ضد آفتاب فیزیکی یا شیمیایی؛ کدام یک گزینه‌ی بهتری است؟

همه‌ی ما به خوبی می‌دانیم که استفاده از ضد آفتاب مهم‌ترین مرحله‌ی روتین مراقبت از پوست است و به هیچ وجه نباید آن را فراموش کنیم. بهترین کرم‌های ضد آفتاب از پوست فرد در برابر اشعه‌های مضر خورشید محافظت می‌کنند و می‌توانند علائم پیری زودرس و ریسک ابتلا به سرطان پوست را کاهش دهند. با توجه به اهمیت استفاده از ضد آفتاب شما باید پیش از خرید این محصول پوستی، درباره‌ی انواع آن که به دو دسته‌ی اصلی ضد آفتاب فیزیکی یا شیمیایی تقسیم می‌شوند، اطلاعات کافی داشته باشید.

تفاوت اصلی این دو نوع ضد آفتاب در نحوه‌ی عملکرد آن‌ها هنگام مسدود کردن مسیر اشعه‌های خورشید است. با این حال، اگر شما هم بین دو راهی انتخاب ضد آفتاب فیزیکی یا شیمیایی گیر کرده‌اید و حتی نمی‌دانید که هر کدام چه مزایا و معایبی برای پوستتان دارند تا آخر این مطلب از دیجی‌کالا مگ با ما همراه باشید.

کرم ضد آفتاب فیزیکی چیست؟

ضد آفتاب‌های فیزیکی که با نام ضد آفتاب‌های مینرال هم شناخته می‌شوند، با ایجاد یک مانع فیزیکی روی پوست از آن در برابر اشعه‌های مضر نور خورشید محافظت می‌کنند. این ضد آفتاب‌ها با معنکس کردن اشعه‌ی فرابنفش از روی پوست فرد باعث کاهش آسیب‌های پوستی ناشی از تابش اشعه‌ی UVA، مانند هایپرپیگمانتاسیون، تجزیه‌ی کلاژن و چین‌وچروک،‌ می‌شوند.

اکثر کرم‌های ضد آفتاب فیزیکی با اکسید روی (زینک اکسید) و اکسید تیتانیوم، دو ماده‌ای که توسط سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) ایمن و موثر شناخته شده‌اند، فرمول‌بندی می‌شوند. ضد آفتاب‌های حاوی اکسید روی اغلب به افراد مبتلا به عارضه‌ها و حساسیت‌های پوستی توصیه می‌شوند و به اندازه‌ای ملایم هستند که برای کودکان مورد استفاده قرار بگیرند و به عنوان یک ضد آفتاب مناسب بارداری به شمار بیایند.

مزایا و معایب ضد آفتاب فیزیکی

یکی از بهترین مزیت‌های ضد آفتاب‌های فیزیکی این است که هم در برابر اشعه‌ی UVA و هم در برابر اشعه‌ی UVB از پوست محافظت می‌کنند و برای کسانیکه پوست بسیار حساسی دارند مناسب هستند. دو ماده‌ی اکسید روی و اکسید تیتانیوم تنها ترکیبات ضد آفتابی هستند که به طور کلی توسط توسط سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) تایید شده‌اند. برخلاف ضد‌ آفتاب‌های شیمیایی که برای اثرگذاری به ۱۵ الی ۳۰ دقیقه زمان نیاز دارند، شما بلافاصله پس از مصرف این ضد آفتاب‌ها می‌توانید در معرض نور مستقیم خورشید قرار بگیرید.

ضد آفتاب‌های فیزیکی می‌توانند با برجای گذاشتن یک لایه‌ی سفیدی از کرم روی پوستتان، ظاهر شما را بی‌روح و گچی کنند. این ضد آفتاب‌ها ممکن است به سختی روی پوست پخش شوند و برای کسانیکه پوست بسیار تیره‌ای دارند مناسب نباشند. در مقایسه‌ی ضد آفتاب فیزیکی یا شیمیایی باید گفت که ضد آفتاب‌های فیزیکی در برابر آب مقاوم نیستند و به مراقبت بیشتری نیاز دارند. از آنجایی که ضد آفتاب‌های مینرال کمی سنگین‌تر از ضد آفتاب‌های شیمیایی هستند ممکن است روی پوست افراد مستعد آکنه باعث ایجاد جوش شوند؛ از این رو کسانیکه این مشکل را دارند باید به سراغ ضد آفتاب‌‌های دارای ترکیبات ضد آکنه بروند.

کرم ضد آفتاب شیمیایی چیست؟

ضد‌ آفتاب‌های شیمیایی مانند ضد آفتاب‌های مینرال روی پوست نمی‌شینند و یک مانع فیزیکی را روی آن ایجاد نمی‌کنند؛‌ در عوض با ترکیبات فعال خود یعنی اکسی بنزون، آووبنزون، اکتیسالات، اکتوکریلن، هموسالات و اکتینوکسات اشعه‌های فرابنفش را مانند یک اسفنج جذب خود می‌نمایند. این ضد آفتاب‌ها در مرحله‌ی بعد اشعه‌های جذب شده را با یک واکنش شیمیایی به گرمای غیر آسیب‌زا تبدیل کرده و آن را از روی پوست آزاد و دور می‌کنند.

مزایا و معایب ضد آفتاب شیمیایی

اکثر افراد از بین ضد آفتاب شیمیایی یا فیزیکی، مدل شیمیایی را انتخاب می‌کنند؛ چرا که مصرف آن‌ها بسیار ساده‌‌تر است و احساس وجود چسبندگی یا چربی روی پوست را به فرد نمی‌دهند. علاوه بر این،‌ برعکس ضد آفتاب‌های مینرال این مدل ضد آفتاب‌ها هیچ رد سفیدی را روی پوست باقی نمی‌گذارند و این یعنی همه‌ی افراد با هر تناژ رنگی پوستی می‌توانند به سراغ آن‌ها بروند. نظرسنجی‌های انجام درباره‌ی ضد آفتاب‌های شیمیایی نشان می‌دهند که این نوع محصولات در مدت زمان طولانی‌تر عملکرد بهتری را از خود نشان می‌دهند.

برای اثربخشی ضد آفتاب شیمیایی باید آن را ۱۵ الی ۳۰ دقیقه پیش از قرار گرفتن در معرض نور خورشید به پوستتان بزنید. ضد آفتاب‌های شیمیایی ممکن است در یک سری از افراد باعث بروز واکنش‌های پوستی شوند. متخصصان بر این باورند که کرم‌های ضد آفتاب شیمیایی می‌توانند واکنش‌های آلرژیک را در افراد دارای پوست حساس تشدید کنند و باعث بدتر شدن عارضه‌های پوستی ملاسما و روزاسه شوند.

تفاوت ضد آفتاب فیزیکی و شیمیایی در چیست؟

همانطور که تا به اینجا فهمیدید مهم‌ترین نکته در مقایسه‌ی ضد آفتاب فیزیکی یا شیمیایی نحوه‌ی عملکرد آن‌ها در هنگام محافظت از پوست شما است. ضد آفتاب‌های مینرال با ایجاد یک مانع فیزیکی روی پوست و منعکس کردن اشعه‌های خورشید از شما در برابر آسیب‌های احتمالی نور آفتاب محافظت می‌کنند. درحالیکه، ضد آفتاب‌های شیمیایی اجازه می‌دهند اشعه‌ها جذب پوست شوند و سپس با استفاده از ترکیبات درون خود آن‌ها را به گرمای مفید تبدیل می‌کنند.

بهترین ضد‌ آفتاب فیزیکی و شیمیایی چیست؟

برای تشخیص ضد آفتاب شیمیایی یا فیزیکی شما باید به سراغ خواندن ترکیبات محصول بروید. اگر در فهرست مواد تشکیل‌دهنده‌ی یک ضد آفتاب دو ماده‌ی اکسید روی (Zinc Oxide) و اکسید تیتانیوم (Titanium Dioxide) را دیدید می‌توانید مطمئن شوید که آن ضد آفتاب در واقع از نوع مینرال یا فیزیکی است. هر ضد آفتاب دیگری که حاوی این دو ماده نباشد، ضد آفتاب شیمیایی به شمار می‌آید. در زیر چند مورد از بهترین برندهای ایرانی و خارجی دارای ضد آفتاب شیمیایی و فیزیکی را به شما معرفی می‌کنیم تا بتوانید خرید راحت‌تر و سریع‌تری داشته باشید.

  • کرم ضد آفتاب پریمضد آفتاب‌های پریم که یکی از بهترین و قابل اطمینان‌ترین برندهای پوستی ایرانی به شمار می‌آید می‌توانند برای کسانیکه می‌خواهند با بودجه‌ی متوسط محصولی با SPF بالای ۵۰ را برای محافظت از پوستشان خریداری کنند، مناسب باشند. تنوع محصولاتی یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این برند به شمار می‌آید؛ این یعنی شما می‌توانید ضد آفتاب فیزیکی یا شیمیایی خود را در قالب ژل، لوسیون، کرم یا حتی رول تهیه کنید. این برند برای انواع پوست‌ها، مانند پوست چرب یا خشک، یک مدل ضد آفتاب خاص تولید کرده است تا هر فردی بتواند محصولی را استفاده کند که دارای ترکیبات مورد نیاز پوستش است.
  • کرم ضد آفتاب ساین اسکیناگر به دنبال یک ضد آفتاب فیزیکی یا شیمیایی قیمت مناسب، مقاوم در برابر آب،‌ دارای SPF بالای ۳۰ و فاقد پارابن هستید پیشنهاد می‌کنیم بدون هیچ تردیدی به سراغ برند ایرانی ساین اسکین بروید. این برند محصولات خود را در قالب‌های مختلفی چون ژل و کرم تولید می‌کند تا شما بتوانید براساس ترجیحات شخصی خود محصول مورد نظرتان را انتخاب نمایید.
  • کرم ضد آفتاب سینره: کسانیکه می‌خواهند از یک برند ایرانی قابل اطمینان ضد آفتاب مینرال یا شیمیایی رنگی یا بدون رنگ تهیه کنند می‌توانند به سراغ برند سینره بروند. ضد آفتاب‌های سینره به طور تخصصی و جداگانه برای کودکان، آقایان و افراد دارای انواع پوست مختلف تولید می‌شوند تا تصمیم‌گیری را برای خریداران راحت‌تر کنند.
  • کرم ضد آفتاب درماتیپیکضد آفتاب‌های برند درماتیپیک ضدحساسیت، فاقد چربی و دارای خاصیت مرطوب‌کنندگی و حتی روشن‌کنندگی هستند. این برند دارای انواع ضد آفتاب‌های شیمیایی رنگی است و برای هر نوع پوستی یک محصول مخصوص و در عین حال مقرون به صرفه طراحی و تولید می‌کند.
  • کرم ضد آفتاب ایزدیناگر به دنبال یک برند خارجی می‌گردید که به طور ویژه بر تولید ضد آفتاب‌های فیزیکی یا همان مینرال تمرکز داشته باشد؛ پیشنهاد می‌کنیم که به سراغ برند ایزدین بروید. این برند ضد آفتاب‌های فیزیکی خود را به صورت اسپری، کرم و لوسیون تولید می‌کند؛‌ اما هیچ یک از آن‌ها رد سفیدی یا لک روی پوستتان نمی‌اندازند. در صورت تمایل شما می‌توانید به سراغ ضد آفتاب‌های رنگی برند ایزدین بروید که در طیف رنگی گسترده‌ای در دسترس هستند.
  • کرم ضد آفتاب بیوتی آف جوسانبرند کره‌ای بیوتی آف جوسان که این روزها نقدهای جالبی را درباره‌ی آن می‌شنویم تنوع زیادی در ضد آفتاب‌های خود ندارد؛ اما بیشتر از هر چیزی بر تولید ضد آفتاب‌های شیمیایی ملایم تمرکز است. از این رو، همه‌ی افراد حتی کسانیکه پوست چرب یا بسیار حساسی دارند می‌توانند از دو مدل ضد آفتاب کرمی و رولی این برند استفاده نمایند.
  • چگونه بهترین ضد آفتاب برای پوست جوش‌دار را انتخاب کنیم؟

ضد آفتاب مینرال بهتر است یا شیمیایی؟

سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) که نظارت بر انواع محصولات پوستی تولید و توزیع شده در این کشور را برعهده دارد، هیچ یک از ضد آفتاب‌هایی شیمیایی و فیزیکی را خطرناک یا غیرایمن اعلام نکرده است. اما این سازمان به تازگی مقررات جدیدی را برای الزامات و پیش‌نیازهای ضد آفتاب‌های شیمیایی مطرح کرده و همین موضوع باعث تغییر دیدگاه بسیاری از افراد نسبت به ضد آفتاب‌های شیمیایی شده است. سازمان FDA ادعا کرده است که برای بی‌خطر و ایمن به شمار آوردن ضد آفتاب‌های شیمیایی به اطلاعات قانع‌کننده‌ی بیشتری درباره‌ی ترکیبات فعال درون آن‌ها نیاز دارد.

یک مطالعه‌ی تحقیقاتی نشان می‌دهد که شش مورد از ترکیبات شیمیایی درون این ضد آفتاب‌ها یعنی آووبنزون، اکسی بنزون، اکتوکریلن، هموسالات، اکتیسالات و اکتینوکسات در سطوح قابل توجهی وارد جریان خون می‌شوند و اثرات آن‌ها تا سه هفته روی پوست باقی می‌مانند. محققانی که در این مطالعه شرکت داشته‌اند می‌گویند برای دستیابی به نتایج قابل قبول به انجام تحقیقات بیشتری نیاز دارند. با این حال، آن‌ها تاکید می‌کنند که یافته‌هایشان نشان‌دهنده‌ی خطرناک بودن کرم‌های ضد آفتاب شیمیایی نیستند و در واقع شما باید بدانید که خطرات شناخته شده‌ی ناشی از قرار گرفتن در معرض نور آفتاب برای سلامتی بسیار بیشتر از خطر جذب ترکیبات درون ضد آفتاب‌های شیمیایی هستند.

در این میان، گروه کاری زیست محیطی (EWG) به دلیل وجود نگرانی‌هایی درباره‌ی بروز اختلال در فعالیت‌ هورمون‌های بدن و واکنش‌های آلرژیک پوستی، توصیه می‌کند که از مصرف ضد آفتاب‌های شیمیایی حاوی اکسی بنزون اجتناب کنید.

نکات مهم خرید ضد آفتاب

در اینکه استفاده از ضد آفتاب به صورت روزانه و مرتب از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است،‌ شکی نیست. اما در هنگام خرید هر نوع ضد آفتاب شیمیایی یا فیزیکی شما باید چند نکته‌ی مهم را در نظر داشته باشید تا بتوانید هوشمندانه‌تر و عاقلانه‌تر تصمیم بگیرید.

  • دارای فاکتور حفاظتی در برابر آفتاب یا همان SPF بالای ۳۰
  • محافظت طیف گسترده در برابر اشعه‌های UVA و UVB
  • مناسب نوع پوست خودتان (مخصوصا اگر پوست چرب و مستعد آکنه‌ای دارید)
  • دارای تاریخ انقضای طولانی مدت
  • فاقد ترکیبات کومدون‌زا
  • دارای مقاومت در برابر آب (در صورت نیاز)
  • فاقد عطر و فاقد پارابن
  • ترکیبات کومدون‌زا در محصولات پوستی به چه معنا هستند؟

روش‌های دیگر محافظت از پوست

در کنار استفاده از ضد آفتاب شما می‌توانید به روش‌های دیگری هم از پوست خود در برابر آسیب‌های احتمالی نور خورشید محافظت کنید.

  • پوشیدن لباس مناسب: با به تن کردن لباس‌های پوشیده‌ و دوخته شده با پارچه‌های ضخیم‌تر از پوست بدن خود در برابر نور خورشید محافظت کنید.
  • استفاده از کلاه و عینک: با استفاده از کلاه‌های دارای لبه‌ی پهن و عینک‌های آفتابی مناسب می‌توانید از پوست صورت و چشم‌های خود در برابر نور خورشید محافظت کنید.
  • اجتناب از ساعات اوج تابش خورشید: اوج تابش نور خورشید بین ۱۰ صبح تا ۴ بعد از ظهر است. سعی کنید تا حد امکان قبل یا بعد از این زمان از خانه خارج شوید.
  • رژیم غذایی مناسب: رژیم غذایی خود را طوری تنظیم کنید که بدنتان به طور منظم آنتی‌ اکسیدان‌ و ویتامین‌های C و E دریافت کند؛ با این کار به کاهش آسیب‌های ناشی از خورشید و ترمیم پوست خود کمک خواهید کرد.
  • نوشیدن آب کافی: برای جلوگیری از آسیب‌های احتمالی نور خورشید همواره سعی کنید بدن خود را هیدراته نگه دارید.
  • اجتناب از سولاریوم: این اشعه‌هایم UV مصنوعی به طور تدریجی می‌توانند به پوست آسیب برسانند پس بهتر است به هیچ به سراغ آن‌ها نروید.

سخن پایانی

از آنجایی که تحقیقات کافی برای تایید خطرناک بودن ضد آفتاب‌های شیمیایی وجود ندارد؛ شما می‌توانید با توجه به مزایا و معایب انواع ضد‌ آفتاب شیمیایی یا فیزیکی محصول مناسب پوست خودتان را انتخاب و تهیه کنید. در این میان، باید هموراه به یاد داشته باشید که در وضعیت‌های سخت و بحرانی هر ضد آفتابی که به همراه دارید می‌تواند برایتان مفید واقع شود و از آسیب‌های احتمالی جلوگیری کنید.

این مطلب فقط جنبه‌ی آموزش و اطلاع‌رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه‌های این مطلب حتما با یک متخصص مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر بیانیه‌ی رفع مسؤولیت دیجی‌کالا مگ را بخوانید.

منبع: Everyday Health ,Healthline

نوشته ضد آفتاب فیزیکی یا شیمیایی؛ کدام یک گزینه‌ی بهتری است؟ اولین بار در دیجی‌کالا مگ. پدیدار شد.


منبع

درباره ی ماکان نیوز

مطلب پیشنهادی

بازیگر خوش انرژی در 47 سالگی کنار شوهرش+ عکس

سحر ولدبیگی بدون آرایش: سحر ولدبیگی (زاده ۱ تیر ۱۳۵۶، تهران) هنرپیشه سینما و تلویزیون …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *