مقایسه شاهین پلاس و تارا، یک قلب در دو بدن!

شاهین پلاس و تارا V4 پیشرانه و گیربکس یکسانی دارند و احتمالاً از لحاظ قیمت هم نزدیک به هم خواهند بود اما کدام‌یک می‌تواند گزینهٔ بهتری برای خرید باشد؟

آنچه در این مطلب می‌خوانید:

بدون شک TU5 را باید پرکاربردترین پیشرانه در خودروسازی کشورمان دانست. این پیشرانه پس‌ازاینکه سال‌ها در محصولات مختلف ایران‌خودرو مورداستفاده قرار گرفت، حالا به دست سایپا افتاده تا برای چندین سال هم در سینهٔ خودروهای این شرکت بتپد! یکی از خودروهای سایپا که به موتور TU5 مجهز شده، شاهین پلاس است. ازآنجایی‌که پاشنهٔ آشیل شاهین پیشرانهٔ قدیمی و نامناسب آن بود، این موتور جدید می‌تواند سدان سایپا را به رقیب جدی‌تری برای محصولات ایران‌خودرو تبدیل کند. در سبد محصولات ایران‌خودرو، تارا رقیب مستقیم شاهین پلاس خواهد بود که آن‌هم از موتور TU5 استفاده می‌کند. به همین دلیل، قصد داریم در ادامه این دو سدان ایرانی که پیشرانهٔ یکسانی دارند را باهم مقایسه کنیم.

همچنین بخوانید:

مقایسه شاهین پلاس اتوماتیک با شاهین CVT، بررسی مشخصات و قیمت

معایب تارا اتوماتیک و دنده‌ای؛ هر آنچه باید قبل از خرید بدانید

مقایسه تارا V4 با چری آریزو ۵، تقابل سدان‌های ایرانی و چینی

معرفی کلی شاهین پلاس و تارا

سدان جدید سایپا برای اولین بار رسماً در تیرماه سال ۱۳۹۷ با نام رهام معرفی شد و بعداً به شاهین تغییر نام داد. این خودرو بر اساس پلت‌فرم نسل دوم تویوتا یاریس ساخته شده و پس از مشکلاتی که در زمینه تأمین پیشرانه برای آن به وجود آمد، نهایتاً در سال ۱۳۹۹ راهی بازار شد. از سوی دیگر، تارا در اصل نسخه ایرانیزه پژو ۳۰۱ است که امتیاز پلت‌فرم آن از طریق قراردادهای دوران برجام به ایران‌خودرو رسید. این ماشین رسماً در سال ۱۳۹۹ رونمایی و در تیرماه همان سال برای اولین بار پیش‌فروش شد.

طراحی بیرونی شاهین پلاس و تارا

این دو سدان به‌عنوان جدیدترین محصولات سایپا و ایران‌خودرو، از لحاظ طراحی مدرن‌تر از دیگر خودروهای داخلی هستند اما در این بخش کفه ترازو به سمت شاهین سنگینی می‌کند زیرا درحالی‌که تارا در اصل همان پژو ۳۰۱ با تغییراتی در نمای جلو و عقب است، سدان سایپا خودروی مستقلی محسوب می‌شود که از ابتدا طراحی شده و ازاین‌رو نمای پخته‌تر و اصولی‌تری دارد. به همین دلیل، هرچند شاهین پلاس در نمای بیرونی هیچ تغییری را نسبت به نسخهٔ قبلی تجربه نکرده اما هنوز هم باید آن را یکی از متناسب‌ترین خودروهای داخلی دانست.

در مورد تارا اما نمی‌توان چنین گفت زیرا هرچند طراحان ایران‌خودرو سعی داشته‌اند این ماشین را هم از پژو ۳۰۱ متمایز کنند و هم نمای مدرن‌تری به آن ببخشند، اما طراحی عجولانه کار را خراب کرده و باعث شده ظاهر تارا بی‌تناسب و سردرگم به نظر برسد. به‌عنوان‌مثال، طراحی چراغ‌های جلو و جلوپنجره هماهنگی و زیبایی خاصی ندارد و چراغ‌های سراسری عقب نیز با بی‌سلیقگی تمام طراحی شده و در شب با روشنی بیش‌ازحد نمای ناخوشایندی ایجاد می‌کند. البته در تیپ جدیدتر V4 ایران‌خودرو گرافیک چراغ‌های عقب را تغییر داده و این مشکل را برطرف کرده است ولی بااین‌حال به‌طورکلی در بخش طراحی بیرونی باید شاهین را برتر دانست.

داخل شاهین پلاس و تارا

شاهین در نسخه اولیه کابین قدیمی و کسل‌کننده‌ای داشت و در شاهین پلاس هم هرچند طراحی کلی داشبورد تغییری نداشته اما سایپا با استفاده از تریم دورنگ مشکی و کرم به همراه تزئینات طرح چوب و نمایشگر بزرگ‌تر با قاب مشکی براق، سعی کرده فضای داخلی سدان پرچم‌دار خودرو را بهبود ببخشد و باید گفت تا حدودی در این کار موفق بوده است زیرا داخل شاهین پلاس کمی لوکس‌تر از قبل به نظر می‌رسد. از سوی دیگر، ایران‌خودرو برای تارا بجای داشبورد اصلی پژو ۳۰۱، از داشبورد سیتروئن C3 XR استفاده کرده که کراس‌اووری بر اساس ۳۰۱ برای بازار چین است.

به همین دلیل، تارا با اینکه یکی از گران‌ترین خودروهای داخلی محسوب می‌شود، در داخل با داشبورد پلاستیکی و ساده، کاملاً اقتصادی به نظر می‌رسد. البته ایران‌خودرو در تیپ V4 با استفاده از دستگیره‌های در سورن پلاس، دکمهٔ بالابر شیشه‌ها را از روی کنسول وسط به روی درها منتقل کرده اما این هم کمک چندانی به بهبود فضای داخلی تارا نکرده است. به‌طورکلی، شاهین پلاس و تارا هرچند هیچ‌کدام در داخل در برابر خودروهای روز جهان حرفی برای گفتن نداشته و از لحاظ کیفیت متریال هم شرایط جالبی ندارند اما در اینجا هم باید شاهین پلاس را به لطف تریم دورنگ و نمایشگر بزرگ‌تر، کمی بهتر از رقیب ایران‌خودرویی بدانیم.

امکانات و تجهیزات شاهین پلاس و تارا

سایپا فعلاً فقط مشخصات نسخهٔ اتوماتیک شاهین پلاس را اعلام کرده است که از امکانات کاملی بهره می‌برد و به همین دلیل، برای مقایسه، مجهزترین نسخهٔ تارا یعنی تیپ V4 را انتخاب کرده‌ایم:

تارا V4 شاهین پلاس
ترمز جلو و عقب دیسکی جلو و عقب دیسکی
سیستم کمکی حرکت در سربالایی دارد دارد
کنترل کشش دارد دارد
کنترل پایداری دارد دارد
ایربگ ۴ عدد ۲ عدد
فرمان برقی برقی
نمایشگر ۷ اینچی ۱۰ اینچی
آینه‌های جانبی تاشو برقی تاشو برقی با گرم‌کن
سانروف دارد دارد
روکش صندلی چرم و پارچه چرم
چراغ خوشامدگویی دارد ندارد
سنسور دنده عقب دارد دارد
دوربین دنده عقب دارد دارد
سیستم پایش باد تایرها دارد دارد
رینگ ۱۶ اینچی آلومینیومی ۱۵ اینچی آلومینیومی
تنظیم صندلی راننده برقی ۶ جهته برقی ۶ جهته
تنظیم صندلی سرنشین جلو برقی ۶ جهته دستی ۴ جهته
گرم‌کن صندلی‌های جلو دارد دارد
کروز کنترل دارد دارد
سنسور نور دارد دارد
سنسور باران دارد ندارد
سیستم ورود بدون کلید دارد دارد
استارت دکمه‌ای دارد دارد
سنسور پایی در صندوق دارد ندارد
شیشه‌های عقب دودی ندارد دارد

با توجه به جدول فوق، امکانات دو خودرو تقریباً در یک سطح است ولی تارا با سنسور پایی در صندوق، ایربگ‌های جانبی و سنسور باران شرایط کمی بهتری دارد.

پیشرانه شاهین پلاس و تارا

همان‌طور که در ابتدا اشاره کردیم، نقطهٔ مشترک این دو خودرو پیشرانهٔ یکسان است ولی اعداد خروجی این موتور در دو خودرو تفاوت‌هایی باهم دارد. تارا به پیشرانهٔ TU5 پلاس مجهز است که نسخهٔ ارتقاءیافتهٔ موتور TU5 محسوب می‌شود و با ویژگی‌هایی مثل سیستم زمان‌بندی متغیر سوپاپ، ۱۱۳ اسب بخار قدرت و ۱۴۴ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. از سوی دیگر، سایپا برای نسخهٔ خود از این پیشرانه که توسط مگا موتور تولید می‌شود، نام ME16 را انتخاب کرده است. خروجی این موتور در شاهین پلاس ۱۱۱ اسب بخار قدرت و ۱۵۰ نیوتن متر گشتاور اعلام شده که دومی اختلاف قابل‌توجه ۶ نیوتن متری را با موتور تارا نشان می‌دهد.

ازآنجایی‌که شاهین پلاس با وزن ۱۳۳۰ کیلوگرم، حدود ۶۰ کیلوگرم از تارا V4 سنگین‌تر است، به این گشتاور بیشتر نیاز خواهد داشت زیرا موتور TU5 قبلاً حتی در خودروهای به‌مراتب سبک‌تری مثل پژو پارس کشش پایینی را به نمایش گذاشته بود ولی باید ببینیم گشتاور بیشتر موتور ME16 سایپا در عمل واقعاً خود را نشان خواهد داد یا صرفاً در اعداد روی کاغذ خلاصه می‌شود. درهرحال، برای انتقال نیرو هم هردو خودرو از گیربکس شش سرعتهٔ اتوماتیک ساخت شرکت چینی DAE استفاده می‌کنند که در برخی موارد در تارا تأخیر و تقه از آن گزارش شده است ولی به‌طورکلی این گیربکس هماهنگی نسبتاً مناسبی با موتور TU5 دارد.

قیمت و جمع‌بندی

تارا V4 توسط ایران‌خودرو با قیمت ۶۹۰ میلیون تومان عرضه می‌شود که این رقم در بازار به نزدیک یک میلیارد تومان رسیده است. از سوی دیگر، هنوز قیمت شاهین پلاس اتوماتیک اعلام نشده اما قطعاً گران‌تر از شاهین CVT کنونی با قیمت کارخانه ۶۵۰ میلیون و قیمت بازار ۸۰۰ میلیون تومان خواهد بود و به‌احتمال‌زیاد این خودرو در بازار وارد محدوده قیمتی تارا و دنا خواهد شد؛ بنابراین، با توجه به قیمت نزدیک و قوای محرکهٔ یکسان، انتخاب از بین این دو خودرو بیشتر موضوعی سلیقه‌ای خواهد بود ولی به‌طورکلی، شاهین پلاس را به لطف طراحی بیرونی هماهنگ‌تر و کابین زیباتر می‌توان با اختلافی جزئی برتر دانست.

مقایسه مشخصات فنی تارا V4 و شاهین پلاس

تارا V4 شاهین پلاس
پیشرانه TU5P ME16
حجم موتور ۱۵۸۷ سی‌سی ۱۵۸۷ سی‌سی
سوپاپ ۱۶ ۱۶
قدرت ۱۱۳ اسب بخار ۱۱۱ اسب بخار
گشتاور ۱۴۴ نیوتن متر ۱۵۰ نیوتن متر
گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک ۶ سرعته اتوماتیک
محور محرک جلو جلو
مصرف سوخت ۷.۲ لیتر ترکیبی ۷.۲ لیتر ترکیبی
ظرفیت باک ۵۰ لیتر ۴۷ لیتر
وزن خالص ۱۲۷۰ کیلوگرم ۱۳۳۰ کیلوگرم
طول ۴,۵۱۹ میلی‌متر ۴,۴۴۶ میلی‌متر
عرض ۱,۷۵۳ میلی‌متر ۱,۷۷۱ میلی‌متر
ارتفاع ۱,۴۶۶ میلی‌متر ۱,۴۹۰ میلی‌متر
حجم صندوق بار ۶۴۰ لیتر ۴۲۲ لیتر
 Loading …

میانگین امتیازات ۴ از ۵

از مجموع ۱۴ رای




منبع

درباره ی ماکان نیوز

مطلب پیشنهادی

نتایج قرعه‌کشی محصولات ایران خودرو فردا یکشنبه اعلام نمی‌شود

در حالیکه قرار است فردا یکشنبه ۱۱ شهریور قرعه‌کشی محصولات ایران خودرو انجام شود اما …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به سايت خوش آمديد !


براي مشاهده مطلب اينجا را کليک کنيد