مقایسه آئودی A5 جدید با بی ام و سری 3 و مرسدس بنز C کلاس، کدام آلمانی لوکس؟

نسل تازهٔ آئودی A5 قصد دارد رقابت جدیدی را با مرسدس بنز C کلاس و ب‌ام‌و سری ۳ آغاز کند و بنابراین، در ادامه مقایسه‌ای اولیه بین این سه خودرو انجام خواهیم داد.

آنچه در این مطلب می‌خوانید:

آئودی طی سال‌های اخیر از لحاظ معرفی مدل‌های جدید تا حدودی تنبل بوده اما به نظر می‌رسد حالا این برند آلمانی بازگشته است. هرچند آئودی به آیندهٔ تمام الکتریکی اعتقاد راسخی دارد اما مهم‌ترین آئودی چند سال اخیر همچنان درون‌سوز است. ما در مورد نسل جدید A5 صحبت می‌کنیم که چندی پیش معرفی شد. این خودرو که جایگزین A4 شده، در نسخه‌های سدان و استیشن تولید می‌شود تا نمایندهٔ جدید آئودی در بخش خودروهای کامپکت لوکس باشد؛ اما آیا A5 جدید می‌تواند در برابر اصلی‌ترین خودروهای این کلاس یعنی مرسدس بنز C کلاس و ب‌ام‌و سری ۳ عرض‌اندام کند؟

بیرون

هر سه خودرو طراحی زیبایی دارند و بنابراین، انتخاب خودروی برتر در این بخش بیشتر سلیقه‌ای خواهد بود. بااین‌حال، A5 جدید با نورپردازی بسیار مدرن‌تر چراغ‌ها، خود را از رقبا متمایز می‌کند. علاوه بر این، نسل جدید این ماشین از لحاظ ابعاد بسیار رشد کرده و حالا با طول ۴.۸۳ متر، به میزان قابل‌توجهی از مرسدس و ب‌ام‌و بزرگ‌تر شده است. A5 از لحاظ فاصلهٔ محوری هم پیشتاز است و بنابراین در داخل فضای بسیار بیشتری را نسبت به A4 قدیمی ارائه می‌کند. پس از ملاقات کوتاهی که با این خودرو داشتیم، مشخص شد آئودی از لحاظ فضای صندلی‌های عقب نسبت به C کلاس و سری ۳ برتری دارد.

آئودی A5 ب‌ام‌و سری ۳ مرسدس C کلاس
طول ۴,۸۲۹ میلی‌متر ۴,۷۱۳ میلی‌متر ۴,۷۵۱ میلی‌متر
عرض ۱,۸۶۰ میلی‌متر ۱,۸۲۷ میلی‌متر ۱,۸۲۰ میلی‌متر
ارتفاع ۱,۴۶۰ میلی‌متر ۱,۴۴۰ میلی‌متر ۱,۴۵۴ میلی‌متر
فاصلهٔ محوری ۲,۹۰۰ میلی‌متر ۲,۸۵۱ میلی‌متر ۲,۸۶۵ میلی‌متر

داخل کابین

بیشترین پیشرفت A5 نسبت به A4 در این قسمت صورت گرفته است. البته در خودروی قبلی کیفیت داخل مثل تمام محصولات آئودی بسیار عالی بود اما از لحاظ طراحی حرف چندانی برای گفتن نداشت زیرا A4 با معرفی در اکتبر ۲۰۱۵، خودرویی نُه‌ساله شده بود و حتی از فیس‌لیفت بزرگ آن‌هم پنج سال می‌گذشت. حال اما A5 از لحاظ طراحی کابین و کیفیت متریال واقعاً پیشرفت کرده است. این ماشین با نمایشگر خمیدهٔ بسیار باکیفیت، نمایشگر سرنشین و شیوه‌ای که صفحه آمپر دیجیتالی مقابل راننده قرار گرفته، از لحاظ طراحی و کیفیت، استاندارد جدیدی را برای این کلاس وضع کرده است اما باید دید شیوهٔ کار ادوات داخلی سدان جدید آئودی چگونه خواهد بود.

مرسدس با وجود دکمه‌های لمسی آزاردهندهٔ روی فرمان، به لطف منوی معقول ناوبری و کنترل صوتی عالی، مطمئناً عملکرد خوبی دارد ولی بااین‌حال، ب‌ام‌و با ترکیبی از دکمه‌های فیزیکی و لمسی و کنترل صوتی عالی، در صدر قرار می‌گیرد. متأسفانه، آئودی هم در A5 برای دکمه‌های روی فرمان سراغ نمونه‌های لمسی خازنی رفته و دیگر هیچ دکمهٔ فیزیکی برای کنترل سیستم تهویه وجود ندارد اما تعبیهٔ تکیه‌گاه دست مقابل نمایشگر اطلاعاتی-سرگرمی تغییر خوشایندی است زیرا کار با نمایشگر را آسان‌تر می‌کند و می‌توان به شکل پیوسته‌تر ضربه زد. در آینده دستیار صوتی ChatGPT هم ارائه خواهد شد. A5 با رشد ابعاد، از لحاظ فضای پای صندلی‌های عقب هم برتری دارد اما در بخش فضای صندوق در پس دو رقیب خود قرار می‌گیرد و حتی اندکی فضای کمتری نسبت به A4 ارائه می‌کند. زیر کف صندوق هم از محفظهٔ اضافی خبری نیست زیرا در اینجا باطری ۴۸ ولتی سیستم هیبریدی خفیف قرار گرفته است.

آئودی A5 ب‌ام‌و سری ۳ مرسدس C کلاس
اندازه صفحه آمپر ۱۱.۹ اینچ ۱۲.۳ اینچ ۱۲.۳ اینچ
اندازه نمایشگر ۱۴.۵ اینچ ۱۴.۹ اینچ ۱۱.۹ اینچ
حجم صندوق بار ۴۷۶ لیتر ۵۰۰ لیتر ۴۹۰ لیتر

قوای محرکه

آئودی در A5 جدید برای اولین بار سیستم هیبرید خفیف پلاس خود را ارائه کرده است. در این سیستم، یک موتور برقی که روی شافت خروجی گیربکس نصب شده، تا ۲۴ اسب بخار قدرت اضافی را ارائه می‌کند. این سیستم توسط یک باطری ۱.۸ کیلووات ساعتی لیتیوم فسفات آهن تغذیه می‌شود. این سیستم که مجموعاً ۶۵ کیلوگرم وزن دارد، تا ۰.۷ لیتر در هر صد کیلومتر کاهش مصرف سوخت را به دنبال دارد و می‌تواند هنگام حرکت‌های سرعت پایین مثل پارک کردن خودرو را بدون نیاز به موتور بنزینی جابجا کند.

A5 جدید با یک پیشرانهٔ ۲ لیتری بنزینی در دو سطح قدرت، یک موتور ۲ لیتری دیزلی و یک ۳ لیتری V6 بنزینی در S5 ارائه می‌شود. پیشرانهٔ بنزینی پایه به‌صورت محرک جلو و S5 با سامانهٔ چهارچرخ محرک ارائه می‌شود درحالی‌که این سیستم برای دیگر موتورها هم قابل سفارش خواهد بود. انتقال نیروی تمام موتورها هم توسط یک گیربکس هفت سرعته دوکلاچه صورت می‌گیرد. سال آینده نیز دو مدل چهار سیلندر پلاگین‌هیبریدی ارائه خواهد شد درحالی‌که انتظار می‌رود برای RS5 هم یک قوای محرکهٔ V6 پلاگین‌هیبریدی در نظر گرفته شده باشد.

سری ۳ هم با پیشرانه‌های چهار و شش سیلندر بنزینی و دیزلی عرضه می‌شود و صادقانه بگوییم، همیشه یک سطح بهتر از دو رقیب خود بهتر بوده است. انتقال نیرو در این خودرو توسط یک گیربکس هشت سرعته اتوماتیک صورت می‌گیرد و علاوه بر انتقال قدرت محرک عقب، سامانهٔ چهارچرخ محرک xDrive هم برای بسیاری از موتورها قابل سفارش خواهد بود. لیست پیشرانه‌های C کلاس اما اقتصادی بوده و چندان هیجان‌انگیز به نظر نمی‌رسد. تصمیم مرسدس برای ارائهٔ C کلاس فقط با موتورهای چهار سیلندر هنوز هم بحث‌برانگیز است و C63 جدید با موتور ۴ سیلندر پلاگین‌هیبریدی بجای V8 قبلی نشان داد که این یک شکست مرگبار بوده است.

پیشرانهٔ پایه

آئودی A5 ب‌ام‌و ۳۱۸i مرسدس C180
پیشرانه ۲.۰ لیتری ۴ سیلندر توربو ۲.۰ لیتری ۴ سیلندر توربو ۱.۵ لیتری ۴ سیلندر توربو
قدرت ۱۵۰ اسب بخار ۱۵۶ اسب بخار ۱۷۰ اسب بخار
گشتاور ۲۸۰ نیوتن متر ۲۵۰ نیوتن متر ۲۵۰ نیوتن متر
محور محرک جلو عقب عقب
شتاب صفرتاصد ۹.۸ ثانیه ۸.۶ ثانیه ۸.۶ ثانیه

قوی‌ترین پیشرانه

آئودی S5 ب‌ام‌و M340i مرسدس C43
پیشرانه ۳.۰ لیتری V6 توربو ۳.۰ لیتری I6 توربو ۲.۰ لیتری ۴ سیلندر توربو
قدرت ۳۶۷ اسب بخار ۳۷۴ اسب بخار ۴۰۸ اسب بخار
گشتاور ۵۵۰ نیوتن متر ۵۰۰ نیوتن متر ۵۰۰ نیوتن متر
محور محرک چهارچرخ چهارچرخ چهارچرخ
شتاب صفرتاصد ۴.۵ ثانیه ۴.۴ ثانیه ۴.۶ ثانیه

قیمت

در حال حاضر، فقط قیمت مدل پایهٔ آئودی A5 با موتور ۲ لیتری بنزینی ۱۵۰ اسب بخاری را در آلمان می‌دانیم که از ۴۵,۲۰۰ یورو آغاز می‌شود درحالی‌که برای خرید سری ۳ در آلمان حداقل باید ۴۶,۴۰۰ یورو برای مدل ۳۱۸i با موتور ۲ لیتری ۱۵۶ اسب بخاری پرداخت کرد. مدل پایهٔ مرسدس یعنی C180 درحالی‌که کوچک‌ترین پیشرانه را دارد (۱.۵ لیتری چهار سیلندر) اما با بالاترین قیمت پایه یعنی ۴۹,۲۷۵ یورو عرضه می‌شود. البته C180 با ۱۷۰ اسب بخار قدرت، از نسخهٔ پایهٔ رقبای خود قوی‌تر است.

 Loading …

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۸ رای




منبع

درباره ی ماکان نیوز

مطلب پیشنهادی

مقایسه شاهین پلاس با دنا پلاس، گران‌ترین سدان‌های ایرانی

شاهین پلاس و دنا پلاس توربو اتوماتیک گران‌ترین سدان‌های ایرانی حال حاضر کشور به‌حساب می‌آیند …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به سايت خوش آمديد !


براي مشاهده مطلب اينجا را کليک کنيد