مقایسه تارا V4 با آریزو ۶ پرو و سوزوکی سیاز، ایرانی، چینی یا هندی؟

در این مقایسه بررسی خواهیم کرد که با بودجه‌ای بین یک تا دو میلیارد تومان، از بین سه گزینهٔ ایرانی، چینی و هندی کدام بهتر خواهد بود.

آنچه در این مطلب می‌خوانید:

هرچند هم‌اکنون بازهٔ قیمتی یک تا دو میلیارد بازار خودروی کشورمان در انحصار خودروهای چینی است ولی گران‌ترین خودروهای داخلی به بخش پایینی این بازهٔ قیمتی وارد شده‌اند درحالی‌که در بخش بالایی هم ارزان‌ترین خودروهای وارداتی به چشم می‌خورند؛ بنابراین، کسانی که با یک تا دو میلیارد تومان به دنبال خرید نو هستند، سه انتخاب مختلف خواهند داشت. به همین دلیل، قصد داریم در ادامه سه سدان در این بازهٔ قیمتی شامل تارا V4، آریزو ۶ پرو و سوزوکی سیاز را باهم مقایسه کنیم تا ببینیم در شرایط کنونی بازار کشور، خودروی ایرانی انتخاب بهتری خواهد بود یا چینی و یا هندی؟

همچنین بخوانید: 

مقایسه هیوندای النترا وارداتی با فونیکس آریزو ۶ جی‌تی، برند یا آپشن؟

مقایسه تارا V4 با چری آریزو ۵، تقابل سدان‌های ایرانی و چینی

تارا V4

تارا جدیدترین و بروزترین محصول ایران‌خودرو محسوب می‌شود. البته پیشینهٔ این ماشین به حدود یک دهه پیش بازمی‌گردد یعنی زمانی که پژو ۳۰۱ معرفی شد. پلت‌فرم این سدان فرانسوی که در طول قراردادهای دوران برجام به ایران‌خودرو رسید، پایه‌ای برای ساخت تارا شد و این سدان جدید ایرانی در سال ۱۳۹۹ به بازار آمد. بااین‌حال، پلت‌فرم این خودرو از دیگر محصولات ایران‌خودرو که همچنان به پلت‌فرم‌های سالخوردهٔ پژو ۴۰۵ و پژو ۲۰۶ وابسته هستند به‌مراتب مدرن‌تر است. تارا در تیپ‌های مختلفی تولید می‌شود که مجهزترین و گران‌ترین آن‌ها V4 است. این تیپ همراه با تیپ V3 در اواخر اسفند ۱۴۰۱ با ارتقاءها و تغییراتی معرفی شد.

مهم‌ترین تغییر بیرونی تیپ V4، گرافیک جدید چراغ‌های عقب است. ازآنجایی‌که به طراحی چراغ‌های عقب تارا انتقادات زیادی وارد بود، ایران‌خودرو برای این تیپ‌ها گرافیک داخلی جدیدی را طراحی کرده است که نمای بسیار بهتری دارد. بااین‌وجود، تارا V4 همچنان ظاهر خسته‌کننده و فاقد هیجانی دارد که در برابر رقبای چینی و ژاپنی حرفی برای گفتن نخواهد داشت. در داخل نیز دکمه شیشه‌بالابر از روی داشبورد به روی درها منتقل شده و رو دری‌ها با دستگیره‌ها و دکمه‌هایی که از سورن پلاس گرفته شده تغییر کرده‌اند. در اینجا نیز مثل بیرون، سدان ایران‌خودرو فضایی کهنه و از مد افتاده دارد که ویژگی اصلی آن پلاستیک سیاه و خاکستری فراوان است.

تارا V4 از آپشن‌های بیشتری شامل سنسور پایی برای باز شدن در صندوق، گرم‌کن صندلی‌های جلو، تنظیمات برقی بیشتر صندلی‌های جلو، چراغ‌های خوشامدگویی زیر درها و دوربین دنده‌عقب با خطوط راهنمای داینامیک بهره می‌برد که باعث می‌شود از این لحاظ بتواند در برابر رقبای مجهز چینی عرض‌اندام کند. این سدان ایرانی در بخش فنی و قوای محرکه اما تغییری را تجربه نکرده و از همان پیشرانهٔ ۱.۶ لیتری TU5P با ۱۱۳ اسب بخار قدرت و ۱۴۴ نیوتن متر گشتاور به همراه گیربکس شش سرعته اتوماتیک استفاده می‌کند. این پیشرانه هرچند قدرت بالای نمونه‌های توربوشارژ چینی را ندارد اما از مزیت استهلاک نسبتاً پایین و فراوانی قطعات و تعمیرکاران بهره می‌برد هرچند که قدرت آن برای تارای ۱۲۷۰ کیلوگرمی خصوصاً در کنار گیربکس اتوماتیک چندان کافی نیست و با خودروی نسبتاً تنبلی مواجه هستیم.

آریزو ۶ پرو

این خودرو اساساً فیس‌لیفتی بزرگ روی آریزو ۵ محسوب می‌شود که سال‌ها است در بازار کشورمان حضور دارد و پیشینهٔ آن به سال ۲۰۱۵ بازمی‌گردد. آریزو ۵ در نمایشگاه پکن ۲۰۱۵ به‌عنوان جایگزین چری E5 یا همان ام‌وی‌ام ۵۵۰ معرفی شد و تولید جدیدترین نسخهٔ آن که با نام آریزو ۵ اسپرت شناخته می‌شود همچنان در چین و کشورمان ادامه دارد. بااین‌حال، در نمایشگاه پکن ۲۰۱۸ چری نسخه‌ای لوکس‌تر از آریزو ۵ را با تغییرات بزرگی در طراحی جلو و عقب با نام آریزو GX معرفی کرد که این نسخه در سال ۱۳۹۸ با نام آریزو ۶ به ایران آمد. این خودرو ظاهر مدرن‌تر زیباتری نسبت به آریزو ۵ داشت اما چینی‌ها که عادت دارند زودبه‌زود خودروهای خود را بروز کنند، حدود دو سال بعد دوباره دست‌به‌کار شدند و فیس‌لیفت آریزو ۶ را در نمایشگاه گوانگژو ۲۰۲۰ رونمایی کردند.

این نسخه که از سال ۱۴۰۰ با نام آریزو ۶ پرو در کشورمان عرضه می‌شود، در قسمت جلوپنجره، سپرها و چراغ‌های عقب تغییراتی را تجربه کرده اما پروفیل جانبی همچنان با آریزو ۵ قدیمی یکسان است. در جلوی آریزو ۶ پرو جلوپنجرهٔ بسیار بزرگ‌تری را نسبت به نسخهٔ قبلی می‌بینیم درحالی‌که در عقب هم چراغ‌های جدید به همراه جا پلاکی که به روی در صندوق منتقل شده دیده می‌شود. در داخل نیز هرچند کلیت داشبورد آریزو ۶ پرو با نسخهٔ قبلی یکسان است اما تغییرات و بهبودهایی در جزئیات را تجربه کرده است که مهم‌ترین آن‌ها تجهیز به غربیلک فرمان D شکل، صفحه آمپر دیجیتالی، نمایشگر بزرگ‌تر، بازطراحی کنسول مرکزی با شیفتر جدید و حذف پانل لمسی سیستم تهویه هستند. این باعث شده در بین سه خودروی مورد مقایسهٔ ما، آریزو ۶ پرو زیباترین و بروزترین کابین را داشته باشد.

آریزو ۶ پرو در بخش پیشرانه اما هیچ تغییری را تجربه نکرده و با همان موتور ۱.۵ لیتری چهار سیلندر توربوشارژی ارائه می‌شود که در آریزو ۵ و آریزو ۶ دیده بودیم. بااین‌حال، این پیشرانه که تنها نمونهٔ توربوشارژ در بین سه خودروی موردنظر ما محسوب می‌شود، با ۱۴۷ اسب بخار قدرت و ۲۱۰ نیوتن متر گشتاور، بسیار از دو رقیب خود قوی‌تر است. انتقال نیروی این موتور هم توسط یک گیربکس CVT با ۹ دنده مصنوعی صورت می‌گیرد. ازآنجایی‌که این پیشرانه مدت‌ها است در کشورمان مونتاژ می‌شود و در خودروهای مختلف چری مورداستفاده قرار می‌گیرد، قطعات آن راحت‌تر از دیگر خودروهای چینی پیدا می‌شود.

سوزوکی سیاز

سیاز یک سدان ساب‌کامپکت اقتصادی است که برای جایگزینی با سدان سوزوکی SX4 در بازارهای آسیایی، آفریقایی و آمریکای لاتین در نظر گرفته شده است. پیش‌نمایش این خودرو در قالب کانسپتی در نمایشگاه خودروی هند سال ۲۰۱۴ ارائه شد و سپس از اواسط همان سال در این کشور عرضه شد. سیاز علاوه بر هند، در دیگر کشورهای آسیایی مثل فیلیپین، تایلند و اندونزی هم عرضه می‌شود و تا زمان خروج سوزوکی از بازار چین در سال ۲۰۱۸، در این کشور هم به فروش می‌رسید. سیاز از سال ۲۰۲۱ نیز با برند و نام تویوتا بلتا در هند و برخی بازارهای آفریقایی عرضه می‌شود. این خودرو در هند توسط ماروتی سوزوکی تولید می‌شود و بنابراین انتظار یک ژاپنی اصیل و باکیفیت را نباید از آن داشت.

ازآنجایی‌که سیاز در سال ۲۰۱۴ معرفی شده، طبق استانداردهای خودروهای امروزی سدان سالخورده‌ای محسوب می‌شود اما سوزوکی در اواسط سال ۲۰۱۸ آن را مورد فیس‌لیفت قرار داد تا کمی بروزتر شود. طی این فیس‌لیفت، نمای جلوی خود با جلوپنجره جدید و بازطراحی سپر، نمای زیباتری به خود گرفته و می‌توان آن را قابل‌قبول دانست اما در عقب، چراغ‌های ساده‌ای که البته سعی شده گرافیک داخلی آن‌ها بروز شود، ذات قدیمی خودرو را نشان می‌دهند. سن بالای سیاز خود را در داخل کابین هم کاملاً نشان می‌دهد و در اینجا با طراحی قدیمی مواجه هستیم که خودروهای یک دهه پیش را به یاد می‌آورد زیرا در فیس‌لیفت سال ۲۰۱۸، داخل خودرو تغییری نداشته و بنابراین، پیشینه طراحی اینجا به همان سال ۲۰۱۴ بازمی‌گردد.

غربیلک فرمان سه پره ساده، نمایشگر ۷ اینچی کوچک، دریچه‌های تهویه قدیمی و طراحی بسیار ساده کنسول میانی همگی باعث می‌شوند سیاز در برابر رقبای مدرن چینی بازار ایران مثل آریزو ۶ پرو حرفی برای گفتن نداشته و در بهترین حالت در حد خودروهای داخلی مثل تارا و شاهین باشد هرچند که قطعاً از کیفیت بالاتری برخوردار است. سیاز از یک پیشرانه ۱.۵ لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی استفاده می‌کند که با ۱۰۵ اسب بخار قدرت و ۱۳۸ نیوتن متر گشتاور، حتی از تارا هم ضعیف‌تر است. انتقال نیروی این موتور هم توسط یک گیربکس چهار سرعته اتوماتیک صورت می‌گیرد؛ بنابراین، سدان سوزوکی از لحاظ قوای محرکه هم با پیشرانه نسبتاً ضعیف و گیربکس قدیمی، حرف چندانی برای گفتن ندارد و به همین دلیل، ۱۴ ثانیه طول می‌کشد تا از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت برسد.

مقایسهٔ امکانات و تجهیزات

در جدول زیر امکانات و آپشن‌های این سه سدان را باهم مقایسه می‌کنیم:

تارا V4 آریزو ۶ پرو سوزوکی سیاز
کنترل کشش دارد دارد ندارد
کنترل پایداری دارد دارد دارد
سیستم کمکی حرکت در سربالایی دارد دارد دارد
ترمز کمکی دارد دارد ندارد
ترمز اضطراری ندارد دارد ندارد
ایربگ ۴ عدد ۶ عدد ۲ عدد
سیستم پایش نقاط کور ندارد دارد ندارد
هشدار تغییر لاین ندارد دارد ندارد
هشدار خروج از پارک ندارد دارد ندارد
صفحه آمپر آنالوگ دیجیتالی ۱۰.۲۵ اینچ آنالوگ
نمایشگر ۷ اینچ ۱۰.۲۵ اینچ ۷ اینچ
فرمان برقی برقی برقی
استارت از راه دور ندارد دارد ندارد
سیستم پایش باد تایرها دارد دارد دارد
تنظیم صندلی راننده برقی ۶ جهته برقی ۶ جهته دستی ۶ جهته
تنظیم صندلی سرنشین جلو برقی ۶ جهته دستی ۴ جهته دستی ۴ جهته
گرم‌کن صندلی‌های جلو دارد دارد ندارد
آینه‌های جانبی تاشو برقی تاشو برقی با گرمکن تاشو برقی
استارت دکمه‌ای و ورود بدون کلید دارد دارد دارد
سانروف دارد دارد ندارد
کروز کنترل دارد دارد دارد
دوربین ۳۶۰ درجه ندارد دارد ندارد
دوربین دنده عقب دارد دارد دارد
سنسور دنده عقب دارد دارد دارد
ترمز پارک برقی ندارد دارد ندارد
اتوهلد ندارد دارد ندارد
سنسور نور دارد دارد دارد
سنسور باران دارد دارد دارد
سیستم انتخاب حالات رانندگی ندارد دارد ندارد
سیستم صوتی ۴ بلندگو ۶ بلندگو ۶ بلندگو
رینگ ۱۶ اینچی آلومینیومی ۱۷ اینچی آلومینیومی ۱۶ اینچی آلومینیومی

جمع‌بندی

در حال حاضر، قیمت تارا V4 در بازار حدود یک میلیارد و ۳۰ میلیون تومان، آریزو ۶ پرو یک میلیارد و ۶۷۰ میلیون تومان و سوزوکی سیاز دو میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان است. این یعنی سیاز با ضعیف‌ترین پیشرانه و کمترین امکانات، گران‌ترین قیمت را دارد. البته این خودرو توسط راسا موتور با قیمت یک میلیارد و ۴۳۰ میلیون تومان عرضه می‌شد اما میدانیم که خرید خودروهای وارداتی با قیمت نمایندگی برای خریداران عادی عملاً غیرممکن است؛ بنابراین، با توجه به پیشرانه، امکانات و فراوانی نمایندگی‌ها، باید آریزو ۶ پرو را گزینهٔ برتر این مقایسه بدانیم اما اگر الزاماً می‌خواهید لوگوی یک برند ژاپنی را روی غربیلک فرمان خودروی خود ببینید، سیاز می‌تواند شما را گول بزند!

مقایسه مشخصات فنی

تارا V4 آریزو ۶ پرو سوزوکی سیاز
پیشرانه ۱.۶ لیتری ۴ سیلندر ۱.۵ لیتری ۴ سیلندر توربو ۱.۵ لیتری ۴ سیلندر
قدرت ۱۱۳ اسب بخار ۱۴۷ اسب بخار ۱۰۵ اسب بخار
گشتاور ۱۴۴ نیوتن متر ۲۱۰ نیوتن متر ۱۳۸ نیوتن متر
گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک CVT ۴ سرعته اتوماتیک
محور محرک جلو جلو جلو
شتاب صفرتاصد ۱۳.۰ ثانیه ۱۰.۵ ثانیه ۱۴.۰ ثانیه
وزن ۱۲۷۰ کیلوگرم ۱۴۱۵ کیلوگرم ۱۱۳۰ کیلوگرم
طول ۴,۵۱۹ میلی‌متر ۴,۷۱۰ میلی‌متر ۴,۴۹۰ میلی‌متر
عرض ۱,۷۴۸ میلی‌متر ۱,۸۲۵ میلی‌متر ۱,۷۳۰ میلی‌متر
ارتفاع ۱,۴۶۶ میلی‌متر ۱,۴۹۰ میلی‌متر ۱,۴۸۵ میلی‌متر
فاصلهٔ محوری ۲,۶۵۲ میلی‌متر ۲,۶۷۰ میلی‌متر ۲,۶۵۰ میلی‌متر
قیمت نمایندگی ۶۹۰ میلیون تومان ۱.۴۳ میلیارد تومان ۱.۴۳ میلیارد تومان
قیمت بازار ۱.۰۳ میلیارد تومان ۱.۶۷ میلیارد تومان ۲.۱۰ میلیارد تومان

 

 Loading …

 

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۱ رای




منبع

درباره ی ماکان نیوز

مطلب پیشنهادی

قیمت جدید محصولات ایران خودرو با افزایش در مرداد ماه 1403 اعلام شد

ارسال شده توسط: پوریا هاشم پور 03 مرداد 1403 ساعت 19:50 گروه صنعتی ایران خودرو، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *