مشخصات تانک K۲ بلک پانتر

رویداد۲۴ حسین فلاحی: هیوندای روتم، وابسته به گروه موتور هیوندای، توسعه تانک اصلی نبرد K۲ بلک پانتر را برای ارتش جمهوری کره بر عهده داشته است. هدف از ساخت این تانک اصلی نبرد، ارائه عملکرد بهبود یافته در محیط نبرد شبکه قرن بیست و یکم با استفاده از ارگونومی و دیجیتالی شدن بهبود یافته است.

روتم این وسیله نقلیه را همراه با خودرو‌های زرهی چرخ دار و سیستم‌های تسلیحات بدون سرنشین خود در نمایشگاه هوافضا و دفاع سئول در اکتبر ۲۰۰۹ معرفی کرد. این تانک در سال ۲۰۱۴ وارد خدمت ارتش کره جنوبی شد.

K۲ بلک پانتر نوع جدیدی از تانک‌های نبرد با فناوری پیشرفته است و جایگزین خودرو‌های سری K۱ و تانک‌های M۴۸ شد. تانک اصلی نبرد جدید دارای قابلیت تحرک و قدرت آتش در مقایسه با خودرو‌های K۱ است و به عنوان یکی از بهترین تانک‌های اصلی جنگ در جهان شناخته می‌شود.

توسعه K۲ بلک پانتر

طراحی K۲ بلک پانتر در سال ۲۰۰۶ تکمیل شد. روتم در مارس ۲۰۱۱ یک قرارداد همکاری با پیمانکاران فرعی K۲ بلک پانتر امضا کرد و ۱۲ میلیون دلار برای حل مشکلات مالی ناشی از تاخیر در تولید انبوه خودرو‌ها فراهم کرد.

روتم در نوامبر ۲۰۱۱ قراردادی را با پیمانکاران فرعی برای ارائه بودجه عملیاتی اضطراری به مبلغ ۲.۶۵ میلیون دلار امضا کرد. تولید انبوه تانک اصلی نبرد K۲ بلک پانتربه دلیل نقص فنی در موتور و گیربکس به تعویق افتاد.

در ژوئیه ۲۰۰۸، روتم قرارداد همکاری فناوری با اتوکار برای ارائه سیستم‌های فناوری K۲ بلک پانتر برای توسعه تانک اصلی نبرد آلتای ترکیه امضا کرد.

طراحی و ویژگی‌های K۲ بلک پانتر

K۲ بلک پانتر دارای سه خدمه شامل فرمانده، توپچی و راننده است.  این وسیله نقلیه ۱۰.۸ متر طول، ۳.۶ متر عرض و ۲.۴ متر ارتفاع دارد. فاصله خودرو از زمین ۰.۴۵ متر و وزن رزمی آن ۵۵ تن است.

تسلیحات K۲ بلک پانتر

تسلیحات اصلی K۲ بلک پانتر یک تفنگ ۱۲۰ میلی متری L/۵۵ با لودر خودکار است. لودر خودکار بارگذاری پرتابه‌ها را در حال حرکت حتی زمانی که وسیله نقلیه روی سطوح ناهموار حرکت می‌کند، تضمین می‌کند.

تفنگ ۱۲۰ میلی متری می‌تواند حدود ۱۰ گلوله در دقیقه شلیک کند. تسلیحات ثانویه تانک شامل یک مسلسل سنگین ۱۲.۷ میلی متری و یک مسلسل ۷.۶۲ میلی متری است.

سنسور‌ها و سایر سیستم‌های K۲ بلک پانتر

K۲ بلک پانتر مجهز به سیستم تشخیص و ردیابی خودکار هدف و عملکرد قاتل شکارچی است. همچنین دارای تفنگ برقی و سیستم رانندگی برجک است که توسط شرکت دوسان موترول ارائه شده است.

دید اولیه توپچی و دید پانوراما فرمانده در دو محور تثبیت شده است و شامل یک تصویرگر حرارتی و فاصله یاب لیزری است که امکان رصد روز / شب را فراهم می‌کند.

این خودرو مجهز به سیستم تهویه مطبوع و آموزش تعبیه شده و سیستم تست داخلی است. سیستم ناوبری از یک سیستم موقعیت یابی جهانی و یک سیستم ناوبری اینرسی تشکیل شده است. K۲ بلک پانتر همچنین دارای یک سیستم مدیریت میدان جنگ است که به سیستم C۴I متصل است.

محافظت از خود K۲ بلک پانتر

K۲ بلک پانتر به زره ترکیبی و زره واکنشی انفجاری مجهز شده است. همچنین از یک سیستم حفاظت جمعی هسته ای، بیولوژیکی و شیمیایی تشکیل شده است. محفظه مهمات مجهز به پانل دمنده برای محافظت از خدمه در برابر انفجار مهمات است. یک سیستم حفاظت فعال بر روی تانک اصلی نبرد نصب شده است تا در برابر راکت‌ها و موشک‌های ضد تانک محافظت کند. این شامل سیستم‌های کشتن نرم و سخت است.

K۲ بلک پانتر همچنین توسط یک سیستم اطفاء حریق محافظت می‌شود. این وسیله نقلیه دارای دو دسته نارنجک دودزا است که هر کدام شش پرتابگر دارد. همچنین برای این تانک سیستم شناسایی دوست یا دشمن ارائه شده است.

موتور و تحرک K۲ بلک پانتر

K۲ بلک پانتر مجهز به موتور دیزلی MT ۸۳۳ ساخت تاگنوم است. این موتور ۱۵۰۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کند و نسبت قدرت به وزن ۲۷.۳ اسب بخار بر تن را ارائه می‌دهد. گیربکس تمام اتوماتیک خودرو شامل پنج دنده جلو و سه دنده عقب است.

این وسیله نقلیه دارای یک واحد تعلیق است که تانک را قادر می‌سازد تا با موفقیت در خاک نرم و زمین‌های دارای موانع مانور دهد. تانک اصلی نبرد دارای سرعت خارج از جاده ۵۰ کیلومتر در ساعت است و می‌تواند حداکثر سرعت ۷۰ کیلومتر در ساعت در جاده‌ها دست یابد. این تانک می‌تواند می‌تواند حداکثر برد ۴۵۰ کیلومتری را در جاده طی کند و عمق ۴.۱ متری آب را بپیماید.

نوع خودرو: تانک اصلی نبرد

توسعه دهنده: هیوندای روتم

خدمه: سه (فرمانده، توپچی، راننده)

وزن: ۵۵ تن

حداکثر سرعت، بیشینه سرعت: ۷۰ کیلومتر در ساعت (جاده)

طول: ۱۰.۸ متر

عرض: ۳.۶ متر

برد عملیاتی: ۴۵۰ کیلومتر


منبع

درباره ی ماکان نیوز

مطلب پیشنهادی

پیش بینی بورس شنبه ۱۰ شهریور ۱۴۰۳

در گفتگوی یک کارشناس بازار سرمایه با نبض بورس مطرح شد: به گزارش نبض بورس، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به سايت خوش آمديد !


براي مشاهده مطلب اينجا را کليک کنيد