«لو پن» خطاب به «مکرون»: تقصیر تو هست

به گزارش خبرآنلاین، نتیجه غیرمنتظره انتخابات زودهنگام روز یکشنبه که در آن حزب چپگرای «جبهه نوین خلق» (NFP) شاهد رشد قابل توجه آرای بود، اما در نهایت هیچ حزبی اکثریت مطلق را به دست نیاورد و فرانسه را در بلاتکلیفی فرو برده و هیچ مسیر روشنی را برای یک دولت باثبات پیش رو قرار نداده است.

در این میان رهبران هر یک از احزاب برای اینکه با چه کسی بر سر ایجاد توافق، تماس بگیرند اختلاف نظر دارند و تنش‌های داخلی در احزاب برای بازسازی چشم‌انداز سیاسی کشور پس از برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی بالا گرفته است.

به گزارش ایرنا از خبرگزاری رویترز، لو پن در این خصوص به خبرنگاران گفت: «امروز ما خود را در «باتلاقی» می‌بینیم، زیرا هیچ‌کس نمی‌داند نخست‌وزیر از چه جبهه ای خواهد آمد و چه سیاستی برای کشور در پیش خواهد گرفت».

رویترز یادآوری می کند: مکرون که دوره ریاستش در سال ۲۰۲۷ به پایان می رسد، پس از شکست حزبش مقابل راست افراطی در انتخابات ماه گذشته پارلمان اروپا، دستور به انحلال پارلمان ملی فرانسه داد؛ اقدامی که به گفته بسیاری از تحلیلگران بزرگترین قمار در دوران حرفه ای سیاسی وی قلمداد شده است.

گزینه های پیش‌روی رئیس‌جمهوری فرانسه

این خبرگزاری در ادامه خاطرنشان می کند که مرسوم است رئیس جمهور فرانسه از حزبی که اکثریت را در پارلمان در اختیار دارد بخواهد برای تشکیل دولت وارد عمل شود، هرچند مطابق قانون اساسی هیچ چیز وی را ملزم به انجام چنین کاری نمی کند. اما در هر صورت، گزینه‌ها شامل یک ائتلاف گسترده و یک دولت اقلیت است که قوانین را به صورت موردی و در صورت لزوم در پارلمان تصویب می‌کند.

در این میان، منابع آگاه به خبرگزاری رویترز گفته‌اند که تلفن‌ها مدام زنگ می خورد و برخی از میانه‌روها امیدوارند که بتوانند با جمهوری‌خواهان محافظه‌کار به توافق برسند و چپ‌ها را کنار بگذارند.

اورور برژ قانونگذار ارشد حزب رنسانس مکرون در این زمینه به تلویزیون فرانس ۲ گفت: «من فکر می کنم جایگزینی برای جبهه مردمی جدید وجود دارد. فکر می‌کنم فرانسوی‌ها نمی‌خواهند برنامه کار چپ ها پیاده‌سازی شود، فکر می‌کنم آنها خواهان افزایش مالیات نیستند».

از سوی دیگر رهبران حزب چپگرای جبهه نوین خلق نیز در مصاحبه های تلویزینی اعلام کردند که باتوجه به پیشروی در انتخابات، باید دولت را در دست گیرند.

کارول دلگا از حزب سوسیالیست در همین مورد تاکید کرد که حزب چپ به تنهایی نمی تواند حکومت کند و باید دست خود را به سوی دیگران دراز کند. وی تاکید کرد که هرگونه توافق باید بر اساس برنامه های مالیاتی و هزینه های حزب باشد.

اما دیگر مقامات حزب چپ موضع تندتری در پیش گرفتند؛ از جمله مانوئل بومپارد از حزب «فرانسه تسلیم ناپذیر» که به شبکه تلویزیونی LCI گفت: حزب جبهه نوین خلق بیشترین تعداد نمایندگان را در مجلس ملی دارد، بنابراین تشکیل دولت بر عهده همین حزب است و این چیزی است که ما برای آن تلاش می کنیم.

براساس اعلام وزارت کشور فرانسه پس از برگزاری دور دوم انتخابات زودهنگام پارلمانی این کشور که روز ۷ ژوئیه (۱۷ تیر) برگزار شد، ائتلاف احزاب چپ «جبهه جدید مردمی» فرانسه پس از حزب لوپن، با کسب ۲۹.۱ درصد آرا در رتبه دوم قرار گرفت. این جبهه شامل احزاب «فرانسه سرکش» (LFI)، «حزب سوسیالیست» (PS)، «حزب کمونیست» (PCF)، «سبزهای زیست محیطی اروپا» (EEVL) و «حزب رادیکال» است.

ائتلاف میانه‌روی مکرون نیز متشکل از احزاب «رنسانس»، «مدوم» و «افق‌ها» تنها توانست ۲۱.۵ درصد آرا را به خود اختصاص داده و به کسب رتبه سوم اکتفا کند. در نهایت از ۵۷۷ کرسی پارلمان ملی فرانسه، چپ ها ۱۸۲ کرسی، میانه‌روها به رهبری مکرون ۱۶۳ کرسی و ائتلاف راست افراطی ۱۴۳ کرسی را از آن خود کرد.

310310


منبع: https://www.khabaronline.ir/news/1930928/لو-پن-خطاب-به-مکرون-تقصیر-تو-هست

درباره ی ماکان نیوز

مطلب پیشنهادی

ماجرای عبور زیردریایی هسته‌ای روسیه از انگلیس چه بود؟

پس از آنکه هواپیمای شناسایی نیروی هوایی سلطنتی انگلیس تحرکات دریایی در ساحل غربی ایرلند …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *