علت تصادف شدید لوتوس اوایا ایکس در گوودوود 2024 چه بود؟

رانندگی با خودرویی که ۲۰۰۰ اسب بخار قدرت و ۱۷۰۴ نیوتون‌متر گشتاوردارد، ساده نیست. چند روز پیش خبر تصادف شدید لوتوس اوایا ایکس در فستیوال گوودوود ۲۰۲۴ منتشر شد و حالا علت اصلی این موضوع مشخص شده است.


این ابر خودروی ۲۰۰۰ اسب بخاری که تنها به تعداد یک دستگاه تولید شده تنها چند متر پس از خط شروع مسیر با موانع کنار آن برخورد کرد که نتیجه‌اش آسیب قابل‌توجه دماغه خودرو بود. در روزهای اول حادثه مهندسان لوتوس مشغول بررسی جوانب مختلف حادثه بودند و حالا نیز دلیل اصلی تصادف لوتوس اوایا ایکس مشخص شده است.

بر اساس گزارش این خودروساز بریتانیایی، راننده سیستم کنترل کشش را خاموش کرده و در یک لحظه همه ۱۷۰۴ نیوتون متر گشتاور تولیدی راهی چرخ‌ها شده است. در چند متر اول حرکت، چرخ‌های عقب با سرعت ۲۷۳ کیلومتر در ساعت و چرخ‌های جلو با سرعت ۲۴۱ کیلومتر در ساعت چرخیده‌اند. راننده تلاش داشته با برداشتن پای خود از روی پدال گاز هرزگردی چرخ‌ها را متوقف کند اما توازن اوایا ایکس به‌هم‌خورده و نهایتاً دماغه آن به موانع برخورد کرده است. گشتاور آنی موتورهای برقی به همراه سرعت چرخ‌ها و عدم استفاده از کنترل کشش و محدود کننده دور موتور این حادثه را رقم زده است. نکته جالب اینکه کل حادثه از لحظه شروع تا خاتمه فقط ۱.۵ ثانیه طول کشیده و خوشبختانه راننده که هویتش اعلام نشده بدون آسیب از ابر خودروی لوتوس خارج شده است. این برند با انتشار بیانیه‌ای گفته است:

پس از بررسی اولیه گوودوود و لوتوس، مشخص گردید چسبندگی نامتوازن ناشی از تصحیح بیش از حد در زمان شتاب گیری سریع خط استارت دلیل این حادثه بوده است. راننده در تصادف خودرو آسیبی ندیده و اوایا ایکس نیز متحمل حداقل خسارت شده است

درصورتی‌که اوایا ایکس می‌توانست مسیر گوودوود را به پایان برساند احتمالاً یکی از سریع‌ترین خودروهای امسال محسوب می‌شد. این ابر خودرو اخیراً عنوان سریع‌ترین خودروی دنیا با شاسی تولیدی در نوربرگ رینگ را به خود اختصاص داده است. با رکورد ۶ دقیقه و ۲۴ ثانیه، محصول بدون آلایندگی لوتوس حتی سریع‌تر از پورشه ۹۱۹ هیبرید ایوو و فولکس‌واگن ID.R بوده است.

میانگین امتیازات ۴ از ۵

از مجموع ۴ رای




منبع

درباره ی ماکان نیوز

مطلب پیشنهادی

کونیگزگ یسکو اتک رکورد پیست لاگونا سکا را شکست

یسکو اتک با اختلاف ۰.۵۸ ثانیه، رکورد زینگر ۲۱C را در پیست لاگونا سکا شکسته …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به سايت خوش آمديد !


براي مشاهده مطلب اينجا را کليک کنيد