مقایسه تویوتا کمری با لکسوس ES: آیا می‌توان خرید سدان لوکس را توجیه کرد؟

تویوتا کمری ۲۰۲۵ با بهره‌مندی از سطح خوب امکانات و پیشرانه بهینه، از همیشه به لکسوس نزدیک‌تر شده است.

هم کمری و هم ES سدان‌های سایز متوسط برندهای خود هستند که یکی خودرویی اقتصادی و دیگری به‌عنوان یک خودروی لوکس شناخته می‌شود. هر چند همین مسئله باعث می‌شود قیمت این دو سدان تفاوت بسیاری داشته باشد اما با گذر زمان، می‌بینیم که کمری پیشرفته‌تر و پر زرق‌وبرق‌تر از گذشته می‌شود؛ گویا قصد دارد پا در کفش محصولات لکسوس بگذارد. نسخه ۲۰۲۵ این سدان خانوادگی به چهره تازه، پیشرانه بهینه هیبریدی و کابین به‌روز مجهز شده است اما آیا این بهبودها می‌تواند جایگاه مطمئن لکسوس را تهدید کند؟

مقالات مرتبط:

پیشرانه و مصرف: یک خودرو در دو لباس

نسل نهم کمری که بر پایه پلتفرم GA-K توسعه پیدا کرده است، به یک پیشرانه ۲.۵ لیتری ۴ سیلندر تخت هیبریدی مجهز شده است که اتفاقا همان موتور به‌کاررفته در لکسوس ES محسوب می‌شود. هر چند لکسوس ES تنها به‌صورت دیفرانسیل عقب به فروش می‌رسد اما آپشن سیستم چهار چرخ محرک برای کمری دیفرانسیل جلو وجود دارد. قدرت نسخه چهارچرخ محرک کمری برابر ۲۳۲ اسب بخار است و احتمالا مانند ES، گشتاوری ۳۰۰ نیوتن متر دارد (تویوتا رقم اصلی را منتشر نکرده است).

مصرف سوخت همه مدل‌های کمری برابر ۴.۷ لیتر بر ۱۰۰ کیلومتر اعلام شده است؛ لکسوس ES در بهترین حالت ۵.۳ لیتر بر ۱۰۰ کیلومتر مصرف می‌کند که دستیابی به آن، تنها در نسخه هیبریدی ممکن است. مشخصات فنی کمری در برابر ES رقابتی به نظر می‌رسند و از تمام مدل‌های ES به‌جز ES 350 قدرتمند هستند. جعبه‌دنده هر دو خودرو را یک واحد سرعتی خودکار تشکیل می‌دهد درحالی‌که پیشرانه لکسوس ES 350، یک واحد ۳.۵ لیتری V6 است. بنابراین تنها مدل بالارده لکسوس ES می‌تواند با کمری رقابت کند.

قیمت و کیفیت کابین: جایی که تویوتا به لکسوس نزدیک می‌شود

کمری هیبریدی تنها در چهار نسخه عرضه می‌شود که با توجه به نیاز خریدار، با سیستم دیفرانسیل جلو یا با سامانه ۱,۵۹۵ دلاری چهار چرخ محرک همراه خواهد شد. نسخه پایه LE دیفرانسیل جلو برابر ۲۹,۴۹۵ دلار قیمت دارد. خوشبختانه حتی مدل پایه کمری هم با افزایش کیفیت مواداولیه به‌کاررفته در کابین، رنگ‌بندی و طرح و الگوی روی پنل‌ها برای ایجاد حس لوکس بیشتر عرضه شده است.

نسخه‌های بالارده‌تر SE و XLE و پرچمدار XSE به چرخ‌های ۱۸ و ۱۹ اینچی مجهز می‌شوند و دو نمایشگر را در اختیار راننده و سرنشینان قرار می‌دهد. خریداران دو نمونه بالارده می‌توانند از آپشن خریدنی نمایشگر ۱۲.۳ اینچی اطلاعات-سرگرمی هم استفاده کنند. این مدل‌ها به فنربندی اسپرت، چراغ‌های LED و گرم‌کن و تهویه صندلی مجهز می‌شوند. بهترین نسخه کمری XSE چهارچرخ محرک ۳۸,۱۴۵ دلار قیمت دارد.

داستان نسخه‌های متفاوت لکسوس ES کمی پیچیده‌تر است و هر نوع تجهیزاتی بسته به تصمیم لکسوس برای یک نسخه خاص عرضه می‌شود. نمونه‌های پایین‌رده این خودرو از همان نمایشگر کمری استفاده می‌کنند اما خریدار می‌تواند با پرداخت مبلغ اضافه، نمونه ۱۲.۳ اینچی را تهیه کند. پرتجهیزات‌ترین نمونه لکسوس ES حدود ۵۲ هزار دلار قیمت دارد و امکاناتی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد که کمری برای عرضه آن‌ها تنها ۳۵ هزار دلار از جیب خریدار کم می‌کند.

تفاوت لکسوس در المان‌های لوکس مانند چرم باکیفیت، صندلی‌های تنظیم شونده ۱۴ حالتی، چوب‌کاری درون کابین، نورپردازی محیطی، فنربندی تطبیق‌پذیر و… است که در کمری پیدا نمی‌شوند یا با کیفیت و تعداد کمتری تعبیه شده‌اند. بنابراین به‌نظر می‌رسد لکسوس بر مواردی تاکید دارد که زرق‌وبرق اضافه به خودرو می‌بخشند و حس لوکس‌بودن واقعی را در ذهن خریدار تداعی می‌کنند اما کمری همچنان با قیمت بسیار کمتر خود می‌تواند به یک خودروی لوکس نزدیک شود و حجم خوبی از امکانات باکیفیت را در اختیار خریدارانش قرار دهد.

دو خودرو: دو هدف

تویوتا با معرفی نسل نهم کمری موفق شده تا این خودرو را بدون دورکردن از هدف اصلی خود یعنی اقتصادی‌بودن، قابل‌دسترس بودن و ارزش خرید بالا، بهبود ببخشد. کمری ۲۰۲۵ ظاهر و باطن جذابی دارد و با تکیه‌بر پیشرانه هیبریدی جدیدش می‌تواند از نظر فنی با رقیب لوکسی چون لکسوس ES برابری کند. تویوتا ویژگی‌های لوکس خودروهای بالارده‌تر و سیستم چهار چرخ محرک را هم در نسخه‌های گران‌تر کمری قرار داده تا بتواند مشتریان سخت‌پسند را هم راضی نگه دارد. هر چند فنربندی تطبیق‌پذیر ندارد اما با چنین قیمتی نمی‌توان انتظاری غیر از این داشت.

لکسوس به‌عنوان شرکتی که به نیاز خریدارانش واقف است، محصول خود را با المان‌های لوکس داخلی و خارجی مانند طراحی منحصربه‌فرد، مواد باکیفیت و آپشن‌های گوناگون پر کرده است. درست است که گران‌ترین نسخه این خودرو ۱۸ هزار دلار گران‌تر از بهترین کمری بازار قیمت‌گذاری شده است اما امکاناتی چون نمایشگر روی شیشه، دستیار پارک خودکار با دید پانورامیک، آفتاب‌گیر شیشه‌های عقب، میراگرهای تطبیق‌پذیر مدل F اسپرت و… را در خود گنجانده است.

نتیجه گیری

هر چند لکسوس محصولی با ارزش خرید منحصربه‌فرد است اما اگر کسی بخواهد بدون در نظر گرفتن نشان تجاری و موقعیت اجتماعی که خرید لکسوس به‌همراه می‌آورد از امکانات خوب و پیشرانه کارآمد بهره‌مند شود می‌تواند با خرج بسیار کمتر، یک دستگاه کمری ۲۰۲۵ را تهیه کند؛ چراکه این سدان اقتصادی چگالی امکانات و ارزش خرید بیشتری دارد. نظر شما چیست؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۲ رای




منبع

درباره ی ماکان نیوز

مطلب پیشنهادی

بررسی تمامی نسل های تویوتا فور رانر از بدترین تا بهترین

ارسال شده توسط: سینا سپهریان 01 شهریور 1403 ساعت 17:21 اینجا نگاهی خواهیم داشت به …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به سايت خوش آمديد !


براي مشاهده مطلب اينجا را کليک کنيد