مزایا و معایب خودروهای چینی در بازار ایران

در مقاله پیش رو به مهم‌ترین مزایا و معایب خودروهای چینی در کشورمان اشاره می‌کنیم تا خریداران با جنبه‌های مختلف خرید این محصولات آشنا شوند.


ممنوعیت چند ساله واردات خودرو به کشورمان باعث شده خودروسازان چینی فرصت مناسبی برای عرض‌اندام پیدا کنند تا جایی که هم‌اکنون خودروهای چینی با قیمت‌های بالای ۲ و حتی ۳ میلیارد تومان در کشورمان عرضه می‌شوند و بسیاری از افرادی که علاقه‌ای به خودروهای آسیایی و اروپایی کارکرده ندارند این محصولات را انتخاب می‌کنند. از سوی دیگر خودروسازان چینی طی سال‌های اخیر پیشرفت‌های فوق‌العاده‌ای در ارائه محصولات زیبا، مدرن و مجهز داشته‌اند و مصرف‌کنندگان نیز با گزینه‌های متنوعی در بازار روبرو هستند. از آنجایی که خریداران زیادی بین دو راهی خرید یا عدم خرید این خودروها در کشورمان باقی مانده‌اند بنابراین تصمیم گرفتیم مهم‌ترین مزایا و معایب خودروهای چینی را ذکر کنیم.

آنچه در این مطلب می‌خوانید:

مزایا و معایب خودروهای چینی در ایران

مزایا

در لیست زیر مزایای خودروهای چینی در کشورمان ذکر شده‌اند:

طراحی زیبا

بی‌شک خودروهای چینی در سال‌های اخیر از طراحی مدرن و زیباتری نسبت به سال‌های قبل و همچنین در مقایسه با خودروهای قدیمی داخلی بهره می‌برند. چینی‌ها با به‌کارگیری طراحان به نام و مشهور دنیای خودرو توانسته‌اند محصولاتی در کلاس جهانی عرضه کنند و حتی برخی از شرکت‌ها به زبان طراحی خاص خود نیز رسیده‌اند.

تجهیزات فراوان

از جمله نقاط قوت خودروهای چینی می‌توان به ارائه طیف کاملی از تجهیزات رفاهی و ایمنی اشاره کرد. خریداران خودرو نیز علاقه وافری به این آپشن ها دارند و بنابراین یکی از مزایای چینی‌ها را می‌توان همین موضوع دانست.

شرایط فروش متنوع

در شرایطی که قیمت خودرو در کشورمان طی سال‌های اخیر جهش قابل‌توجهی داشته و به تبع آن خودروهای چینی نیز گران شده‌اند، مونتاژکاران با ارائه شرایط اقساطی بعضاً طولانی‌مدت سعی داشته‌اند سهم بیشتری از بازار را به خود اختصاص دهند. از طرف دیگر قیمت خودروهای صفرکیلومتر چینی معادل قیمت مدل‌های کره‌ای، ژاپنی و اروپایی چند سال کارکرده است و همین موضوع باعث می‌شود خودروهای چینی وسوسه کننده باشند.

گارانتی طولانی‌مدت

یکی از مهم‌ترین دلایل خریداران خودروهای چینی، اشاره آن‌ها به گارانتی طولانی‌مدت است. برخی شرکت‌های چینی حاضر در بازار کشورمان علاوه بر ارائه گارانتی ۵ و ۷ ساله حتی برخی سرویس‌های دوره‌ای رایگان را نیز در نظر گرفته‌اند که باعث می‌شود خیال مشتریان از بابت گارانتی و خدمات پس از فروش راحت باشد. البته بحث تأمین قطعات و خواب خودروها نیز وجود دارد که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت.

ایمنی

واضح است که خودروهای مدرن چینی ایمنی بسیار بهتری در مقایسه با خودروهای قدیمی تولید داخل دارند. شاید این خودروها توسط مؤسسات معتبر دنیا تست نشده باشند اما رگلاتورهای چینی نیز استانداردهای نسبتاً سخت‌گیرانه‌ای برای ایمنی محصولات این کشور تعریف کرده‌اند و خریداران می‌توانند تا حد زیادی از ایمنی این خودروها مطمئن باشند.

معایب

بازار خریدوفروش کم رونق

یکی از پاشنه آشیل‌های خودروهای چینی در کشورمان بازار دست‌دوم کم‌رمق آن‌ها در مقایسه با خودروهای داخلی است. همچنین افت قیمت این خودروها مخصوصاً پس از یک تصادف سنگین بیشتر از خودروهای داخلی خواهد بود. اگر خودروی خود را زود تعویض می‌کنید و نسبت به قیمت و بودجه موجود نیز حساس هستید شاید خودروهای چینی گزینه مناسبی نباشند.

قطعات یدکی گران‌قیمت

شاید خریداران در نگاه اول توجهی به قیمت قطعات یدکی خودروهای چینی نداشته باشند اما زمانی که یک تصادف جزئی را تجربه کنند از دیدن قیمت قطعات این خودروها شوکه خواهند شد. در حقیقت قیمت قطعات برخی خودروهای چینی با قیمت قطعات خودروهای لوکس برابری می‌کند و این موضوع نارضایتی خریداران را در پی دارد.

در همین زمینه بخوانید: لیست قیمت لوازم‌یدکی خودروهای چینی

برخی ایرادات کیفی و فنی

با اینکه کیفیت اکثر خودروهای چینی موجود در بازار از کیفیت خودروهای قدیمی داخلی بهتر است اما هر از گاهی مشکلاتی در برندهای چینی دیده می‌شود که با توجه به قیمت این خودروها جای تعجب دارد؛ بنابراین هنگام خرید این دسته از خودروها باید نهایت دقت را داشته باشید.

عمر مفید ماشین‌های چینی

طبیعتاً تخمین عمر مفید یک خودرو به عوامل و فاکتورهای زیادی بستگی دارد. قوانین مختلفی در کشورهای جهان برای اوراق خودروها تعریف شده است هرچند باید دانست وضعیت اقتصادی یک کشور، کیفیت خودروی تولیدی، کیفیت زیرساخت‌های جاده‌ای، کیفیت قطعات یدکی مورد استفاده، سبک رانندگی و… روی عمر مفید یک خودرو تأثیر مستقیم دارند. خودروهای چینی در سال‌های اخیر پیشرفت‌های قابل‌توجهی داشته‌اند و درصورتی‌که از خودروی چینی خود به خوبی نگهداری کرده و سرویس‌های آن را سر وقت انجام دهید تا چندین سال مشکل خاصی نخواهید داشت.

کدام ماشین چینی بهتر است؟

بهتر بودن یک خودرو را چندین عامل تعیین می‌کند. برخی خریداران به دنبال بهترین خودرو از نظر آپشن هستند درحالی‌که برخی نیز بهترین بودن را در قیمت می‌دانند. ایمنی، بازار خریدوفروش، در دسترس بودن خدمات پس از فروش و… نیز روی این موضوع تأثیر دارند. با این‌ وجود و بر اساس تحقیقات صورت گرفته و تجاربی که طی این سال‌ها به دست آورده‌ایم، خودروهایی همچون چری آریزو ۵، فونیکس تیگو ۸، جک S5، هایما S7، دیگنیتی، فیدلیتی، لاماری ایما و… وضعیت بهتری نسبت به هم‌وطنان خود در بازار کشورمان دارند. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌توانید مقالات بهترین خودروهای چینی بازار ایران و راهنمای خرید بهترین ماشین‌های چینی ارزان‌قیمت در ایران را مطالعه بفرمایید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۱ رای




منبع

درباره ی ماکان نیوز

مطلب پیشنهادی

بهترین ضد آفتاب خارجی برای پوست‌های مختلف که باید بشناسید • دیجی‌کالا مگ

اگر قصد دارید بهترین ضد آفتاب خارجی را بخرید تا در این تابستان از پوست …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *