مروارید کرج کوچک می‌شود

به گزارش سرویس اجتماعی «جهان صنعت نیوز»؛ در واقع گویا تصمیم بر این بوده که برای حل مشکل ترافیکی در محدوده کاخ مروارید، بخش‌هایی از زمین‌های اطراف آن که جزو حریم این اثر ثبت ملی‌شده هستند، مورد دست‌اندازی قرار گیرند.

در این خصوص مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان البرز البته به سرعت واکنش نشان داده و اعلام کرده که طراحان کنارگذر شرقی کرج (مهرشهر) خط و حریم کاخ مروارید را در نظر نگرفته‌اند که به همین دلیل تا صدور مجوز از سوی وزارتخانه، پروژه متوقف شده است.

واکنش مدیر میراث فرهنگی استان البرز به موضوع، امیدواری‌های اولیه‌ای ایجاد کرده است و انتظار می‌رود لااقل این تهدید در کوتاه‌مدت برطرف شده باشد. با این همه باید در نظر داشت که وضعیت حفاظت و ارائه خدمات گردشگری در کاخ مروارید نیز در این سال‌ها چندان مطلوب نبوده است و برای بهبود این اثر تاریخی باید شرایط حفاظت، مرمت و ارائه خدمات گردشگری در این کاخ سامان یابد که این مهم نیازمند تامین بودجه لازم و برنامه‌ریزی هدفمند است.

ماجرای کوچک‌سازی حریم کاخ مروارید

رییس انجمن تاریخ و میراث ایرانیان در خصوص چالشی که گریبانگیر کاخ مروارید شده به «جهان‌صنعت» گفت: ماجرا به این صورت بوده که قرار است بخشی از عرصه و حریم کاخ در حدود ۲هزار و ۸۰۰متر از طول و حدود ۳۵متر از عرض تعریض شود. در حقیقت از عرصه و حریم یک اثر ملی که دست بر قضا یکی از مهم‌ترین پایگاه‌های پژوهشی و ملی کشور است، این تعریض صورت می‌گیرد. در واقع برخلاف قانون حفاظت از بناها که مصوب سال‌۱۳۱۰ است و در حال حاضر نیز اجرا می‌شود، این اتفاق می‌افتد. موضوع دیگر آن است که یک اثر ملی که می‌تواند منبع درآمد خوبی برای صنعت گردشگری کشور باشد، آسیب جدی می‌بیند و کوچک‌تر خواهد شد.

وی افزود: اگر قرار باشد با این ملاکِ‌عمل برخورد شود، خیلی از خانه‌ها و محوطه‌های تاریخی با مشکل مواجه شده و عرصه و حریم آنها کوچک خواهد شد. در نظر داشته باشید که یک محوطه پیش از تاریخ نیز پایین‌تر از حریم کاخ وجود دارد که در سال‌های گذشته با چالش‌های ساخت‌وساز و عدم ثبت مواجه بوده است.

صحافی در خصوص درخواستش از مسوولان در خصوص کاخ مروارید گفت: خواسته‌ای که از مدیران استان البرز، شهرداری کرج، مدیران اداره میراث فرهنگی استان البرز و سایر نهادهای مرتبط داریم آن است که راهکاری پیدا کنند تا این اثر ملی و مهم که رها شده است را مورد توجه قرار دهند و مانع کوچک شدن حریم و عرصه این اثر تاریخی شوند.

رییس انجمن تاریخ و میراث ایرانیان خاطرنشان کرد: در همین رابطه از سوی انجمن نامه‌ای خطاب به امام جمعه محترم شهر کرج نوشته‌ایم که رونوشت آن به استاندار، مجلس و وزیر میراث فرهنگی ارسال خواهد شد. در این نامه خواهش کرده‌ایم که در طرح بازنگری شود و راهکار بهتری را با مشورت فعالان فرهنگی و اقتصادی داشته باشند. البته باید بگویم که موضوع ما صرفا خود کاخ نیست، بلکه اینطور فکر می‌کنیم که اگر جلوی این امر گرفته نشود، ممکن است این روند تسری یابد. در نظر داشته باشید که محوطه تاریخی ازبکی نیز در استان البرز با مشکلات متعددی رو‌به‌رو است که از تعیین نشدن وضعیت سند مالکیت تا مشخص نشدن عرصه و حریم و موارد دیگر را در بر می‌گیرد.

وی ادامه داد: به نظرم راهکار حل مشکل ترافیکی نباید صرفا به کوچک‌سازی حریم کاخ مروارید محدود شود و می‌توان راه‌حل‌های جایگزین دیگری برای این موضوع مدنظر قرار گیرد تا به این بنای تاریخی آسیب وارد نشود.

دستور توقف پروژه کنارگذر مهرشهر

روز گذشته مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان البرز اعلام کرد: طراحان کنارگذر شرقی کرج (مهرشهر) خط و حریم کاخ مروارید را در نظر نگرفته‌اند که به همین دلیل تا صدور مجوز از سوی وزارتخانه پروژه متوقف شده است.

رحیم خاکی در این خصوص اظهار داشت: زمان ثبت ملی کاخ مروارید و ارائه نقشه‌ها و عرصه و حریم این اثر ملی به سال‌۸۱ بازمی‌گردد‌ و طراحی پروژه کنارگذر شرقی بعد از سال۹۰ انجام شده و طراحان باید خطوط و حریم کاخ را در نظر می‌گرفتند اما متاسفانه این مساله مورد توجه قرار نگرفته است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان البرز ادامه داد: در مرحله نخست و در زمان مطالعه باید شهرداری از وزارت میراث فرهنگی مجوز لازم را اخذ می‌کرد‌ و سپس به احداث پروژه می‌پرداخت که متاسفانه این اقدام انجام نشده است.‌ البته پیش از این هم با اقدام شهرداری در خصوص کنارگذر مخالفت شده بود که به همین دلیل پروژه در حال حاضر متوقف شده است.

چالش‌های حفاظتی کاخ مروارید

رییس انجمن تاریخ و میراث ایرانیان در مورد وضعیت حفاظت از کاخ مروارید در سال‌های گذشته به «جهان‌صنعت» گفت: در سال‌های گذشته وضعیت حفاظت و ارائه خدمات گردشگری در کاخ‌مروارید وضعیت مطلوبی نبوده است. در مرحله نخست باید توجه داشت که وضعیت مالکیت این کاخ که باید در دست وزارت میراث فرهنگی باشد، روشن نبوده و صرفا یک توافق ضمنی در این خصوص وجود داشته است.

صحافی افزود: باید بگویم وضعیت حفاظت و مرمت کاخ‌مروارید نیز جالب نیست. متاسفانه متولی این مجموعه که میراث فرهنگی استان البرز است، در سالیان گذشته نتوانسته به خوبی از این اثر ملی محافظت کند. در واقع سازه کاخ باوجود آنکه ویژگی‌های جالب‌توجه و شاخصی دارد و راوی معماری دوران پهلوی دوم بوده، وضعیت مناسبی نداشته است.

کم‌توجهی به ارائه خدمات گردشگری

رییس انجمن تاریخ و میراث ایرانیان در خصوص وضعیت ارائه خدمات گردشگری در کاخ مروارید نیز گفت: کاری به جز برگزاری جشنواره‌های گردشگری تحت عنوان نوروزگاه در محیط ورودی آن انجام نمی‌پذیرد. فروش اجناس غیرمرتبط در این جشنواره‌ها و مواردی از این دست نیز جای نقد دارند.

صحافی افزود: توجه داشته باشید که این کاخ می‌تواند به محلی برای برگزاری رویدادهای فرهنگی یا رویدادهای گردشگری خاص تبدیل شود. همچنین لازم است مرمت‌های لازم در کاخ حال یا با هزینه دولتی یا با هزینه بخش خصوصی انجام شود. مطمئنا اگر توجه لازم به این کاخ صورت گیرد، می‌تواند جاذبه بسیار خوبی برای استان البرز باشد. نزدیکی کاخ به فرودگاه پیام و نیز بعد مسافتی کم آن با پایتخت می‌تواند زمینه خوبی برای جذب گردشگر و تبدیل کاخ مروارید به یک کاخ‌موزه باشد.

رییس انجمن تاریخ و میراث ایرانیان خاطرنشان کرد: در این خصوص طرحی را ارائه داده‌ایم که البته خیلی مورد توجه قرار نگرفته است. باید اذعان داشت با وجود آنکه اشخاص ارزشمندی در این کاخ فعالیت کرده و می‌کنند اما چون نهادهای تصمیم‌گیرنده دوراندیش نبوده‌اند و شاید نتوانسته‌اند برنامه‌ریزی لازم را داشته باشند، این کاخ که می‌تواند برای شهر کرج خیلی مفید بوده و دستاوردهای خوبی در زمینه جذب گردشگر داشته باشد، مورد کم‌توجهی قرار گرفته است.

نوشته مروارید کرج کوچک می‌شود اولین بار در جهان صنعت نیوز. پدیدار شد.


منبع

درباره ی ماکان نیوز

مطلب پیشنهادی

روی خوش اقتصادی‌ها به مسعود پزشکیان

به گزارش سرویس اقتصاد کلان «جهان صنعت نیوز»؛ حمایت اقتصاددانان از مسعود پزشکیان در انتخابات …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *