آمارهای جدید نشان میدهند که میزان فروش بازی Final Fantasy 16 در پلتفرم استیم دور از انتظار بوده است. پیسی گیمرها آنچنان که باید استقبال گرمی از بازی جدید اسکوئر انیکس نکردهاند. این ناشر ژاپنی از میزان فروش نسخه پلی استیشن 5 نیز رضایت ندارد. گزارشها نشان میدهند که تنها 289 هزار نسخه از فاینال فانتزی 16 در استیم فروخته شده است.
به منظور گسترش مخاطبان خود و استفاده از هیجان اولیه بازی، اسکوئر انیکس ابتدا تصمیم گرفت بازی Final Fantasy 16 در سپتامبر 2024 برای کامپیوتر منتشر شود. این حرکت بهمنظور جذب یک پایگاه بازیکن بزرگتر و بهرهبرداری از بازار وسیع گیمرهای پلتفرم کامپیوتر بود. متاسفانه، نتایج بهدست آمده بسیار ناامید کننده بوده است. از زمان عرضه بازی در پلتفرم کامپیوتر، این بازی تنها 289,000 واحد فروش داشته است. رقمی که بسیاری از تحلیلگران صنعت آن را برای عنوانی به این بزرگی به شدت ناامیدکننده میدانند.
البته اهمیت این ارقام فروش را نمیتوان نادیده گرفت. با عرضه بازی بر روی کامپیوترهای شخصی بیش از یک سال پس از عرضه اولیه، اسکوئر انیکس بهطور ناخواسته هیجان پیرامون فاینال فانتزی 16 را کاهش داد. این تأخیر احتمالاً به کمبود هیجان در میان بازیکنان بالقوه منجر شد و در نتیجه ارقام فروش ناامیدکنندهای را به دنبال داشت. عملکرد بازی در Steam بیشتر نگرانکننده بود. در زمان عرضه، تعداد بازیکنان همزمان تنها به 27.5 نفر رسید که تضادی چشمگیر با انتظارات از فرانچایزی به این اندازه معروف داشت.
نقش بازی Final Fantasy 16 در تغییر عملکرد اسکوئر انیکس
گزارشهای اخیر نشان دادهاند که از زمان عرضه بازی Final Fantasy 16 در کامپیوترهای شخصی، هیچ بهروزرسانیای درباره عملکرد آن منتشر نشده است. که این مسئله هم نگرانیهای بیشتری درباره قابلیت ادامه حیات آن در یک بازار رقابتی ایجاد کرده است. واقعیت اینکه تنها 289,000 نسخه در Steam فروخته شده، نگرانکننده است آنهم با توجه به پایگاه کاربری وسیع این پلتفرم و محبوبیت سری فاینال فانتزی. این عملکرد ضعیف سوالاتی را درباره استراتژیهای بازاریابی اسکوئر انیکس و درک آنها از رفتار مصرفکنندگان در دنیای بازی ایجاد کرده است.
پیامدهای این ارقام فروش فراتر از یک بازی خاص است. اسکوئر انیکس با کاهش درآمد عملیاتی و زیانهای مالی دست و پنجه نرم میکند که منجر به افت قابل توجهی نزدیک به 350 میلیون دلار در بازار سرمایه شده است. این چالشهای مالی شرکت را مجبور کردهاند تا رویکرد خود را در زمینه انتشار و توزیع بازیها مورد بازنگری قرار دهد.
در پاسخ به این مشکلات، اسکوئر انیکس استراتژی خود را به سمت انتشار چند پلتفرمی تغییر میدهد. این شرکت اهمیت راهاندازی بازیها بر روی چند پلتفرم بهطور همزمان، از جمله PC و Xbox، از روز اول را درک کرده است. این تغییر نشاندهنده درک وسیعتری است که تاخیر در انتشار بر روی برخی پلتفرمها میتواند به فروش آسیب بزند و علاقه به یک عنوان را در طول زمان کاهش دهد.
همانطور که Square Enix با این استراتژی جدید پیش میرود، امید است که این امر منجر به بهبود عملکرد برای انتشارهای آینده شود. با پذیرش رویکردی جامعتر نسبت به دسترسی به پلتفرمها، شرکت قصد دارد مخاطبان گستردهتری را جذب کرده و از جامعه متنوع گیمرها بهرهبرداری کند. درسهایی که از عملکرد ضعیف بازی Final Fantasy 16 آموخته شدهاند ممکن است راهکارهایی ارزشمند برای اسکوئر انیکس فراهم کنند. راهکارهایی که به این شرکت کمک میکند تا در مسیر تکامل مداوم صنعت نشر بازیهای ویدئویی حرکت کند.
منبع: Tech4gamers
منبع