فونیکس تیگو 7 پرومکس AWD، بررسی کامل، مزایا و معایب و ارزش خرید

نسخه دو دیفرانسیل تیگو ۷ پرومکس، ویژگی‌های جالبی دارد که می‌تواند ان را در برابر اکثر کراس اوورهای بازار ایران که دیفرانسیل جلو هستند در رتبه بالاتری قرار دهد. ما این خودرو را به دقت بررسی کرده‌ایم. با ما همراه باشید.

آنچه در این مطلب می‌خوانید:

 

تیگو ۷ پرو اکسلنت در سال ۱۴۰۰ جانشین مدل قدیمی‌تر تیگو ۷ شد و سپس در سال ۱۴۰۲ با مدل پریمیوم با آپشن‌های بیشتر تقویت شد. با این حال شباهت‌های فراوان ازجمله در قوای محرکه و کابین این خودرو با مدل ارزان‌تر و کوچک‌تر X55 پرو، نقطه ضعف تیگو ۷ پرو به حساب می‌آیند. فونیکس برای جدا کردن این خودرو از X55 پرو و قراردادن آن در یک رده بالاتر، نسخه پرومکس را معرفی کرد که در ابتدا تنها در نسخه تک دیفرانسیل رونمایی شد. نسخه پرومکس از پیشرانه قدرتمندتر و گیربکس بهتر سود می‌برد و علاوه بر آن در داخل کابین هم طراحی به سبک تیگو ۸ و انواع تجهیزات ازجمله سیستم‌های کمک راننده، یک ارتقای اساسی محسوب می‌شود.

 

طراحی تیگو ۷ پرومکس

زبان طراحی جدید چری در این مدل کاملاً حفظ و با کمی چاشنی اسپرتی همراه شده است. این خودرو در همان ابتدا همانند سایر برادران خود مثل تیگو ۷ پرو، تیگو ۸ و تیگو ۷ پرو پلاگین هیبرید به نظر می‌رسد.

هرچند در ابتدا ممکن است این خودرو با تیگو ۷ پرو پرمیوم اشتباه گرفته شود، اما در نمای جلو شباهت آن بیشتر با سانگ یانگ نیو رکستون است و فریم پهن فلزی رنگ دور جلوپنجره، آن را تنومندتر و قدرتمندتر نشان می‌دهد. چراغ‌ها همچنان مثل تیگو ۷ عادی، اخمو و جدی هستند. در مدل پرومکس شما تغییری در گرافیک چراغ‌ها و دماغه خودرو ازجمله فرم کهکشانی جلوپنجره نخواهید یافت اما همان تغییر اندک در افزوده شدن فریم نقره‌ای رنگ زیر چراغ‌ها و تغییرات جزئی در سپر جلو، باعث شده تا شاهد طراحی تهاجمی‌تر، دلچسب‌تر و هماهنگ‌تری در نمای روبرو از این خودرو باشیم.

در نمای جانبی به جز تغییر اندک در طراحی رینگ‌ها و چسباندن یک قطعه تزئینی با حرف T روی گلگیر جلو شاهد تغییر دیگری نیستیم. این قطعه مثلثی شکل هرچند کاملاً تزئینی است؛ اما تأثیر خوبی روی نمای جانبی گذاشته است. نمای پشت خودرو هم تغییری نکرده و تنها لوگوی فونیکس از روی چراغ عقب برداشته شده و یکپارچگی این قسمت چراغ‌ها باعث ساده‌تر شدن و پیوستگی بیشتر نمای پشتی خودرو شده است. اگر به زیر اسپویلر عقب نیز دقت کنید یک لبه اضافی نصب شده در این قسمت را خواهید یافت.

طراحی داخلی

بازطراحی کابین، فضای داخلی را بسیار مدرن‌تر و دلنشین‌تر کرده است. این طراحی مشابه با تیگو ۸ پرو بوده اما فرق اساسی آن، استفاده از رنگ غالب مشکی است. یک نمایشگر یک تکه عریض برای کلاستر و سیستم اطلاعات و سرگرمی ترکیبی از دو نمایشگر ۱۲.۳ اینچی با رزولوشون مناسب درنظر گرفته شده و بسیاری از اطلاعات خودرو را به خوبی و با گرافیک و انیمیشن‌های زیبا به نمایش می‌گذارد. در کلاستر هم می‌توانید تمامی اطلاعات پیمایش و مصرف سوخت لحظه‌ای و میانگین و مسافت باقی مانده برای پیمایش را مشاهده کنید. بعلاوه نمایش نقشه روی کلاستر روبروی راننده نیز مزیت دیگری است که می‌تواند بدون اینکه باعث چرخش نگاه راننده شود، مسیر را به او نشان دهد. تعداد کلیدهای روی فرمان زیاد است و نیاز است مدتی برای به خاطر سپردن هرکدام انها زمان بگذارید. کنسول وسط هم کاربردی و ارگونومیک است. زیر آرنجی ساده آن ارتفاع و پهنای مناسبی دارد. طراحی رودری‌ها هم با ترکیب خوبی از مواد نرم و پلاستیک مخصوصاً در جلو همراه شده است. سقف از نوع پانوراما بوده و فضای داخلی پرنور و دلبازی را فراهم می‌کند.

دریچه‌های تهویه جلو از نوع یکپارچه و باریک بوده و کارایی خوبی را نیز به همراه دارند. تهویه از نوع دو کاناله بوده و علاوه بر آن از سیستم تصفیه هوا نیز سود می‌برد. در نسخه پرومکس، کنترل سیستم تهویه تنها به‌صورت لمسی است؛ اما در نسخه AWD از دو کلید چرخان فیزیکی برای این کار بهره گرفته شده است. برای سرنشینان عقب دریچه‌های ساده‌ای درنظر گرفته شده که تنها جهت پرتاب باد آنها قابل تنظیم است. روی ستون‌های جلو، توییترهایی نصب شده که برخلاف تیگو ۸ مارک سونی روی آنها دیده نمی‌شود. سیستم صوتی از ۸ بلندگو تشکیل شده که صدای شفاف و نسبتاً خوبی ارائه می‌کند. برای شارژ گوشی همراه هم از شارژر وایرلس با توان ۵۰ واتی استفاده شده که سرعت شارژ بالایی دارد. نورپردازی داخلی نیز قابل تنظیم است.

 

موتور تیگو ۷ پرومکس

پیشرانه مدل‌های پرومکس دیگر ۱.۵ لیتری نیست و تبدیل به ۱.۶ لیتری توربو شده که مشابه فونیکس FX است. این موتور از نوع GDI یا تزریق مستقیم سوخت بوده و ۱۹۷ اسب بخار قدرت و ۲۹۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. طبیعی است که باید برای این موتور از بنزین با کیفیت یا اکتان مناسب استفاده کرد. در مقام قیاس، تیگو ۷ پرو پریمیوم از موتور ۱.۵ لیتری ۱۵۷ اسبی و ۲۳۰ نیوتن متری سود می‌برد. این افزایش توان و تورک، باعث عملکرد بسیار بهتر در مدل جدید می‌شود. این موتور استاندارد آلایندگی یورو ۶ را پاس می‌کند.

 

گیربکس و انتقال نیرو

برای انتقالی نیرو از موتور به چرخ‌ها از یک گیربکس ۷ سرعته دوکلاچه تر (wet) استفاده شده که تعویض دنده‌های آن نرم و بدون تأخیر است. امکان تعویض دستی دنده هم ممکن است هرچند روی لیور دنده نسخه آزمایشی ما چیزی دیده نمی‌شد و تنها از کلاستر می‌توانستیم تبدیل اتوماتیک به دستی را مشاهده کنیم.

انتقال نیرو به هر چهار چرخ به‌صورت تمام وقت با استفاده از نسل ششم سیستم انتقال نیروی بورگ وارنر یکی از مزایای این خودرو محسوب می‌شود. برخلاف بسیاری از کراس‌اوورهای بازار ایران در این کلاس و رده قیمتی، تیگو ۷ پرومکس AWD، نیرو را به‌صورت دائم به هر چهار چرخ منتقل می‌نماید. انتقال بخشی از قدرت به محور عقب باعث می‌شود تا بتوان روی قابلیت‌های خارج از جاده تا حد زیادی روی این خودرو حساب کرد. البته خبری از قابلیت‌های آفرود واقعی، مانند قفل دیفرانسیل و تغییر قابلیت‌های دیفرانسیل به‌صورت تک یا دو دیفرانسیل سبک و سنگین نیست؛ بنابراین در نهایت این خودرو یک کراس‌اوور آنرودی است که کمی در شرایط سبک آفرودی، قابلیت‌های کمک‌کننده بهتری نسبت به سایر رقبا ارائه می‌کند و در جاده هم کشش بهتر و پایداری بیشتری دارد.

 

تجربه رانندگی

مودهای قابل انتخاب رانندگی شامل نرمال، اکو، گل‌آلود، برفی، ناهموار، اسپرت است. نسخه غیر AWD تنها از مدهای نرمال، اکو و اسپرت سود می‌برد. شتاب تیگو ۷ پرومکس در نسخه تک دیفرانسیل ۹ ثانیه و در مدل AWD تنها ۸ ثانیه اعلام شده که در تست‌ها نیز به اعدادی نزدیک به این دست یافتیم. در جاده‌های کوهستانی هم کم فرمانی یا بیش فرمانی محسوسی از این خودرو دیده نمی‌شود؛ بنابراین می‌توان پیچ‌های تند را با سرعت بالاتری پیمود. در مجموع رانندگی با این خودرو هم لذت‌بخش و با احساس اطمینان کافی است.

 

فضای کابین و بار

دید به اطراف نسبتاً خوب و تسلط راننده هم مانند بسیاری از کراس‌اوورها، بالاست. فرم افقی و خطوط روی کاپوت توسط راننده دیده می‌شوند؛ لذا راننده کاملاً مسلط به حدود و ابعاد خودرو است. دوربین ۳۶۰ هم کارایی متوسطی دارد. دید آینه وسط به عقب، محدود است.

راحتی صندلی‌ها در حد خوبی است و مخصوصاً برای سرنشینان عقب بهتر احساس می‌شود. در جلو راننده علاوه بر تنظیمات برقی ۶ جهته، از دو تنظیم قابل ذخیره در حافظه نیز سود می‌برد. مموری علاوه بر تنظیمات صندلی، آینه‌ها را نیز متناسب با سرنشین هماهنگ می‌کند. گودی کمر نیز به‌صورت برقی برای صندلی راننده قابل تنظیم است تا در سفرهای طولانی خستگی کمتری حاصل شود. بااین‌حال انتظار می‌رفت صندلی‌ها از فوم کمی نرم‌تر و لبه‌های دربرگیرنده بزرگ‌تری استفاده کنند تا حرکات عرضی بدن سرنشین را کنترل کنند. صندلی‌ها از گرم‌کن و سردکن داخلی بهره می‌برند.

فضای پا و سر برای سرنشینان با قد متوسط و حتی کمی بلندقد هم کافی است. در بخش عقب نیز فضای کافی در این بخش‌ها دیده می‌شود؛ ولی برای نفر سوم فضا کمی تنگ است. سانروف پانورامیک، ابعاد وسیعی داشته و نور خوبی وارد کابین می‌کند.

فضای بار بسیار وسیع بوده و لبه بارگیری هم در امتداد خط سپر قرار گرفته و می‌توان برای نشستن در هنگام پیک‌نیک هم روی آن حساب کرد. بعلاوه با تا شدن آسان صندلی‌های عقب، میزان فضای بار به مقدار قابل توجهی افزایش می‌یابد. در مجموع، فضای داخلی کاملاً دلباز و راحت است.

 

تفاوت‌های تیگو ۷ پرومکس با تیگو ۷ پرو پریمیوم

همان‌گونه که گفتیم، عمده‌ترین تفاوت نسخه پرومکس نسبت به نسخه پرو، پیشرانه قدرتمندتر و بزرگ‌تر ۱.۶ لیتری آن و گیربکس ۷ سرعته دوال کلاچ در برابر گیربکس CVT است. مدل AWD هم از ویژگی انتقال نیرو به هر دو محور سود می‌برد. در داخل کابین هم تغییرات گسترده‌ای صورت گرفته و علاوه بر تغییر طراحی، استفاده از امکانات و آپشن‌های بیشتر و امکانات کمک راننده و ایمنی این خودرو را ارتقا داده‌اند.

 

مشخصات فنی تیگو ۷ پرومکس AWD

مدل ۱۴۰۳
ویژگی خودروی مونتاژی

مشخصات پیشرانه

موتور ۴ سیلندر توربو TGDI
حجم موتور ۱۶۰۰ سی سی
قدرت ۱۹۷ اسب بخار
گشتاور ۲۹۰ نیوتن متر
گیربکس اتوماتیک ۷ سرعته WDCT
انتقال نیرو دو دیفرانسیل AWD

ابعاد و وزن

طول ۴۵۰۰ میلی متر
عرض ۱۸۴۲ میلی متر
ارتفاع ۱۷۴۶ میلی متر
فاصله بین دو محور ۲۶۷۰ میلی متر
حجم صندوق بار ۴۷۵ تا ۱۵۰۰ لیتر (حداکثر)
وزن خالص ۱۵۷۵ کیلوگرم
ابعاد چرخ ها ۲۲۵/۶۰ R18

سرعت و شتاب

شتاب صفر تا صد ۸.۲۸ ثانیه
حداکثر سرعت ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت

سوخت و آلایندگی

مصرف سوخت ترکیبی ۸ لیتر
استاندارد الایندگی یورو ۶
حجم باک بنزین ۵۱ لیتر

 

آپشن‌ها و امکانات

 

  • سانروف پانورامیک
  • شارژر بی‌سیم تلفن همراه
  • سیستم ورود بدون کلید
  • چراغ‌های اتوماتیک و تمام ال‌ای‌دی جلو و عقب
  • چراغ‌های مخصوص گردش در سر پیچ‌ها
  • صندلی‌های برقی ردیف جلو به همراه حافظه صندلی راننده و تنظیم گودی کمر
  • گرم‌کن و سردکن صندلی‌های جلو
  • اهرم تعویض دنده الکترونیکی با امکان تعویض دستی
  • صفحه کیلومتر (کلاستر) دیجیتالی ۱۲.۳ اینچی یکپارچه با نمایشگر مرکزی
  • سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک دوکاناله به همراه یونیزاسیون، کول باکس و دریچه تهویه برای سرنشینان عقب
  • نمایشگر مرکزی ۱۲.۳ اینچی همراه با ۸ اسپیکر و توییتر و درگاه USB برای سرنشینان جلو و عقب
  • آینه‌های جانبی تاشو برقی با قابلیت تغییر زاویه در هنگام دنده عقب
  • قابلیت تنظیم حالت‌های رانندگی
  • فرمان برقی با تنظیم در چهار جهت
  • پاور ویندوز با قابلیت تشخیص مانع
  • نورپردازی داخلی
  • کروز کنترل تطبیقی
  • صندوق برقی عقب به همراه سنسور با قابلیت تنظیم ارتفاع بازشدن
  • سنسور باران با قابلیت بستن سانروف و پنجره‌ها در باران

ایمنی و سیستم‌های کمکی راننده

برای رانندگانی که ممکن است دقت کافی نداشته باشند یا معمولاً توجه آنها به جز رانندگی به چیزهای دیگری جلب می‌شود، سیستم‌های کمکی رانندگی می‌توانند بسیار مؤثر و راهگشا باشند. مجموعه این سیستم‌ها که به ADAS یا سیستم دستیار راننده پیشرفته موسوم‌اند، شامل هشدار برخورد از جلو، انواع رادار برخورد از جلو و عقب و نقطه کور برای راننده و حتی سرنشینان عقب، نگهدارنده خودرو بین خطوط و هشدار عبور از لاین چپ یا راست جاده، رادار تابلو خوان، کروز کنترل تطبیقی، ترمز خودکار اضطراری، کنترل هوشمند نور بالا و… هستند. یکی از سیستم‌های جالب ایمنی این خودرو، آلارم نوشیدن چای یا قهوه بعد از رانندگی چند ساعته است.

  • شش کیسه هوای ده نقطه‌ای (جلو، جانبی، پرده‌ای)
  • ترمز پارک برقی (EPB) و اتوهلد
  • ترمز کمکی (BAS, ABS, EBD)
  • سنسور پارک عقب
  • سیستم هشدار ترافیک در عقب خودرو
  • دوربین ۳۶۰ درجه
  • کنترل ایستایی در سربالایی (HHC)
  • کنترل حرکت در سرپایینی (HDC)
  • قطع پدال گاز در هنگام ترمزگیری (BOS)
  • کنترل پایداری الکترونیکی (ESC)
  • ترمز کمکی (EBA)
  • سیستم کنترل کشش (TCS)
  • سیستم هشدار و پیش‌بینی برخورد در اثر تغییر لاین (LCA)
  • سیستم هشدار خروج از خط (LDW)
  • رادار هشدار خروج از پارک (RCTA)
  • رادار هشدار باز شدن درب عقب (DOW)
  • رادار نقطه کور (BSD)
  • سیستم کمکی ماندن در بین خطوط (LKA)
  • سیستم کمکی حرکت در ترافیک (TJA)
  • کروز کنترل هوشمند تطبیقی (ACC)
  • سیستم کمکی کروز هوشمند (ICA)
  • سیستم نوربالا اتوماتیک (IHC)
  • رادار تصادف از جلو (FCW)
  • ترمز اضطراری خودکار (AEB)
  • تابلو خوان

 

مقایسه تیگو ۷ پرومکس با رقبا

درحالی‌که شاید فیدلیتی پرستیژ رقیبی نزدیک به این خودرو به نظر برسد، پرومکس AWD چه از بابت امکانات و چه از لحاظ قابلیت انتقال نیرو به هر چهار چرخ، امتیاز بیشتری به دست می‌آورد. از سویی مدل پرو پلاگین هیبرید هم در همین بازه قیمتی جای دارد که البته از ویژگی انتقال نیرو به چهار چرخ بی‌بهره است و در عوض با استفاده از یک باتری و موتور الکتریکی، مصرف سوخت بهتری را ارائه می‌کند. در میان خودروهای وارداتی در این بازه می‌توان گک GS3 و جتا GS5 را نام برد. رقبای دو دیفرانسیل این خودرو هم قیمتی لااقل ۶۰ درصد بالاتر از آن دارند.

ارزش خرید و قیمت تیگو ۷ پرومکس

به‌عنوان یک کراس‌اوور خانوادگی میان سایز با فضای داخلی خوب، طراحی مدرن، انبوه تجهیزات رفاهی و ایمنی، راحتی سواری، پیشرانه سرزنده و قدرتمند و انتقال نیروی کارآمد چهار چرخ دائمی، مصرف سوخت خوب، طراحی گیرا و انبوه ویژگی‌های کارا، تیگو ۷ پرومکس AWD یکی از انتخاب‌های معدود قابل پیشنهاد است که اکثر افرادی که در طول زمان یک هفته‌ای تست این خودرو همراه ما بودند را سورپرایز کرد. قرار است این خودرو با قیمتی در حدود ۲ تا ۲.۱۰۰ میلیارد تومان وارد بازار شود که در این حالت حدود ۲۵۰ میلیون تومان گران‌تر از نسخه پرو پریمیوم خواهد بود و در این حالت نیز ارزشمند به نظر می‌آید. این خودرو یکی از بهترین مدل‌های فونیکسی است که تاکنون تست کرده‌ایم و بالانس خوبی بین قابلیت‌های حرکتی، کاربردی و توانایی‌ها و امکانات برقرار نموده که امتیاز آن را برای خرید افزایش می‌دهد.

تماشا در یوتیوب:
https://www.youtube.com/watch?v=BR88aBjwhEM

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۴ رای




منبع

درباره ی ماکان نیوز

مطلب پیشنهادی

سینوگلد تانگو 5 سایپا مشخصات و قیمت آریزو 5 برقی در ایران

سایپا قرار است آریزو ۵ تمام الکتریکی را مستقل از مدیران خودرو با نام سینوگلد …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *