مقایسه لندروور دیفندر اوکتا با مرسدس G63، نبرد سریع‌ترین شاسی‌بلندهای آفرود

مرسدس G63 و لندروور دیفندر اوکتا هردو به پیشرانه‌های V8 قدرتمندی مجهز هستند و قیمتی نزدیک به هم دارند اما کدام‌یک گزینهٔ بهتری خواهد بود؟

آنچه در این مطلب می‌خوانید:

مرسدس AMG G63 سال‌ها یکه‌تاز بخش شاسی‌بلندهای آفرودی پرسرعت بوده و هیچ رقیب مستقیمی نداشته است اما حالا لندروور با معرفی دیفندر اوکتا قصد دارد این شرایط را تغییر دهد. این نسخه که پرچم‌دار خانوادهٔ دیفندر محسوب می‌شود، در تجمل، قدرت موتور و توانایی‌های آفرود بشدت ارتقاء پیدا کرده است اما آیا این‌ها برای رقابت با G کلاس و جلب نظر طرفداران این افسانهٔ آلمانی کافی خواهد بود؟ در ادامه با مقایسهٔ دو خودرو قصد داریم به این سؤال پاسخ دهیم.

نمای بیرونی

هرچند اوکتا تغییرات زیادی را تجربه کرده اما همچنان کاملاً ظاهر آشنای یک دیفندر را دارد. بااین‌حال، اولینی چیزی که در ظاهر این خودرو جلب‌توجه می‌کند، عرض بسیار بیشتر به خاطر بچه گلگیرهایی است که حالا لاستیک‌های عظیم ۳۳ اینچی گودیر را در خود جای داده‌اند. به لطف این تایرها، فاصلهٔ اوکتا از زمین ۲۸ میلی‌متر و عرض خودرو ۶۸ میلی‌متر بیشتر شده است. سقف مشکی‌رنگ، طراحی جدید سپر جلو با ورودی هوای بزرگ‌تر، محافظت بیشتر از زیر بدنه و بهبود زوایای ورود و خروج هم از دیگر ویژگی‌های این نسخه از دیفندر هستند.

از سوی دیگر، G63 هم ظاهر بروزی دارد زیرا مرسدس به‌تازگی نسخهٔ جدید آن را معرفی کرده است. هرچند در این خودرو همچنان ظاهر نمادین G کلاس حفظ شده اما با بازطراحی سپرها، جلوپنجره و ورودی‌های هوای خاص AMG، کمی نمای بروزتری پیدا کرده است. لندروور هنوز ابعاد و زوایای آفرودی دیفندر اوکتا را اعلام نکرده ولی با توجه به افزایش فاصله از زمین و طراحی جدید سپرها، انتظار می‌رود زوایای ورود، خروج و شکست بهتری نسبت به G63 به ترتیب با ۲۷ درجه، ۲۹ درجه و ۲۵ درجه داشته باشد. همچنین عمق حرکت در آب اوکتا نیز به یک متر افزایش پیدا کرده است.

پرفورمنس

هردو خودرو زیر کاپوت خود یک پیشرانهٔ V8 توئین توربو با سیستم هیبریدی خفیف دارند. در سینهٔ G63 همچنان همان پیشرانهٔ ۴ لیتری AMG را می‌بینیم که ۵۸۵ اسب بخار قدرت و ۸۵۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند و به یک گیربکس ۹ سرعته اتوماتیک متصل است. بااین‌حال، این پیشرانه حالا به سیستم هیبریدی خفیف مجهز شده که می‌تواند در سرعت‌های پایین و به‌صورت موقت ۲۰ اسب بخار قدرت اضافی را ارائه کند. به لطف این سیستم، شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر بر ساعت G63 از ۴.۵ به ۴.۲ ثانیه رسیده است.

دیفندر اما از پیشرانهٔ ۴.۴ لیتری ب‌ام‌و استفاده می‌کند که قبلاً زیر کاپوت مدل‌های رنجروور SV هم قرار گرفته بود. این پیشرانه ۶۳۵ اسب بخار قدرت و ۷۵۰ نیوتن متر گشتاور دارد که در مقطع کوتاهی با فعال کردن لانچ کنترل، گشتاور آن به ۸۰۰ نیوتن متر افزایش پیدا می‌کند. این پیشرانه بسیار از موتور ۵ لیتری سوپرشارژ دیفندر V8 با ۵۲۵ اسب بخار قدرت قوی‌تر است و اوکتا را ظرف تنها ۳.۸ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت می‌رساند.

توانایی‌های آفرود و آنرود

هردو شاسی‌بلند علاوه بر پیشرانه‌های قدرتمند، به مجموعه‌ای از تجهیزات تعلیق مجهز هستند که به‌ سواری راحت روی جاده و توانایی در خارج از جاده کمک می‌کنند. G63 به‌صورت استاندارد با سیستم کنترل سواری AMG عرضه می‌شود که سه حالت مختلف را برای تنظیم کمک‌فنرها روی جاده ارائه می‌کند. قابلیت کاپوت شفاف، سه قفل دیفرانسیل مکانیکی، دنده‌های ضریب سنگین و اکسل عقب صلب نیز همچنان G63 را با تمام تجملی که دارد، به یکی از شاسی‌بلندهای آفرودی برتر بازار تبدیل کرده است.

اوکتا نیز علاوه بر ویژگی‌های دیفندر معمولی مثل قفل دیفرانسیل مرکزی و عقب، سیستم تعلیق بادی و سیستم واکنش مسیر لندروور، به سیستم تعلیق جدید ۶D داینامیک با اتصال هیدرولیکی مجهز شده است که با فنرهای بادی قابل تنظیم جدید و کمک‌فنرهای هیدرولیکی همراه است. همچنین حالتی بنام اوکتا هم در این خودرو تعبیه شده است که لانچ کنترل آفرود و تنظیم ویژهٔ سیستم ABS را برای مسیرهای سست فراهم می‌کند.

داخل

دیفندر به لطف به‌روزرسانی اخیر، در داخل ارتقاء پیدا کرده و نسخهٔ اوکتا یک گام جلوتر رفته است. در جلو، شاهد صندلی‌های پرفورمنس جدیدی با پشت‌سری‌های یکپارچه هستیم تا هنگام تخته کردن گاز اعتمادبه‌نفس بیشتری به راننده بدهد. برای این صندلی‌ها همچنین روکش‌های مختلفی هم قابل انتخاب خواهد بود اما طراحی و تکنولوژی داخلی مشابه دیگر تیپ‌های بالا ردهٔ دیفندر است. این چیز بدی نیست ولی نباید انتظار پیشرفت قابل‌توجهی را در سطح تجمل اوکتا نسبت به دیگر نسخه‌ها داشته باشید؛ بنابراین، کسانی که خواهان حد نهایی تجمل و تکنولوژی‌های پیشرفته هستند، باید سراغ G63 بروند. این خودرو از دو نمایشگر ۱۲.۳ اینچی برای صفحه آمپر دیجیتالی و سیستم اطلاعاتی-سرگرمی بهره می‌برد و کابین بسیار قابل سفارشی‌سازی خواهد بود. در اینجا سیستم صوتی برمستر و نورپردازی داخلی هم ارائه می‌شود.

قیمت و جمع‌بندی

اوکتا با قیمت پایهٔ ۱۵۲ هزار دلار به بازار خواهد آمد تا گران‌ترین نسخهٔ دیفندر لقب گیرد. نسخهٔ ادیشن وان نیز حدود ۱۵ هزار دلار گران‌تر است و با قیمت ۱۶۷,۸۰۰ دلار ارائه می‌شود ولی هنوز هم از G63 ارزان‌تر است. مرسدس هنوز قیمت نسخهٔ جدید G63 را اعلام نکرده اما ازآنجایی‌که نسخهٔ قبلی با قیمت ۱۸۳ هزار دلار عرضه می‌شد، انتظار می‌رود قیمت مدل ۲۰۲۵ از حدود ۱۹۰ هزار دلار شروع شود. به‌طورکلی، با اوکتا مالک یک شاسی‌بلند پرفورمنس با توانایی‌های آفرود خواهید شد درحالی‌که G63 پکیجی لوکس و پرفورمنس را ارائه می‌کند. همچنین G کلاس نماد ثروت و شهرت محسوب می‌شود که برتری مهمی به‌حساب می‌آید؛ بنابراین، کسانی که به پرفورمنس بهتر روی جاده علاقه دارند، بهتر است سراغ دیفندر اوکتا بروند اما برای کسانی که تجمل و جلب‌توجه را در اولویت دارند، همچنان G63 بهترین گزینه خواهد بود.

مقایسه مشخصات فنی

لندروور دیفندر اوکتا مرسدس AMG G63
پیشرانه ۴.۴ لیتری V8 توئین توربو ۴.۰ لیتری V8 توئین توربو
قدرت ۶۳۵ اسب بخار ۵۸۵ اسب بخار
گشتاور ۷۵۰ نیوتن متر ۸۵۰ نیوتن متر
گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک ۹ سرعته اتوماتیک
محور محرک چهارچرخ چهارچرخ
شتاب صفر تا ۹۶ ۳.۸ ثانیه ۴.۲ ثانیه
حداکثر سرعت ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت ۲۲۰ کیلومتر بر ساعت
قیمت پایه ۱۵۲ هزار دلار ۱۹۰ هزار دلار
 Loading …

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۲ رای




منبع

درباره ی ماکان نیوز

مطلب پیشنهادی

تست‌های نهایی مرسدس AMG پیور اسپید جدید

مرسدس AMG پیور اسپید جدید مراحل پایانی توسعه خود را پشت سر می‌گذارد و به …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به سايت خوش آمديد !


براي مشاهده مطلب اينجا را کليک کنيد