طرز تهیه خوراک لوبیا چیتی با سیب زمینی

خوراک لوبیا چیتی یک خوراک پرطرفدار در سراسر دنیا است که به عنوان یک وعده غذایی کامل با ارزش غذایی بالا در سفره افراد خانواده قرار می‌گیرد. خوراک لوبیا چیتی برای صبحانه، عصرانه و میان وعده‌های مدرسه و مهد کودک بچه‌ها یک انتخاب خوشمزه، مقوی، ارزان و تقریبا همه‌پسند است. در ادامه به طرز تهیه این خوراک خوشمزه و مقوی سرشار از پروتئین و فیبر می‌پردازیم.

مواد لازم برای خوراک لوبیا چیتی با سیب زمینی

مواد مورد نیاز برای ۴ نفر
لوبیا چیتی ۳ پیمانه
سیب زمینی ۲ عدد متوسط
پیاز ۲ عدد متوسط
سیر ۳ حبه
رب گوجه فرنگی ۲ قاشق غذاخوری
روغن ۲ قاشق غذاخوری
نمک، فلفل و زردچوبه به مقدار مورد نیاز
کره به مقدار مورد نیاز

مرحله‌ی پیش آماده‌سازی

برای تهیه خوراک لوبیا چیتی با سیب‌زمینی ابتدا لوبیا چیتی را از شب قبل درون یک ظرف آب بریزید و در صورت امکان هر چند ساعت یک بار آب درون کاسه را عوض کنید تا نفخ لوبیا تا حد زیادی گرفته شود و هضم و جذب آن برای بدن راحت‌تر باشد.

  1. در ابتدای کار پیاز را به صورت نگینی و کاملا ریز خرد کنید و به همراه کره و روغن زیتون داخل یک قابلمه مناسب ریخته و شروع به تفت دادن کنید تا پیازها شیشه‌ای شوند.
  2. در این مرحله سیر را رنده کنید و به همراه مقداری نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به پیازهای داخل قابلمه اضافه کنید. در ادامه مواد را یک دقیقه دیگر تفت بدهید، سپس رب گوجه فرنگی را به پیاز و سیرها اضافه کرده و اجازه بدهید به خوبی سرخ شوند
  3. بعد از اینکه رب گوجه فرنگی خوشرنگ شد، لوبیا چیتی را که از قبل خیسانده بودید آبکشی کرده و به مواد اضافه کنید. در ادامه ۲ لیوان آب جوش را به قابلمه اضافه کنید و مواد را به خوبی با هم هم بزنید.
  4. مقداری فلفل سیاه و نمک اضافه کنید و درب قابلمه را ببندید تا لوبیا به مدت ۱-۱.۵ ساعت بپزد.
  5. در همین حین سیب زمینی‌ها را پوست بگیرید و به صورت حبه‌ای یا نگینی درشت خرد کنید. سیب زمینی‌های خرد شده را با آب سرد بشویید تا نشاسته اضافی آن گرفته شود. سپس با یک دستمال تمیز خشک کنید. روغن را در تابه بریزید و پس از اینکه روغن داغ شد، سیب زمینی‌ها را اضافه کنید و به طور کامل تفت دهید تا کاملا سرخ شوند.
  1. زمانی که ۳۰ دقیقه از پخت لوبیا چیتی گذشت، سیب زمینی‌های سرخ شده را به قابلمه اضافه کنید.
  2. اجازه بدهید تا خوراک کم آب شود و لوبیاها به طور کامل بپزند. خوراک سیب زمینی و لوبیای شما حاضر است. درون ظرف مورد نظر بریزید و به همراه نان، لیمو ترش، سبزی خوردن و ماست موسیردار سرو کنید. نوش جان!

لوبیا؛ خواص عجیب ارزان‌ترین منبع پروتئین جهان

ترفند پخت خوراک لوبیا

  • این خوراک به علت وجود رب گوجه فرنگی و سیب زمینی لعاب خوبی دارد اما اگر آب خوراکتان زیاد بود و فرصتی برای صبر کردن نداشتید تا آب آن تبخیر شود می‌توانید برای غلیظ کردن خوراک از آرد استفاده کنید. آرد را به همراه ۱ قاشق غذاخوری روغن داخل یک تابه کوچک تفت بدهید تا کمی سرخ و خامی آن گرفته شود حالا آن را به خوراک اضافه کنید.
  • اگر فرزند شما خوراک لوبیا دوست دارد ولی صبر کمی دارد، اگر شاغل هستید و زمان کمی برای پخت غذا دارید یا اگر عجله دارید و وقت ندارید می‌توانید از قبل لوبیا چیتی را بپزید و در فریزر نگه دارید و زمانی که تصمیم به پخت خوراک لوبیا گرفتید خیلی سریع با یخ‌زدایی و سرخ کردن سیر و پیاز و رب در عرض نیم ساعت یک خوراک لوبیای خوشمزه داشته باشید. نوش جان!
  • برای طعم بهتر و موقی شدن بیشتر این خوراک خوشمزه می‌توانید از قارچ هم استفاده کنید.

طرز تهیه سالاد لوبیا؛ ناهاری خوشمزه و سبک برای روزهای گرم

از بین بردن نفخ خوراک لوبیا

اگر باردار هستید، سیستم گوارش حساسی دارید یا اگر برای کودک یا سالمند توی خانه خوراک لوبیا آماده می‌کنید خیلی مهم است که نفخ آن را بگیرید. بنابراین حتما مرحله پیش آماده‌سازی را انجام دهید و همچنین در هنگام سرو غذا حتما پودر آویشن را جدی بگیرید. پودر آویشن را روی خوراک بپاشید و از عطر آن لذت ببرید. این پودرسبب هضم راحت‌تر غذا در سیستم گوارش و از بین رفتن نفخ آن می‌شود.

۱۰ دلیل اصلی نفخ شکم که باید بدانید

منبع: bcfarmsandfood

نوشته طرز تهیه خوراک لوبیا چیتی با سیب زمینی اولین بار در دیجی‌کالا مگ. پدیدار شد.


منبع

درباره ی ماکان نیوز

مطلب پیشنهادی

طرز تهیه مربا سیب و راز خوشمزگی آن

یک صبحانه خوشمزه و مقوی می‌تواند روزتان را بسازد! وقتی صبح زود از خواب بیدار …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *