مواضع کاندیداهای ریاست جمهوری درباره واردات خودرو

در این بین، نگاه مسعود پزشکیان و سعید جلیلی به‌مسائل حوزه خودرو به‌خصوص در بخش واردات و ایجاد رقابت در بازار به‌دلیل اوضاع نامناسب بازار خودرو و ارتفاع بلند قیمت‌ها، جایگاه ویژه‌ای نزد افکار عمومی دارد و به‌همین دلیل آن‌ها در تبلیغات خود به این موضوع ورود کردند.

آینده بازار خودرو، به‌ویژه حوزه واردات حداقل برای چهار سال آینده، با اندیشه‌های یکی از این دو نامزد گره خواهد خورد؛ از همین رو با مرور مواضع خودرویی آن‌ها می‌توان تا حدی آینده واردات خودرو را حدس زد.

منهای مسائل مهمی مانند تولید، کیفیت، صادرات و خدمات پس از فروش در بحث خودرو، مساله پراهمیت دیگری که برای شهروندان جذابیت زیادی دارد، واردات به‌ویژه مدل‌های کارکرده است.

اوضاع بازار خودرو طی چند سال گذشته سبب شد بسیاری از شهروندان امکان دسترسی به‌خودرو حتی مدل‌های کارکرده را نیز نداشته باشند. یکی از مسائلی که به‌التهاب بازار خودرو و رشد قیمت در آن طی حدودا ۶ سال گذشته دامن زد، ممنوعیت واردات خودرو بود. به‌همین دلیل بسیاری از کارشناسان و حتی برخی فعالان خودرویی از واردات خودرو به‌عنوان روزنه امیدی برای بهبود شرایط بازار یاد می‌کنند.

واردات خودرو در دولت دوازدهم و در راستای مدیریت منابع ارزی پس از خروج آمریکا از برجام ممنوع شد؛ اما در سال دوم دولت سیزدهم و در راستای کمک به‌تنظیم بازار، این ممنوعیت پایان یافت.

هرچند با وجود گذشت بیش از دو سال از لغو ممنوعیت واردات خودرو، هنوز ورود خودرو به‌کشور روند قابل قبولی ندارد، اما به‌هرحال واردات آزاد است و این آزادی توانسته تا حدی، سرعت رشد قیمت خودرو در بازار را کم کند.

درواقع به‌نظر می‌رسد اگر واردات خودرو همچنان ممنوع بود، این احتمال وجود داشت که قیمت خودرو در هر سه بازار وارداتی‌ها، مونتاژی‌ها و داخلی‌ها بیش از آن‌چه بود و هست، افزایش یابد.

طبعا اگر واردات خودرو مطابق با برنامه‌ریزی‌ها و وعده‌ها انجام و در این مدت چند صد هزار دستگاه خودرو خارجی به‌بازار کشور عرضه می‌شد، قیمت‌ها پایین‌تر هم می‌آمدند.

بنابراین استمرار و رشد واردات خودرو حتی برای شهروندانی که دسترسی به این خودروها ندارند نیز اهمیت دارد؛ زیرا تصور عمومی این است که واردات در تعداد منطقی درکنار تولید داخل می‌تواند به‌ایجاد رقابت در بازار و کنترل قیمت منجر شود. به‌همین دلیل موضع رئیس‌جمهور بعدی در مورد بازار خودرو و به‌خصوص در بخش واردات، برای بسیاری از شهروندان ایرانی مهم است. آن‌ها می‌خواهند بدانند رئیس‌جمهور بعدی با واردات خودرو چه می‌کند؟

آیا واردات را محدودتر از آن‌چه هست خواهد کرد؟ آیا با همین فرمان پیش می‌رود، یا این‌که سرعت واردات را بالا خواهد برد؟ پرسش مهم دیگر آن‌ها این است که رئیس‌جمهور بعدی با واردات خودروهای کارکرده چه خواهد کرد؟ آیا قانون مربوطه را اجرا می‌کند یا برای لغو آن لایحه به‌مجلس شورای‌اسلامی خواهد فرستاد؟

با مرور مواضع دو نامزد راه‌یافته به‌دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری، می‌توان تا حدی حدس زد که چه سرنوشتی در انتظار واردات خودرو به‌ویژه کارکرده‌هاست.

به‌نظر می‌رسد هیچ‌کدام از دو نامزد دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری، نگاه مثبتی به‌واردات خودروهای دست‌دوم ندارند. از همین رو احتمال اجرایی شدن این قانون در دولت بعد تا حدودی پایین است؛ مگر این‌که مجلس شورای‌اسلامی پیگیر اجرای آن شود.

از طرفی رئیس فعلی مجلس شورای اسلامی که خود یکی از نامزدهای دور نخست انتخابات ریاست‌جمهوری بود، تاکید فراوانی بر اجرای کامل قانون واردات خودرو به‌خصوص کارکرده‌ها داشت.

حالا اگر قالیباف به‌عنوان رئیس مجلس همچنان بر موضع خود استوار باشد، پیگیر اجرای قانون واردات کارکرده‌ها در دولت بعدی خواهد بود.

کاهش قیمت ۲۰ میلیون‌تومانی فونیکس تیگو ۷ پرو پریمیوم

خودروهای داخلی در روز گذشته افت بهای یک تا ۸ میلیون‌تومانی را تجربه کردند. جایی که دنا پلاس اتومات (۸۵ گانه) (۱۴۰۳) با ۸ میلیون‌تومان کاهش یک‌میلیارد و ۲ میلیون‌تومان، پژو ۲۰۷ پانوراما ارتقا یافته (۱۴۰۳) با ۵ میلیون‌تومان کاهش ۸۳۰ میلیون‌تومان، پژو ۲۰۷ دنده‌ای هیدرولیک (۸۵گانه) (۱۴۰۳) با ۴ میلیون‌تومان کاهش ۷۵۸ میلیون‌تومان، ساینا S دوگانه (۱۴۰۳) با ۳ میلیون‌تومان کاهش ۴۵۶ میلیون‌تومان، اطلس (سفید مشکی) (۱۴۰۳) با ۲ میلیون‌تومان کاهش ۵۶۵ میلیون‌تومان و پژو پارس TU۵ (دریچه‌برقی) (۱۴۰۲) با یک میلیون‌تومان کاهش ۸۹۳ میلیون‌تومان اعلام قیمت شدند.

همچنین درمیان خودروهای چینی شاهد رشد بهای ۵ و ۱۰ میلیون‌تومانی و افت قیمت ۵ تا ۲۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که جک S۳ (۱۴۰۳) با ۱۰ میلیون‌تومان افزایش یک‌میلیارد و ۲۷۰ میلیون‌تومان و فیدلیتی پرایم ۵ نفره (رینگ ۱۰ پره) (۱۴۰۳) با ۵ میلیون‌تومان افزایش یک‌میلیارد و ۹۸۰ میلیون‌تومان ارزش‌گذاری شدند. از طرفی قیمت فونیکس تیگو ۷ پرو پریمیوم (۱۴۰۳) با ۲۰ میلیون‌تومان کاهش به ۲ ‌میلیارد و ۸۰ میلیون‌تومان، دیگنیتی پرستیژ (۱۴۰۲) با ۱۰ میلیون‌تومان کاهش به ۲ ‌میلیارد و ۴۳۰ میلیون‌تومان و دانگ‌فنگ شاین مکس (۲۰۲۳) با ۵ میلیون‌تومان کاهش به یک‌میلیارد و ۸۲۰ میلیون‌تومان رسید.

همچنین در گروه خودروهای خارجی پریمیوم شاهد رشد بهای ۵۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که هیوندای کونا (۲۰۲۴) با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش ۵ میلیارد و ۱۰۰ میلیون‌تومان، هیوندای الانترا (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش ۲ میلیارد و ۹۵۰ میلیون‌تومان، تویوتا کرولا – ۱۲۰۰ سی‌سی (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش ۳ میلیارد و ۲۰۰ میلیون‌تومان و سوزوکی سیاز (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون‌تومان قیمت‌گذاری شدند.

همچنین در میان خودروهای خارجی لوکس شاهد افت بهای ۳۰۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که ارزش ب‌ام‌و X۴ ۲.۸ با ۳۰۰ میلیون‌تومان کاهش به ۱۵ میلیاردتومان رسید.


منبع

درباره ی ماکان نیوز

مطلب پیشنهادی

اولویت‌ های دولت چهاردهم برای صنعت‌ خودرو چه خواهد بود؟

 به‌نظر می‌رسد تا چند هفته دیگر، رئیس دولت چهاردهم باید با در نظر گرفتن اولویت‌های …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *