قوی ترین پاسپورت دنیا متعلق به کدام کشور است؟

در دنیای امروز، سفر کردن به دور دنیا به مراتب آسان‌تر از گذشته شده است. اما با وجود این سهولت، هنوز هم برای ورود به برخی کشورها نیاز به اخذ ویزا دارید. قدرت پاسپورت شما، که نشان‌دهنده تعداد کشورهایی است که می‌توانید بدون ویزا به آنها سفر کنید، نقش مهمی در تعیین این موضوع دارد. در این مقاله از مجله گردشگری فلای‌تودی، به بررسی قدرت پاسپورت‌های مختلف در جهان و عواملی که بر آن تاثیر می‌گذارند می‌پردازیم. همچنین، رتبه‌بندی قوی ترین پاسپورت دنیا در سال ۲۰۲۴ را به شما ارائه خواهیم داد.

با رتبه بندی آرتون کاپیتال آشنا شوید

فکر سفر به دور دنیا و ماجراجویی در کشورهای مختلف هیجان‌انگیز است، اما گاهی اوقات ویزا گرفتن، مانعی بر سر راه این ماجراجویی می‌شود. اینجاست که اهمیت «گذرنامه» پررنگ می‌شود. گذرنامه هر کشور نشان‌دهنده هویت شهروندان آن کشور است و به آن‌ها امکان می‌دهد بدون نیاز به ویزا به تعدادی از کشورها سفر کنند. قوی ترین پاسپورت دنیا را می‌شناسید؟

برترین رتبه‌بندی گذرنامه‌ها توسط موسسه «آرتون کاپیتال» به صورت لحظه‌ای انجام می‌شود و با تغییر توافقنامه‌های ویزا، این رتبه‌بندی نیز تغییر می‌کند. در طول تاریخ، جایگاه ۱۰ گذرنامه برتر دنیا بیشتر در اختیار کشورهای اروپایی بوده است، به جز سنگاپور و امارات متحده عربی که خارج از این محدوده هستند.

مقایسه پاسپورت‌ها بر چه اساسی انجام می‌شود؟

ایندکس آرتون کاپیتال تنها به امتیاز ویزا آزاد بسنده نمی‌کند، بلکه معیارهای دیگری مانند خوش‌آمدگویی کشورها به بازدیدکنندگان خارجی را نیز در نظر می‌گیرد و تصویری جامع از قدرت گذرنامه‌ها ارائه می‌دهد.  در ادامه با دقت به مراحل رتبه بندی این موسسه آشنا می‌شویم.

امتیاز بدون ویزا

 این ایندکس با در نظر گرفتن تعداد کشورهایی که دارندگان هر گذرنامه، می‌توانند بدون ویزا، با ویزا فرودگاهی یا حتی مجوز الکترونیکی (ETA) به آن‌ها سفر کنند، امتیاز ویزا را محاسبه می‌کند. کشوری که بالاترین امتیاز بدون ویزا را داشته باشد، گذرنامه قدرتمندتری دارد.

امتیاز خوش‌آمدگویی

علاوه بر امتیاز بدون ویزا، ایندکس آرتون کاپیتال به هر کشوری که به دارندگان گذرنامه‌اش امکان ورود بدون ویزا یا با ویزا فرودگاهی می‌دهد، یک امتیاز خوش‌آمدگویی اختصاص می‌دهد. بر این اساس، کشوری که بالاترین امتیاز خوش‌آمدگویی را دریافت کند، پذیراترین کشور دنیا شناخته می‌شود.

شاخص آزادی جهان

 این شاخص میزان باز بودن مرزهای کشورها به روی یکدیگر را نشان می‌دهد و نشانگر آزادی سفر در سطح جهانی است.

امتیاز تحرک جهانی

 این امتیاز نشان‌دهنده آزادی تحرک افراد با در نظر گرفتن تعداد گذرنامه‌هایی است که در اختیار دارند. هرچه امتیاز تحرک جهانی بالاتر باشد، فرد از آزادی تحرک بیشتری در سطح جهان برخوردار است.

در این رتبه‌بندی ، ۱۹۳ کشور عضو سازمان ملل و ۶ منطقه دیگر، از جمله تایوان، ماکائو، هنگ کنگ، کوزوو، فلسطین و واتیکان، که جزو سازمان ملل نیستند مورد بررسی قرار می‌گیرند.

منطقه‌هایی که ضمیمه کشورهای دیگر شده‌اند، مانند جزیره نورفک (استرالیا)، پلینزی فرانسه (فرانسه) و جزایر ویرجین بریتانیا (انگلیس) در این رتبه‌بندی لحاظ نمی‌شوند.

۳ گذرنامه برتر جهان در سال ۲۰۲۴ | جهانگردی بدون ویزا

در ادامه این مقاله، به معرفی ۵ گذرنامه برتر جهان در سال ۲۰۲۴ و مزایایی که برای دارندگان خود به ارمغان می‌آورند می‌پردازیم.

 امارات متحده عربی | ۱۷۷ امتیاز

امارات متحده عربی در سال ۲۰۲۴ با  179 امتیاز، قوی ترین پاسپورت جهان را به خود اختصاص داده است. این به معنای آن است که دارندگان گذرنامه امارات می‌توانند بدون نیاز به ویزا به ۱۲۶ کشور دنیا سفر کنند. امارات متحده عربی در سال‌های اخیر به طور قابل توجهی در رتبه‌بندی صعود کرده است و این امر به دلیل افزایش روابط دیپلماتیک و توافقنامه‌های ویزا با سایر کشورها است.

مزایای گذرنامه امارات متحده عربی:

  •  سفر بدون ویزا به ۱۹۲ کشور دنیا
  •  امکان ورود بدون ویزا به اتحادیه اروپا
  • امکان اخذ ویزای آسان برای سفر به بسیاری از کشورها مانند کانادا

اسپانیا | ۱۷۸ امتیاز

این  کشور  در رتبه دوم این لیست با ۱۷۸ امتیاز قرار دارد. دارندگان گذرنامه هر یک از این کشورها می‌توانند بدون ویزا به ۱۲۵ کشور دنیا سفر کنند. این کشور به دلیل، قدرت سیاسی، روابط دیپلماتیک خوب و سابقه سفر شهروندانشان، از گذرنامه قدرتمندی برخوردار است.

 اتریش، فرانسه، آلمان، ایتالیا، لوکزامبورگ، هلند و سوییس (۱۷۷ امتیاز)

این ۷  کشور همگی در رتبه سوم این لیست با ۱۷۷ امتیاز قرار دارند. دارندگان گذرنامه هر یک از این کشورها می‌توانند بدون ویزا به ۱۲۷ کشور دنیا سفر کنند. این کشورها به دلیل ثبات اقتصادی، قدرت سیاسی و سابقه خوب سفر شهروندانشان، از گذرنامه‌های قدرتمندی برخوردار هستند.

مزایای گذرنامه این کشورها:

  • امکان ورود بدون ویزا به بریتانیا
  • امکان اخذ ویزای آسان برای سفر به ایالات متحده آمریکا

پاسپورت کدام کشورها قدرتمندتر است؟

در ادامه شما می‌توانید یک جدول از قدرتمند ترین پاسپورت های جهان را ببینید، به خاطر داشته باشید که رتبه‌بندی گذرنامه‌ها دائما در حال تغییر است و ممکن است در طول سال جابجایی‌هایی رخ دهد. برای اطلاع از آخرین اطلاعات مربوط به رتبه‌بندی گذرنامه‌ها و شرایط ویزا برای سفر به هر کشور، می‌توانید به وب سایت گذرنامه ایندکس مراجعه کنید.

نام کشور امتیاز
United Arab Emirates ۱۷۹
spain ۱۷۸
France, Germany, Italy, Netherlands, Luxembourg, Austria, Switzerland ۱۷۷
Sweden, Finland, Belgium, Ireland ۱۷۶
Denmark, Portugal, Norway, Greece, Poland, Hungary ۱۷۵
Singapore, United Kingdom, Czech Republic, South Korea ۱۷۴
Japan, Estonia, Lithuania, Slovakia, New Zealand ۱۷۳
Malta, Canada, Slovenia, Latvia, Croatia, USA, Australia ۱۷۲
Iceland, Romania, Lichtenstein, Bulgaria ۱۷۱
Cyprus ۱۷۰

گذرنامه ایرانی |  سفر به ۵۱ کشور بدون ویزا یا ویزای فرودگاهی!

طبق اطلاعات موجود در وب سایت آرتون کاپیتال، رتبه پاسپورت ایران ۸۲ از ۹۳ رتبه کلی برای انواع کشور های جهان است. این به این معنی است که دارندگان پاسپورت ایرانی می‌توانند بدون نیاز به ویزا به ۱۲ کشور دنیا سفر کنند.

کشورهایی که دارندگان پاسپورت ایرانی می‌توانند بدون ویزا به آنها سفر کنند، عمدتا در آسیا و آفریقا واقع شده‌اند. برخی از این کشورها عبارتند از، ارمنستان، مالزی، ترکیه و ونزوئلا که ورود با پاسپورت ایرانی به آنها آزاد است. علاوه بر این، دارندگان پاسپورت ایرانی می‌توانند با ویزا در بدو ورود به ۳۹ کشور دیگر از جمله آذربایجان، اتیوپی و قطر سفر کنند.

درباره شرایط گرفتن پاسپورت و تمدید آن می‌توانید در مجله گردشگری بیشتر بخوانید.

گذرنامه، کلید جهانگردی

در این مطلب با قوی ترین پاسپورت‌های دنیا آشنا شدیم. در حال حاضر، امارات متحده عربی با ۱۷۹ امتیاز، قدرتمندترین گذرنامه جهان را در اختیار دارد. دارندگان این پاسپورت می‌توانند بدون نیاز به ویزا به ۱۲۶ کشور دنیا سفر کنند. در رتبه‌های بعدی، اسپانیا با ۱۷۸ امتیاز و فرانسه، آلمان، ایتالیا، لوکزامبورگ، هلند و سوئیس با ۱۷۷ امتیاز قرار دارند.

گذرنامه ایرانی در حال حاضر امتیاز ۸۲ را دارد و دارندگان آن می‌توانند بدون ویزا به ۱۲ کشور دنیا سفر کنند. رتبه‌بندی گذرنامه‌ها دائما در حال تغییر است و به عوامل مختلفی مانند روابط سیاسی و اقتصادی بین کشورها، ثبات اقتصادی و سابقه سفر شهروندان بستگی دارد. نام کدام گذرنامه در این فهرست خالی است؟

سوالات متداول قوی ترین پاسپورت دنیا

قدرتمندترین گذرنامه دنیا در سال ۲۰۲۴ کدام است؟

امارات متحده عربی، با امکان سفر بدون ویزا به ۱۲۶ کشور.

امتیاز گذرنامه ایران در سال ۲۰۲۴ چند است؟

۸۲، با امکان سفر بدون ویزا به ۱۲ کشور.

عوامل موثر بر قدرت گذرنامه یک کشور چه هستند؟

روابط سیاسی و اقتصادی، ثبات اقتصادی، سابقه سفر شهروندان.

چگونه می‌توان از آخرین اطلاعات مربوط به رتبه‌بندی گذرنامه‌ها و شرایط ویزا آگاه شد؟

 مراجعه به وب سایت آرتون کاپیتال: https://www.passportindex.org

آیا دارندگان گذرنامه ایرانی می‌توانند به کشورهای دیگر با ویزا در بدو ورود سفر کنند؟

بله، به ۳۹ کشور  از جمله آذربایجان، اتیوپی و قطر.


منبع

درباره ی ماکان نیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *