مقایسه دوج دیمن 170 و لوسید ایر سافایر؛ کدام‌یک سریع‌تر است؟

با اینکه دوج دیمن ۱۷۰ و لوسید ایر سافایر دو خودروی کاملاً متفاوت هستند اما در شتاب گیری و طی مسافت ۴۰۰ متر روی کاغذ عملکرد نسبتاً مشابهی دارند.


در یک رقابت شاخ به شاخ، کدام خودرو در خط درگ سریع‌تر خواهد بود: سریع‌ترین خودروی برقی تولیدی دنیا یا سریع‌ترین خودروی درون‌سوز؟ با وجود موتورهای برقی که به خاطر ارائه قدرت و گشتاور زیاد و آنی شناخته شده‌اند، شاید پاسخ این سؤال برای طرفداران خودروهای برقی خیلی بدیهی باشد اما آیا باتری‌های بزرگ و سنگین‌وزن این خودروها می‌توانند مزیت گشتاور آنی و شتاب گیری سریع را از بین ببرند؟

سریع‌ترین خودروی تولیدی بر اساس زمان صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت دوج چلنجر SRT دیمن ۱۷۰ است. ین خودروی دیفرانسیل عقب به پیشرانه ۸ سیلندر ۶.۲ لیتری با سوپرشارژر ۳ لیتری مجهز بوده و می‌تواند باک سوخت خود را در کمتر از ۷ دقیقه خالی کند. این هیولای بنزینی همچنین قدرت ۱۰۲۵ اسب بخاری و گشتاور ۱۲۸۱ نیوتون متری تولید می‌کند. زمانی که لاستیک‌های درگ رادیال میکی تامپسون و سیستم تعلیق مخصوص درگ در خودرو نصب شده باشند این هیولا همانند یک موشک زمینی شلیک خواهد شد.

در پیست درگ و با چسبندگی اضافی و البته حضور راننده‌ای حرفه‌ای در پشت فرمان، دیمن ۱۹۳۶ کیلوگرمی می‌تواند در عرض ۱.۶۶ ثانیه از سکون به تندی ۹۶ کیلومتر در ساعت برسد و مسافت ۴۰۰ متر را در ۸.۹۱ ثانیه و با سرعت ۲۴۳.۲ کیلومتر در ساعت طی کند. آیا این عملکرد برای شکست دادن سریع‌ترین خودروی برقی تولیدی و یا حداقل تساوی با آن کفایت می‌کند؟ اگرچه دیمن با رنگ‌های جذابی همچون قرمز و خاکستری عرضه شده اما لوسید ایر سافایر به عنوان یک سدان برقی پرقدرت فقط با رنگ آبی متالیک در دسترس است. این خودرو قرار است به سرعت دیوانه‌وار دست یابد و نیازی به خودنمایی ندارد.

سافایر از سه موتور برقی (دو موتور در عقب و یک موتور در جلو) استفاده می‌کند و قدرت ترکیبی ۱۲۳۴ اسب بخاری دارد. سافایر نیز مانند دوج دیمن از سیستم تعلیق ارتقا یافته سود برده و دارای فنرهای جلو و عقب سفت‌تر و سیستم کنترل کشش و پایداری بازنگری شده است. همچنین چندین حالت سواری از جمله حالت پیست وجود دارد که باعث بهینه‌سازی عملکرد خودرو خواهد شد. همه این تجهیزات برای ثبت صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت ۱.۸۹ ثانیه‌ای ایر سافایر ۲۴۲۰ کیلوگرمی تدارک دیده شده‌اند. این سدان برقی مسافت ۴۰۰ متر را نیز در ۸.۹۵ ثانیه و با سرعت ۲۵۴ کیلومتر در ساعت طی می‌کند؛ اما مقایسه و تست واقعی دو خودرو چه نتایجی را نشان خواهد داد؟

شرکت آمریکایی هاگرتی که در زمینه بیمه و رسانه خودرو فعالیت می‌کند این دو خودرو را در برابر یکدیگر قرار داده تا عملکرد آن‌ها را محک بزند. نتایج به دست آمده سختی مقایسه دیمن با سافایر را نشان می‌دهد چراکه دو خودرو رفتار بسیار متفاوتی دارند. لوسید ایر سافایر بیشتر به سیستم‌های کامپیوتری و اتوماتیک تکیه کرده و کار با لانچ کنترل و سیستم کنترل کشش آن راحت است. دیمن ۱۷۰ نیز به لانچ کنترل مجهز است اما برای بهترین استارت باید راننده‌ای حرفه‌ای پشت فرمان قرار گیرد.

در تست اول سافایر صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت ۲.۱ ثانیه‌ای ثبت می‌کند درحالی‌که دیمن با زمان ۳.۷ ثانیه‌ای اصلاً نمی‌تواند به رقیب برقی خود نزدیک شود. لوسید در همین پیست مسافت ۴۰۰ متر را در ۹.۲ ثانیه و با سرعت ۲۵۴ کیلومتر در ساعت طی کرده درحالی‌که این رکورد برای دوج دیمن ۱۱.۲ ثانیه و ۲۲۳ کیلومتر در ساعت بوده است. در یک تست جداگانه که در پیست درگ فاموسو انجام شده، سافایر همچنان دست برتر را دارد. دوج برای عبور از خط پایان ۴۰۰ متر به ۹.۷۲۱ ثانیه زمان نیاز داشته و به سرعت ۲۳۱ کیلومتر در ساعت رسیده اما لوسید همین مأموریت را در ۹ ثانیه و با سرعت ۲۵۰ کیلومتر در ساعت به پایان رسانده است. با اینکه سدان برقی لوسید نیم تن سنگین‌تر از دیمن است اما ثابت می‌کند که سریع‌ترین خودروی تولیدی آمریکاست.

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۶ رای




منبع

درباره ی ماکان نیوز

مطلب پیشنهادی

یک هنسی جدید و یک درگ تازه؛ موستانگ دارک هورس در برابر بی ام و M8

هر دو برای پیمودن ۴۰۰ متر به کمتر از ۱۱ ثانیه زمان نیاز دارند اما …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به سايت خوش آمديد !


براي مشاهده مطلب اينجا را کليک کنيد