قیمت‌گذاری دستوری عامل اصلی زیان‌دهی خودروسازان

در سال‌های گذشته صنعت خودرو تحت‌تاثیر عوامل متعددی ازجمله قیمت‌گذاری دستوری، در مسیر افزایش زیان انباشته قرار گرفت و شرکت‌های ایران خودرو و سایپا پس از ارائه صورت‌های مالی سال ۱۴۰۱، در ۴سال متناوب از ۵سال گذشته مشمول ماده۱۴۱ لایحه اصلاحی قانون تجارت شد.

بر همین اساس به شرکت‌های ایران‌خودرو و سایپا تا تیرماه سال ۱۴۰۴ فرصت داده شد از شمولیت ماده ۱۴۱ خارج شوند و بدین‌ترتیب دیگر مشمول لغو پذیرش نشوند. همچنین این دو خودروساز برنامه‌های خود را برای افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی تا پایان سال جاری اعلام کردند.

خودرویی‌ها منفی شدند

در دادوستدهای روز ‌دوشنبه بازار سهام؛ نمادهای خودرویی روندی منفی را طی کردند. شاخص‌کل بورس نیز منفی شد. بر این اساس نمادهای ایران‌خودرو، سایپا، ایران‌خودرودیزل، بهمن‌دیزل، کرمان‌خودرو و سایپادیزل، گسترش سرمایه‌گذاری ایران‌خودرو، زامیاد و پارس‌خودرو مثبت و تنها نماد گروه بهمن مثبت شد.

همچنین روز ‌سه‌شنبه در گروه خودرویی طی ۲۶هزار نوبت معاملاتی ۷۲۰میلیون سهم به ارزش ۲۴۷میلیارد تومان موردمعامله قرار گرفت که نسبت‌به روز دوشنبه با افت روبه‌رو شد. همچنین ارزش بازار گروه خودرویی تا پایان معاملات روز سه‌شنبه بالغ‌بر ۲۵۰هزار میلیارد تومان شد.

بورس منفی شد

روز سه‌شنبه و در جریان معاملات بازار سهام، شاخص کل بورس با افت ۴.۲۷۸ واحدی در محدوده دو میلیون و ۲۱۷ هزار واحدی قرار گرفت. شاخص‌کل‌ هم‌وزن نیز با افت ۲۳۸واحدی در محدوده ۷۰۹هزار واحدی ایستاد. در این بازار نیز ۸.۳ میلیارد ورقه سهم به ارزش بیش‌از ۶.۲ هزار میلیارد تومان معامله شد. شاخص فرابورس نیز با افت ۱۵۴واحدی در محدوده ۲۲هزار واحد قرار گرفت.

در فرابورس نیز ۴.۷میلیارد ورقه اوراق بهادار به ارزش بیش‌از ۸هزار میلیارد تومان مورد دادوستد قرار گرفت. کارشناسان بازار سهام معتقدند معاملات بازار سهام پس از دو روز هیجانی تحت‌تاثیر پایان یافتن انتخابات، برای دو روز است به روند نزولی خود بازگشته، این روند در حجم و ارزش معاملات نیز دیده شده است.

می‌توان گفت، تب تند بازار سهام پس از دو روز به عرق سرد نشست تا مشخص شود دولت جدید برای بازگرداندن اعتماد به بورس کار سختی را پیش رو دارد. به نظر می‌رسد در دو روز اول، بخشی از بازار برای کنترل ریسک خود به ذخیره سود روی آورده باشد.

از سوی‌دیگر بازار در روزهای آینده به تعادل خواهد رسید و تا پایان تشکیل دولت چهاردهم و تکمیل شدن تیم اقتصادی دولت جدید منتظر خواهد ماند.


منبع

درباره ی ماکان نیوز

مطلب پیشنهادی

سرویس VIP رایگان و سریع فونیکس برای شروع سفرهای تابستانی

در کمپین تابستانه فونیکس، خاطره‌ خوشی از تابستان امسال به‌یادگار می‌ماند. فونیکس با ارائه خدمات …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *