محبوب‌‌ ترین جاهای دیدنی ایران

تاریخ و فرهنگ غنی و طبیعت زیبای ایران آن را به کشوری با جاذبه‌های گردشگری فراوان و ارزشمند تبدیل کرده است. به همین دلیل شاید هنگام سفر دانستن اینکه بازدید از کدام یک از جاذبه های توریستی ایران را در اولویت قرار دهید کمی دشوار باشد. در این مطلب از مجله گردشگری فلای‌تودی لیستی از مهم‌ترین و محبوب‌ ترین جاهای دیدنی ایران را آماده کرده‌ایم تا به شما در انتخاب بهترین مکان‌ها برای سفر در ایران کمک کنیم.

دیدنی های ایران | معرفی بهترین جاهای دیدنی ایران

از شرق تا غرب، شمال تا جنوب، جاذبه های گردشگری زیادی در ایران وجود دارد. همین موضوع، ایران را در میان سایر کشورهای توریستی، منحصربه فرد کرده است. برای دیدن هر شهر و بازدید از تمام جاذبه‌ های آن، باید چندروز زمان بگذارید. اما با این حال، شاید در سفرهای کوتاه، این امکان برای همه فراهم نباشد. در این صورت، دست کم باید محبوب ترین جاذبه‌ های گردشگری ایران را بشناسید. شما می‌توانید از طریق خرید بلیط قطار و بلیط هواپیما به این جاذبه ها سفر کنید و اقامتگاه یا هتل نیز رزرو کنید!

زیگورات چغازنبیل | میراثی جهانی از دوره ایلامی‌ ها

زیگورات چغازنبیل، بنایی تاریخی و شگفت‌انگیز مربوط به دوره ایلامی‌ها (دوره قبل از مادها) است که بر روی صفه‌ای سنگی بالاتر از سطح زمین قرار گرفته است. ارتفاع این معبد حدود ۵۲ متر بوده که در حال حاضر باقی‌مانده آن تقریبا ۲۵ متر می‌شود. زیگورات چغازنبیل یکی از جاهای دیدنی ایران است که در نیمه دوم هزاره دوم پیش از میلاد به دستور قدرتمندترین پادشاه ایلامی برای پرستش خدایان دوره ایلامی ساخته شد. از بخت‌بد، در سال ۶۴۰ پیش از میلاد به فرمان آشور بانی پال، یکی از پادشاهان آشوری ویران می‌شود. شما می‌توانید در سفر به خوزستان و تماشای شهرهای توریستی ایران، زیگورات چغازنبیل را در صدر لیست این مکان‌ها قرار دهید.

آدرس چغازنبیل: ایران، استان خوزستان، ۳۵ کیلومتری جنوب شرقی شوش
بهترین زمان سفر: اواخر پاییز، زمستان، تعطیلات نوروز

آسیاب های آبی شوش | قدیمی ترین سازه مهندسی جهان

بزرگ‌ترین سازه مهندسی جهان، در استان خوزستان و شهر شوشتر قرار گرفته است. بدون اغراق این مجموعه یکی از عجیب‌ترین سازه‌‎های ایران است که احتمال می‌رود سنگ بنای آن در زمان هخامنشیان بنا گذاشته شده باشد و قدمت آن تقریبا به ساخت و سازهای عصر ساسانی بازمی‌گردد. شاید این مجموعه بزرگ و شگفت‌انگیز از زمان ساسانیان بنا نهاده شده اما در دوره‌های مختلف کامل‌تر شده و بخش‌هایی از آن در طی دوره‌های دیگر اضافه شده است. از مهم‌ترین کاربردهای این سازه آبی، آبرسانی یکسان و برابر به همه شهر از سمت رود کارون بوده است. اگر به دنبال جاهای دیدنی تاریخی ایران هستید، تماشای این عظمت مهندسی ایرانی که از جاهای دیدنی شوشتر است خالی از لطف نخواهد بود. 

آدرس آسیاب‌های آبی شوش: ایران، استان خوزستان، شوشتر، خیابان شریعتی
بهترین زمان سفر: اواخر پاییز، زمستان، تعطیلات نوروز

تخت سلیمان | زادگاه زرتشت

تخت سلیمان، یکی از همان جاهای دیدنی و توریستی بسیار زیبا و تاریخی است که در غرب ایران واقع شده است. این شهر قدمتی با سه هزار سال قبل، پنج دوره تاریخ و تمدن بشری را تا به این لحظه به خود دیده و از آن به عنوان زادگاه زرتشت یاد می‌کنند. این مجموعه عظیم شامل بخش‌های مختلفی مانند حصار تخت جمشید، آتشکده آذرگشنسب، ایوان خسرو، معبد آناهیتا، راهروهای تخت سلیمان، سنگ اژدها، بناهای دوره ایلخانی، آتشگاه‌های کوچک و … است. 

آدرس تخت سلیمان: ایران، استان آذربایجان غربی، ۴۵ کیلومتری شمال شرقی تکاب، روستای نصرت آباد
بهترین زمان سفر: فصل بهار و اوایل تابستان

ارگ بم | سازه خشتی در حاشیه کویر لوت

در حاشیه جنوب شرقی کویر لوت، یکی از زیباترین جاذبه‌های گردشگری کرمان با نام ارگ بم قرار گرفته است. این سازه خشتی، معماری بی‌نظیری دارد و به طور شگفت‌انگیزی ساختار دفاعی ایران در قدیم را نشان می‌دهد. ارگ بم تا قبل از زلزله ویران‌ کننده سال ۱۳۸۲ بزرگترین سازه خشتی دنیا به حساب می‌آمد و پس از زلزله هم پروژه مرمت آن فرصت خروج از فهرست یونسکو را نداد. اگر بخواهیم پربازدیدترین جاهای دیدنی بم را نام ببریم، ارگ بم در ابتدای این لیست با قدرت می‌درخشد و یکی از بهترین شهرهای گردشگری ایران در بهار به حساب می‌آید.

آدرس ارگ بم: ایران، استان کرمان، شهر بم، خیابان بهمن
بهترین زمان سفر: پاییز، اوایل تا اواسط بهار

پاسارگاد شیراز | اولین پایتخت هخامنشیان 

پاسارگاد شیراز یکی از آثار به‌جای مانده از دوران هخامنشی و از قدیمی‌ترین شهرهای تفریحی ایران است. این مجموعه وسیع شامل مقبره کوروش، کاخ‌های سلطنتی، باغ شاهی و آبراهه‌ها، برج سنگی، تل تخت، محوطه مقدس، کاروانسرای مظفری و مسجد اتابکی می‌شود. این شهر باستانی بزرگ که معروف‌ترین بنای آن آرامگاه کوروش است، در سال ۱۳۸۳ به عنوان پنجمین اثر ایرانی در میراث جهانی یونسکو ثبت شده است. 

آدرس پاسارگاد شیراز: استان فارس، سعادت شهر، کیلومتر ۲۰ جاده اصفهان، مجموعه پاسارگاد 
بهترین زمان سفر: پاییز، زمستان، اوایل بهار

نقش رجب و نقش رستم | کهن‌ ترین آرامگاه‌ها و بناها در فارس

نقش رستم همان منطقه حساس برای شاهان هخامنشی و ساسانی بوده است که از سه دوره تاریخی برجسته در آن استفاده شده و برای آن اهمیت خاصی قائل بوده‌اند. دلیل نام‌گذاری این اثر تاریخی نسبت آن به افسانه‌ای قدیمی در آن زمان‌ها بوده و براساس این افسانه رویارویی رستم و اسفندیار در این محل اتفاق افتاده است. از دیگر دیدنی‌های مجموعه نقش رستم می‌توان به کعبه زرتشت در مقابل آرامگاه داریوش دوم اشاره کرد، گویا این کعبه در زمان‌های قدیم مرکز پرستش خدایان بود.

از مهم‌ترین و باشکوه‌ترین آثار فرهنگی دوره حکومت ساسانی می‌توان به نقش رجب اشاره نمود. این نقش برجسته شامل چهار سنگ‌نگاره از شاپور و درباریان، تاج‌گذاری اردشیر بابکان، کتیبه کرتیر و تاج‌گذاری شاپور اول است که حجاری‌های آن بیننده را شگفت‌زده خواهد کرد. 

آدرس نقش رجب و نقش رستم: ایران، استان فارس، مرودشت، ۳ کیلومتری شمال تخت جمشید، جاده مرودشت- سارویی
بهترین زمان سفر: پاییز، زمستان، اوایل بهار

گنبد سلطانیه | جاهای دیدنی زنجان 

اگر بخواهیم از شاهکار معماری ایرانی در دوره ایلخانی حرف بزنیم، قطعا به گنبد سلطانیه که به دستور اولجایتو با ارتفاع ۵۰/۴۸ متر و دهانه ۴۰/۲۴ متر به عنوان بزرگ‌ترین گنبد تاریخی در ایران و بزرگ‌ترین گنبد آجری در جهان شناخته شده است، اشاره می‌کنیم. بدنه اصلی این بنای عظیم از آجر ساخته شده و گنبد آن هم از دو جداره با روکش‌های مختلف تزیین شده است. در سفر به زنجان تماشای این مقرنس‌کاری، کاشی‌کاری، خطوط تزئینی و تزیینات آجری شما را با شاهکار معماری ایرانی آشنا خواهد کرد. 

آدرس گنبد سلطانیه: ایران، استان زنجان، شهر سلطانیه، میدان علامه حلی، بلوار علامه حلی، خیابان گنبد
بهترین زمان سفر: بهار، اوایل تابستان، اوایل پاییز

آرامگاه شیخ صفی | خانقاه شاهان اردبیلی 

مجموعه خانقاه و بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی نمونه از هنر و معماری ایرانی در قدیم به شمار می‌رود که از نظر معماری، تزیینات (کاشی، مقرنس، گچ‌بری) شکوه معماری مذهبی در دوره صفوی را به رخ خواهد کشید. در سفر به اردبیل شما می‌توانید آرامگاه شیخ صفی‌الدین اردبیلی را به عنوان یکی از بهترین شهرهای توریستی شمال ایران  ببینید. 

آدرس آرامگاه شیخ صفی: ایران، استان اردبیل، اردبیل، خیابان شیخ صفی، میدان عالی قاپو، آرامگاه شیخ صفی
بهترین زمان سفر: اواخر بهار، تابستان

باغ شاهزاده ماهان | سرسبزی در دل کویر

باغی سرسبز در دل کویری خشک و بی‌آب، نشان از هوش و درایت معماران یک بنا دارد. باغ شاهزاده ماهان یکی از زیباترین جاهای توریستی کرمان است که جز ۹ باغ معروف ایرانی نیز به شمار می‌آید. شاهزاده ماهان همان نوه دختری ناصرالدین شاه و حاکم کرمان بود که این باغ را تکمیل نمود، این باغ پلکانی و شیب‌دار با نمایش بی‌نظیر و تماشایی آب به صورت پلکانی و در سطوح افقی و عمودی در حصار درختان سر به فلک کشیده خود در دل هر ببیننده‌ای جای خواهد گرفت. 

آدرس باغ شاهزاده ماهان: ایران، استان کرمان، ۳۵ کیلومتری کرمان و ۶ کیلومتری شهر ماهان
بهترین زمان سفر: اوایل تا اواسط بهار، پاییز

مسجد جامع اصفهان | قدیمی ترین بنای تاریخی اصفهان

مسجد جمعه یا همان مسجد جامع اصفهان قدیمی‌ترین بنای شهر اصفهان است که مربوط به دوره سلجوقی می‌شود، اما الحاقات و تعمیرات این بنا به دوران بعد از سلجوقی بازمی‌گردد. این مسجد چهار ایوانی به دلیل جنگ‌های متعدد و آتش‌سوزی گسترده آسیب‌های بسیاری دیده و بازسازی، تعمیرات و مرمت شده است. با ورود به این مسجد شما ترکیبی از ۴ سبک معماری ایرانی (خراسانی، رازی، آذری و اصفهانی) را خواهید دید و از هماهنگی این چهار سبک در یک بنا لذت خواهید برد.  

آدرس مسجد جامع: ایران، استان اصفهان، اصفهان، میدان قیام، خیابان علامه مجلسی
بهترین زمان سفر: اواخر اسفند تا اواخر اردیبهشت، اواخر شهریور تا پایان مهر

برج گنبد کاووس | بلندترین برج تمام آجری جهان

گنبد کاووس یا گنبد قاووس جزو بناهای تاریخی مربوط به سده چهارم هجری است. این برج در سال ۳۹۷ هجری قمری به دستور پادشاه آل‌زیار ساخته شده که معماری آن ترکیبی از سبک رازی و خراسانی می‌شود. آجر و ملات ساروج تنها مصالح به کار رفته در این بنا هستند. کاربری برج نیز به گفته برخی مورخین رصدخانه و برخی دیگر آن را آرامگاه می‌دانند. در نهایت با سفر به گلستان و تماشای جاهای دیدنی شمال ایران بازدید از برج گنبد کاووس را در لیست جاهای دیدنی خود قرار دهید و اصلا از دیدن آن صرف نظر نکنید، چرا که تماشای یک سازه بی‌نقص و بهترین آثار مهندسی تاریخ بشر را از دست خواهید داد. 

آدرس برج گنبد کاووس: استان گلستان، گنبد کاووس، امام خمینی جنوبی، دوازدهم دی غربی، بین ۴ و مختوم
بهترین زمان سفر: بهار، اواخر تابستان و پاییز

کاخ گلستان | ترکیب تاریخ، معماری، فرهنگ و هنر ایران

یکی از جاذبه‎‌های توریستی تهران، کاخ گلستان است. این کاخ نمونه‌ای کامل از فرهنگ، هنر و معماری بوده که به زیباترین شکل ممکن به نمایش گذاشته شده و همه بیننده‌ها را محو خود خواهد کرد. این کاخ از بخش‌های مختلفی مانند ایوان مرمر، تالار سلام، تالار آینه، تالار سفره‌خانه، تالار برلیان، کاخ شمس‌العماره، عمارت بادگیر، تالار الماس و … تشکیل شده است. هنگام سفر به تهران و تماشای جاهای دیدنی آن، کاخ گلستان را در اولویت بازدید خود قرار دهید و برای رزرو بلیط هواپیما تهران با ما همراه باشید. 

آدرس کاخ گلستان: ایران، استان تهران، تهران، خیابان پانزده خرداد، ضلع شمالی میدان ارگ، کاخ گلستان
بهترین زمان سفر: بهار، پاییز، اواخر تابستان

شهر سوخته | قدیمی ترین تمدن جهان

شهر سوخته زابل براساس یافته‌های باستان‌شناسان با قدمتی از پنج هزار سال قبل از قدیمی‌ترین تمدن‎‌های جهان است. این جاذبه در تپه‌های بلند با ارتفاع بین ۱۲ تا ۱۸ کیلومتر مابین رودهای هامون و هیرمند قرار دارد. در صورت تمایل سفر به سیستان و بلوچستان، شهر سوخته را فراموش نکنید چرا که یکی از بهترین شهرهای گردشگری ایران در پاییز به شمار می‌آید. 

آدرس شهر سوخته: ایران، استان سیستان و بلوچستان، جاده زابل به زاهدان، ۶۰ کیلومتری زابل
بهترین زمان سفر: اوایل تا اواسط پاییز

روستای میمند | شگفت‌ انگیزترین معماری صخره ای ایران

اگر به دنبال یکی از شهرهای گردشگری ایران در تابستان و برای سفر هستید به شما روستای هیجان‌انگیز میمند را پیشنهاد می‌دهیم. این روستا به دلیل داشتن معماری صخره‌ای خاص خود شهرت جهانی دارد و به صورتی دستی ساخته شده است. میمند حدود ۴۰۶ کیچه دارد که مجموع تعداد اتاق‌های آن به ۲۵۶۰ می‌رسد. از شگفت‌انگیزترین اتفاقات این سبک معماری می‌توان به عایق حرارتی بودن و مقاومت در برابر آتش‌سوزی آن اشاره نمود. در ادامه اگر تصمیم سفر به کرمان گرفتید، تماشای این روستای عجیب غریب را از دست ندهید. 

آدرس میمند: ایران، استان کرمان، شهرستان شهربابک، بخش مرکزی، روستای میمند
بهترین زمان سفر: بهار و تابستان

فیروزآباد فارس | قدمتی از دوره ساسانیان

فیروزآباد یکی از شهرهای گردشگری بسیار قدیمی ایران از دوره ساسانیان است که با نام‌های شهر گور یا اردشیرخوره شناخته می‌شود. این شهر قدیمی توسط اردشیر موسس سلسله ساسانی‌ها ساخته شده و در زمان آن به عنوان پایتخت مورد استفاده قرار می‌گرفته است. قلعه دختر، دریاچه و سد تنگاب، تنگه هایقر و روستای گردشگری رودبال از مهمترین دیدنی‌های شهر فیروزآباد هستند. 

آدرس فیروزآباد: استان فارس
بهترین زمان سفر: پاییز، زمستان، اواخر فروردین

جنگل های هیرکانی | کارخانه عظیم تصفیه هوا

هر چه از زیبایی جنگل‌های هیرکانی ایران بگوییم، باور نکردنی خواهد بود. این جنگل‌ها نقش مهمی در شکل‌گیری چرخه زندگی داشته و گونه‌های منحصربه‌فردی از حیوانات و گیاهان در آن رشد کرده‌اند. موقعیت جنگل‌های هیرکانی در حاشیه دریای خزر و کوهستان‌های اطراف آن، شرایط اقلیمی خاصی را برای گونه‌های گیاهی و جانوری فراهم کرده است که در جنگل‌های سایر نقاط جهان دیده نمی‌شود.

جنگل‌های هیرکانی همانند یک کارخانه بزرگ تصفیه هوا عمل می‌کنند و نقش بسیاری در تولید اکسیژن و هوای پاک نواحی اطراف خود دارند. جنگل الیمستان آمل، جنگل ابر شاهرود، جنگل بولا ساری، جنگل کجور نوشهر، جنگل چهارباغ چالوس و جنگل‌های گرگان از جمله معروف‌ترین جنگل‌های هیرکانی ایران به حساب می‌آیند. 

آدرس جنگل‌های هیرکانی: آذربایجان شرقی، اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان، سمنان و خراسان شمالی
بهترین زمان سفر: بهار، تابستان، پاییز

اورامانات | جاهای دیدنی استان کردستان

اورامانات، منطقه‌ای گردشگری و مرزی مابین ایران و کشور عراق قرار دارد. که دارای رودخانه‌های مشهوری به نام سیروان و لیله است. خانه‌های روستایی در این روستا با سنگ و به صورت خشکه‌چین و پلکانی ساخته شده‌اند، به همین دلیل اورامان را با نام روستای هزار ماسوله هم می‌شناسند. برای سفر به کردستان و تماشای جاهای دیدنی آن در اواسط بهار و اواسط پاییز برنامه‌ریزی کنید، چرا که طبیعت این منطقه در این زمان‌ها به زیباترین حالت ممکن می‌رسد.

آدرس اورامانات: ایران، استان کردستان، شهرستان مریوان، جنوب شرقی شهر مریوان، هورامان تخت
بهترین زمان سفر: اواسط بهار، اواسط پاییز

تخت جمشید شیراز | نمادی از شکوه و عظمت

توصیه می‌شود که در سفر به شیراز، اولین اولویت‌تان بازدید از تخت جمشید، به‌عنوان نخستین پایتخت امپراطوری و مهد فرهنگ ایران، باشد. این مکان بی‌نظیر به‌عنوان نمادی از افتخارات تاریخی کشور شناخته می‌شود. اگر این فرصت را از دست دهید و به دیدن تخت جمشید نروید و در ویرانه‌های این مکان باستانی قدم نگذارید، به‌طور قطع از زیبایی‌ها و تاریخ ایران بهره مند نخواهید شد.

بازدید از تخت جمشید درک خوبی از وضعیت فرهنگی، روابط بین فردی، معماری، آداب و رسوم و حتی پوشش مردم ایران باستان ایجاد می‌کند. پس از بازدید از تخت جمشید، می‌توانید از مکان‌های تاریخی دیگری چون نقش رستم، نقش رجب و مجموعه پاسارگاد در نزدیکی تخت جمشید که از مهمترین مکان های تفریحی ایران هستند، دیدن کنید.

آدرس تخت جمشید: ایران، استان فارس، مرودشت، اا کیلومتری شمال شرق مرودشت، مجموعه تاریخی باستانی تخت جمشید
بهترین زمان سفر: بهار، پاییز، زمستان

دره ستارگان | عجایب هفتگانه قشم

قشم طبیعتی بکر و دنیایی رازآلود دارد، اما اگر یکی از جاذبه های گردشگری قشم را از دست بدهید می‌توان گفت که از این شهر زیبا دیدن نکرده‌اید و این مکان جایی نیست جز دره ستارگان قشم. این دره ۲ میلیون ساله یکی از منحصر به فردترین جاذبه های طبیعی قشم و ایران است.

بومی‌های قشم معتقد هستند روزگاری ستاره‌ای با قلب جزیره برخورد کرده و این دره زیبا را پدید آورده. گردش هوا و تولید صدا در دره ستارگان باعث شده تا بسیاری از بومیان شب‌های این دره را محل رفت و آمد ارواح بدانند و از رفتن به آن هنگام شب خودداری کنند. تماشای تندیس‌ها و ستون‌های بلند در این دره، خرید صنایع دستی در غرفه‌های کوچکی که در دره هستند، بازدید از موزه سنگ و روستای برکه خلف از جمله فعالیت‌هایی است که در بازدید از دره ستارگان می‌توانید انجام دهید.

آدرس دره ستارگان: ایران، هرمزگان، جزیره‌ قشم، شمال غرب روستای برکه خلف
بهترین زمان سفر: پاییز، زمستان، اوایل بهار

قلعه بابک | جاهای دیدنی کلیبر

برای دستیابی به قلعه بابک، به شجاعت و توان فیزیکی نیاز خواهد شد. این قلعه در ارتفاعی بین ۲۳۰۰ تا ۲۶۰۰ متری واقع شده و به وسیله دره‌های عمیقی احاطه شده است. در گذشته، قلعه بابک به عنوان یک قلعه حفاظتی در نبردها و جنگ‌هایی بین رهبران خرمدینان و عباسیان بنا شد. اگر از افرادی هستید که ارتفاع برایتان ترسناک است، پیشنهاد می‌شود که به عنوان یک تماشاگر از دور به تماشا و تحسین این قلعه تاریخی و زیبا بپردازید. در غیر این صورت، برای تجربه ماجراجویی و دستیابی به بالاترین نقطه‌های قلعه، نیازمند توانایی‌های ورزشی و شجاعت بیشتری خواهید بود.

قلعه بابک از مهمترین دیدنی‌های استان آذربایجان است، که به دلیل چشم‌انداز زیبایی که به کوه و طبیعت دارد، از مهم‌ترین شهر‌های توریستی در ایران به حساب می‌آید. از اواخر فروردین تا اوایل خرداد و از شهریور تا مهر زمان خوبی برای بازدید از قلعه بابک است. بهارها در این منطقه بسیار دیدنی است.

آدرس قلعه بابک: ایران، استان آذربایجان شرقی، شهرستان کلیبر، قلعه بابک
بهترین زمان سفر: بهار، تابستان

مسجد نصیر الملک شیراز| بازی با رنگ و نور

قدم زدن در مسجد نصیرالملک مانند قدم زدن در شهر فرنگ است. شیشه‌های رنگی پنجره‌های این مسجد همراه با تلالوء آفتاب فضایی مملو از نور و رنگ در این مسجد زیبا پدید می‌آورند. مسجد نصیرالملک که با نام مسجد صورتی نیز شناخته می‌شود با زوایای پنهانی که در هر گوشه خود دارد قطعا مکانی جذاب برای گردشگران است. مسجد نصیرالملک را می‌توان زیباترین مسجد ایران دانست.

آدرس مسجد نصیرالملک: فارس، شیراز، خیابان لطفعلی خان زند محـله گودعربان، انتهای کوچه نصیرالملک
بهترین زمان سفر: بهار، پاییز

تالاب انزلی | از شهرهای توریستی شمال ایران

تالاب انزلی در شمالی‌ترین بخش بندر انزلی قرار دارد. کافی است که در تالاب انزلی قایقی کرایه کنید و به تماشای خانه چوب‌پایان، گونه‌های متنوع پرندگان و البته نیلوفرهای آبی که از دل آب‌های تاریک شکوفه می‌کنند بنشینید. بد نیست بدانید که تالاب انزلی یک تالاب منحصر به فرد در ایران و حتی جهان است. این تالاب ۱۰۰ گونه پرنده و ۵۰۰ گونه آبزی دارد. این تالاب را خواهرخوانده تالاب کوشیرو در پارک ملی کوشیرو ژاپن می‌دانند. تالاب انزلی از مناطق دیدنی ایران است که متاسفانه با مشکلات زیست محیطی بسیاری مواجه است. اگر قصد سفر به انزلی را دارید پیشنهاد می‌کنیم مقاله جاهای دیدنی بندر انزلی را مطالعه کنید.

آدرس تالاب انزلی: ایران، استان گیلان، بندر انزلی
بهترین زمان سفر: بهار، پاییز

میدان نقش جهان | جاهای دیدنی اصفهان

میدان نقش جهان اصفهان که زمانی زمین چوگان خانواده سلطنتی بوده است، کاخ عالی قاپو، مسجد امام (مسجد شاه عباس)، مسجد شیخ لطف الله و بازار سلطنتی را در برگرفته است. قطعا برای بازدید از این همه جاذبه تاریخی در کنار هم حداقل به یک روز زمان احتیاج خواهید داشت. میدان نقش جهان از بهترین شهرهای توریستی ایران است. بازدید از این میدان گردشگری ممکن است ساعت‌ها طول بکشد و این به دلیل دیدنی‌های اطراف میدان است؛ در میدان نقش جهان می‌توانید از بازار خرید کنید، در کافه‌ها و رستوران‌ها غذا و نوشیدنی میل کنید، درشکه سواری کنید و از جاذبه‌های تاریخی شامل سر در قیصریه، مسجد شیخ لطف‌الله، عمارت عالی قاپو و مسجد امام دیدن کنید.

آدرس میدان نقش جهان: ایران، استان اصفهان، اصفهان، میدان نقش جهان
بهترین زمان سفر: بهار، پاییز، زمستان

پل‌های اصفهان | از سی و سه پل تا خواجو

چه سی و سه پل باشد، چه پل خواجو و یا هر یک از نه پل دیگر اصفهان، گردشی رمانتیک در میان شاهکار معماری پل‌های اصفهان بر روی زاینده رود یکی از بایدهای سفر به اصفهان محسوب می‌شود.
اصفهان یکی از شاخص‌ترین شهرهای توریستی ایران در عید است، زیرا در هر گوشه شهر می‌توانید یک جاذبه گردشگری زیبا پیدا کنید. پل‌های اصفهان همگی قدیمی هستند و البته معماری اعجاب برانگیزی دارند. سی و سه پل طولانی‌ترین پل زاینده رود، پل خواجو یکی از پل‌های پرطرفدار اصفهان، پل شهرستان که در قدیم کارکرد نظامی داشته، پل مارنان که روستاهای زیادی را به هم متصل می‌کرده است. برای آشنایی بیشتر پیشنهاد می‌کنیم مقاله جاهای دیدنی اصفهان را مطالعه کنید.

آدرس پل خواجو: ایران، استان اصفهان، اصفهان، پل خواجو
آدرس سی‌وسه پل: ایران، استان اصفهان، اصفهان، میدان انقلاب، خیابان چهارباغ
بهترین زمان سفر: بهار، پاییز، زمستان

خانه‌های تاریخی کاشان | از بروجردی‌ها تا عامری‌ها و طباطبایی‌ها

سقف‌های زیبا، نقاشی‌های دیواری باشکوه، و حیاط‌های مملو از درختان انار همگی دلایل خوبی هستند تا شما را به خانه‌های تاریخی و باشکوه شهر کویری کاشان بکشانند. می‌توانید فصل بهار و قبل از گرم شدن هوا به کاشان سفر کنید و در فستیوال گلاب‌گیری این شهر نیز شرکت کنید. اگر نگاهی به عکس شهرهای گردشگری ایران در بهار بیندازید، محال است در آنها نشانی از یکی از خانه‌های قدیمی کاشان نباشد. خانه طباطبایی‌ها، خانه بروجردی‌ها، خانه عامری‌ها، خانه شریفیان، خانه منوچهری، خانه رئیسیان تنها تعدادی از خانه‌های تاریخی کاشان است.

آدرس خانه بروجردی‌ها: ایران، استان اصفهان، کاشان، محله سلطان میراحمد، خیابان علوی
آدرس خانه طباطبایی‌ها: ایران، استان اصفهان، کاشان، خیابان علوی
آدرس خانه عامری‌ها: کاشان، خیابان علوی، بن بست باستان هفتم
بهترین زمان سفر: بهار، پاییز

برج‌ کبوترخانه | جاهای دیدنی میبد

با وجودی که بیشتر مردم به خصوص شهرنشینان، کبوتر را مایه دردسر می‌دانند، اما این پرنده حدود ۵ قرن پیش حیوانی کاملا ارزشمند در ایران بوده است، به خصوص فضولات این حیوان! برج‌های کبوترخانه به عنوان خانه این کبوتران ساخته می‌شد و در هر یک از این برج‌ها بیش از ۱۴۰۰۰ کبوتر نگهداری می‌شدند. فضولات کبوترها را در این برج‌ها جمع آوری می‌کردند و از آن به عنوان کود استفاده می‌کردند. برج کبوتر خانه میبد با چهار هزار لانه کبوتر یک شکل یکی از معروف‌ترین برج‌های کبوترخانه ایران است.

آدرس برج کبوترخانه میبد: ایران، استان یزد، بسیج، جنب فرمانداری
بهترین زمان سفر: پاییز، زمستان

چک چک اردکان | مهم‌ترین زیارتگاه زرتشتیان

چک چک یا چکچکو معبدی زرتشتی در اردکان یزد است. این معبد مهم‌ترین زیارتگاه زرتشتیان در ایران محسوب می‌شود. بسیاری از زرتشتیان هر ساله از ۲۴ خرداد به مدت چهارده روز در این معبد جمع می‌شوند و به نیایش می‌پردازند. معابد زرتشتی بسیاری در یزد وجود دارند، اما معبد چک چک در میان زرتشتیان شهرت فراوانی دارد.

به اعتقاد زرتشتیان در زمان حمله اعراب به ایران که با سقوط پادشاهی ساسانی همراه بود، نیک بانو دختر یزدگرد از دست اعراب به این کوه گریخت، اما در این کوه ناپدید شد و این محل به عنوان زیارتگاه زرتشتیان بنا شد. از دیدگاه زرتشتیان کسی که وارد این عبادتگاه می‌شود باید کاملا پاک باشد‌، کفش‌هایش را از پا درآورد و سر خود را بپوشاند. نام چک چک نیز برگرفته از صدای قطره‌های آبی است که از صخره‌های این کوه می‌چکد.

آدرس چک چک اردکان: ایران، استان یزد، ۴۳ کیلومتری شرق اردکان، در دل کوه‌های بین اردکان و انجیر
بهترین زمان سفر: پاییز، زمستان

قلعه رودخان رشت | مهم‌ ترین قلعه تاریخی ایران

این مجموعه نظامی ابتدا در عصر ساسانی بنا شد و ساخت آن دو ماه طول کشید. اما چندین قرن بعد این قلعه دوباره بازسازی شد. قلعه رودخان به «قلعه هزار پله» نیز شهرت دارد چرا که برای رسیدن به بالای این قلعه باید پله‌های بسیاری را طی کنید، اما دیدن این قلعه زیبا در طبیعتی بی نظیر ارزش این پله نوردی را دارد. قلعه رودخان از زیباترین مکان های ایران است و زیبایی آن در فصل بهار چندین برابر می‌شود و در پاییز هم با رنگارنگ شدن درختان، زیبایی آن مسحور کننده است.

آدرس قلعه رودخان: ایران، استان گیلان، ۲۰ کیلومتری جنوب غربی فومن، بالای روستای رودخان
بهترین زمان سفر: بهار، اواخر تابستان، پاییز، زمستان

غار کتله خور زنجان | یکی از اعجاب‌ انگیزترین غارهای جهان 

غار کتله‌خور زنجان کمتر از یک قرن پیش کشف شد اما گفته می‌شود که قدمت این غار مربوط به عصر ژوراسیک است. غار کتله خور در خارج از زنجان قرار دارد و گرچه مردم از غار علی صدر بیشتر دیدن می‌کنند اما می‌توان گفت غار کتله خور زیباترین غار ایران و بهشتی پنهان در دل کوه‌های زنجان است.

آدرس غار کتله‌خور: ایران، استان زنجان، ۱۵۵ کیلومتری جنوب زنجان، شهرستان خدابنده، شهر گرماب
بهترین زمان سفر: بهار، تابستان

مقبره حافظ | لسان الغیب شیرازی

اگر قصد دارید به دیدن مقبره یکی از شاعران ایران بروید، بدون شک آن شاعر، حافظ خواهد بود. در بهترین زمان سفر به شیراز، می‌توانید هنگام عصر اطراف مقبره و باغ پیرامون آن قدم بزنید و به جمع گردشگرانی که برای ادای احترام به این شاعر بلند آوازه ایرانی شعرهای حافظ را می‌خوانند بپیوندید و از بودن در این جمع لذت ببرید. حتی این شانس را هم دارید که در کناره مقبره، فال حافظ بگیرید و ببینید که این شاعر بزرگ در فال خود چه اتفاقاتی را برایتان پیش بینی می‌کند.

آدرس حافظیه: ایران، استان فارس، شیراز، حدفاصل چهارراه ادبیات و چهارراه حافظیه، رو‌به‌روی ورزشگاه حافظیه
بهترین زمان سفر: بهار، پاییز

جزیره هرمز | زیباترین جزیره ایران در خلیج فارس

جزیره هرمز جزیره‌ای کوچک در بندرعباس است که با طبیعت رویایی و آرامشی بی نظیر گردشگران را به سمت خود می‌کشاند. سایه‌های قرمز، زرد و نارنجی در تضادی زیبا با آب‌های نیلگون خلیج فارس این جزیره را رنگ آمیزی می‌کنند. جزیره هرمز مکانی رویایی برای زمین شناسان و دوستداران طبیعت است چرا که زیستگاه گوزن‌ها و دیگر گونه‌های حیوانی است. جزیره هرمز از بهترین جاهای گردشگری ایران است. در بازدید از این جزیره، دیدن دره مجسمه‌ها، غار الهه نمک، ساحل سرخ، موزه دکتر نادعلیان و قلعه پرتغالی‌ها را از دست ندهید.

آدرس جزیره هرمز: ایران، جنوب ایران، خلیج فارس
بهترین زمان سفر: پاییز، زمستان

کویر لوت | محبوب ترین مناطق گردشگری ایران

کویر لوت نخستین جاذبه طبیعی ایران است که به ثبت میراث جهانی یونسکو رسیده و به مدت هفت سال گرم‌ترین نقطه جهان شناخته شد. این دشت لم یزرع و خالی از سکنه آرامشی غیرعادی و ژرف به همراه دارد. پشته‌های شن و ماسه در این کویر با وزش باد دائما در حال جابجایی هستند، بنابراین اگر برای بار دوم به همان جایی که قبلا سفر کرده بودید بروید ممکن است تغییر شکل داده باشد و شکلی کاملا متفاوت با دفعات پیش داشته باشد.

کویر لوت بی شک یکی از زیباترین جاهای دیدنی ایران است و آرامش آن هر گردشگری را به خود جذب می‌کند. پشته‌های شن و ماسه در این کویر با وزش باد دائما در حال جابجایی هستند، بنابراین اگر برای بار دوم به همان جایی که قبلا سفر کرده بودید بروید ممکن است تغییر شکل داده باشد و شکلی کاملا متفاوت با دفعات پیش داشته باشد. کویر لوت بی شک یکی از زیباترین جاهای دیدنی ایران است و آرامش آن هر گردشگری را به خود جذب می‌کند.

آدرس کویر لوت: ایران، بین استان‌های خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان و کرمان
بهترین زمان سفر: پاییز، زمستان

بیستون و طاق بستان کرمانشاه | نقش برجسته ای از دوره ساسانیان

بیستون و طاق بستان دو مکان تاریخی از جاهای دیدنی ایران هستند که در نزدیکی یکدیگر و در استان کرمانشاه قرار دارند. نقوش برجسته بر روی سنگ‌های بیستون و مجسمه هرکول بقایای دیدنی این بنای ارزشمند هستند. گفته می‌شود «غار شکارچیان» در دامنه کوه بیستون که مربوط به دوران ماقبل تاریخ است، حدود ۴۰۰٫۰۰۰ سال پیش مسکونی بوده است.

طاق بستان هم دیگر مکان تاریخی و با ارزش این منطقه است. بر روی سنگ های طاق بستان که بازمانده از دوران ساسانیان است، تصاویر دیدنی و قابل توجهی از آخرین پادشاه ساسانی همراه با اهورامزدا (خدای زرتشتیان) و آناهیتا (ایزدبانوی آب‌های جهان در دین زرتشت) نقش بسته است.

آدرس بیستون: ایران، شمال غربی شهر کرمانشاه
بهترین زمان سفر: تعطیلات نوروز، بهار، پاییز

مهمترین شهرهای توریستی ایران کدامند؟ 

از مهم‌ترین شهرهای توریستی ایران می‌توان به آذربایجان شرقی، اردبیل، اصفهان، البرز، ایلام، تهران، چهار محال‌ و بختیاری، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، خوزستان، زنجان و بسیاری از شهرهای دیگر اشاره نمود. در ادامه برای هرکدام از این شهرها چندین مثال از جاهای دیدنی آن خواهیم زد، با ما همراه باشید.

جاهای دیدنی آذربایجان شرقی

اگر قصد سفر به جاهای دیدنی و بکر ایران را دارید، استان آذربایجان شرقی را هم باید در لیست خود قرار دهید. 

  • روستای کندوان
  • ائل‌گلی
  • مسجد کبود
  • کوه‌های آلاداغ لار
  • جنگل‌های ارسباران
  • کلیسای چوپان

جاهای دیدنی اردبیل 

استان اردبیل با جاذبه‌های طبیعی خود در تمامی فصول گرم سال آماده پذیرایی از مهمانان خود است. اگر می‌خواهید از جذاب‌ترین جاهای توریستی ایران در اردبیل دیدن کنید، جاذبه‌های لیست زیر را بخوانید.

  • آرامگاه شیخ صفی‌الدین اردبیلی
  • جنگل فندقلو
  • دریاچه شورابیل
  • پل هفت چشمه
  • پیست اسکی آلوارس
  • بازار بزرگ اردبیل
  • دریاچه نئور
  • برج شاطر

جاهای دیدنی اصفهان

کم پیش می‌آید کسی قصد سفر و گشت و گذار در میان جاهای دیدنی ایران را کند، اما اسم اصفهان در لیست نباشد. اصفهان یکی از مقاصد مهم گردشگری در ایران است که بعضی از جاذبه‌های آن در لیست زیر آمده است. 

  • سی‌وسه پل
  • میدان نقش جهان
  • پل خواجو
  • بازار قیصریه
  • کاخ چهلستون
  • عمارت عالی‌قاپو
  • منارجنبان
  • کلیسای وانک
  • مسجد شیخ لطف‌الله
  • مسجد جامع اصفهان

جاهای دیدنی البرز

یکی از مقاصد دیدنی نزدیک به شهر تهران، استان البرز است. در لیست زیر با جاهای دیدنی البرز و کرج آشنا خواهید شد. 

  • روستای برغان
  • دشت لاله
  • سد کرج
  • آبشار هفت چشمه
  • بر ج تهمینه
  • کاخ سلیمانیه
  • شهرستانک

جاهای دیدنی تهران

شاید شما تهران را با شهر دود و ترافیک بشناسید، اما هرگز فراموش نکنید که در روزهای خلوت سال مانند عید نوروز یکی از مقاصد گردشگری جذاب، شهر تهران است. لیست زیر جاهای گردشگری شهر تهران را معرفی خواهد کرد. 

  • کاخ گلستان 
  • کاخ نیاوران
  • بازار بزرگ تهران
  • ایران مال
  • موزه ملی
  • عمارت مسعودیه
  • خانه موزه مقدم 
  • مرکز خرید اپال 
  • دریاچه چیتگر
  • پارک ملت
  • پارک ارم
  • امام‌زاده صالح 
  • دربند و درکه 
  • پارک ساعی
  • پل طبیعت
  • برج میلاد 
  • توچال

ایران گردی را از کجا شروع کنیم؟

در این مطلب تلاش کردیم تعدادی از مکان‌‌های توریستی ایران را با عکس به شما معرفی کنیم. اما دیدنی‌ های ایران به همین لیست محدود نمی‌شود و در شهرهای مختلف کشورمان تعداد زیادی اماکن دیدنی وجود دارد که باید دید و تجربه کرد. برای شروع سفر و ایرانگردی بلیط هواپیما، بلیط قطار و هتل را می‌توانید به صورت آنلاین خریداری کنید.

حتما شما هم تعداد بیشتری مکان‌های دیدنی در ایران می‌شناسید که دوست دارید بازدید از آن را به دیگران پیشنهاد بدهید. پس در قسمت نظرات، مکان‌های پیشنهادی خود را معرفی نمایید.

سوالات متداول | جاذبه های گردشگری استان های ایران

بهترین جاهای دیدنی ایران در استان فارس کدامند؟

بهترین شهرهای دیدنی در استان فارس شامل پاسارگاد، تخت جمشید، نقش رستم، نقش رجب و فیروزآباد است. 

بهترین شهرهای گردشگری شمال ایران کدامند؟

چالوس، نمک‌آبرود؛ متل‌ قو، رشت، بندر انزلی، ماسال

بهترین شهرهای گردشگری غرب ایران کدامند؟ 

کرمانشاه، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، کردستان

مهم‌ترین شهرهای توریستی ایران کدامند؟ 

مهم‌ترین شهرهای توریستی ایران شامل آذربایجان شرقی، اردبیل، اصفهان، البرز، ایلام، تهران، چهار محال‌ و بختیاری، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، خوزستان، زنجان و بسیاری از شهرهای دیگر است.

بهترین شهرهای گردشگری ایران در بهار کدامند؟ 

اصفهان، شیراز، کاشان، مازندران، هرمز، خوزستان

بهترین شهرهای گردشگری ایران در تابستان کدامند؟ 

شهرکرد، کندوان تبریز، ارومیه، اردبیل، فیروزکوه، ماسوله گیلان، همدان

بهترین شهرهای گردشگری ایران در پاییز کدامند؟ 

کیش، قشم، چابهار

بهترین شهرهای گردشگری ایران در زمستان کدامند؟ 

یزد، کرمان، اصفهان، بندرعباس، کیش، قشم، چابهار

نوشته محبوب‌‌ ترین جاهای دیدنی ایران اولین بار در مجله گردشگری. پدیدار شد.


منبع

درباره ی ماکان نیوز

مطلب پیشنهادی

جاهای دیدنی بابل | شهر باران و بهارنارنج

صحبت سفر که به میان می‌آید، بدون شک یکی از اولین گزینه‌های انتخابی گردشگران داخل …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *