عطر یونیسکس چه نوع عطری است؟ • دیجی‌کالا مگ

مفهوم عطرهای بدون جنسیت به اندازه‌ی تاریخچه‌ی آن جذاب است. تا پایان قرن نوزدهم، یک عطر با اسانس‌های طبیعی ساخته می‌شد و فرقی نمی‌کرد چه کسی از آن استفاده کند. پس از آن دوره، پیشرفت در سنتز مولکول‌های شیمیایی، عطرسازی مدرن را آن طور که ما می‌شناسیم توسعه داد. این زمانی بود که بازاریابی شروع به تمایز جنسیتی عطرها کرد و خرید عطر مردانه یا خرید عطر زنانه بر اساس میزان تمایل نت‌های بویایی به زنانگی یا مردانگی تعریف ‌شد. اما جهان عطرسازی در خلاقیت و مرزشکنی بی‌نهایت پربار است. و ایجاد محدودیت و چارچوب برای این جهان بسیار سخت است. به همین دلیل، صنعت عطرسازی همراه با ذائقه‌ی افرادی که فراتر از برچسب‌های بازاریابی فکر می‌کردند، گسترش یافت. از این رو، عطر‌های بدون جنسیت قرن نوزدهم دوباره محبوبیت خود را در دنیای امروزی پیدا کردند. بیایید درباره‌ی ماهیت عطر یونیسکس بیشتر بدانیم و با ۵ عطر بدون جنسیت محبوب، آشنا شویم.

عطر یونیسکس چیست؟

عطر یونیسکس رایحه‌ای است که با در نظر گرفتن هر دو جنبه‌های مردانه و زنانه ایجاد شده است. هرچند ممکن است چند عطر یونیسکس بشناسید که در یکی از دو جنس عملکرد بهتری داشته باشد و گویی بیشتر به زنانگی یا مردانگی متمایل است، اما به طور کلی روایح عطرهای یونیسکس به گونه‌ای در کنار هم چیده می‌شوند که هر دو جنسیت را تعریف کنند و در هر دو جنس، بو و عملکرد خوبی داشته باشند. به عبارت ساده‌تر، یک عطر یونیسکس همچون یک ماده‌ی سیال و مایعی است که بسته به این که در چه قالبی قرار بگیرد، فرم پیدا می‌کند. از این رو عطرهای بدون جنسیت را عطرهای مردانه و زنانه یا عطرهای مشترک هم می‌گویند.

عطر یونیسکس از چه روایحی تشکیل می‌شود؟

از تناژ‌های میوه‌ای و معطر گرفته تا نت‌های گلی، در حال حاضر انواع مختلفی از عطر‌های یونیسکس وجود دارد. عطر‌های یونیسکس می‌توانند خنک و آبزی باشند یا از روایح تند، شیرین یا چوبی تشکیل شوند. در روایح عطرهای بدون جنسیت، از دارچین، وانیل، چوب صندل و سدر گرفته تا رز، یاس، مرکبات و شکلات می‌توان استفاده کرد. از اواخر قرن نوزدهم تا دهه‌ی ۱۹۸۰، جنسیت در عطر‌ها بسیار متفاوت بود. بیشتر عطر‌های زنانه گلی بودند و اغلب عطر‌های مردانه نت‌های معطری داشتند که تمیزی را تداعی می‌کرد. در سال ۱۹۹۴، برند کلوین کلین (Calvin Klein) با عرضه‌ی عطر CK One، دنیای عطرسازی را دگرگون کرد. این عطر، برای نسلی با زیبایی آندروژنی (مردانه و زنانه) به عطری نمادین تبدیل شد و رایحه‌ی آن زنان و مردان زیادی را مجذوب خود کرد.

۲,۷۶۰,۰۰۰ تومان

فواید استفاده از عطرهای یونیسکس

فارغ از جنسیت، همه‌ی ما از هر دو جنبه‌های مردانه و زنانه برخودار هستیم. هر چقدر که این جنبه‌ها در شخصیت ما متحدتر و یکرنگ‌تر باشند، جذابیت ما را افزایش خواهند داد. همچون مردی که قدرتمند و جسور است اما در عین حال سخاوتمند و مهربان هم هست. یا زنی که زیبایی، ظرافت و اغواکنندگی بالایی دارد اما در عین حال مستقل، قوی و شجاع است. انتخاب عطر به عنوان بیانیه‌ای بی‌صدا که هویت ما را برای دیگران بیان می‌کند، کار پیچیده‌ای است. زیرا پیدا کردن عطری که بتواند تمام جنبه‌های مردانه و زنانه‌ی ما را به بهترین شکل تعریف کند، در میان انبوه تنوعی که در عطرهای زنانه و مردانه وجود دارد، دشوار است. عطرهای یونیسکس، به راحتی این فرآیند پیچیده و وقت‌گیر را دور می‌زنند! انتخاب عطر از روایح یونیسکس، تجربه‌ی تست و خرید عطر را لذت‌بخش‌تر و آسان‌تر می‌کند.

از طرفی، اگر به دنبال خرید عطر به عنوان یک هدیه هستید، عطرهای یونیسکس می‌توانند انتخاب امنی باشند، چرا که همان‌ طور که اشاره شد، یک عطر بدون جنسیت، در هر جنبه‌ی مردانه یا زنانه‌ای می‌تواند فرم بگیرد و با توجه به شیمی بدن، بهترین عملکرد را داشته باشد. عطر یونیسکس می‌تواند انتخاب‌ مقرون به صرفه‌تری هم باشد چرا که شما و همسرتان می‌توانید هردو از یک عطر استفاده کنید و نیازی به خرید دو عطر نیست. این مدل عطرهای بدون جنسیت عموما روایحی سازگار و انطباق‌پذیری دارند که می‌توانید چه برای رویدادهای روز چه مجالس شبانه استفاده کنید.

معرفی بهترین عطرهای یونیسکس

از سال ۲۰۱۵، تعداد عرضه‌های عطرهای بدون جنسیت در بازار بیشتر از نمونه‌های زنانه و مردانه بوده است. بنابراین واضح است که عطرسازی در حال تبدیل شدن به یک قلمروی بدون جنسیت است. چه در عطرهای نیش و چه در عطرهای طراح و تجاری، محبوبیت روایح بدون جنسیت رو به افزایش است. زیرا ترکیب‌بندی‌های یک عطر یونیسکس بر داستان رایحه تمرکز می‌کنند اما زن یا مرد را در مرکز آن داستان قرار نمی‌دهند. این مانند یک افسانه است که در آن می‌توانید خود را به عنوان شخصیت اصلی وارد کنید، نه اینکه داستان را از حاشیه تماشا کنید.

گوچی، خاطره‌ای از یک بو

خاطره‌ای از یک بو (Mémoire d’une Odeur) نام عطری یونیسکس از برند گوچی (Gucci) است. این عطر به بررسی خاطرات می‌پردازد و آن‌ها را از گذشته بازمی‌گرداند تا در زمان حال زندگی کنند. هیچ حسی به اندازه‌ی بویایی نمی‌تواند خاطرات را زنده کند. این عطر سبز و معطر چوبی توسط آلبرتو موریلاس برای استفاده‌ی مشترک زنان و مردان در فصول بهار، تابستان و پاییز طراحی شده است. این عطر با ترکیب زیبای گل بابونه و بادام تلخ باز می‌شود. نت بابونه‌ در بخش اول با لطافت یاس هندی و مشک در بخش میانی ترکیب می‌شود. مشک گران‌بها در قلب رایحه به عطر عمق می‌بخشد. در حالی که چوب‌های سدر و صندل در گرمای وانیل، قدرت تصویرسازی خاطرات را چند برابر می‌کنند.

فرانسیس کورکجیان، سیالیت لطیف نقره‌ای

عطر Gentle Fluidity Silver از خانه‌ی عطر عطار معروف فرانسیس کورکجیان، رایحه‌ای آروماتیک و ادویه‌ای دارد. جنتل فلویدیتی سیلور عناصری مشابه نسخه‌ی طلایی خود دارد اما هویت آن‌ها یکی نیستند. در واقع این دو عطر دو حالت بویایی متمایز را تداعی می‌کنند در حالی که اجزای آن‌ها یکسان است. جنتل فلویدیتی سیلور از روایح توت سرو کوهی، جوز هندی، وانیل، کهربا، نت‌های چوبی، تخم گشنیز و مشک ساخته شده است. در نسخه‌ی نقره‌ای فلویدیتی، جوز هندی و کهربا با این که غالب هستند اما متعادل‌تر از نسخه‌ی گولد ظاهر شده‌اند. تخم گشنیز نقش مهمی در طراوت هارمونی ایفا کرده و این نشاط را به روایح حسی مشک و کهربا هم منتقل کرده است.

سی کی وان، اولین عطر یونیسکس

سی کی وان برند کلوین کلین با روایح معطر و مرکباتی‌ تابستانی‌اش تحول عظیمی در دنیای عطرها ایجاد کرد. هر بخش هرم بویایی این عطر، از نت‌های مفصلی ساخته شده است. لیمو، ترنج، نارنگی، آناناس، نت‌های سبز، پاپایا و هل، روایح مطبوع، سرزنده و دلنشین اولیه را تشکیل می‌دهند. فریزیا، زنبق دره، ریشه‌ی زنبق، جوز هندی، رز، یاس و بنفشه، بر قلب هارمونی تسلط دارند. آکوردهای سبز به همراه بوی آرامش‌بخش چای سبز، در ترکیب با خزه‌ی بلوط و نت‌های اسرارآمیز کهربا، مشک، چوب صندل و سدر، بخش پایانی و ماندگار سی کی وان نمادین را می‌سازند.

تام فورد، هلوی تلخ‌تر

بیتر پیچ (Bitter Peach) تام فورد عطری چهارفصل با ترجیح بر پاییز و بهار است که روایحی شرقی وانیلی دارد. مزه‌ی منحصر به فرد پرتقال خونی را تصور کنید که همراه با لطافت مخملی هلو در پیچ و تابی از نت گل هلیوتروپ و بوی خوش هل قرار گرفته‌ است. این نت‌های جذاب، در بالاترین بخش روایح و در اولین تجربه‌ی بویایی از این عطر یونیسکس قرار دارند. تلخی هلو در همان ثانیه‌های ابتدایی به وضوح احساس می‌شود و کمی تحریک‌کننده و جذاب است. کنیاک و رام در ترکیب با گیاه داویانا و لمسی از یاس در قلب روایح حضور دارند. بخش پایانی، انفجاری از روایح عمیق و لوکس چوبی است. نعناع هندی، چوب صندل، لابدانیوم، استایرکس، وتیور، کشمیر، بنزوئین، دانه‌ی تونکا و وانیل، ماندگاری قابل توجهی به این عطر زنانه و مردانه می‌بخشند.

۱,۵۱۶,۶۶۰ تومان

اینیشیو، اثر جانبی

برند فرانسوی اینیشیو عطر ساید ایفکت (Side Effect) را برای آن دسته از مردان و زنانی که در فصول سرد سال روایح گرم و تند شرقی را ترجیح می‌دهند، طراحی کرده است. هارمونی تنباکو، وانیل، رام و دارچین در این عطر جذاب است. آکورد گلی هدیون، چوب صندل و زعفران، هر یک از جنبه‌های این عطر، برجسته‌ترین حواس را بیدار می‌کنند. جسارت، بی‌پروایی، گرما و جنبش در سراسر هارمونی حاکم است. این عطر پرشور و قدرتمند یکی از معروف‌ترین عطرهای برند اینیشیو به شمار می‌رود.

۳ %

۲,۹۶۲,۰۰۰

۲,۸۷۳,۰۰۰ تومان

کلام پایانی

عطر‌های یونیسکس نت‌های مختلف را برای ایجاد تعادلی عالی ترکیب می‌کنند. این فرض که رایحه‌های گلی و میوه‌ای برای خانم‌ها مناسب هستند، در حالی که رایحه‌های چوبی و چرمی برای آقایان، یک ابزار بازاریابی بیش نیست. البته لزوماً چیز بدی نیست، زیرا به مصرف‌کننده کمک می‌کند تا در مجموعه‌ی گسترده‌ای از پیشنهادات، روایحی که تمایل بیشتری به آن‌ها دارد را راحت‌تر پیدا کند. اما در هیچ کجا گفته نشده است که روایح گلی مناسب مردان نیست یا زنان در روایح چوبی و چرمی جذابیت کمتری دارند. سازندگان عطر‌های یونیسکس آگاهانه تلاش می‌کنند تا ترکیب‌های از نظر جنسی خنثی‌تری ایجاد کنند که امکان بیشتری برای تفسیر آزاد را فراهم می‌کند. در مورد انتخاب عطر فقط یک قانون وجود دارد: کمی لذت ببرید و عطری را انتخاب کنید که حواس شما را بیدار کند!

منابع: initioparfums, fragrantica, marieclaire, fragrancesamplesuk

سوالات متداول

عطر یونیسکس چه نوع عطری است؟

عطرهایی که مناسب استفاده‌ی مشترک آقایان و خانم‌ها باشند، به عطرهای یونیسکس شناخته می‌شوند. روایح تشکیل‌دهنده‌ی این عطرها کاملا با جنبه‌های زنانه و مردانه مطابقت دارند.

معروف‌ترین عطر یونیسکس کدام عطر است؟

عطر CK One از برند کلوین کلین معروف‌ترین عطر یونیسکس به شمار می‌رود که تحول عظیمی در دنیای عطرها ایجاد کرد.

آیا در آینده تمام عطرها بدون جنسیت خواهند شد؟

قطعاً نه، زیرا سلیقه‌ی مصرف‌کنندگان بسیار متنوع است و بخش قابل توجهی از مردم، همچنان ترجیح می‌دهند عطر مردانه یا زنانه استفاده کنند.


منبع

درباره ی ماکان نیوز

مطلب پیشنهادی

افزایش حجم لب در خانه با مواد گیاهی و خانگی

افزایش حجم لب در خانه: یکی از نکات مهمی که باید بدانید آن است که …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *