مشخصات منتسب به چیپست Z890 سازگار با پردازنده‌های دسکتاپی جدید اینتل فاش شد

وب‌سایت ویدئوکاردز در گزارشی اختصاصی می‌گوید که اینتل در حال برگزاری رویدادهایی محرمانه برای شرکای تجاری خود است تا جزئیات پلتفرم موردانتظار LGA-1851 را با آن‌ها در میان بگذارد. این رویدادها بخشی از برنامه‌ی آمادگی برای عرضه‌ی مادربردهای سری ۸۰۰ هستند؛ مادربردهایی که در نمایشگاه کامپیوتکس به‌طور جزئی به آن‌ها اشاره شده بود.

نمودارهای فاش‌شده از رویدادهای محرمانه‌ی اینتل نشان می‌دهند پیکربندی PCI-Express چیپست‌ جدید Z890 با اسنادی مطابقت دارند که پیش‌تر فاش شده بودند. تراشه‌های نسل جدید اینتل قرار است ۱۶ لاین مستقل Gen5 برای گرافیک و چهار لاین اضافی Gen5 برای فضای ذخیره‌سازی داشته باشند.

منبع: ویدیوکاردز

VideoCardz

ظاهراً مادربردهای مجهز به چیپست‌های سری ۸۰۰ قرار است رابط Gen4x4 داشته باشند که مستقیماً به پردازنده‌ی مرکزی متصل می‌شود تا کاربران بتوانند SSD اضافی روی مادربرد قرار دهند. تغییر مهم این است که کاربران دیگر مجبور نیستند لاین‌های Gen5 را فدای پردازنده‌ی گرافیکی و فضای ذخیره‌سازی کنند.

تراشه‌های نسل جدید اینتل قرار است کنترلر تاندربولت ۴ داشته باشند و ازطریق گرافیک آرک، از پخش هم‌زمان تصویر روی چهار نمایشگر پشتیبانی کنند. کاربران خواهند توانست مانیتورهای مجهز به DisplayPort 2.1 یا HDMI 2.1 به مادربرد متصل کنند. نمودار فاش‌شده تأیید می‌کند که مادربردهای نسل جدید، از USB 20G و 10G و 5G پشتیبانی خواهند کرد.

مقاله‌های مرتبط

یکی از تغییرات مهم پلتفرم جدید LGA-1851، نبود پشتیبانی از حافظه‌ی DDR4 است. مادربردهای سری ۸۰۰ برخلاف مادربردهای سری ۶۰۰ و ۷۰۰ که از DDR4 و DDR5 پشتیبانی می‌کردند، صرفاً می‌توانند از DDR5 پشتیبانی کنند. چنین چیزی در نگاه اول ناامید‌کننده به‌نظر می‌رسد؛ چون قیمت رم های DDR5 بسیار زیاد است؛ با‌این‌حال، بررسی‌ها نشان می‌دهند قیمت این نوع رم‌ها اخیر روند نزولی داشته.

اینتل اعلام کرده است که پردازنده‌های سری ارو لیک S در فصل سوم سال ۲۰۲۴ عرضه خواهند شد. این شرکت تاریخ دقیق عرضه را اعلام نکرده است؛ ولی انتظار می‌رود که ارو لیک S صرفاً با مادربردهای سری ۸۰۰ کار کند.


منبع: https://www.zoomit.ir/motherbord/423294-intel-800-platform-arrow-lake-s-lga-1851-leaked/

درباره ی ماکان نیوز

مطلب پیشنهادی

خالق تیک‌تاک با همکاری برودکام، تراشه هوش مصنوعی می‌سازد

شرکت بایت‌دنس، مالک شبکه‌ی اجتماعی محبوب تیک‌تاک، قصد دارد با همکاری برودکام تراشه‌های هوش مصنوعی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *