌ای هدفمند و به طور منظم و مرتب مطالعه را پیش ببریم. با این روش می‌توانیم به مرور زمان شاهد پیشرفت خود باشیم. اگر در کلاس‌‌های زبان انگلیسی آموزشگاه‌ها ثبت‌نام کرده‌اید، این نکته را در نظر داشته باشید که هر چهارت مهارت اصلی، یعنی گوش دادن، خواندن، نوشتن و صحبت کردن در کنار هم تدریس می‌شود و کتاب‌های زبان انگلیسی به عنوان منابع اصلی همه این مهارت‌ها را در کنار دستور زبان و لغات انگلیسی در خود جای داده‌اند.

اما در کنار کتاب می‌توانیم به فیلم‌های آموزشی و اپلیکیشن یادگیری زبان انگلیسی و پادکست زبان انگلیسی نیز اشاره کنیم که هم به عنوان منبع اصلی برای تقویت زبان انگلیسی در دسترس کاربران است و هم از آن‌ها می‌توانیم به عنوان منابع کمک‌آموزشی در کنار کتاب بهره ببریم. همچنین برای افرادی که به یادگیری زبان انگلیسی از طریق مشاهده فیلم‌های آموزشی علاقه دارند، توصیه می‌کنیم فیلم‌های آموزش گرامر زبان انگلیسی از فرادرس را مطالعه کنند که برای سطوح مقدماتی، متوسط و پیشرفته آموزش‌هایی را تهیه کرده است. به کمک این فیلم‌‌ها می‌توانید گام به گام و به صورت تدریجی گرامر را یاد بگیرید و از میزان پیشرفت خود مطلع شوید. لینک برخی از این آموزش‌ها را در ادامه مشاهده می‌کنید.

برای مشاهده مجموعه فیلم‌های آموزش گرامر زبان انگلیسی فرادرس روی تصویر کلیک کنید.

فرق Does not با Doesn’t

تفاوت بین‌ doesn’t و does not در میزان رسمی بودن و ساختار آ‌ن‌هاست. «does not» شکل کامل و منفی است، درحالی‌که «doesn’t» شکل کوتاه است. هر دوی آن‌ها برای نشان دادن شکل منفی «to do» به کار می‌روند که برای ضمیر فاعلی سوم‌شخص مفرد (he/she/it) استفاده می‌شود. در ادامه تفاوت‌های does not و doesn’t را از دو نقطه‌نظر فوق بررسی خواهیم کرد.

در رابطه با does not به نکات زیر توجه کنید.

  • درجه رسمیت: «does not» رسمی‌تر است و اغلب در نوشتار انگلیسی کاربرد دارد، به‌ویژه در رابطه با اسناد رسمی، مقالات آکادمیک و روابط کاری.
  • ساختار: does not» فعل کمکی «does» و «not» را از هم جدا می‌کند، یعنی دو کلمه مجزا در نظر گرفته می‌‌شود و بین آن‌ها یک فاصله می‌گذاریم، اما «dcoesn’t» به عنوان یک کلمه در نظر گرفته می‌شود و هیچ فاصله‌ای بین «does» و «n’t» نیست.

برای درک بهتر مثال‌‌های زیر را بخوانید.

He does not like to eat vegetables.

او دوست ندارد سبزیجات بخورد.

She does not agree with the decision.

او با تصمیم موافق نیست.

It does not seem like a good idea.

ایده خوبی به نظر نمی‌رسد.

در رابطه با doesn’t به نکات زیر توجه کنید.

  • درجه رسمیت: «doesn’t» غیررسمی‌تر است و اغلب در نوشتار غیررسمی و مکالمه‌های روزمره انگلیسی به کار می‌رود. بنابراین در روابط روزمره بین افراد، زیاد با این کلمه سروکار داریم.
  • ساختار: «doesn’t» دو کلمه «does» و‌ «not» را در هم ادغام می‌کند و یک شکل کوتاه را شکل می‌دهد که روی هم یک کلمه را می‌سازد. به مثال‌های زیر دقت کنید.

He doesn’t like to eat vegetables.

او دوست ندارد سبزیجات بخورد.

She doesn’t agree with the decision.

او با تصمیم موافق نیست.

It doesn’t seem like a good idea.

آن ایده خوبی به نظر نمی‌رسد.

پس اگر بخواهیم یک نتیجه‌گیری کلی در رابطه با فرق بین doesn’t و does not داشته باشیم، خواهیم داشت:

  1. «does not» رسمی‌تر از «doesn’t» است.
  2. ساختار «does not» به صورت دو کلمه مجزا در نظر گرفته می‌شود، درحالی‌که «doesn’t» را یک کلمه به حساب می‌آوریم.

به چند مثال دیگر برای جمله منفی با does توجه کنید.

The company doesn’t endorse this product.

شرکت این محصول را تأیید نمی‌کند.

(مکالمه‌ای خودمانی)

The company does not endorse this product. (Used in a formal statement).

شرکت این محصول را تأیید نمی‌کند.

(یک جمله رسمی)

She doesn’t understand the instructions.

او متوجه آموزش‌ها نمی‌شود.

(گفت‌وگویی با دوستان)

She does not understand the instructions.

او متوجه آموزش‌ها نمی‌شود.

(در یک مقاله آکادمیک)

فرق Don’t و Doesn’t

فرق بین Don’t و Doesn’t را در موارد زیر خلاصه کرده‌ایم:

«don’t» با ضمایر فاعلی «I/You/We/They» به کار‌ می‌رود:

I don’t like broccoli.

من بروکلی دوست ندارم.

You don’t need to worry.

نباید نگران شوی.

We don’t have a car.

تو ماشین نداری.

They don’t live here anymore.

آن‌ها دیگر اینجا زندگی نمی‌کنند.

«doesn’t» با ضمایر فاعلی «he/she/it» به کار می‌رود:

He doesn’t like broccoli.

او بروکلی دوست ندارد.

She doesn’t need to worry.

نباید نگران باشد.

It doesn’t work properly.

آن درست کار نمی‌کند.

  • مطابقت فاعل و فعل:

وقتی ضمایر فاعلی اول‌شخص مفرد (I)، دوم‌شخص مفرد و جمع (You)، و اول‌ و سوم‌شخص جمع (We/They) باشد، فعل جمله با «don’t» منفی می‌شود، مانند مثال‌‌های زیر:

Incorrect: I doesn’t like early mornings.

Correct: I don’t like early mornings.

من صبح‌های زود را دوست ندارم.

Incorrect: You doesn’t have to come if you don’t want to.

Correct: You don’t have to come if you don’t want to.

اگر نمی‌خواهی مجبور نیستی بیایی.

Incorrect: We doesn’t go to the same school.

Correct: We don’t go to the same school.

ما به مدرسه یکسانی نمی‌رویم.

Incorrect: They doesn’t understand the rules.

Correct: They don’t understand the rules.

آن‌ها متوجه قوانین نمی‌شوند.

وقتی فاعل جمله سوم‌شخص مفرد (he/she/it) باشد، فعل جمله با «doesn’t» منفی می‌شود، مانند مثال‌‌های زیر:

Incorrect: He don’t play soccer.

Correct: He doesn’t play soccer.

او فوتبال بازی نمی‌کند.

Incorrect: She don’t know the answer.

Correct: She doesn’t know the answer.

او جواب را نمی‌داند.

Incorrect: It don’t look good.

Correct: It doesn’t look good.

آن خوب به نظر نمی‌رسد.

سوال منفی با Does

سول منفی (Negative Question) به نوعی از سوال گفته می‌شود که با فعل کمکی + منفی‌کننده (n’t) شروع می‌شود. منفی‌کننده به شکل کوتاه (n’t) به فعل کمکی اضافه می‌شود و در ادامه سایر اجزای جمله، یعنی فاعل، فعل اصلی و… قرار می‌گیرند. فعل کمکی با توجه به نوع فعل اصلی مشخص می‌شود. مثال زیر را در نظر بگیرید که یک جمله سوالی منفی برای زمان حال ساده است.

Doesn’t she go to the mountains on the weekends?

او آخر هفته‌ها به کوه نمی‌رود؟

​در این مثال، جمله با فعل «doesn’t» شروع شده و چون منفی است به آن سوال منفی گفته می‌شود. فعل اصلی جمله «go» است که سوال منفی آن برای زمان حال ساده نوشته شده است. بعد از آن به ترتیب اجزای زیر را می‌بینیم:

  • فاعل/ضمیر فاعلی: شخصی که انجام‌دهنده کار است – she.
  • فعل: کلمه‌ای که معمولاً بعد از فاعل می‌آید و انجام دادن کار یا حالتی را در زمان مشخصی به شخص نسبت می‌دهد – go
  • مفعول: شخص یا چیزی که عمل یا حالت روی آن تأثیر می‌گذارد – to the mountains
  • قید زمان: کلمه یا عبارتی که زمان انجام عمل را در جمله مشخص می‌کند – on the weekends

پس اگر بخواهیم ساختار جمله سوالی منفی را برای زمان حال ساده تعریف کنیم، فرمول زیر را می‌نویسیم («don’t» برای ضمایر فاعلی «I/you/we/they» و «doesn’t» برای ضمیر فاعلی «he/she/it» به کار می‌رود).

Don’t/Doesn’t + subject + verb + object? 

​برای درک بهتر چند مثال زیر را در نظر بگیرید که با جمله سوالی منفی با does ساخته شده است. ترجمه فارسی این جملات را نیز در کنار هر یک آورده‌ایم.

Doesn’t she know the answer to the question?

او پاسخ سوال را نمی‌داند؟

Doesn’t he play the guitar anymore?

آن‌ها دیگر گیتار نمی‌نوازند؟

Doesn’t it seem a bit too quiet in here?

اینجا زیادی سوت‌وکور به نظر نمی‌رسد؟

Doesn’t your sister work at that company?

خواهرت در آن شرکت کار نمی‌کند؟

Doesn’t the bus arrive at 8 AM?

اتوبوس ساعت ۸ صبح نمی‌رسد؟

Doesn’t John have a meeting this afternoon?

«جان» این بعدازظهر جلسه ندارد؟

Doesn’t the movie start at 7 PM?

فیلم ساعت ۷ شب شروع نمی‌شود؟

Doesn’t she enjoy going to the beach?

او از رفتن به ساحل لذت نمی‌برد؟

Doesn’t the cat like to play with yarn?

گربه دوست ندارد با کلاف بازی کند؟

Doesn’t your brother speak French fluently?

برادرت زبان فرانسه را روان صحبت نمی‌کند؟

جملات سوالی فوق را معمولاً در مکالمه‌های روزمره یا در موقعیت‌های غیررسمی به کار می‌بریم. برای موقعیت‌‌های رسمی یا نوشتار انگلیسی از فرمول زیر کمک می‌گیریم که در مقایسه با فرمول اول کمی متفاوت است:

Do/Does + subject + not + verb + object?

به چند مثال زیر توجه کنید که با فرمول فوق نوشته شده است.​ توجه داشته باشید که معنی فارسی جمله سوالی منفی با Does در هر دو حالت رسمی و غیررسمی فرقی نخواهد کرد.

Does it not rain often in April?

در ماه آوریل اغلب باران نمی‌بارد؟

Does the teacher not explain the lessons clearly?

معلم درس را واضح توضیح نمی‌دهد؟

Does she not live in New York?

او در نیویورک زندگی نمی‌کند؟

Doesn’t the coffee taste a bit bitter?

قهوه کمی مزه تلخی نمی‌دهد؟

Does he not run every morning?

او هر روز صبح نمی‌دود؟

Does your car not need an oil change?

ماشینت به تعویض روغن نیاز ندارد؟

Does the park not close at sunset?

پارک هنگام غروب نمی‌بندد؟

Does your friend not play soccer on weekends?

دوستت آخر هفته‌ها فوتبال بازی نمی‌کند؟

Does the computer not turn on?

کامپیوترت روشن نمی‌شود؟

Does she not attend yoga classes?

او در کلا‌س‌های یوگا شرکت نمی‌کند؟

تگ کوئسشن با Doesn’t

«تگ کوئسشن» (Tag Question) در زبان انگلیسی به دسته‌ای از سوال‌ها گفته می‌شود که ۱) برای کسب اطلاعات از گوینده پرسیده می‌شود یا ۲) برای تأیید گرفتن از او آن‌ را مطرح می‌کنیم. بر همین اساس هم لحن بیان ما هنگام ادا کردن این جملات پرسشی تغییر می‌کند. یعنی اگر اطلاعاتی نداشته باشیم یا دنبال به دست آوردن اطلاعات بیشتری باشیم، لحن بیان خود را در انتهای سوال بالا می‌بریم (Rising Intonation) و اگر پاسخ سوال را می‌دانیم و صرفاً برای تأیید گرفتن از شخص مقابل آن را مطرح می‌کنیم، لحن بیان ما در انتهای جمله پرسشی افت می‌کند (Falling Intonation).

تگ کوئسشن سوال کوتاهی است که در انتهای جمله خبری قرار می‌گیرد. ابتدا جمله خبری نوشته می‌شود، سپس با علامت ویرگول آن را تمام می‌کنیم و تگ کوئسشن را می‌آوریم. برای ساختن تگ کوئسشن ابتدا فعل را می‌آوریم که با توجه به نوع فعل جمله تعیین می‌شود. یعنی یا از فعل to be، یا کمکی یا مُدال استفاده می‌کنیم و در ادامه ضمیر فاعلی را می‌آوریم و با علامت سوال آن را تمام می‌کنیم. اگر فعل جمله خبری مثبت باشد، از یک منفی‌کننده با ساختار کوتاه «n’t» نیز بعد از فعل کمکی، مُدال یا to be کمک می‌گیریم.

هدف از این مطلب، بررسی نحوه ساخت جمله منفی با Does است. تگ کوئسشن را برای تمام زمان‌ها و انواع فعل‌های انگلیسی می‌توانیم به کار ببریم، اما در این بخش صرفاً فعل کمکی Does را به چالش می‌کشیم. این نکته را هم در نظر داشته باشید که تگ کوئسشن هم یک نوع جمله است؛ جمله پرسشی. به همین دلیل آن را در دسته جمله منفی با Does معرفی کرده‌ایم. به دو مثال زیر دقت کنید که با does نوشته شده است.

