فیلم «چاقوکشی ۳» ادامه‌دهنده‌ی مسیر دو قسمت قبلی است

عنوان رسمی فیلم «چاقوکشی ۳» به طور رسمی اعلام شد؛ «مرد مرده را بیدار کن» (Wake Up Dead Man: A Knives Out Mystery). این فیلم هم قرار است ادامه‌دهنده‌ی دو قسمت قبلی باشد و داستان یکی از پرونده‌های رازآلود بنوت بلانک را روایت کند. «چاقوکشی» ریان جانسون تبدیل به یکی از هیجان‌انگیزترین و به وجد آورنده‌ترین مجموعه فیلم‌های یک دهه‌ی اخیر شده است. برداشت متفاوت این کارگردان از داستان‌های کلاسیک قتل‌های رازآلود که سوال اصلی در آن‌ها «کار چه کسی است؟» می‌باشد، توانسته‌اند به خوبی با مخاطبان ارتباط بر قرار کند. در ابتدا خیلی انتظارات از فیلم «چاقوکشی» بالا نبود و به نظر می‌آمد این فیلم فقط بتواند با بخشی از مخاطبان سینما که به داستان‌های این‌چنینی علاقه‌مند هستند ارتباط برقرار کند، اما این فیلم فراتر از انتظارات ظاهر شد و معادلات را بر هم زد.

در حالی که قسمت اول این مجموعه فیلم‌ها بازیگران مکمل درخشانی مانند کریس اوانز، آنا د آرماس، مایکل شانون، جیمی لی کرتیس، لاکیث استنفیلد، تونی کولت، کاترین لنگفورد و کریستوفر پلامر داشت، کسی که توانست بیش از همه بدرخشد، دانیل کریگ بازیگر نقش کارآگاه خصوصی‌ای بود که آمده بود تا پرونده را حل کند. بعد از نخستین فیلم «چاقوکشی» که سال ۲۰۱۹ منتشر شد، از آن جایی که این فیلم با استقبال گسترده‌ی مخاطبان روبه‌رو شد، بلافاصله‌ خبرهایی در ارتباط با ساختن قسمت دوم این فیلم پخش شد. کارآگاه بنیت بلانک (دنیل کریگ) قرار بود مجموعه فیلم‌های مخصوص به خودش را داشته باشد.

اگرچه قسمت نخست این مجموعه فیلم‌ها توسط شرکت لاینزگیت پخش و توزیع شد، در نهایت نت‌فلیکس وارد شد و اوایل ۲۰۲۱ حق پخش دو قسمت دیگر از این مجموعه فیلم‌ها را خریداری کرد. اولین فیلم از این ادامه‌ها که نت‌فلیکس قرار بود ان‌ها را پخش و توزیع کند، سال ۲۰۲۲ با نام «گلس آنین: یک چاقوکشی اسرارآمیز» (Glass Onion: A Knives Out Mystery) ساخته و پخش شد. در این فیلم کارآگاه قصه با بازی دنیل کریگ وارد جزیره‌ی خصوصی یک میلیاردر در یونان شد. تمام بازیگران دیگر قسمت دوم مجموعه فیلم‌های «چاقوکشی» جدید بودند. جنل مونائه، ادوارد نورتون، لزلی اودوم جونیور، کترین هان، دیو باتیستا و کیت هادسون از جمله بازیگران جدیدی بودند که در این قسمت حضور پیدا کردند. «گلس آنین» بلافاصله پس از اکران توانست به فیلمی پرفروش تبدیل شود و برای نت‌فلیکس سودآوری کند. به دنبال همین موفقیت، جانسون بلافاصله پس از اکران قسمت دوم، به سراغ ساخت فیلم دیگری رفت که قول آن را به نت‌فلیکس داده بود.

حالا، بعد از گذشت یک‌سال و نیم، فیلم «چاقوکشی ۳» قرار است به زودی منتشر شود. عنوان این فیلم طی یک خبر رسمی اعلام شده است؛ «مرد مرده را بیدار کن». این فیلم یک‌بار دیگر قرار است تمرکز خود را بر روی شخصیت بنیت بلانک بگذارد در حالی که او می‌خواهد خطرناک‌ترین پرونده‌ی خود تا به امروز را حل کند. اگرچه هیچ جزئیات دقیقی از داستان این فیلم منتشر نشده است و هنوز مشخص نیست که بازیگران ایفاکننده‌ی نقش‌های مکمل چه کسانی هستند که احتمالا مانند دو قسمت قبلی ستاره‌های بزرگی خواهند بود، با این حال به نظر می‌آید با توجه به درخشش کم‌نظیر دو فیلم قبلی، فیلم «چاقوکشی ۳» هم بتواند به خوبی با مخاطبان ارتباط برقرار کند.

فیلم «چاقوکشی» توانست امتیاز ۹۷ از ۱۰۰ را از وبسایت راتن تومیتوز و امتیاز ۸۲ از ۱۰۰ را از وبسایت متاکریتیک بگیرد. وبسایت IMDb هم به این فیلم امتیاز ۷.۹ از ۱۰ داده است. «چاقوکشی» توانست نظر مثبت منتقدین را هم جلب نماید. ریان جانسون به واسطه‌ی نوشتن فیلم‌نامه‌ی این فیلم توانست نامزد دریافت اسکار بهترین فیلم‌نامه‌نویسی شود. این فیلم در ۳ رشته نامزد جایزه‌ی گلدن گلوب هم شد؛ از جمله بهترین فیلم کمدی یا موزیکال، بهترین بازیگر نقش اصلی مرد فیلم کمدی یا موزیکال و بهترین بازیگر نقش اصلی زن فیلم کمدی یا موزیکال.

بر خلاف روال فیلم‌های مجموعه‌ای که در آن‌ها قسمت دوم معمولا عملکرد بسیار ضعیف‌تری نسبت به قسمت نخست دارد، فیلم «گلس آنین: یک چاقوکشی اسرارآمیز» توانست به خوبی قسمت نخست این مجموعه و در بعضی زمینه‌ها بهتر از آن باشد. وبسایت راتن تومیتوز به این فیلم امتیاز ۹۱ از ۱۰۰ و وبسایت متاکریتیک امتیاز ۸۱ از ۱۰۰ داد. این فیلم توانست از وبسایت IMDb امتیاز ۷.۱ از ۱۰ را بگیرد. جانسون برای نوشتن فیلم‌نامه‌ی این قسمت هم نامزد اسکار شد ولی باز هم نتوانست این جایزه را به دست آورد. در گلدن گلوب هم، خود فیلم و دنیل کریگ دوباره نامزد دریافت جایزه شدند. فیلم «چاقوکشی ۳» باید امیدوار باشد که جشنواره‌ها با آن مهربان‌تر برخورد کنند.

یکی از دلایل این پیش‌بینی آن است که این فیلم هم مانند دو قسمت قبلی عنوان موزیکال و محبوب «چاقوکشی» را حفظ کرده است. هنگامی که نخستین فیلم از مجموعه فیلم‌های «چاقوکشی» منتشر شد، عنوان آن می‌توانست به راحتی توجه‌ها را جلب کند؛ عنوانی استاندارد و به شکل عجیبی موثر که یک نام خوب برای یک فیلم جنایی رازالود بود. اگر این عنوان را در کنار تمام عکس‌های چاقویی که طی فیلم پیدا شدند بگذارید، در خواهید یافت که این عنوان چقدر مناسب بود. باور ندارید؟ بگذارید شما را به یاد چاقوهایی بیاندازیم که دایره‌وار پشت محل نشستن کسانی که قرار بود در اوایل فیلم با کارآگاه مصاحبه کنند قرار داده شده بودند.

جانسون این عنوان را از منبعی بسیار مشخص اما نه خیلی مرتبط قرض گرفته است؛ گروه موسیقی رادیوهد. عنوان این فیلم از یکی از آهنگ‌های گروه موسیقی رادیوهد به نام «چاقوکشی» برداشته شده است. اگر به دنبال این آهنگ می‌گردید کافی است نگاهی بیاندازید به آلبوم قدرنادیده‌ی این گروه به نام «آمنزیاک» که سال ۲۰۰۱ منتشر شده است. وقتی که نوبت به قسمت دوم مجموعه فیلم‌های «چاقوکشی» رسید، خیلی‌ها انتظار داشتند جانسون نام آن را «چاقوکشی ۲» بگذارد. در عوض جانسون از همان شیوه‌ای استفاده کرد که برای نام‌گذاری قسمت نخست از آن بهره برده بود. در نتیجه نام «گلس آنین» انتخاب شد. جانسون این بار به سراغ نام یکی از آهنگ‌های یکی دیگر از باندهای به یاد ماندنی موسیقی راک بریتانیایی یعنی بیتلز رفت. آهنگ «گلس آنین»  آهنگی نایاب از گروه بیتلز است که می‌توان آن را در آلبوم «سفید» سال ۱۹۶۸ پیدا کرد.

حالا جانسون در فیلم «چاقوکشی ۳» هم به این روند خود ادامه داده است. قسمت سوم مجموعه فیلم‌های «چاقوکشی» نام خود، «مرد مرده را بیدار کن»، را از گروه موسیقی یوتو به عاریه گرفته است. این آهنگ که یکی از بهترین آهنگ‌های این گروه موسیقی خاص است را می‌توانید در آلبوم «پاپ» سال ۱۹۹۷ پیدا کنید. اگر کمی بر این روند دقیق شویم در می‌یابیم که جانسون این‌بار کمی خارج از قائده عمل کرده است. او به جای این که قسمت سوم این مجموعه فیلم‌ها را بر اساس یکی از آهنگ‌های یک گروه موسیقی راک انگلیسی نام‌گذاری کند، این‌بار به سراغ یک باند موسیقی ایرلندی رفته است.

چرا ریان جانسون نام این آهنگ‌ها را به هنوان اسم فیلم‌هایش انتخاب می‌کند؟ اگرچه ممکن است گمانه‌زنی درباره‌ی علت این کار و تلاش برای پیدا کردن نشانه‌های پنهان و جزئیات مخفی بامزه باشد، اما حقیقت چیز دیگری است. حقیقت این است که هیچ منطق پیچیده‌ای پشت این نام‌گذاری‌ها وجود ندارد. برای فیلم نخست، جانسون با رسانه‌ها مصاحبه کرد و درباره‌ی عنوان این فیلم گفت که یکی از بزرگ‌ترین طرفداران گروه موسیقی رادیوهد است و به نظرش جالب می‌آمده اگر عنوان یک فیلم جنایی رازآلود، «چاقوکشی» باشد.

جانسون در مصاحبه‌ای با ال‌ای تایمز گفت: «من یکی از بزرگ‌ترین طرفداران رادیوهد هستم و عاشق اون البوم و اون آهنگ هستم. این واژه. این واژه همیشه در ذهنم می‌ماند و به نظر می‌آمد که بتواند برای یک فیلم جنایی و رازآلود عنوان مناسبی باشد.» او بعدتر در ادامه گفت که امیدوار است تام یورک و سایر کسانی که عضو گروه رادیوهد هستند با این انتخاب مشکلی نداشته باشند. در رابطه با «گلس آنین» به نظر می‌آید درباره‌ی عنوان بیش‌تر فکر شده است. اگرچه هنوز هم تئوری خیلی عجیب و غریبی پشت این انتخاب نیست. هنگام نوشتن فیلم‌نامه‌ی فیلم، جانسون از استفاده کردن از واژه‌ی استعاره‌ای گلس (شیشه) برای مخفی کردن چیزی که کاملا در معرض دید قرار دارد، خوشش آمد. با توجه به این که این واژه را در ذهن داشت، او به سراغ قفسه‌ی ترانه‌هایش رفت و به دنبال آهنگ‌هایی گشت که در آن‌ها از واژه‌ی گلس استفاده شده بود.

ترانه‌ی «گلس آنین» از بیتلز نخستین آهنگی بود که او پیدا کرد. او بعد از انتخاب عنوان، بیش از پیش خودش را با این ایده درگیر کرد و مفهوم گلس آنین را مستقیما به فیلم‌نامه‌ی فیلم تزریق نمود. جانسون تصمیم گرفت که نام خانه‌ی میلیاردر فیلم (ادوارد نورتون) را گلس آنین بگذارد. علاوه بر این نام گذاری، مفهوم گلس آنین در این فیلم به چیزهایی اشاره می‌کند که در تمام مدت در مقابل چشم بوده‌اند اما کسی به ان‌ها توجه نکرده است. اگر بخواهیم قصه‌ی نام‌گذاری‌ها را به شکلی ساده بیان کنیم، جانسون تصمیم گرفت به این روند نام گذاری برای قسمت‌های مختلف مجموعه فیلم‌های «چاقوکشی» ادامه دهد، چون از این کار خوشش می‌آید و به نظرش این کار بامزه است.

او با استفاده از نام یک آهنگ می‌تواند معنای بیشتری برای مفاهیم موجود در فیلم‌نامه‌اش پیدا کند؛ همان‌طور که در «گلس آنین» چنین کرد. اما شاید هم بدون توجه به معانی پنهان او فقط از یک گروه موسیقی خوشش می‌آید؛ همان‌طور که در «چاقوکشی» چنین بود. در حالی که محفل‌های مجازی طرفداری فیلم‌ها امروزه علاقه‌ دارند که همه‌چیز را پیچیده کنند و تئوری‌های عجیب و غریب برای انتخاب‌های ساده‌ی هنرمندان بچینند، این حقایق از تمام تئوری‌های دیگر قابل پذیرش‌تر هستند. این نام‌ها به نظر هنرمندانه می‌آیند و بدون این که حواس مخاطب را پرت کنند، با مضمون فیلم هم هم‌خوانی دارند.

اگرچه ما در واقع هیچ‌چیز درباره‌ی «مرد مرده را بیدار کن» نمی‌دانیم، عنوان این فیلم در لفافه به اتفاقاتی که ممکن است در فیلم «چاقوکشی ۳» رخ دهند اشاره می‌کند. بعد از اعلام شدن خبر انتشار قسمت سوم و اعلام شدن نام آن به شکل رسمی، جانسون وارد صفحه‌ی مجازی خود شد و نوشت: «من همه‌چیز را درباره‌ی داستان‌های «کار چه کسی است؟» دوست دارم، اما یکی از چیزهایی که از همه بیش‌تر عاشقش هستم این است که این ژانر می‌تواند تا چه اندازه قابل تغییر باشد. در این ژانر تفاوت زیادی بین صدا زدن یک نفر با نام‌های کریستی یا کر است و برقرار شدن فرصتی که طی آن بتوان در دنیای این تفاوت جست‌وجو کرد یکی از هیجان انگیزترین چیزها درباره‌ی ساختن فیلم‌های بنیت بلانک است.»

او در ادامه نوشت: «چیزی نمانده است که تولید قسمت سوم را آغاز کنیم و من خیلی خیلی هیجان‌زده هستم که عنوان را با شما به اشتراک گذاشته‌ام؛ عنوانی که تا حدی درباره‌ی این که داستان به کجا خواهد رفت راهنمایی‌تان خواهد کرد.» با وجود این نکته‌ها، عنوان «مرد مرده را بیدار کن» می تواند معناهای فراوانی داشته باشد. یکی از ایده‌های جذابی که می‌توان از این عنوان برداشت کرد حضور نوعی نیروی ماوراالطبیعی در این قسمت مجموعه است؛ مانند اقتباس اخیر کنت برانا از رمان اگاتا کریستی «یک جن‌زدگی در ونیز» (A Haunting in Venice)، شاید فیلم «چاقوکشی ۳» هم یک داستان جن‌زدگی باشد یا شاید در داستان این فیلم مردی که خودش را به مردن زده است دستش رو می‌شود. در نهایت این بنیت بلانک است که باید حقایق را پیدا کند.

در این رابطه این فیلم می‌تواند اقتباس‌هایی هم از انیمیشن محبوب و کلاسیک «اسکوبی-دو» (Scooby-Doo) انجام دهد؛ ایده‌ای که مطمئن هستیم جانسون از آن استقبال خواهد کرد و آن را بامزه خواهد خواند. فقط زمان به ما نشان خواهد داد که عنوان «مرد مرده را زنده کن» چگونه قرار است نقشی در داستان فیلم «چاقوکشی ۳» داشته باشد. اگر داستان‌های این قسمت با عناصر ماوراالطبیعی ترکیب شود، بی‌شک شاهد چیزی جدید در این مجموعه فیلم‌ها خواهیم بود که باید آن را در ژانر متفاوتی دسته‌بندی کنیم؛ همان‌طور که جانسون چنین قولی به ما داده است. کسی چه می‌داند شاید آقای بلانک قرار است از یک کارآگاه متشخص تبدیل به یک شکارچی ارواح شود. شاید زمان آن فرا رسیده است تا ریان جانسون منطق را کنار بگذارد و داستانی جدید خلق کند که در آن ژانر جنایی و رازآلود با ژانر فانتزی و وحشت ترکیب می‌شوند.

منبع: movieweb

نوشته فیلم «چاقوکشی ۳» ادامه‌دهنده‌ی مسیر دو قسمت قبلی است اولین بار در دیجی‌کالا مگ. پدیدار شد.


منبع

درباره ی ماکان نیوز

مطلب پیشنهادی

فیلم‌برداری فصل دوم Poker Face آغاز شد

پس از مدت‌ها انتظار بالاخره سازندگان سریال جذاب و تحسین شده Poker Face دست به …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *