علت روشن نشدن چراغ خودرو + عیب یابی و راه رفع آن

از خرابی چراغ‌های جلو گرفته تا نقص چراغ‌های وابسته مانند نور ترمز، راه‌هایی ساده برای عیب‌یابی این قطعات وجود دارد.

آنچه در این مطلب می‌خوانید:

اهمیت سلامت چراغ جلو یا عقب نیازی به توضیح ندارد. خاموشی ناگهانی یا کارکرد معیوم این بخش مهم می‌تواند دید راننده را در سناریوهای کم‌نور مانند شب، گرگ‌ومیش و… بگیرد و احتمال وقوع حادثه را افزایش دهد. بنابراین لازم است بتوانیم درصورت ایجاد مشکل در این بخش، نخست آن را شناسایی کرده و سپس برای رفع آن اقدام کنیم. در این همین راستا مهم است بدانیم مشکلات چراغ به قطعات خود قطعه و نهایا سیستم برق خودرو باز می‌گردد و بخش‌های مکانیکی دیگر در آن دخیل نیستند. در ادامه به روش‌های تشخیص مشکل یادشده و راه‌های رفع فردی آن‌ها می‌پردازیم که شاید روزی برای شما هم ضروری باشند.

دلایل روشن نشدن چراغ خودرو و راه رفع آن‌ها

ازجمله مواردی که می‌تواند منجر به خاموش ماندن چراغ خودروی شما شود می‌توان به چند مورد مهم اشاره کرد که خوشبختانه عیب‌یابی دشواری ندارند:

۱. سوختن لامپ

سوختن لامپ می‌تواند رایج‌ترین و مشخص‌ترین دلیل خاموشی چراغ خودروتان باشد. درصورت کارکرد بیش‌از اندازه چراغ‌ها یا اتمام عمرشان، لامپ‌ها هم مانند هر قطعه مصرفی دیگری با مشکل مواجه می‌شوند و جای نگرانی نیست. راه حل آن هم تنها تعویض لامپ سوخته است.

۲. سوختن فیوز

ممکن است خرابی کارکرد از سوختگی فیوز آن باشد. اگر از سلامت لامپ خود اطمینان دارید، بهتر است جعبه فیوزها را که زیر فرمان یا داخل کاپوت هستند را بررسی کنید و با یافتن فیوز مربوطه در خودروی خود، آن را وارسی کنید. برای اطلاع بیشتر درباره فیوزها، مطلب «راهنمای رنگ فیوز خودروها و پیکاپ ها» را مطالعه کنید. برای بررسی دقیق‌ می‌توان با استفاده از یک اهم‌متر یا مولتی‌متر ولتاژ دو سر فیوز را ندازه گرفت که اگر صفر باشد به‌معنای سوختگی فیوز است و باید با یک نمونه سالم تعویض گردد.

۳. خرابی سوکت مدار الکتریکی

قطعات برقی خودرو با سوکت‌ها و درگاه‌هایی به یکدیگر متصل می‌شوند که همه از مواد کوچک و با کیفیت معمولی ساخته شده‌اند و در درازمدت مستعد خرابی هستند. شکستگی یا هر نوع خوردگی در این بخش‌ها موجب خرابی آن‌ها شده و می‌تواند موجب ایجاد اختلال در برق‌رسانی صحیح شود. پس سوکت‌ها را بررسی کنید.

۴. مشکل سوئیچ چراغ‌ها

چراغ‌هایی که عملکرد وابسته دارند، فرمان خود را یک کلید کنترلی می‌گیرند. برای نمونه می‌توان به چراغ‌های ترمز اشاره کرد که سوئیچ فرمان‌دهنده آن بالای پدال ترمز قرار گرفته و با هر بار فشرده‌شدن این پدال، سوئیچ چراغ ترمز هم فعال می‌شود و چراغ ترمز، نورافشانی می‌کند. حال اگر سوئیچ یادشده خراب باشد، چراغ عقب هم به‌سادگی روشن نخواهد شد. این مورد برای سایر چراغ‌های وابسته مانند چراغ در هم صدق می‌کند.

۵. نصب اشتباه لامپ

اگر به‌تازگی چراغ خودروتان در سانحه‌ای آسیب دیده است و آن را به تعمیرگاه (باتری‌سازی) برده‌اید، حتما از نصب موفقیت‌آمیز آن در محل اطمینان حاصل کنید. استفاده از محصولات یدکی شرکت سازنده و استفاده از چراغ‌ها تک‌کنتاکت برای نور پایین یا نور بالا نکاتی هستند که می‌توانید به آن‌ها توجه کنید.

۶. مشکل تامین برق از دینام و باتری

قاعدتا برای اینکه لامپ روشن شود، در وهله اول باید سیستم برق‌رسانی به درستی کار کند. اگر باتری ضعیف یا دچارمشکل باشد برق چراغ در زمان استارت‌زدن تامین نمی‌شود. زمانی هم خودرو روشن است، اگر دینام مشکل داشته باشد، ممکن است چراغ‌ها با خاموشی مواجه شوند. نقص در باتری یا دینام می‌تواند به خاموشی بیانجامد پس عاقلانه آن است که همیشه از سلامت باتری و دینام اطمینان حاصل کنیم. برای آشنایی بیشتر با این دو بخش مطالب «چرا باتری خودرو خالی می‌شود؟» و «تسمه دینام چیست و چه کاربردی در خودرو دارد؟» را مطالعه کنید.

۷. مشکل سیم کشی

روند کار سیستم برق خودرو روشن است؛ یک تامین‌کننده نیروی الکتریکی را از طریق سیم‌ها و اتصالاتی مانند سوکت‌ها به قطعه نهایی یعنی لامپ می‌رساند و نورافشانی انجام می‌شود. حال اگر مشکلات فوق را بررسی کردید و به در بسته خوردید، بهتر است در این میان نگاهی هم به سیم‌های خروجی از چراغ‌ها یا پیرامون بخش‌ها داشته باشید اما هشدار می‌دهیم که از دست‌کاری آن‌ها خودداری کنید یا حداقل از ایمنی لمس اطمینان حاصل کنید.

اگر سیمی به‌وضوح با پارگی مواجه نشده بود پس شاید مشکل از سیم‌کشی کلی خودرو باشد که توصیه می‌کنیم وارسی آن را برعهده متخصص قرار دهید.

مشکلات خاص

مواردی که تاکنون از آن‌ها یاد شد، برای تمام خودروها صدق می‌کنند اما با توجه به فناوری متفاوتی که خودروهای بازار داخلی وجود دارد، ممکن است خاموشی چراغ برخی خودروها به دلایل زیر باشد:

خرابی حسگر پارک

برخی خودروها دارای چراغ‌هایی هستند که با قرارگرفتن خودرو در حالت پارک روشن می‌شوند؛ خرابی سنسور تشخیص‌دهنده پارک خودرو می‌تواند باعث ارسال‌نشدن دستور لازم و خاموش ماندن این چراغ‌ها شود.

توصیه‌هایی درباره چراغ‌های خودرو

پیش از هر گونه حرکت بهتر است از سلامت چراغ خودروهایتان اطمینان حاصل کنید؛ به‌ویژه اگر نور روز را از دست داده‌اید یا رانندگی شما به شب خواهد کشید و از چراغ‌های اصلی هم استفاده خواهید کرد. فراموش نکنید که نقص چراغ‌های اصلی می‌تواند باعث دریافت هشدار از سوی پلیس شود پس بررسی سلامت آن‌ها که تنها چند ثانیه به درازا می‌کشد، می‌تواند روتینی ایمن برای سواری باشد. اگر به درک بهتر خودروی خود یا کسب اطلاعات بیشتر در زمینه عیب‌یابی و رفع نقص‌های آن علاقه و نیاز دارید، می‌توانید مطالب دسته آموزش سایت پدال یا مقالات مرتبط را دنبال کنید.

مقالات مرتبط:

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۲ رای




منبع

درباره ی ماکان نیوز

مطلب پیشنهادی

پنج عادت غلط که باعث افزایش مصرف سوخت می‌شود

با انجام اقدامات ساده‌ای که در اینجا خواهیم گفت، می‌توانید مصرف سوخت خودروی خود را …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به سايت خوش آمديد !


براي مشاهده مطلب اينجا را کليک کنيد