He goes to the movies on the weekends, doesn’t he?

او آخر هفته‌ها به سینما می‌رود، مگر نه؟

He doesn’t go to the movies on the weekends, does he?

او آخر هفته‌ها به سینما نمی‌رود، این‌طور نیست؟

در مثال اول جمله خبری با فعل مثبت شروع شده است، در ادامه آن هم تگ کوئسشن با فعل کمکی «does» و ضمیر فاعلی «he» اضافه شده است. اما چون جمله خبری مثبت است، به «does» منفی‌کننده «n’t» را نیز اضافه کرده‌ایم. درحالی‌که در مثال دوم، چون فعل جمله خبری منفی است، در تگ کوئسشن از فعل مثبت استفاده شده است.

اما سوال این است که چگونه فعل تگ کوئسشن را مشخص کنیم؟ پاسخ این سوال به فعل اصلی جمله و فاعل بستگی دارد. اگر فعل اصلی حال ساده و ضمیر فاعلی سوم‌شخص مفرد (he/she/it) باشد، در تگ کوئسشن از «does» یا «doesn’t» استفاده می‌کنیم. به چند مثال زیر دقت کنید تا با نحوه ساختن تگ کوئسشن با does بیشتر آشنا شوید.

She likes ice cream, doesn’t she?

او بستنی دوست دارد، مگر نه؟

He goes to school every day, doesn’t he?

او هر روز به مدرسه می‌رود، این‌طور نیست؟

Your mom cooks dinner, doesn’t she?

مادرت شام می‌پزد، مگر نه؟

The dog barks loudly, doesn’t it?

سگ با صدای بلند پارس می‌کند، مگر نه؟

Anna plays the piano, doesn’t she?

«آنا» پیانو می‌زند، این‌طور نیست؟

Tom rides his bike, doesn’t he?

«تام» سوار دوچرخه‌اش می‌شود، مگر نه؟

This book belongs to you, doesn’t it?

کتاب متعلق به شماست، این‌طور نیست؟

He watches TV in the evening, doesn’t he?

او عصرها تلویزیون تماشا می‌کند، این‌طور نیست؟

Sarah reads a lot of books, doesn’t she?

«سارا» کتاب‌های زیادی می‌خواند، مگر نه؟

Your dad works in an office, doesn’t he?

پدرت در اداره کار می‌کند، این‌طور نیست؟

She sings beautifully, doesn’t she?

او به زیبایی آواز می‌خواند؟ این‌طور نیست؟

The bus arrives at 8 o’clock, doesn’t it?

اتوبوس ساعت ۸ می‌رسد، مگر نه؟

He helps his parents, doesn’t he?

او به پدر و مادرش کمک می‌کند، این‌طور نیست؟

Your friend lives nearby, doesn’t she?

دوستت همین اطراف زندگی می‌کند، مگر نه؟

The store closes at 9 PM, doesn’t it?

مغاره ساعت ۹ شب می‌بندد، مگر نه؟

He studies hard, doesn’t he?

او خیلی درس می‌خواند، این‌طور نیست؟

She likes to paint, doesn’t she?

او دوست دارد نقاشی کند، مگر نه؟

Your brother plays football, doesn’t he?

برادرت فوتبال بازی می‌کند، این‌طور نیست؟

She doesn’t like coffee, does she?

او قهوه دوست ندارد، مگر نه؟

He doesn’t play soccer, does he?

او فوتبال بازی نمی‌کند، درست است؟

Your sister doesn’t go to school, does she?

خواهرت به مدرسه نمی‌رود، مگر نه؟

The dog doesn’t bark at night, does it?

سگ شب‌ها پارس نمی‌کند، مگر نه؟

Tom doesn’t eat vegetables, does he?

«تام» سبزیجات نمی‌خورد، درست است؟

نکته: در تگ کوئسشن حتماً دو اصل مهم را مدنظر داشته باشیم؛ ۱) برای منفی کردن باید از شکل کوتاه «n’t» استفاده کنیم و ۲) همیشه از ضمیر فاعلی (نه اسم) استفاده کنیم. به شکل درست و نادرست مثال‌های زیر توجه کنید.

 Max doesn’t listen to rock music, does Max? (نادرست)

 Max doesn’t listen to rock music, does he? (درست)

«مکس» به موسیقی راک گوش نمی‌دهد، مگر نه؟

***

Max watches TV at night, does not he? (نادرست)

Max watches TV at night, doesn’t he? (درست)

«مکس» شب تلویزیون تماشا می‌کند، مگر نه؟ 

​مثال با Does در جملات منفی

تا به اینجای مطلب با نحوه ساخت جمله منفی با Does آشنا شدیم و کاربرد does را نیز یاد گرفتیم. در ادامه این مطلب از مجله فرادرس چند جمله منفی با Does نوشته‌ایم تا با کاربرد آن در جملات مختلف انگلیسی بیشتر آشنا شوید. در کنار هر جمله می‌توانید ترجمه فارسی آن را نیز بخوانید. همچنین فرادرس فیلم آموزشی اشتباهات رایج گرامری را منتشر کرده است که با مشاهده آن می‌توانید با این خطاها آشنا شوید و در جملات خود از آن‌ها استفاده نکنید. لینک فیلم آموزشی در ادامه آورده شده است.

She does not her homework every evening.

او هر روز عصر تکالیفش را انجام می‌دهد.

He doesn’t do the dishes after dinner.

او ظرف‌ها را بعد از شام می‌شوید.

John doesn’t do his job very well.

«جان» کارش را خیلی خوب انجام می‌دهد.

He doesn’t do his exercises daily.

او هر روز تکالیفش را انجام نمی‌‌دهد.

She doesn’t enjoy reading mystery novels.

او از خواندن رمان‌های معمایی لذت نمی‌برد.

The movie doesn’t start at 8 PM.

فیلم ساعت ۸ شب شروع نمی‌شود.

He doesn’t cook delicious meals.

او غذاهای خوشمزه نمی‌پزد.

The plant doesn’t grow faster in sunlight.

گیاه در زیر نور آفتاب سریع‌تر رشد نمی‌کند.

This book doesn’t have many interesting facts.

این کتاب حقایق خیلی جالبی ندارد.

The teacher doesn’t explain the lessons clearly.

معلم درس را واضح توضیح نمی‌دهد.

The phone doesn’t ring often.

تلفن معمولاً زنگ نمی‌خورد.

The computer doesn’t need an update.

کامپیوتر نیازی به به‌روزرسانی ندارد.

Doesn’t she like to travel?

او دوست ندارد سفر کند؟

Does he not understand the question?

او متوجه سوال نمی‌شود؟

Doesn’t it rain here often?

اینجا اغلب باران نمی‌بارد؟

Does John not work at the bank?

«جان» در بانک کار نمی‌کند؟

Doesn’t the cat usually sleep on the couch?

گربه معمولاً روی مبل نمی‌خوابد؟

Does Sara not attend this class?

سارا در این کلاس شرکت نمی‌کند؟

Doesn’t the store open at 8 AM?

فروشگاه ساعت ۸ صبح باز نیست؟

Does he not go to the gym?

او به باشگاه ورزشی نمی‌رود؟

Doesn’t the dog bark at strangers?

سگ برای غریبه‌ها پارس نمی‌کند؟

Does this car not have air conditioning?

این ماشین کولر ندارد؟

She likes to sing, doesn’t she?

او دوست دارد آواز بخواند، مگر نه؟

He doesn’t eat meat, does he?

او گوشت نمی‌خورد، مگر نه؟

It rains a lot, doesn’t it?

باران زیاد می‌بارد، مگر نه؟

John works here, doesn’t he?

«جان» اینجا کار می‌کند، مگر نه؟

The cat sleeps all day, doesn’t it?

گربه تمام روز می‌خوابد، مگر نه؟

Sara doesn’t drive, does she?

سارا رانندگی نمی‌کند، مگر نه؟

The store opens early, doesn’t it?

مغازه زود باز نمی‌کند، این‌طور نیست؟

He exercises daily, doesn’t he?

او روزانه ورزش می‌کند، مگر نه؟

The dog loves to play, doesn’t it?

سگ دوست دارد بازی کند، این‌طور نیست؟

This car runs smoothly, doesn’t it?

این ماشین راحت حرکت می‌کند، مگر نه؟

متن انگلیسی با Doesn’t

برای یادگیری زبان انگلیسی بهتر است لغات و دستور زبان را در قالب جمله و مکالمه انگلیسی تمرین کنیم، زیرا وقتی آن‌ها را در «متن» (Context) به کار می‌بریم، هم مدت زمان بیشتر در خاطرمان می‌ماند و هم کاربرد آن‌ها را بهتر یاد می‌گیریم. در این مطلب با نحوه ساخت جمله منفی با Does آشنا شدیم. در ادامه متنی را آماده کرده‌ایم که با Do not و Does not نوشته شده است. ترجمه فارسی و فایل صوتی را آن نیز می‌توانید مرور کنید. جملات منفی با don’t و doesn’t در این متن bold شده است.

My Daily Routine

I start my day early. I wake up at 6 AM and brush my teeth. Then, I go for a short walk. The fresh air feels good, and it helps me wake up. After my walk, I have breakfast. I usually eat cereal and drink orange juice. My sister doesn’t eat cereal; she prefers toast.

After breakfast, I get ready for school. I pack my bag and leave the house at 7:30 AM. I don’t take the bus; I walk to school. My friend, Tom, walks with me. We talk about our favorite TV shows. Tom doesn’t watch the same shows as I do, but we still have fun talking.

At school, I study different subjects. My favorite subject is science, and I love doing experiments. I don’t like math because it’s difficult for me, but my teacher helps me understand it better. During lunch, I sit with my friends and eat. We don’t bring unhealthy snacks; we prefer fruits and sandwiches.

After school, I go home and do my homework. I don’t play video games until I finish my homework. My mom doesn’t allow me to play if I have homework left. In the evening, we have dinner together as a family. After dinner, I watch TV and go to bed at 9 PM. This is my simple daily routine.

ترجمه فارسی

روزمرگیِ من

من روزم را زود شروع می‌کنم. ساعت ۶ صبح از خواب بیدار می‌شوم و مسواک می‌زنم. سپس، آماده می‌شوم تا کمی قدم بزنم. هوای تازه حس خوبی دارد و کمکم می‌کند تا سرحال شوم. پس از این‌که قدم زدم، صبحانه می‌خورم. معمولاً غلات می‌خورم و آب‌پرتقال می‌نوشم. خواهرم غلات نمی‌خورد؛ او تست را ترجیح می‌دهد. 

بعد از صبحانه، برای رفتن به مدرسه آماده می‌شوم. کیفم را پر می‌کنم و ساعت ۷:۳۰ از خانه بیرون می‌روم. سوار اتوبوس نمی‌شوم؛ تا مدرسه پیاده می‌روم. دوستم، «تام»، با من قدم می‌زند. ما درباره برنامه تلویزیونی محبوب‌مان حرف می‌زنیم. «تام» برنامه‌‌ای که من تماشا می‌کنم را نمی‌بیند، ولی همچنان از حرف زدن لذت می‌بریم. 

در مدرسه، من درس‌های مختلفی می‌خوانم. درس موردعلاقه‌ام علوم است، و عاشق آزمایش انجام دادنم. از ریاضی خوشم نمی‌آید، چون برایم سخت است، ولی معلمم در درک بهتر آن کمکم می‌کند. در طول وقت ناهار، کنار دوستانم می‌نشینم و غذا می‌خورم. با خودمان غذا و تنقلات ناسالم نمی‌آوریم؛ میوه و ساندویچ را ترجیح می‌دهیم.

بعد از مدرسه، به خانه می‌روم و تکالیفم را انجام می‌دهم. اگر تکالیفم کامل نشده باشد، مادرم اجازه نمی‌دهد بازی کنم. غروب، به عنوان یک خانواده در کنار هم شام می‌خوریم. بعد از شام، تلویزیون تماشا می‌کنم و ساعت ۹ شب می‌خوابم. این روزمرگیِ ساده من است.

یادگیری گرامر مقدماتی با فرادرس

برای یادگیری دستور زبان انگلیسی لازم است به اندازه کافی وقت صرف کنید و با یک برنامه‌ریزی منظم، به صورت مرحله به مرحله پیش بروید. در غیر این صورت ممکن است نتوانید در درازمدت به نتیجه دلخواه برسید. حتی ممکن است وسط راه انگیزه خود را برای ادامه یادگیری از دست بدهید. به همین دلیل توصیه می‌کنیم با دقت تمام مباحث گرامری را مطالعه کنید و گام به گام از سطح پایین‌تر تا پیشرفته‌تر مسیر خود را ادامه دهید.

گرامر از مباحث متنوع و چالش‌برانگیزی تشکیل شده است. به همین دلیل اگر مسیر یادگیری برایتان جذاب نباشد، به مرور زمان از ادامه راه منصرف خواهید شد. مطالعه این مباحث دستوری به کمک روش‌‌های آموزنده و در عین حال مهیج می‌تواند شما را در این مسیر به بهترین شکل هدایت کند.

کتاب به عنوان یکی از مهم‌ترین منابع یادگیری زبان انگلیسی، انواع مهارت‌‌ها را به شما می‌آموزد. برخی از آن‌ها در مؤسسات مختلف توسط اساتید زبان انگلیسی آموزش داده می‌شود، برخی دیگر را می‌توانید به صورت خودآموز مطالعه کنید. اما در کنار کتاب، منابع دیگری مانند پادکست یادگیری زبان انگلیسی و اپلیکیشن‌هایی که به طور اختصاصی برای دستور زبان انگلیسی تهیه شده‌اند، می‌توانند هم جنبه آموزشی داشته باشند و هم جنبه سرگرمی.

در این میان، برای افرادی که نوع یادگیری آن‌ها بصری است و دوست دارند از طریق مشاهده فیلم مهارت‌های زبانی ازجمله دستور زبان انگلیسی را یاد بگیرند، فیلم‌های آموزشی فرادرس می‌توانند مؤثر باشد. این فیلم‌های آموزشی با دسته‌بندی‌های مختلف در دسترس کاربران قرار گرفته است و با مشاهده آن‌ها می‌توانیم به مرور شاهد پیشرفت خود باشیم. برخی از این فیلم‌‌ها برای سطوح مقدماتی و برخی برای سطوح متوسط تا پیشرفته طراحی شده است. لینک مجموعه آموزش‌های گرامر زبان انگلیسی از مقدماتی تا پیشرفته را در ادامه می‌توانید مشاهده کنید.

برای مشاهده فیلم‌ مجموعه آموزش گرامر زبان انگلیسی فرادرس روی تصویر کلیک کنید.

​تمرین جمله منفی با Does

برای ارزیابی عملکرد خود در رابطه با «مطلب جمله منفی با Does»، می‌توانید از تمرین‌هایی که در ادامه در اختیار شما قرار گرفته است استفاده کنید. آزمون اول شامل ۱۰ سؤال است و پس از پاسخ دادن به تمامی پرسش‌ها و ظاهر شدن دکمه «دریافت نتیجه آزمون»، می‌توانید نمره عملکردتان را مشاهده کنید و جواب‌های درست و نادرست را نیز ببینید. پاسخ سؤالات نیز بعد از هر آزمون آمده است.

​تمرین اول

گزینه درست را انتخاب کنید.

1. She _____ like to eat broccoli.

2. Tom _____ play soccer on Sundays.

3. My cat _____ go outside.

4. They _____ know the answer.

5. Sarah _____ enjoy horror movies.

6. The bus _____ arrive on time.

7. I _____ like waking up early.

8. My brother _____ like spicy food.

9. The book _____ belong to me.

10. We _____ finish our homework last night.

تمرین دوم

جاهای خالی را با شکل منفی فعل حال ساده کامل کنید.

Q1: She ________ (not/like) to eat broccoli.

Answer: She does not like to eat broccoli.

Q2: He ________ (not/play) soccer on weekends.

Answer: He does not play soccer on weekends.

Q3: It ________ (not/rain) much in the summer.

Answer: It does not rain much in the summer.

Q4: John ________ (not/live) in New York.

Answer: John does not live in New York.

Q5: The cat ________ (not/sleep) on the bed.

Answer: The cat does not sleep on the bed.

Q6: Sara ________ (not/go) to the gym every day.

Answer: Sara does not go to the gym every day.

Q7: The store ________ (not/open) on Sundays.

Answer: The store does not open on Sundays.

Q8: He ________ (not/watch) TV in the morning.

Answer: He does not watch TV in the morning.

Q9: The dog ________ (not/bark) at strangers.

Answer: The dog does not bark at strangers.

Q10: This car ________ (not/use) much fuel.

Answer: This car does not use much fuel.

Q11: My brother ________ (not/work) at night.

Answer: My brother does not work at night.

Q12: She ________ (not/need) help with her homework.

Answer: She does not need help with her homework.

Q13: The movie ________ (not/start) at 7 PM.

Answer: The movie does not start at 7 PM.

Q14: He ________ (not/eat) fast food often.

Answer: He does not eat fast food often.

Q15: The plant ________ (not/grow) well in the shade.

Answer: The plant does not grow well in the shade.

تمرین سوم

جملات زیر را از حالت مثبت به جمله منفی با does تبدیل کنید.

Q1: The cat sleeps in a sunbeam every afternoon.

Answer: The cat doesn’t sleep in a sunbeam every afternoon.

Q2: The baker wakes up before dawn to start making bread.

Answer: The baker doesn’t wake up before dawn to start making bread.

Q3: The train departs for the city at exactly 8:00 am.

Answer: The train doesn’t depart for the city at exactly 8:00 am.

Q4: The sunflower always turns its face towards the sun.

Answer: The sunflower doesn’t always turn its face towards the sun.

Q5: The artist paints a new masterpiece every month.

Answer: The artist doesn’t paint a new masterpiece every month.

Q6: The clock on the wall ticks loudly every second.

Answer: The clock on the wall doesn’t tick loudly every second.

Q7: The old oak tree stands strong against the wind.

Answer: The old oak tree doesn’t stand strong against the wind.

Q8: The river flows steadily down to the sea.

Answer: The river doesn’t flow steadily down to the sea.

Q9: The student studies diligently every night.

Answer: The student doesn’t study diligently every night.

Q10: The chef carefully prepares each dish in the kitchen.

Answer: The chef doesn’t carefully prepare each dish in the kitchen.

Q11: The child laughs joyfully while playing outside.

Answer: The child doesn’t laugh joyfully while playing outside.

Q12: The dog wags its tail excitedly when it sees its owner.

Answer: The dog doesn’t wag its tail excitedly when it sees its owner.

Q13: The bird sings a beautiful song every morning.

Answer: The bird doesn’t sing a beautiful song every morning.

Q14: The computer whirs as it processes information.

Answer: The computer doesn’t whir as it processes information.

Q15: The rain falls gently on the thirsty ground.

Answer: The rain doesn’t fall gently on the thirsty ground.

Q16: The hot air balloon slowly drifts across the sky.

Answer: The hot air balloon doesn’t slowly drift across the sky.

Q17: The doctor patiently listens to his patient’s concerns.

Answer: The doctor doesn’t patiently listen to his patient’s concerns.

Q18: The teacher explains the lesson clearly to her students.

Answer: The teacher doesn’t explain the lesson clearly to her students.

[/su_spoiler

Q19: The musician practices their instrument for hours every day.

Answer: The musician doesn’t practice their instrument for hours every day.

Q20: The mail carrier faithfully delivers letters rain or shine.

Answer: The mail carrier doesn’t faithfully deliver letters rain or shine.

تمرین چهارم

جاهای خالی را با Don’t یا Doesn’t کامل کنید.

Q1: (I / not / like coffee)

Answer: I don’t like coffee.

Q2: (I / not / live in Paris)

Answer: I don’t live in Paris.

Q3: (she / not / come from Spain)

Answer: She doesn’t come from Spain.

Q4: John / not / work in a bank

Answer: John doesn’t work in a bank.

Q5: they / not / get up at eight o’clock

Answer: They don’t get up at eight o’clock.

Q6: we / not / go to the cinema every Friday

Answer: We don’t go to the cinema every Friday.

Q7: you / not / read the newspaper every day

Answer: You don’t read the newspaper every day.

Q8: he / not / go to school in France

Answer: He doesn’t go to school in France.

Q9: we / not / watch TV in the evening

Answer: We don’t watch TV in the evening.

Q10: I / not / have a shower in the morning

Answer: I don’t have a shower in the morning.

Q11: she / not / drink tea every afternoon

Answer: She doesn’t drink tea every afternoon.

Q12: they / not / visit their parents at the weekend

Answer: They don’t visit their parents at the weekend.

Q13: you / not / study English very often

Answer: You don’t study English very often.

Q14: it / not / rain here in the summer

Answer: It doesn’t rain here in the summer.

Q15: we / not / go out on Tuesday nights

Answer: We don’t go out on Tuesday nights. 

Q16: he / not / like cabbage

Answer: He doesn’t like cabbage.

Q17: the sun / not / go round the earth

Answer: The sun doesn’t go around the earth.

Q18: she / not / play the piano

Answer: She doesn’t play the piano.

Q20: Julie and Lucy / not / play football

Answer: Julie and Lucy don’t play football.

جمع‌بندی

​در این آموزش به نحوه ساخت جمله منفی با Does اشاره کردیم. در ابتدای مطلب کاربرد do و does را توضیح دادیم. سپس فرق «Does not» و «Doesn’t» را برای ساختارهای رسمی و غیررسمی بررسی کردیم. سپس تفاوت «Don’t» و «Doesn’t» را شرح دادیم و مثال‌های متنوعی برای هر یک ارائه کردیم. از دیگر مواردی که در این مطلب یاد گرفتیم، سوال منفی با Does و تگ کوئسشن با Doesn’t بود.

در ادامه مطلب یک متن انگلیسی را همراه با ترجمه فارسی در اختیار شما قرار دادیم تا بتوانید با کاربرد Do/Does و Don’t/Doesn’t بیشتر آشنا شوید. در بخش پایانی نیز تمرین‌هایی را با پاسخ قرار دادیم تا به کمک آن‌ها بتوانید میزان درک خود را از این مطلب ارزیابی کنید. در کل برای یادگیری نحوه ساخت جمله منفی با does توصیه می‌کنیم ابتدا زمان حال ساده را مطالعه کنید، زیرا do و does را به عنوان افعال کمکی می‌شناسیم که برای زمان حال ساده کاربرد دارد.

مطلبی که در بالا مطالعه کردید بخشی از مجموعه مطالب «آموزش گرامر زبان انگلیسی – به زبان ساده» است. در ادامه، می‌توانید فهرست این مطالب را ببینید:


منبع

درباره ی ماکان نیوز

مطلب پیشنهادی

۱۵ مکالمه ساده انگلیسی برای مبتدیان با ترجمه و تلفظ

خواندن نمونه مکالمات انگلیسی روشی مؤثر برای تقویت مکالمه انگلیسی است. با این روش با …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *