ممو یا تگ چیست؟ کاربرد Memo در تراکنش‌های ارز دیجیتال

بسیاری از صرافی‌های متمرکز ارز دیجیتال برای دریافت و نگهداری دارایی‌های مشتریان خود از یک کیف پول مشترک استفاده می‌کنند. به عبارت دیگر آدرس کیف پول تعداد زیادی از مشتریان با هم یکسان است. برای اینکه مشخص شود تراکنش‌های واریزی به این کیف پول‌های مشترک دقیقاً متعلق به کدام حساب است، باید عبارتی به نام ممو (Memo) به تراکنش اضافه شود. آشنایی با ممو برای افرادی که در زمینهٔ خرید و فروش ارز دیجیتال فعالیت می‌کنند،  اهمیت زیادی دارد. در این مقاله از مجله نوبیتکس قصد داریم به بررسی کامل مفهوم ممو یا تگ مقصد (Destination Tag) و نحوه استفاده از آن بپردازیم.

ممو یا تگ در کیف پول ارز دیجیتال چیست؟

ممو (Memo) یا تگ مقصد (Destination Tag) یک عبارت منحصربه‌فرد است که امکان تمایز بین تراکنش‌های ارسالی به یک کیف پول را فراهم می‌سازد. در بعضی ارزهای دیجیتال مثل ریپل (XRP) ممکن است آدرس یک کیف پول در اختیار چند کاربر مختلف قرار داشته باشد، بنابراین هنگامی که قصد انتقال چنین ارزهایی را دارید باید با استفاده از ممو مشخص کنید که این ارز به حساب چه کسی منتقل شود. ممو می‌تواند از اعداد و/یا حروف انگلیسی تشکیل شده باشد و اضافه کردن آن به تراکنش موجب منحصربه‌فرد شدن تراکنش و مشخص شدن گیرندهٔ ارز دیجیتال می‌شود.

دلیل استفاده از ممو در کیف پول و صرافی چیست؟

استفاده از ممو در صرافی‌های متمرکز اهمیت زیادی دارد، چراکه بسیاری از صرافی‌ها از یک یا چند کیف پول خاص برای دریافت واریزی‌های کل کاربران استفاده می‌کنند و آدرس هر کیف پول در اختیار چندین نفر قرار دارد. بنابراین هنگام انتقال ارز دیجیتال به چنین آدرس‌هایی باید با استفاده از ممو یا تگ مقصد مشخص کنید که گیرندهٔ مورد نظرتان چه کسی است و ارز ارسالی باید به حساب چه کسی منتقل شود.

استفاده از ممو به شناسایی راحت‌تر گیرندهٔ هر تراکنش کمک می‌کند و مانع انتقال ارزها به آدرس اشتباه می‌شود. از آنجایی‌که ممکن است یک کیف پول ارز دیجیتال در هر لحظه چندین تراکنش دریافتی داشته باشد، ممو با متمایز کردن تراکنش‌ها از یکدیگر به پردازش سریع‌تر و بهینه‌تر آنها کمک می‌کند.

کدام ارزهای دیجیتال ممو دارند؟

گنجاندن ممو یا تگ مقصد در تمام تراکنش‌ها ضروری نیست و فقط بعضی شبکه‌های ارز دیجیتال از آن استفاده می‌کنند. این عبارت در بعضی شبکه‌ها با عنوان Memo و در بعضی نیز با عنوان Destination Tag مشخص شده است. ممو در بعضی شبکه‌ها فقط از اعداد و در بعضی نیز از اعداد و/یا حروف تشکیل شده است. جدول زیر، برخی ارزهای دارای ممو را به همراه عنوان و فرمت آنها نمایش می‌دهد:

نام ارز دیجیتال عنوان ممو یا تگ فرمت
ریپل (XRP) Destination Tag فقط اعداد
استلار (XLM) Memo tag حروف و/یا اعداد
کازماس (ATOM) Memo tag فقط اعداد
کریپتو (CRO) Memo tag
هدرا هش‌گراف (HBAR) Memo tag فقط اعداد
استکس (STX) Memo tag حروف و/یا اعداد
اینجکتیو (INJ) Memo tag

کدام کیف پول‌ها و صرافی‌ها ممو نیاز دارند؟

همانطور که اشاره شد، بیشترین کاربرد ممو یا تگ مقصد هنگام انتقال ارز دیجیتال به صرافی‌های غیرمتمرکز و کیف پول‌های آن‌هاست. اگر قصد داشته باشید ارزهای دیجیتالی را که در بخش قبل به آنها اشاره شد، به صرافی‌های متمرکز انتقال دهید باید ممو یا تگ را به تراکنش اضافه کنید. کیف پول تراست ولت برای واریز و برداشت ارز دیجیتال نیازی به ممو ندارد، اما اگر قصد دارید دارایی خودتان را از این کیف پول به صرافی‌های متمرکز ارسال کنید، ممکن است تراکنش شما به ممو یا تگ نیاز داشته باشد.

توجه داشته باشید که استفاده از ممو وابسته به صرافی یا کیف پول نیست و بیشتر به شبکه بلاکچین ارز دیجیتال مورد نظر شما بستگی دارد. بنابراین پیش از واریز و برداشت ارزهای دیجیتال خودتان بررسی کنید که آیا ارز و شبکه انتخابی شما به تگ ممو احتیاج دارد یا خیر.

استفاده از ممو یا تگ در نوبیتکس

صرافی نوبیتکس برای بعضی ارزهای دیجیتال خود از ممو استفاده می‌کند و در صورتی که قصد انتقال آنها را داشته باشید، باید ممو یا تگ را به تراکنش اضافه کنید. در حال حاضر ارزهای اتم (ATOM)، ریپل (XRP)، هدرا (HBAR)، استلار (XLM)، ایاس (EOS) و تون (TON) مهم‌ترین ارزهایی هستند که برای نقل و انتقال آنها در نوبیتکس باید حتماً از تگ یا ممو استفاده کنید. توجه داشته باشید که وارد نکردن ممو برای این ارزها می‌تواند به از دست رفتن دارایی شما منجر شود.

آموزش استفاده از ممو در کیف پول ارز دیجیتال

هنگام واریز ارز دیجیتال به نوبیتکس، اگر ارز مورد نظر نیاز به ممو یا تگ داشته باشد، عبارتی با عنوان «کامنت» در زیر آدرس واریز به شما نمایش داده می‌شود که باید آن را در کیف پول مبدأ وارد کنید. برای مثال اگر قصد دارید ارز تون کوین (TON) خودتان را از کیف پول تراست ولت به نوبیتکس انتقال دهید، بعد از ورود به نوبیتکس باید وارد منوی «کیف‌های من» شوید.

در صفحه‌ای که باز می‌شود گزینه «واریز» را انتخاب کنید.

در صفحه بعد روی تب «رمزارز» بزنید و ارز تون کوین (TON) را انتخاب کنید.

سپس شبکه واریز (The Open Network) را انتخاب کنید تا آدرس واریز به شما نمایش داده شود.

در زیر آدرس واریز، عبارتی با عنوان «کامنت» نشان داده شده است. این عبارت را کپی کنید و وارد کیف پول تراست ولت شوید. در کیف پول تراست ولت ارز TON را جست‌وجو و انتخاب کنید.

در این صفحه گزینه «Send» را انتخاب کنید.

در فرمی که نمایش داده می‌شود، کادر اول مربوط به آدرس کیف پول مقصد (همان آدرس کیف پول نوبیتکس)، کادر دوم مربوط به مقدار انتقال و کادر سوم مربوط به ممو است. پس از وارد کردن آدرس و مقدار انتقال، ممو یا همان کامنت کپی‌شده از نوبیتکس را در کادر سوم وارد کنید. سپس می‌توانید با زدن دکمه Next فرآیند انتقال ارز را تکمیل کنید.

اگر ممو را اشتباه وارد کنیم چه اتفاقی می‌افتد؟

همانطور که اشاره شد، اشتباه وارد کردن ممو هنگام نقل و انتقال بعضی ارزهای دیجیتال می‌تواند منجر به از دست رفتن دارایی شما شود. اگر دارایی شما از جمله ارزهای نیازمند ممو یا تگ است و قصد دارید آن را به یک صرافی متمرکز مثل نوبیتکس واریز کنید، اشتباه وارد کردن ممو می‌تواند موجب انتقال دارایی شما به یک حساب دیگر شود. اگر ممو یا تگ واردشده متعلق به هیچ حسابی روی صرافی نباشد، ممکن است بتوانید از طریق تماس با پشتیبانی ارزهای خودتان را برگردانید، اما در صورتی که ممو وجود داشته باشد و ارز به حساب یکی از کاربران منتقل شود، امکان برگرداندن ارزهای شما وجود نخواهد داشت.

هنگامی که قصد دارید دارایی خودتان را از یک صرافی یا کیف پول به کیف پول شخصی خودتان (مثلاً کیف پول تراست ولت) انتقال دهید، اگر ممو یا تگ را اشتباه وارد کنید، ممکن است تراکنش بدون مشکل انجام شود اما بعضی صرافی‌ها در چنین شرایطی تراکنش شما را پردازش نمی‌کنند و از شما می‌خواهند که ممو را اصلاح کنید.

اگر تگ را وارد نکنیم چه اتفاقی می‌افتد؟

اگر هنگام واریز ارز دیجیتال به صرافی ممو یا تگ را وارد نکنید، ارز شما به صرافی منتقل می‌شود، اما صرافی نمی‌تواند تأیید کند که ارز متعلق به چه کسی است. در چنین شرایطی می‌توانید با پشتیبانی صرافی تماس بگیرید و اطلاعات تراکنش را در اختیار آنها قرار دهید تا ارز مورد نظر را به حساب شما انتقال دهند.

اگر هنگام انتقال دارایی از یک صرافی یا کیف پول به کیف پول شخصی خودتان ممو را وارد نکنید، چون آدرس کیف پول متعلق به شماست و در اختیار شخص دیگری قرار ندارد، دارایی بدون مشکل به کیف پول شما واریز می‌شود.

سخن پایانی

در این مقاله با ممو یا تگ و کاربرد آن در ارزهای دیجیتال آشنا شدیم. ممو یک عبارت منحصربه‌فرد است که امکان تمایز بین تراکنش‌ها و گیرندهٔ مقصد را در نقل و انتقال‌های ارز دیجیتال فراهم می‌سازد. ممو یا تگ در تمام ارزها کاربرد ندارد و فقط بعضی ارزهای دیجیتال مثل ریپل، اتم، استلار و غیره از آن استفاده می‌کنند. مسئولیت وارد کردن ممو یا تگ با کاربران است و صرافی‌های ارز دیجیتال دربارهٔ این موضوع تعهدی نسبت به مشتریان خود ندارند. با توجه به اینکه اشتباه وارد کردن ممو در برخی مواقع می‌تواند منجر به از دست رفتن دارایی شما شود، هنگام انتقال دارایی‌های خودتان در وارد کردن ممو دقت کافی داشته باشید.

سوالات متداول

چرا کیف پول‌ها و صرافی‌ها از ممو استفاده می‌کنند؟

تگ یا ممو امکان تمایز بین تراکنش‌ها و مشخص کردن آدرس گیرنده را فراهم می‌سازد. به عبارت دیگر، صرافی‌ها و کیف پول‌ها با کمک ممو تشخیص می‌دهند که ارز دیجیتال باید به کدام حساب انتقال داده شود.

کدام ارزهای دیجیتال ممو یا تگ دارند؟

از جمله مهم‌ترین ارزهایی که ممو یا تگ دارند می‌توان به ریپل (XRP)، استلار (XLM)، اتم (ATOM)، اینجکتیو (INJ)، استکس (STX) و هدرا هش‌گراف (HBAR) اشاره کرد.

در صورت وارد نکردن ممو چه کار کنیم؟

در چنین شرایطی با پشتیبانی صرافی خودتان تماس بگیرید و اطلاعات تراکنش را در اختیار آنها قرار دهید تا در صورت امکان، دارایی شما را به حسابتان واریز کنند. توجه داشته باشید که اشتباه وارد کردن ممو ممکن است منجر به از دست رفتن دارایی شما شود.

نوبیتکس برای چه ارزهای دیجیتالی ممو دارد؟

در حال حاضر برای نقل و انتقال ارزهای اتم (ATOM)، ریپل (XRP)، هدرا (HBAR)، استلار (XLM)، ایاس (EOS) و تون (TON) در نوبیتکس باید از ممو استفاده کنید.

نوشته ممو یا تگ چیست؟ کاربرد Memo در تراکنش‌های ارز دیجیتال اولین بار در مجله نوبیتکس. پدیدار شد.


منبع

درباره ی ماکان نیوز

مطلب پیشنهادی

قیمت همستر کامبت در بازار پیش از عرضه چقدر است؟ (۱۱ تیر ۱۴۰۳)

قیمت همستر کامبت در بازار پیش از عرضه با نوسانات زیادی مواجه شده است و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *