منظور از پرایس اکشن ارز دیجیتال چیست؟ آموزش به زبان ساده

یکی از مباحث مهم در تحلیل تکنیکال برای ترید ارز دیجیتال، پرایس اکشن (به انگلیسی: Price Action) است. در این مطلب به آموزش پرایس اکشن ارز دیجیتال و اینکه پرایس اکشن چیست، پرداخته‌ایم. بدین ترتیب که ابتدا پرایس اکشن به زبان ساده توضیح داده شده و سپس نشان می‌دهیم که چطور می‌توان از آن در معاملات استفاده نمود.

پرایس اکشن چیست؟

پیش از هرچیز باید بدانیم که پرایس اکشن در ارز دیجیتال چیست و چه مفهومی دارد. پرایس اکشن که در فارسی معادل «حرکت قیمت» نام‌گذاری می‌شود؛ به تغییرات قیمت یک اوراق بهادار و دارایی خاص در طول زمان اطلاق خواهد شد. پرایس اکشن حرکت قیمت در واقع مبنای تمامی تحلیل‌های فنی برای نمودارهای سهام، کالاها یا دیگر دارایی‌ها را تشکیل می‌دهد.

آموزش تحلیل تکنیکال در بازار کریپتو

 

بسیاری از معامله‌گران کوتاه‌مدت، صرفاً به پرایس اکشن و الگوها و روندهای استخراج‌شده از آن برای تصمیم‌گیری‌های معاملاتی تکیه می‌کنند. باید توجه داشت که تحلیل فنی به‌عنوان یک روش مشتق از حرکت قیمت است؛ زیرا از قیمت‌های گذشته در محاسبات استفاده کرده تا بتوان اطلاعاتی را برای معاملاتی اخذ نمود.

چند نکته‌ی کلیدی درباره‌ی پرایس اکشن

در این بخش، مهم‌ترین نکات در خصوص Price Action ارز دیجیتال را آورده‌ایم.

  • پرایس اکشن یا حرکت قیمت، به‌طور کلی به تغییرات قیمت یک اوراق بهادار در طول زمان اشاره دارد.
  • نمودارهای مختلفی را می‌توان به یک نمودار خاص اعمال کرد تا روندهای پرایس اکشن برای معامله‌گران واضح‌تر شود. این امر به‌ویژه در هنگام تجزیه و تحلیل داده‌هایی که دوره‌های زمانی مختلفی را پوشش می‌دهد، اهمیت دارد.
  • الگوهای تحلیل فنی و نمودارها از حرکت قیمت یا همان Price Action استخراج خواهند شد.
  • ابزارهای تحلیل فنی مانند میانگین‌های متحرک نیز از روی پرایس اکشن محاسبه شده و برای پیش بینی معاملات در آینده کاربرد دارند.
  • با وجود اینکه بسیاری از افراد از پرایس اکشن برای پیش‌بینی قیمت‌های آینده استفاده می‌کنند، باید بیان کنیم که پرایس اکشن در بازه‌ی زمانی گذشته تضمینی برای نتایج آینده نیست. بنابراین حتماً باید دیگر ابزارها را نیز برای دقیق‌تر شدن پیش بینی با پرایس اکشن ترکیب نمود.

پیشنهاد مطالعه: خرید ارز دیجیتال با پی پال – راهنمای کامل برای مبتدیان

پرایس اکشن ارز دیجیتال چه اطلاعاتی به ما ارائه خواهد داد؟

پرایس اکشن را می‌توان با استفاده از نمودارهایی که قیمت‌ها را در طول زمان نشان می‌دهند، مشاهده و تفسیر کرد. معامله‌گران از ترکیب‌های مختلف نمودارها برای بهبود توانایی خود در شناسایی و تفسیر روندها، شکست‌ها و حرکات معکوس استفاده می‌کنند. بسیاری از معامله‌گران از نمودارهای شمعی یا کندل استیک استفاده می‌کنند؛ چراکه به‌طور بهتری حرکات قیمت را با نمایش مقادیر باز، بالا، پایین و بسته در زمینه‌ی جلسات بالا یا پایین به تصویر خواهند کشید.

الگوهای شمعی مانند صلیب هارامی، الگوی فراگیر و سه سرباز سفید همه نمونه‌هایی از حرکت قیمت هستند که به‌صورت بصری تفسیر می‌شوند. می‌توانید مباحث اختصاصی برای نمودار شمعی را دنبال کنید تا با این الگوها بیش‌تر آشنا شوید. الگوهای شمعی بسیاری بیشتری مبنی بر پرایس اکشن تولید شده تا انتظاری از آینده‌ی قیمت‌ها ایجاد کنند. همین الگوها را می‌توان به انواع دیگر نمودارها- از جمله نمودارهای نقطه و رقم، نمودارهای باکس، نمودارهای جعبه‌ای و غیره- نیز اعمال کرد.

علاوه بر الگوهای بصری روی نمودار، بسیاری از تحلیل‌گران فنی از داده‌های پرایس اکشن هنگام محاسبه شاخص‌های فنی استفاده می‌کنند. هدف این اسن که نظمی در روند حرکتی قیمت یافته شود. این امر گاه به‌طور تصادفی به نظر می‌رسد. به عنوان مثال، الگوی مثلث صعودی که با اعمال خطوط روند بر روی نمودار پرایس اکشن شکل می‌گیرد؛ ممکن است برای پیش‌بینی یک شکست احتمالی استفاده شود زیرا حرکت قیمت نشان می‌دهد که گاوها چندین بار تلاش کرده‌اند تا شکست را ایجاد کنند و هر بار شتاب گرفته‌اند.

چگونه از پرایس اکشن در فارکس و دیگر بازارهای معاملاتی استفاده کنیم؟

پرایس اکشن به‌طور کلی به عنوان یک ابزار معاملاتی مانند یک شاخص دیده نمی‌شود. بلکه می‌توان این‌گونه بیان کرد که پرایس اکشن منبع داده‌ای خواهد بود که تمامی ابزارها از آن ساخته شده‌اند. معامله‌گران نوسانی و روندی تمایل دارند تا با پرایس اکشن بیشتر کار کرده و در نتیجه هر گونه تحلیل بنیادی را کنار می‌گذارند. این دسته از معامله‌گران، تنها بر روی سطوح حمایت و مقاومت برای پیش‌بینی شکست‌ها و تثبیت تمرکز می‌کنند.

آموزش بازار ارزهای دیجیتال

 

حتی این معامله‌گران باید به عواملی فراتر از قیمت فعلی توجه کنند. در واقع حجم معاملات و دوره‌هایی که برای تعیین سطوح استفاده می‌شوند، همگی بر احتمال دقیق بودن تفسیرهای آن‌ها تأثیر می‌گذارند.

بسیاری از مؤسسات، شروع به استفاده از الگوریتم‌ها برای تجزیه و تحلیل پرایس اکشن در بازه‌ی زمانی گذشته و اجرای معاملات در شرایط خاص کرده‌اند. در گزارشی که در سال 2020 به کنگره ارائه شد، کمیسیون بورس و اوراق بهادار (SEC) اشاره کرد که «استفاده از الگوریتم‌ها در معاملات فراگیر است.». این سیستم‌های خودکار داده‌های پرایس اکشن را دریافت کرده و می‌توانند نتایج را استنتاج کرده و در نهایت، پرایس اکشن برای آینده را تعیین کنند.

محدودیت‌های پرایس اکشن ارز دیجیتال چیست؟

تفسیر پرایس اکشن بسیار ذهنی انجام می‌شود. به‌طور معمول، می‌توان قبول کرد که دو معامله‌گر با تجزیه و تحلیل یک حرکت قیمت به نتایج متفاوتی برسند. یک معامله‌گر ممکن است یک روند نزولی را ببیند و دیگری معتقد باشد که حرکت قیمت نشان‌دهنده‌ی یک چرخش نزدیک است. البته، دوره‌ی زمانی که در تحلیل استفاده می‌شود نیز تأثیر زیادی بر آنچه معامله‌گران می‌بینند دارد. چراکه یک سهام می‌تواند در طول روز چندین روند نزولی داشته باشد در حالی که در دیدگاه بلندمدت‌تر، روند صعودی ماهانه دارد.

مهم‌ترین نکته‌ای که باید به یاد داشته باشید این است که پیش‌بینی‌های معاملاتی با استفاده از پرایس اکشن در هر دوره زمانی حدسی هستند. بنابراین هر چقدر که بتوانید ابزارهای بیش‌تری را به پیش‌بینی معاملاتی خود اعمال کنید، نتایج بهتر و دقیق‌تر خواهد بود.

در نهایت، پرایس اکشن در زمان گذشته برای یک اوراق بهادار خاص، تضمینی برای حرکت قیمت آینده نیست. معاملات با احتمال بالا همچنان معاملات حدسی هستند. به این معنی که معامله‌گران برای دسترسی به پاداش‌های بالقوه ریسک می‌کنند. پرایس اکشن به‌طور صریح موارد اقتصاد کلان یا مسائل غیرمالی که بر یک اوراق بهادار تأثیر می‌گذارد را در بر نمی‌گیرد.

پیشنهاد مطالعه: تاپ سواپ چیست و آیا وقت گذاشتن روی آن ارزشش را دارد؟

سؤالات متداول

در این بخش، برخی از متداول‌ترین پرسش‌ها در خصوص کاربرد و اصطلاحات پرایس اکشن ارز دیجیتال به اشتراک گذاشته‌ایم. شما می‌توانید از پاسخ‌های این سوالات به عنوان نکات ضروری و مهم و کاربردی در خصوص پاریس اکشن‌ها استفاده کنید.

چگونه می‌توانم از حرکت قیمت در معاملات استفاده کنم؟

پرایس اکشن یا حرکت قیمت برای تجزیه و تحلیل روندها و شناسایی نقاط ورود و خروج در معاملات استفاده می‌شود. بسیاری از معامله‌گران از نمودارهای شمعی برای ترسیم حرکت قیمت گذشته استفاده کرده و سپس الگوهای شکست و برگشتی را ترسیم می‌کنند. با اینکه حرکت قیمت گذشته تضمینی برای نتایج آینده نیست؛ معامله‌گران اغلب الگوهای تاریخی یک اوراق بهادار را تجزیه و تحلیل کرده تا بهتر متوجه شوند که قیمت بعدی به کدام سمت احتمالاً حرکت خواهد کرد.

چگونه پرایس اکشن را بخوانم؟

پرایس اکشن معمولاً به‌صورت گرافیکی در قالب نمودار میله‌ای یا نمودار خطی نشان داده می‌شود. دو عامل کلی برای تجزیه و تحلیل پرایس اکشن وجود دارد. اولین عام شناسایی جهت قیمت و عامل دوم شناسایی جهت حجم معاملاتی خواهد بود.

در صورتی که قیمت ارز دیجیتال به سمت بالا حرکت کرده و حجم افزایش یابد، به معنای وجود تعهد قوی در بازار خواهد بود. چراکه بسیاری از سرمایه‌گذاران در حال خرید آن دارایی در قیمت‌های بالاتر هستند. از طرف دیگر، چنان‌چه که حجم کم باشد، پرایس اکشن ممکن است به‌اندازه کافی قانع‌کننده نباشد؛ زیرا سرمایه‌گذاران کمی در قیمت‌های فعلی سرمایه‌گذاری می‌کنند.

حرکت قیمت صعودی چیست؟

حرکت قیمت صعودی یک شاخص بوده که سیگنال‌های مثبتی را ارائه خواهد داد. این عامل بیان می‌کند که قیمت یک اوراق بهادار برای افزایش در بازه‌ی زمانی آینده آماده است. به‌عنوان مثال، یک روند صعودی معمولاً با «اوج‌های بالاتر» و «کف‌های بالاتر» که یک الگوی مثلث صعودی را تشکیل می‌دهند، تعریف می‌شود. این بدان معناست که حرکت قیمت یک اوراق بهادار اخیراً یک قیمت بالایی را پشت سر گذاشته است؛ اما همچنان بالاتر از یک قیمت پایین اخیر باقی مانده است.

آیا پرایس اکشن برای معاملات نوسانی خوب است؟

معامله‌گران نوسانی به پرایس اکشن تکیه می‌کنند. اگر قیمت یک اوراق بهادار تغییر نکند، یافتن فرصت‌های سودآور دشوارتر است. به‌طور کلی می‌توان بیان کرد کهحرکت قیمت برای معامله‌گران نوسانی خوب است؛ زیرا معامله‌گران می‌توانند نوسانات بالا و پایین را شناسایی کرده و بر این اساس معامله کنند.

کلام آخر

وقتی صحبت از سرمایه‌گذاری می‌شود، بازارهایی مانند بورس یا فارکس را به‌خاطر می‌آوریم. برای این‌که بتوان با حداقل ریسک و حداکثر میزان سوددهی، در این بازارها فعالیت داشت، می‌بایست با اصطلاحات، استراتژی‌ها، ابزارها و نکات مهم آشنا باشیم.

آموزش بلاک‌چین و رمزارزها

 

یکی از مباحثی که در خصوص ترید بیت کوین و دیگر ارزهای دیجیتال، تکنیک های پرایس اکشن و آموزش صفر تا صد پرایس اکشن است که در این مطلب به‌طور دقیق‌تر درباره‌ی آن صحبت کردیم. در این مطلب ابتدا تعریفی از پرایس اکشن ارز دیجیتال به زبان ساده ارائه شد و سپس نشان دادیم که چطور می‌توانید از آن در معاملات و تحلیل قیمت‌ها استفاده کنید. ارائه‌ی این مبحث، سبب عملکرد بهتر و حرفه‌ای در اتریوم و دیگر پلت فرم‌ها خواهد شد.

پیشنهاد مطالعه: نحوه خرید رمز ارز تتر به صورت قدم به قدم

آموزش ارز دیجیتال در مکتب خونه

اگر می‌خواهید تمام آن چیزی که برای ورود به دنیای ترید و معاملات ارز دیجیتال نیاز دارید را بدانید، می‌توانید از دوره‌های آموزش ارز دیجیتال مکتب خونه استفاده کنید. آکادمی مکتب خونه در این دوره‌های آموزشی، به زبانی ساده و بیانی کاملاً واضح، شما را با تکنیک‌های مهم و ابزارهای ضروری معاملات ارز دیجیتال آشنا خواهد کرد.

نوشته منظور از پرایس اکشن ارز دیجیتال چیست؟ آموزش به زبان ساده اولین بار در مکتوب. پدیدار شد.


منبع

درباره ی ماکان نیوز

مطلب پیشنهادی

آموزش ثبت حسابداری ارزش افزوده

آموزش ثبت حسابداری ارزش افزوده از موضوعات بسیار مهم و حیاتی در حوزه حسابداری و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *