قدیمی‌ترین غارنگاره جهان با قدمت 51 هزار سال کشف شد

در سقف یک غار آهکی در جزیره سولاوسی (Sulawesi) اندونزی، دانشمندان غارنگاره‌ای کشف کردند که در آن سه شخصیت شبیه انسان و یک خوک وحشی یا گراز به تصویر کشیده است. به گفته محققان دانشگاه گریفیث استرالیا این اثر قدیمی‌ترین نقاشی غاری با قدمتی حداقل 51,200 سال است.

براساس گزارش BBC، نقاشی کشف‌شده که یک گراز و سه پیکره شبیه انسان را نشان می‌دهد، حداقل 51,200 سال قدمت دارد که بیش از 5000 سال قبل‌تر از قدیمی‌ترین غارنگاره کشف‌شده پیشین ایجاد شده است. این کشف نحوه درک ما از تکامل تفکر خلاق و انتزاعی در انسان غارنشین را تغییر خواهد داد. همچنین این تصویر نشان می‌دهد که انسان پیش‌تر از آنچه گمان می‌کردیم، داستان‌سرایی را شروع کرده است.

کشف قدیمی‌ترین غارنگاره در اندونزی

این نقاشی یک گراز را نشان می‌دهد که بی‌حرکت ایستاده و دهانش تا حدی باز است و حداقل سه پیکره شبیه انسان اطراف او وجود دارند. بزرگ‌ترین انسانی که در این نقاشی می‌بینیم، هر دو دستش دراز است و به نظر می‌رسد که چیزی شبیه یک میله را در دست دارد. دومی در مقابل خوک قرار دارد و سرش در کنار پوزه است؛ او ظاهراً چوبی را نگه داشته که گویی یک سر آن با گلوی خوک در تماس باشد. سومین انسان نیز وارونه شده و پاهایش رو به بالا است، یک دستش به سمت خوک دراز شده و مماس سر خوک قرار دارد.

ابعاد این نقاشی 92 سانتی‌متر در 38 سانتی‌متر است.

محققان این نقاشی را به عنوان یک صحنه روایی تفسیر کردند، که به گفته آن‌ها، قدیمی‌ترین شواهد شناخته‌شده داستان‌سرایی در دنیای هنر محسوب می‌شود. به گفته محققان سه پیکری که شبیه انسان هستند و این گراز آشکارا در بخش‌های جداگانه این غارنگاره به تصویر کشیده نشدند. درعوض، کنار هم قرار گرفتن چهره‌ها، نحوه قرارگیری آن‌ها و نحوه تعامل آن‌ها به‌وضوح عمدی بوده است. داستانی بین این چند انسان و گراز اتفاق افتاده و بدیهی است که ما نمی‌دانیم این داستان چه بوده است.

تپه Karampuang در اندونزی، جایی که این اثر هنری در آن یافت شد.

محققان که نتایج پژوهش آن‌ها در نیچر منتشر شده است، از یک رویکرد علمی جدید برای تعیین سن این غارنگاره بهره بردند. آن‌ها از لیزر برای شناسایی نوعی کریستال به نام کربنات کلسیم استفاده کردند که در بالای نقاشی تشکیل شده بود.


منبع: https://digiato.com/interdisciplinary/worlds-oldest-cave-painting-in-indonesia-shows-a-pig-and-people

درباره ی ماکان نیوز

مطلب پیشنهادی

صفحه نمایش یا کاغذ؛ مطالعه با کدام به یادگیری بهتر کمک می‌کند؟

نائومی بارون که در دانشگاه امریکن در واشینگتن مطالعه می‌کند، کتاب جدیدی با عنوان «اکنون …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *