مسوولان سازمان غذا و دارو به چه کاری مشغول‌اند؟ نفس بیماران تنفسی از نبود دارو به تنگ آمده است!

سالم‌خبر: احساس امنیت بیماران تنفسی همراه با با نفس‌های صدا دار آنان چندیست به تنگی نشسته و بی‌حس شده است. هر تصمیم‌سازی و سیاستی از سوی وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو می‌تواند حتی بر شمارش نفس‌های آنان تاثیرگذار باشد کمااینکه بوده است.

مشکل از زمانی آغاز شد که سازمان غذا و دارو واردات برخی داروها همانند اسپری‌های تنفسی را بدون توجه به اینکه مشابه تولید داخل دارد یا خیر به گروه کالایی 22 تغییر داد. اقدامی که بسیاری از متخصصان و کارشناسان بر این نکته اتفاق نظر داشتند که سازمان باید به موازات این تصمیم، منابع ارزی آن را نیز در نظر می‌گرفت تا کوچکترین تنش یا لرزشی موجب کمبود داروی بیماران نشود.

نه تنها منابع ارزی برای این مهم در نظر گرفته نشد بلکه از زمانی که داروهای تنفسی همراه با بسیاری از داروهای وارداتی در گروه کالایی 22 قرار گرفته و ارز آنها از  28500 تومان به 47000 تومان تبدیل شد، قیمت‌ها رو به افزایش گذاشت و بیماران بار هزینه این تصمیم گیری سازمان غذا و دارو را از جیب خود پرداختند.

ضمن آنکه تصمیم‌سازان فراموش کردند که در این میان نرخ ارز گروه کالایی 22 به طور مسلم ثابت نبوده و با نوسان نرخ ارز در کشور و تورم ناپایدار، صف قیمت گذاری داروها نسبت به هر محموله با هر نوسان بسیار پرازدحام خواهد شد و همین خود عاملی

برای مشکلات تامین و توزیع دارو و از دسترس خارج شدن دارو از دست بیمار خواهد بود. بیمارانی که بخشی از آنان را جانبازانی تشکیل می‌دهند که ممد حیاتشان تنها به این داروهای تنفسی بند است.

برخوردهای ایذایی و تصمیم‌سازی‌های مستقل و فارغ از مشاوره های تخصصی و کارشناسانه مدیران سازمان غذا و دارو این روزها رمق را از شرکت های تولیدکننده و واردکننده دارو گرفته است و نبود نقدینگی تبدیل به مانع بلندی بر سر راه تولید و دسترسی بیماران به داروهای مورد نظر خود شده است اما در کنار آن اینگونه تصمیمات خلق الساعه نیز موجب شده است که نیاز به نقدینگی شرکت های دارویی روز به روز افزایش یابد و بدون پیش بینی منابع ارزی آن، پرداخت از جیب بیماران نیز افزایش یابد. 

اگرچه پیاده سازی هرگونه سیاست و تصمیمی در این روزهای برزخی دولت متوقف شده است اما آنگونه که به گوش می‌رسد این تصمیمات قرار بوده است نه برای تعداد محدودی از داروها که برای تمامی داروهای تحت لیسانس گرفته شود که خود بخوان حدیث مفصل از این مجمل.

طی روزهای گذشته رفت و آمد بیماران تنفسی به دفاتر نمایندگان مجلس به ویژه اعضای کمیسیون بهداشت و درمان زیاد شده و بیماران داد خود از نبود داروهای حیاتی را به نزد نمایندگان برده اند.

سید محمد جمالیان، نماینده مجلس، در این باره گفت: ما هیچ موضوعی در کشور مهمتر

از سلامت و امنیت نداریم. بیماران همچنان با کمبود دارو‌های تنفسی و بیماران صعب العلاج و خاص هم مواجه هستند و برای رفع این مشکل به ما مراجعه می‌کنند و این توقع را از نمایندگان و دولت دارند که حقیقت‌ها گفته شود و اینکه برخی مسئولان در گفت‌وگو با رسانه‌ها و صدا و سیما اعلام کنند که مشکل حل شده، اما مردم شاهد این موضوع نباشند ایجاد نارضایتی و بی اعتمادی مردم را در پی دارد.

وی تاکید کرد: وظیفه دولت است که نیاز‌های درمانی مردم را بر اساس قانون اساسی تامین کند و رضایتمندی مردم را در اولویت قرار دهد؛ متاسفانه در چند سال اخیر با بحران‌های جدی در حوزه سلامت مانند کمبود و نبود دارو مواجه شدیم البته طرح دارویار طرح خوبی بود، اما شتاب زده اجرا شد و نارضایتی‌هایی را در پی داشت.

عضو کمیسیون بهداشت مجلس با انتقاد از اینکه طرح دارویار شتاب زده اجرا شد، گفت: متاسفانه علیرغم اینکه دولت و وزارت بهداشت اعلام کردند که وارفارین به میزان کافی تامین شده، اما هنوز مردم با سختی آن را تهیه می‌کنند و این بیانگر این است که توجه خاصی به این مهم نشده است. بخوانید… نماینده مجلس: در دولت تخصصی وجود دارد که هر روز مردم را ناراضی کنند کاش آقای وزیر بهداشت دغدغه کاشت ناخن و مژه نداشت! بازدید میدانی مخبر از چند داروخانه پایتخت

وی با یادآوری اینکه اجرای طرح

دارویار باعث کاهش مصرف سرانه دارو توسط مردم شد و این موضوعی غیرقابل انکار است با اشاره به تداوم معضل کمبود و نبود دارو، افزود: حدود یک سال با کمبود داروی وارفارین مواجه بودیم در حالی که این دارو آنتی بیوتیک نیست که مردم خودسرانه مصرف کنند و یا مصرف بالای آن باعث کمبود شده باشد و در واقع پزشکان متخصص و فوق تخصص این دارو را تجویز می‌کنند و اگر بیمار آن را مصرف نکند با مشکل مواجه می‌شود.

نماینده مردم اراک و کمیجان در مجلس یادآور شد: متاسفانه علیرغم اینکه دولت و وزارت بهداشت اعلام کردند که وارفارین به میزان کافی تامین شده، اما هنوز مردم با سختی آن را تهیه می‌کنند و این بیانگر این است که توجه خاصی به تامین دارو نشده است.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس دوازدهم یادآور شد: نسخه الکترونیک به گونه‌ای است که اگر پزشکی برای بیماری ۹۰ عدد قرص تجویز کند و داروخانه ۱۰ تا ۳۰ قرص بدهد تا زمانی که مصرف شود ۶۰ عدد مابقی را نمی‌تواند بگیرد و بیمار این استرس را دارد که در صورت اتمام قرص‌ها آیا می‌تواند مابقی را تهیه کند یا خیر در حالی که سامانه تیتک راه اندازی شده و به داروخانه‌ها گفته شده که حق فروش آزاد دارو را ندارند در این رابطه ضروری است بازنگری جدی در بحث تامین دارو به ویژه دارو‌های اصلی مانند تنفسی و قلب و سایر دارو‌ها داشته باشیم.


منبع

درباره ی ماکان نیوز

مطلب پیشنهادی

پرداخت یک میلیارد و ۳۶۱ میلیون دلار برای واردات دارو و تجهیزات پزشکی

طبق اعلام بانک مرکزی از اول فروردین ماه سال جاری تا روز یکشنبه (چهارم شهریور …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به سايت خوش آمديد !


براي مشاهده مطلب اينجا را کليک کنيد