فاصله ایمن بدن راننده از فرمان خودرو چقدر است؟

آیا تاکنون فکر کرده‌اید که فاصله ایمن بدن و دستان راننده از فرمان خودرو چقدر باید باشد؟


خودروها در مقایسه با چند دهه قبل بسیار ایمن‌تر شده‌اند. نصب سیستم‌های ایمنی فابریک که بی‌وقفه داخل و بیرون خودرو را به منظور اجتناب از وقوع حادثه پایش می‌کنند نقش مهمی در این زمینه دارند. وسایل نقلیه مدرن از هشدارهای متنوع برای تمرکز راننده روی جاده استفاده می‌کنند. برخی سیستم‌ها نیز خود راننده را پایش کرده تا با بررسی شاخصه‌هایی همچون خواب‌آلودگی و حواس‌پرتی و ایجاد هشدارهای صوتی، بصری و لرزشی مانع حوادث ناگوار شوند. تمامی این تمهیدات باعث شده‌اند خودروهای امروزی به‌طورکلی گران‌تر و ایمن‌تر باشند. البته مهم نیست که کدام تکنولوژی‌ها در خودروها بکار رفته‌اند چراکه جایگزینی برای حس واقعی انسان وجود ندارد. شاید خودروی شما دارای تمامی تجهیزات لازم برای افزایش ایمنی در شرایط خاص باشد اما تا زمانی که شما نقش خود در بالا بردن ایمنی سرنشینان و دیگر کاربران جاده در تمامی شرایط را ایفا نکنید سیستم‌های ایمنی خیلی کاربردی نخواهند بود.

برای مثال آیا اخیراً به این فکر کرده‌اید که صندلی شما چقدر به فرمان نزدیک است؟ شاید شما اصلاً به این مسئله فکر نکنید و به آن اهمیت ندهید. اکثر رانندگان تنها به این موضوع بسنده می‌کنند فرمان را باید در موقعیت ساعت ۱۰ و ۲ در دست گرفت؛ اما واقعیت فراتر از این موضوع بوده و داشتن فاصله ایمن دستان و بدن راننده از فرمان خودرو یکی از مهم‌ترین اقداماتی ایمنی است که شما می‌توانید در خودرو به کار گیرید. فاصله شما از فرمان خودرو تعیین کننده مکانی است که پس از برخوردی ناگهانی قرار خواهید گرفت. بر اساس داده‌های NHTSA، شما باید فاصله حدود ۲۵ سانتی‌متری از فرمان در تمامی حالات داشته باشید و دلیل خوبی برای ذکر این فاصله وجود دارد.

NHTSA توصیه می‌کند تمامی رانندگان فاصله حدود ۲۵ سانتی‌متری از فرمان را در زمان رانندگی رعایت کنند. دلایل گوناگونی برای این کار وجود دارد اما همه آن‌ها حول یک فاکتور مهم شکل گرفته‌اند: کیسه هوا. اگر هرگز کیسه هوا در صورت شما باز نشده پس فرد خوش‌شانسی هستید زیرا تجربه‌ای بسیار ناخوشایند است. کیسه هوا سیستمی ایمنی است که پس از برخورد خودرو باز شده و مانع برخورد سر و بخش بالای بدن با کابین خودرو می‌شود. البته کیسه هوا با این فرض طراحی شده که راننده همواره کمربند ایمنی را بسته و در فاصله‌ای معقول با غربیلک فرمان نشسته است. سرعت کیسه هوا در زمان باز شدن از فرمان خودرو می‌تواند به حدود ۳۲۰ کیلومتر در ساعت برسد. این قطعه ایمنی با نیروی حدود ۸۸۰۰ نیوتونی باز می‌شود. اگر در فاصله حدود ۲۵ سانتی‌متری از فرمان قرار داشته باشید برخوردی ایمن با کیسه هوا خواهید داشت؛ اما اگر فاصله شما با فرمان خودرو خیلی کم باشد کیسه هوا درست در صورت شما باز شده و در بهترین حالت باعث شکسته شدن دماغ خواهد شد.

علاوه بر حفظ فاصله ایمن با فرمان، کارشناسان و متخصصان توصیه می‌کنند صندلی خود را نیز در بهترین حالت تنظیم کنید تا ایمنی بهتری داشته باشید. حفظ فاصله ۲۵ سانتی‌متری بی‌شک مهم‌ترین بخش ماجراست اما برخی ریزه‌کاری‌ها در تعیین موقعیت نشستن روی صندلی راننده نیز وجود دارد که می‌تواند ریسک ناشی از تصادفات و باز شدن کیسه هوا را افزایش یا کاهش دهد. رانندگان باید پشتی صندلی را در فاصله‌ای مناسب تنظیم کرده و آن را کمی خمیده نگه دارند. وجود کمی فاصله اضافی بین شما و فرمان باعث می‌شود کیسه هوا زمان بیشتری برای باز شدن کامل و ایمن داشته باشد. اگر قد شما خیلی کوتاه است و به پدال‌ها نمی‌رسد بجای اینکه صندلی را نزدیک فرمان کنید بهتر است پدال‌هایی با طول بیشتر برای خودروی خود سفارش دهید.

همچنین اگر غربیلک فرمان خودرو قابلیت تنظیم دارد بهتر است کمی زاویه رو به پایین را انتخاب کنید تا کیسه هوا در زمان باز شدن به‌طور کامل با صورت برخورد نداشته باشد. اگر کیسه هوا حتی با وجود فاصله ایمن از فرمان در صورت شما باز شود بازهم جراحت‌هایی در صورت و گردن خواهید داشت. اگر فرمان خودرو کمی رو به پایین تنظیم شده باشد کیسه هوا در مرکز ثقل بدن شما باز خواهد شد و کل بدن شما نیروی حاصل از آن را جذب خواهد کرد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۵ رای




منبع

درباره ی ماکان نیوز

مطلب پیشنهادی

چرا کامیون‌ها از موتورهای دیزلی استفاده می‌کنند؟

احتمالاً برای برخی کاربران پدال این سؤال پیش آمده که چرا کامیون‌ها از موتورهای دیزلی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به سايت خوش آمديد !


براي مشاهده مطلب اينجا را کليک کنيد