فواید و عوارض ناشناخته‌ی فیشیال برای جوش صورت

فیشیال یکی از خدمات زیبایی صورت است که اغلب برای پاکسازی پوست و بهبود ظاهر آن انجام می‌شود. اما آیا فیشیال برای جوش صورت هم مفید است؟ متخصصان معتقدند که فیشیال برای درمان آکنه ضروری نیست، اما در بعضی موارد می‌تواند به کاهش جوش‌های سر سیاه و منافذ مسدود‌شده کمک کند و اثربخشی داروهای ضدآکنه را افزایش دهد. با ما تا انتهای این مقاله از دیجی‌کالا مگ همراه باشید تا درباره‌‌ی مزایا و عوارض فیشیال برای پوست جوش‌دار اطلاعات بیشتری کسب کنید.

آیا فیشیال برای درمان آکنه مفید است؟

هیچ تحقیقی مبنی بر تاثیر فیشیال روی آکنه وجود ندارد. با این حال، فیشیال ممکن است به حذف چربی اضافی کمک کند، شدت جوش‌های سر سفید و سر سیاه را کاهش دهد و آلودگی‌ها را از روی پوست از بین ببرد.

تاثیر فیشیال روی افراد مختلف متفاوت است، به طوری که ممکن است به نفع شما باشد یا باعث بدتر شدن آکنه شود. بنابراین قبل از انجام  فیشیال برای جوش صورت باید عوامل خاصی از جمله نوع آکنه را در نظر بگیرید. این موضوع به تعیین اینکه آیا واقعا به فیشیال نیاز دارید یا خیر، کمک می‌کند. انواع آکنه عبارتند از:

  • جوش‌های سر سفید: برآمدگی‌های کوچک سفیدی هستند که به‌دلیل مسدود شدن منافذ پوست روی سطح آن ایجاد می‌شوند.
  • جوش‌های سر سیاه: این جوش‌ها تیره رنگ هستند و در لایه‌ی فوقانی پوست ظاهر می‌شوند. آن‌ها به‌دلیل مسدود شدن منافذ پوست به وجود می‌آیند.
  • ندول: برجستگی‌های قرمز رنگی هستند که در زیر اپیدرم ایجاد می‌شوند.
  • کیست: آکنه‌ی کیستیک بدترین شکل آکنه است. این نوع آکنه به‌صورت برجستگی‌های عفونی، قرمز و ملتهب که در لمس دردناک هستند، ظاهر می‌شود.

اگر جوش‌ سر سفید یا سر سیاه دارید، می‌توانید برای فیشیال اقدام کنید. اما کسانی که دارای ندول یا آکنه‌ی کیستیک هستند باید از انجام این کار بپرهیزند. چون ترکیب لوسیون، ماساژ و بخار که در فیشیال مورد استفاده قرار می‌گیرد ممکن است التهاب موجود را تشدید کند.

فیشیال چگونه به درمان آکنه کمک می‌کند؟

فیشیال معمولا با پاکسازی عمیق صورت و از بین بردن تمام آلودگی‌ها، جوش‌های سر سفید، جوش‌های سر سیاه و سایر ناخالصی‌ها شروع می‌شود. پس از پاکسازی، بسته به وضعیت پوست، ماسک صورت یا بخاردرمانی به شما پیشنهاد می‌شود.

مراحل بعدی شامل استفاده از لوسیون‌، روغن‌، کرم و… است که همگی به کاهش تولید چربی و حذف سلول‌های مرده‌ی پوست کمک می‌کنند. در طی فیشیال ممکن است از سایر محصولات آبرسان مانند پاک‌کننده‌ها، تونرها و مرطوب‌کننده‌ها هم استفاده شود. این‌ها می‌توانند پوست مستعد آکنه را تسکین دهند.

به‌طور کلی، می‌توان گفت که فیشیال از راه‌های زیر می‌تواند علائم آکنه را کاهش ‌دهد:

  • پاکسازی پوست و از بین بردن آلودگی‌ها، مواد زائد و چربی اضافی
  • باز کردن منافذ پوست از طریق لایه‌برداری و حذف سلول‌های مرده
  • کاهش تولید چربی و التهاب
  • کاهش تحریک پوست
  • از بین بردن باکتری‌های مولد آکنه
  • بهبود آبرسانی پوست

فیشیال حرفه‌ای آکنه که توسط فرد آموزش‌دیده انجام می‌شود ممکن است شامل لایه‌برداری شیمیایی، میکرودرم ابریژن و نوردرمانی باشد. نسخه‌های خانگی این محصولات و دستگاه‌ها وجود دارد، اما کارایی و ایمنی آن‌ها نامشخص است.

نکته: برای جلوگیری از آکنه، به غیر از فیشیال، باید بهداشت را رعایت کنید. برای این کار لازم است پوست خود را ۲ بار در روز بشویید. همچنین توصیه می‌شود موبایل و سایر وسایلی که با صورت‌تان تماس دارند را به‌طور مرتب ضدعفونی کنید.

فواید فیشیال برای جوش

از مهم‌ترین مزایای فیشیال برای پوست‌های مستعد آکنه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱. ممکن است استرس را از بین ببرد

استرس اثرات شدیدی روی پوست دارد؛ حتی ممکن است به ایجاد آکنه منجر شود. فیشیال و ماساژ خوب صورت می‌تواند گردش خون را تقویت کند، آلودگی را از بین ببرد، اضطراب را کاهش دهد و به شما کمک کند که احساس آرامش بیشتری داشته باشید.

۲. می‌تواند صورت را به‌طور کامل پاکسازی کند

فیشیال باعث از بین رفتن آلودگی‌ها و باکتری‌های مولد آکنه می‌شود. همچنین سایر عوامل مرتبط با آکنه یعنی سموم، چربی اضافی و سلول‌های مرده‌ی پوست را حذف می‌کند. به همین دلیل، بعد از فیشیال، پوست شما تمیزتر و شاداب‌تر است.

۳. جذب محصولات مراقبت از پوست را بهبود می‌بخشد

فیشیال به پوست شما کمک می‌کند که روغن‌های ضروری، مواد معدنی و ویتامین‌هایی که باعث روشن و شفاف شدن پوست می‌شوند را بهتر جذب کند. اگر در حال حاضر از مشکل آکنه رنج می‌برید، فیشیال می‌تواند جذب محصولاتی که برای درمان آکنه تجویز شده‌اند را افزایش دهد و فرآیند بهبودی را تسریع کند.

۴. پوست را آبرسانی می‌کند

هنگامی که از فواید فیشیال برای جوش صحبت به میان می‌آید باید به آبرسانی پوست اشاره کرد. هیدراته نگه داشتن پوست به حفظ سلامت و شفافیت آن کمک می‌کند. همچنین ممکن است مشکلات و لکه‌های ناشی از آکنه را کاهش دهد. البته برای نتیجه‌گیری قطعی باید تحقیقات بیشتری انجام شود.

۵. باعث تقویت گردش خون می‌شود

ماساژی که در حین فیشیال انجام می‌شود می‌تواند گردش خون را تقویت کند. بهبود گردش خون به حفظ درخشندگی پوست کمک می‌کند و علائم آکنه را کاهش می‌دهد.

۶. به افزایش درخشندگی پوست کمک می‌کند

فیشیال باعث افزایش درخشندگی و شفافیت پوست می‌شود. همچنین ممکن است تیرگی‌های ناشی از تغییرات هورمونی را کاهش دهد. درنتیجه، برای کسانی که پوست آن‌ها به‌دلیل آکنه کدر شده است گزینه‌ی خوبی به شمار می‌رود.

۷. پوست را به‌آرامی لایه‌برداری می‌کند

لایه‌برداری از طریق اسکراب و سایر محصولات خشن ممکن است به پوست آسیب برساند. علاوه بر این، مشخص شده است که این محصولات می‌توانند آکنه را تشدید کرده و روند بهبودی را مختل کنند.

فیشیال برای لایه‌برداری پوست‌های مستعد آکنه گزینه‌ی بهتر و مطمئن‌تری است. چون با ملایمت سلول‌های مرده را از بین می‌برد. همچنین منافذ پوست را عمیقا تمیز می‌کند و باعث حذف آلودگی‌های انباشته‌شده در آن‌ها می‌شود.

انواع فیشیال برای جوش

فیشیال انواع مختلفی دارد که در ادامه به تعدادی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

۱. کلاسیک

فیشیال کلاسیک برای سم‌زدایی پوست و استخراج جوش‌های سر سفید و سر سیاه طراحی شده است. این نوع فیشیال که باعث افزایش درخشندگی پوست می‌شود معمولا شامل ماساژ، اسکراب و دمیدن بخار برای باز کردن منافذ و پاکسازی عمیق‌ است.

۲. میکرودرم ابریژن

میکرودرم ابریژن شامل استفاده از یک ابزار لایه‌بردار کوچک است که به‌آرامی روی صورت شما حرکت می‌کند. این دستگاه به حذف لایه‌ی سطحی پوست که معمولا حاوی آلودگی و باکتری است کمک می‌کند و احتمال بروز آکنه را کاهش می‌دهد.

نکته: حداقل تا ۲ روز پس از انجام میکرودرم ابریژن از قرار گرفتن در معرض نور مستقیم خورشید خودداری کنید. اگر مجبور هستید از منزل خارج شوید، یک ضد‌آفتاب طیف گسترده با SFP حداقل ۳۰ روی پوست خود بمالید و هر ۲ تا سه ساعت یک‌بار آن را تجدید کنید.

۳. ال ای دی (LED)

از فیشیال LED می‌توان به‌عنوان یکی از جدیدترین تکنیک‌های مراقبت از پوست نام برد. از آنجا که نورهای LED به‌راحتی از پوست عبور می‌کنند، ادعا می‌شود که آن‌ها می‌توانند التهاب و تولید سبوم را کاهش دهند.

۴. ضدانسدادی

فیشیال ضدانسدادی منافذ پوست را باز می‌کند و آلودگی‌ها را از آن‌ها بیرون می‌کشد. این نوع فیشیال برای جوش سر سیاه و سر سفید گزینه‌ی بسیار مناسبی تلقی می‌شود.

۵. لایه‌برداری شیمیایی

لایه‌برداری شیمیایی یک تکنیک‌ بسیار محبوب برای پوست‌های مستعد آکنه است. در این نوع فیشیال از اسیدهای لایه‌بردار برای حذف لایه‌ی سطحی پوست، سلول‌های مرده و مواد زائدی که منافذ را می‌بندند، استفاده می‌شود. قدرت و اثربخشی این لایه‌بردارها با هم متفاوت است. بنابراین باید آن‌ها را با توجه به نوع پوست و شدت آکنه انتخاب کرد.

۶. پاکسازی عمیق

این نوع فیشیال روی پاکسازی کامل پوست و حذف ناخالصی‌ها از منافذ آن تمرکز دارد. پاکسازی عمیق باعث شفاف شدن پوست می‌شود و مشکلات مرتبط با آکنه را کاهش می‌دهد.

فیشیال چگونه انجام می‌شود؟

فیشیال معمولا توسط بیوتی‌تراپیست یا افرادی که دوره‌های مراقبت از پوست را گذرانده‌اند، انجام می‌شود. البته شما می‌توانید در منزل بعضی از انواع آن را به‌تنهایی انجام دهید. در ادامه درباره‌ی فیشیال حرفه‌ای و فیشیال خانگی اطلاعات بیشتری در اختیارتان قرار می‌دهیم.

۱. فیشیال حرفه‌ای

فیشیال حرفه‌ای به‌طور کلی شامل موارد زیر است:

  • پاکسازی پوست
  • قرار دادن پوست در معرض بخار یا استفاده از حوله‌های گرم
  • لایه‌برداری با استفاده از اسکراب، میکرودرم ابریژن یا لایه‌بردارهای شیمیایی
  • نوردرمانی (LED) یا لیزردرمانی
  • استخراج جوش‌های سر سفید و سر سیاه
  • ماساژ دادن پوست
  • استفاده از ماسک‌های صورت
  • استفاده از سرم‌ها و مرطوب‌کننده‌های حاوی آنتی‌اکسیدان یا آنزیم‌های فعال

هر یک از مراحل فوق که باعث تحریک بیشتر آکنه می‌شود باید از فیشیال حذف شود. برای کاهش خطر عوارض جانبی، فیشیال برای جوش باید فقط توسط متخصصان پوست یا افراد آموزش‌دیده انجام شود. معمولا متخصصان پوست در مقایسه با بیوتی‌تراپیست‌ها از محصولات و ابزارهای بسیار قوی‌تری (مانند لایه‌بردارهای شیمیایی و لیزر) استفاده می‌کنند.

۲. فیشیال خانگی

بسیاری از محصولات ضدآکنه بدون نیاز به نسخه‌ی پزشک در داروخانه‌ها به فروش می‌رسند. همچنین ممکن است بتوانید بعضی از آن‌ها را با استفاده از ترکیبات خانگی بسازید. معمولا توصیه می‌شود این محصولات را به‌مدت ۱۰ تا ۲۰ دقیقه روی پوست تمیز بمالید. البته گاهی‌اوقات باید قبل از مصرف این محصولات از حمام بخار برای باز شدن منافذ استفاده کنید.

محصولات ضدآکنه ممکن است حاوی موادی باشند که در شرایط خاص عارضه ایجاد کنند. بنابراین لازم است موارد زیر را قبل از خرید و امتحان کردن آن‌ها در نظر بگیرید:

  • نوع یا مرحله‌ی آکنه
  • داروهایی که مصرف می‌کنید
  • نوع پوست
  • هدف از درمان
  • سایر بیماری‌هایی که به آن‌ها مبتلا هستید
  • آلرژی
  • سن

افراد مبتلا به آکنه‌ی متوسط ​​تا شدید باید از متخصص پوست برای یافتن محصولات یا درمان‌های ایمن و موثر کمک بگیرند. درمان‌های ضدآکنه نباید شامل روش‌های تحریک‌کننده‌ی فیزیکی باشند. علاوه بر این، انجام پچ تست قبل از امتحان کردن محصولات جدید ضروری است.

عوارض جانبی فیشیال

اکنون که با فواید فیشیال برای جوش آشنا شدید، باید درباره‌ی عوارض احتمالی آن اطلاعات کسب کنید. به‌طور کلی، ایمنی و اثربخشی فیشیال به عوامل مختلفی بستگی دارد، از جمله:

  • میزان خشن بودن فیشیال و احتمال تحریک پوست بعد از انجام آن
  • شدت و نوع آکنه
  • نوع پوست
  • سایر محصولات و داروهایی که استفاده می‌کنید
  • نوع فیشیال (حرفه‌ای یا خانگی)
  • کیفیت موادی که مورد استفاده قرار می‌گیرند

فیشیال برای همه، به‌خصوص کسانی که آکنه‌ی شدید دارند، مناسب نیست. از این‌رو بعضی از افراد ممکن است بعد از انجام آن با مشکلات زیر مواجه شوند:

  • سوزش و التهاب پوست
  • تحریک بیش از حد
  • واکنش آلرژیک به مواد مورد استفاده
  • خشکی پوست
  • تغییر رنگ پوست
  • افزایش حساسیت پوست به نور خورشید
  • اسکار
  • عفونت به‌دلیل استفاده از مواد فاسد
  • کبودی

اگر فیشیال‌ برای پوست شما مناسب نیست، با متخصص پوست در مورد روش‌های جایگزین مشورت کنید.

کلام پایانی

نمی‌توان به‌طور قطعی ادعا کرد که فیشیال به درمان آکنه کمک می‌کند. اما احتمالا می‌تواند سایر مشکلات پوستی که در بروز آکنه نقش دارند را کنترل کند. چرا که باعث پاکسازی پوست می‌شود، سلول‌های مرده را از بین می‌برد، گردش خون را بهبود می‌بخشد و حتی به کنترل استرس کمک می‌کند.

قبل از انجام فیشیال باید نوع پوست خود و نیازهای خاص آن را در نظر بگیرید. چون احتمال بدتر شدن شرایط شما وجود دارد. اگر مطمئن نیستید که فیشیال برای شما مناسب است یا خیر، از متخصص پوست راهنمایی بخواهید.

این مطلب صرفا جنبه‌ی آموزش و اطلاع‌رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه‌های این مطلب حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر بیانیه‌ی رفع مسؤولیت دیجی‌کالا مگ را بخوانید.

منابع: stylecraze, medicalnewstoday

نوشته فواید و عوارض ناشناخته‌ی فیشیال برای جوش صورت اولین بار در دیجی‌کالا مگ. پدیدار شد.


منبع

درباره ی ماکان نیوز

مطلب پیشنهادی

بازیگر خوش انرژی در 47 سالگی کنار شوهرش+ عکس

سحر ولدبیگی بدون آرایش: سحر ولدبیگی (زاده ۱ تیر ۱۳۵۶، تهران) هنرپیشه سینما و تلویزیون …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *