صندوق مختلط چیست و چه مزایایی دارد؟ – به زبان ساده – فرادرس

صندوق مختلط امکان سرمایه‌گذاری در سهام و اوراق بدهی را به‌طور همزمان برای افراد ایجاد می‌کنند. با خرید واحدهای صندوق افراد می‌توانند سرمایه‌گذاری توزیع‌شده و متعادلی را بین سهام و اوراق بدهی انجام دهند. با اختصاص درصد بیشتری از منابع به سهام شرکت‌های بورسی، صندوق مختلط به افراد امکان استفاده از پتانسیل‌های موجود در سرمایه‌گذاری بلندمدت در سهام را می‌دهد. به عبارت دیگر با خرید صندوق‌های مختلط افراد در ترکیبی از اوراق بهادار پرریسک همانند سهام و اوراق بدهی با ریسک کمتر سرمایه‌گذاری می‌کنند. در این مطلب از مجله فرادرس به این موضوع می‌پردازیم که صندوق مختلط چیست و مزایا و نحوه کارکرد این صندوق‌ها را شرح می‌دهیم.

فهرست مطالب این نوشته

صندوق مختلط چیست؟

صندوق مختلط نوعی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری است که شامل سهام و اوراق بدهی می‌شود. صندوق‌های مختلط منابع مالی خود را بر روی مجموعه‌ای از اوراق بهادار متنوع سرمایه‌گذاری می‌کنند. افراد می‌توانند واحدهای این صندوق‌ها را خریداری کنند.

صندوق‌های مختلط معمولا این‌گونه مدیریت می‌شوند که بتوانند تخصیص سرمایه مشخصی مانند سرمایه‌گذاری ۷۰ درصدی به سهام و ۳۰ درصدی به اوراق بدهی را انجام دهند. در این میان استفاده از اوراق بدهی که درآمد ثابتی دارند باعث می‌شود تا میزان ریسک این صندوق‌ها پایین بیاید.

با توجه به اینکه منابع این صندوق‌ها در سهام و اوراق با درآمد ثابت سرمایه‌گذاری می‌شود، این صندوق‌ها برای افرادی مناسب است که به‌دنبال صندوق‌هایی هستند که علاوه بر ایمنی و درآمد، از رشد مناسبی نیز برخوردارند.

درک مفهوم صندوق مختلط

برای اینکه مفهوم صندوق‌های مختلط را درک کنید می‌بایست به این نکته توجه کنید که این صندوق‌ها بین دو یا چند دسته دارایی با ریسک‌ها و بازدهی‌های متفاوت سرمایه‌گذاری می‌کنند. صندوق‌های مختلط به‌گونه‌ای مدیریت می‌شوند که منابع آن‌ها با درصد مشخصی بین دارایی‌های تعیین شده سرمایه‌گذاری می‌شود. بنابراین به صندوق‌های مختلط صندوق‌های تخصیص دارایی نیز می‌گویند.

سبدهای سرمایه‌گذاری در صندوق‌های مختلط برخلاف سبدهای سرمایه‌گذاری صندوق‌های عمرانه که در برخی کشورها استفاده می‌‌شود، به‌گونه‌ای مدیریت می‌شوند که ترکیب دارایی‌های آن‌ها ثابت بماند. لازم به ذکر است صندوق‌های عمرانه با نزدیک شدن به تاریخ بازنشستگی سرمایه‌گذاری به‌گونه‌ای سبد دارایی‌ها را تغییر می‌دهند که متناسب با این ایام از ریسک کمتری برخوردار شود.

از سویی دیگر برخی دیگر از صندوق‌های با مدیریت فعال وجود دارد که مطابق با تغییراتی که در میزان ریسک‌پذیری سرمایه‌گذاران ایجاد می‌شود، ترکیب دارایی‌های خود را تغییر می‌دهند. اما صندوق‌های مختلط در شرایط مختلف بازار تنها در محدوده درصد تعیین شده برای هر دارایی می‌توانند تخصیص منابع خود را تغییر دهند.

فهرست برخی از صندوق‌های مختلط (برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگتر، روی آن کلیک کنید.)

سرمایه‌گذاری در صندوق‌های بورسی با فرادرس

برای اینکه افراد بتوانند در بورس سرمایه‌گذاری کنند نیاز دارند تا با انواع ابزارهای مالی در بورس آشنا شوند. برای مثال انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری در بورس همانند صندوق‌های مختلط دارای مزایایی برای سرمایه‌گذاران هستند که افراد می‌توانند با توجه به استراتژی سرمایه‌گذاری انتخابی در واحدهای این صندوق‌ها سرمایه‌گذاری کنند.

برای مثال افرادی که دارای ریسک‌پذیری کمتری هستند می‌توانند در انواع صندوق‌های درآمد ثابت در بورس سرمایه‌گذاری کنند. از سویی دیگر افراد دیگری ممکن است به‌دنبال مقدار بازدهی بیشتری از سرمایه‌گذاری باشند، بنابراین این افراد می‌توانند در صندوق‌های سهامی سرمایه‌گذاری کنند.

صندوق‌های سهامی بیشتر منابع مالی خود را بر روی سهام شرکت‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنند. اما دسته دیگری از افراد نیز وجود دارند که میزان ریسک و بازدهی متعادل‌تری را از سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها انتظار دارند. این افراد می‌توانند در صندوق‌های مختلط سرمایه‌گذاری کنند.

برای مشاهده مجموعه فیلم‌های آموزشی بورس و تحلیل تکنیکال فرادرس، بر روی تصویر کلیک کنید.

صندوق‌های مختلط منابع مالی خود را در ترکیبی از سهام شرکت‌ها و اوراق بدهی سرمایه‌گذاری می‌کنند. با توجه به اهمیت این موضوع و آشنایی افراد با انواع ابزارهای مالی در بورس فیلم‌های آموزشی متنوعی در فرادرس تهیه شده است که لینک برخی از آن‌ها را در فهرست زیر مشاهده می‌کنید.

برای مشاهده فیلم‌های آموزشی بیشتر می‌توانید از لینک زیر استفاده کنید.

عناصر سبد سرمایه‌گذاری در صندوق مختلط

عناصر سبد سرمایه‌گذاری در صندوق‌های مختلط به‌گونه‌ای ترکیب شده‌اند که با ترکیبی از سهام و اوراق قرضه می‌توانند باعث رشد متعادل در صندوق و تولید درآمدی مناسب برای سرمایه‌گذاران و بازنشستگانی شوند که تحمل ریسک کمتری دارند. تا اینجا یاد گرفتیم که صندوق مختلط چیست و توضیحاتی درباره آن ارائه کردیم. در ادامه به این موضوع می‌پردازیم که عناصر سبد سرمایه‌گذاری در صندوق مختلط چیست و درباره سهام و اوراق بدهی توضیحاتی می‌دهیم.

وجود سهام در پرتفوی صندوق مختلط

وجود سهام در پرتفوی صندوق‌های مختلط این موضوع را تضمین می‌کند که واحدهای این صندوق با رشد ارزش سهام شرکت‌ها در بلندمدت می‌توانند دارندگان خود را بهره‌مند کنند. در این حالت دارایی‌های تخصیص‌یافته در این صندوق‌ها معمولا از سهام شرکت‌های مهم و پیشرو در هر صنعت انتخاب می‌شوند. از سویی دیگر توجه به شرکت‌های سودده و سرمایه‌گذاری در آن‌ها نیز می‌توانند باعث افزایش ارزندگی واحدهای این صندوق‌ها شود.

وجود اوراق بدهی در صندوق‌ مختلط

استفاده از اوراق بدهی در صندوق‌های مختلف دو هدف را دنبال می‌کند.

  • ایجاد جریان درآمد
  • متعادل کردن نوسانات قیمت صندوق

اولین هدفی که استفاده از اوراق بدهی در صندوق‌های مختلط دنبال می‌کند این است که نوسانات مربوط به تغییرات قیمت سهام شرکت‌ها را تعدیل می‌کنند. با توجه به اینکه اوراق بدهی درآمد ثابتی دارند بنابراین بدون توجه به نوسانات بازار ریسک این صندوق‌ها را کاهش می‌دهند. در صورتی سرمایه‌گذاری در هر نوع سهامی همواره صندوق را با این خطر روبرو می‌کند که نوسانات قیمتی در واحدهای صندوق مربوطه تاثیرگذار باشد.

برخلاف سهام شرکت‌ها اوراق بدهی نوسانات شدیدی را تجربه نمی‌کنند. بنابراین وجود اوراق بدهی با درآمد ثابت مانع از نوسانات شدید واحدهای صندوق می‌شود. از سویی دیگر قیمت اوراق بدهی ممکن است برخلاف جهت قیمت سهام حرکت کند. این موضوع نیز باعث می‌شود تا در بازه‌های بلندمدت سرمایه‌گذاران این صندوق‌ها میزان بازده تعدیل‌شده‌ای را تجربه کنند.

تا اینجا یاد گرفتیم که عناصر تشکیل دهنده صندوق مختلط چیست و درباره سهام و اوراق بدهی در صندوق‌های مختلط توضیح دادیم. در ادامه به این موضوع می‌پردازیم که مزایای صندوق مختلط چیست و برخی از این مزایا را بیان می‌کنیم.

مزایای صندوق مختلط چیست؟

از مزایای صندوق‌های مختلط نسبت هزینه‌های کمتر آن‌ها است. این موضوع به این دلیل است که این صندوق‌ها به‌ندرت نیاز دارند تا ترکیب سهام و اوراق بدهی خود را تغییر دهند. از سویی دیگر با توجه به اینکه این صندوق‌ها سرمایه‌های دریافتی از افراد را به‌طور خودکار بین انواع سهام و اوراق بدهی توزیع می‌کنند، بنابراین ریسک بازار را حداقل می‌کنند.

از سویی دیگر افرادی که در صندوق‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنند می‌توانند واحدهای صندوق‌ها را بفروشند و از این راه مقدار سود موردنظر خود را دریافت کنند. مزایای صندوق‌های مختلط را به‌طور خلاصه می‌‌توانیم در فهرست زیر خلاصه کنیم.

  • سبد سرمایه‌گذاری متنوع و متعادل شده
  • نسبت هزینه پایین
  • نوسانات کمتر
  • ریسک کمتر

آیا صندوق‌های مختلط یکسان هستند؟

با وجود اینکه صندوق‌های سهام نسبت تخصیص سرمایه را به دارایی‌های پرریسک و کم ریسک حفظ می‌کنند. اما در همین محدوده نیز این صندوق‌ها می‌توانند از ترکیب‌های متفاوتی از سهام پرریسک‌تر یا با ریسک کمتر استفاده کنند و از این جهت می‌توانند تفاوت‌هایی داشته باشند.

در این حالت با توجه به نحوه مدیریت ریسک در صندوق مختلط برخی از آن‌ها همان ترکیب اولیه را حفظ می‌کنند و تغییرات کمی را در برخی شرایط بازار به ترکیب سهام می‌دهند. اما صندوق‌هایی دیگر که دارای مدیریتی فعال هستند نسبت به تغییرات شرایط بازار ممکن است تغییرات بیشتری را در ترکیب دارایی‌های صندوق مختلط بدهند.

در این میان برخی دیگر از صندوق‌ها نیز سعی دارند حد میانه‌ای از این دو استراتژی مدیریت فعال و غیرفعال در صندوق‌ها را اجرا کنند. بنابراین سرمایه‌گذاران می‌توانند با توجه به شرایط خود، صندوق‌هایی با عملکردهایی متفاوت را انتخاب کنند.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره صندوق‌های سرمایه‌گذاری می‌توانید فیلم آموزش صندوق‌های سرمایه‌گذاری از معرفی انواع تا انتخاب صندوق با سود فرادرس را مشاهده کنید.

صندوق مختلط برای چه افرادی مناسب است؟

سرمایه‌گذاری در صندوق‌های مختلط تنها برای افرادی مناسب است که بتوانند ریسک‌های موجود در این صندوق‌ها را تحمل کنند. صندوق‌های مختلط سرمایه‌گذاری در بورس را ساده کرده‌اند. این صندوق‌ها با استفاده از ترکیب ۷۰ به ۳۰ در تخصیص منابع به دارایی‌های پرریسک همانند سهام و کم ریسک همانند اوارق بدهی، سرمایه‌گذاران را از انتخاب مستقیم و مدیریت پرتفوی سرمایه‌گذاری راحت کرده‌‌اند. با خرید صندوق‌های مختلط افراد نیازی به مدیریت مستقیم سبد سرمایه‌گذاری ندارند.

اما این موضوع به این معنی نیست که صندوق‌های مختلط برای تمامی افراد مناسب است. تخصیص حدود ۷۰ درصد سرمایه به دارایی‌های پرریسکی همانند سهام شرکت‌ها باعث می‌شود تا حتی در صورت عملکرد مناسب اوراق بدهی نیز این صندوق‌ها با ریسک‌های زیادی روبرو شوند. در ادامه به این موضوع می‌پردازیم که نحوه کارکرد صندوق مختلط چیست و توضیحاتی درباره آن ارائه می‌کنیم.

نحوه کارکرد صندوق مختلط چگونه است؟

نحوه کارکرد صندوق‌های مختلط به‌ این‌گونه است که افراد واحدهای صندوق‌های مختلط را خریداری می‌کنند و منابع جمع‌آوری شده در دارایی‌هایی متشکل از سهام و اوراق قرضه سرمایه‌گذاری می‌شود.

دربرخی از موارد که صندوق مختلط از هدف کلی خود در تخصیص منابع فاصله می‌گیرد، این صندوق سبد سرمایه‌گذاری خود را به‌گونه‌ای متعادل می‌کند تا بتواند دوباره در همان راستای اهداف تخصیص سرمایه قبلی قرار بگیرد.

برای مثال زمانی که در بازارهای صعودی درصد اختصاصی به سهام در صندوق‌های مختلط افزایش پیدا می‌کند، مدیران صندوق مختلط با فروش سهام باعث می‌شوند تا این نسبت از تخصیص سرمایه به سهام در صندوق مربوطه مطابق با محدوده تعریف شده برای سهام باشد. در این حالت با فروش سهام و خرید اوراق قرضه درصدهای مربوط به تخصیص سرمایه مطابق با قبل می‌شود.

در بازارهای نزولی معمولا عکس حالت بالا روی می‌دهد در این حالت با توجه به کاهش نسبت سرمایه تخصیص یافته به سهام به‌دلیل ریزش بازار، صندوق‌های مختلط ممکن است با کاهش سهم مربوط به اوراق قرضه، مقداری از سرمایه را وارد سهام شرکت‌ها کنند تا بتوانند تعادل اولیه را به صندوق برگردانند.

در صندوق‌های مختلط بر خلاف برخی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری با تاریخ هدف برای بازنشستگی، ترکیب دارایی‌های صندوق‌ مختلط برای سرمایه‌گذاران در سنین مختلف تفاوتی نمی‌کند. برای مثال ترکیب این صندوق‌ها برای سرمایه‌گذاران ۳۵ ساله یا ۶۵ ساله تفاوتی نمی‌کنند. بنابراین صندوق‌های مختلط به سن سرمایه‌گذاران اهمیتی نداده و منابع تخصیصی خود را با زمان تغییر نمی‌دهند.

بنابراین استفاده از صندوق‌های مختلط ممکن است برای سرمایه‌گذاران جوان جذاب نباشد. برخی از افراد بر این عقیده هستند که ترکیب ۷۰ به ۳۰ یا ۶۰ به ۴۰ برای سرمایه‌گذاران جوان جذابیتی ندارد و نوعی سرمایه‌گذاری محافظه‌کارانه محسوب می‌شود.

یک صندوق سرمایه‌گذاری مبتنی بر سن افراد، رویکردی بر اساس سن را برای ترکیب سهام و اوراق قرضه خود اتخاذ می‌کند. برای سرمایه‌گذاران جوان‌تر که سال‌های زیادی تا بازنشستگی دارند، تاکید بیشتری بر تخصیص منابع مالی صندوق به سهام وجود دارد.

بنابراین برخی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری با تاریخ هدف برای زمان بازنشستگی افراد تنظیم می‌شوند. برای مثال برای افراد ۳۵ ساله که انتظار دارند در سال ۲۰۶۰ بازنشسته شود، صندوق سرمایه‌گذاری با ۸۰ درصد اختصاص به سهام در نظر گرفته می‌شود. اما صندوق‌های سرمایه‌گذاری که برای تاریخ بازنشستگی در سال ۲۰۳۰ تنظیم شده است، ممکن است حدودا ۶۵ درصد در سهام سرمایه‌گذاری کند.

متنوع‌سازی سریع در صندوق مختلط چیست؟

«متنوع‌سازی سریع» (Instant Diversification) در صندوق مختلط به این موضوع اشاره دارد که با خرید واحدهای صندوق، سرمایه مربوطه به‌طور خودکار و سریع بین سهام و اوراق بدهی مختلفی سرمایه‌گذاری می‌شود.

با توجه به اینکه نکته اصلی در سرمایه‌گذاری موفق به این موضوع برمی‌گردد که سرمایه‌گذاران بتوانند در کف‌های قیمتی بخرند و در سقف‌های قیمتی سهام یا دارایی‌ها را بفروشند، بنابراین صندوق‌های مختلط در این حالت بسیار کمک کننده هستند.

صندوق‌های مختلط با توزیع و متعادل‌سازی مداوم سرمایه‌ در شرایط مختلف بازار، باعث رشد سرمایه‌ صندوق مربوطه می‌شوند. این موضوع باعث می‌شود تا سرمایه‌گذاران بدون نیاز به مدیریت مستقیم سرمایه و صرف زمان برای پیدا کردن سهام‌های مستعد رشد از سرمایه‌گذاری در صندوق‌های مختلط استفاده کنند.

در صورتی که افراد در سرمایه‌گذاری مستقیم در سهام یا دارایی‌های مشابه نیاز دارند تا بر احساسات خود در زمان انجام معاملات غلبه کنند که این موضوع کار دشواری است.

سرمایه‌گذاری در بورس با فرادرس

افراد می‌توانند به روش‌های متنوعی در بورس سرمایه‌گذاری کنند. برخی از افراد ترجیح می‌دهند تا به‌طور مستقیم نسبت به خرید سهام شرکت‌ها یا اوراق بهادار دیگر در بورس اقدام کنند. این افراد نیاز دارند تا درک درستی از عوامل تاثیرگذار بر روی قیمت دارایی‌ها در بازارهای مالی به‌دست آورند.

برخی افراد نیز زمان و دانش کافی برای سرمایه‌گذاری مستقیم در بازارهای مالی را ندارند. این افراد می‌توانند منابع مالی خود را در صندوق‌های بورسی سرمایه‌گذاری کنند. مدیران این صندوق‌ها با توجه به تجربه و مهارت‌هایی که در حوزه انتخاب سهام و مدیریت دارایی‌ها دارند، منابع مالی را به‌گونه‌ای به دارایی‌های صندوق‌ها تخصیص می‌دهند که در مجموع بتوانند سودهای قابل قبولی را از بازارهای مالی کسب کنند.

در این حالت سرمایه‌گذاران به‌طور غیرمستقم در بورس سرمایه‌گذاری کرده‌اند. برخی از این صندوق‌های سرمایه‌گذاری به‌طور صندوق‌های قابل معامله در بورس عرضه می‌شوند. افراد می‌توانند همان‌طور که سهام و دیگر اوراق بهادار را از پلتفرم‌های معاملاتی خریداری می‌کنند، نسبت به خرید و فروش واحدهای این صندوق‌ها نیز اقدام کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره اوراق بهادار می‌توانید مطلب اوراق بهاردار چیست را از مجله فرادرس مطالعه کنید.

این صندوق‌‌ها با توجه به نوع آن می‌توانند دارای نوسانات قیمتی متفاوتی باشند. بنابراین افراد برای اینکه بتوانند در قیمت‌های مناسبی واحدهای این صندوق‌ها را خریداری کنند و از سویی دیگر در قیمت‌های مناسبی نیز آن‌ها را بفروشند، نیاز دارند تا روندهای قیمتی واحدهای این صندوق‌ها را همانند روندهای قیمتی موجود در نمودار قیمت سهام شرکت‌ها در بازار مربوطه شناسایی کنند.

برای مشاهده مجموعه فیلم‌های آموزشی بورس و تحلیل تکنیکال فرادرس، بر روی تصویر کلیک کنید.

برای این منظور نیاز دارند تا با تحلیل تکنیکال و مفاهیم پایه‌ای آن آشنا شوند. با توجه به اهمیت این موضوع فیلم‌های آموزشی متنوعی در حوزه تحلیل تکنیکال و بورس در فرادرس تهیه شده است که لینک برخی از آن‌ها را در فهرست زیر مشاهده می‌کنید.

برای دسترسی به فیلم‌های آموزشی بیشتر در این حوزه می‌توانید از لینک زیر استفاده کنید.

جمع‌‌بندی

در ابتدای این مطلب از مجله فرادرس به این موضوع پرداختیم که صندوق مختلط چیست و مفهوم آن را شرح دادیم. در ادامه عناصر تشکیل دهنده این صندوق‌ها را بیان کردیم. سپس مزایای صندوق مختلط را شرح دادیم. در ادامه درباره متفاوت بودن صندوق‌های مختلط توضیحاتی را بیان کردیم و به این سوال پاسخ دادیم که آیا صندوق‌های مختلط یکسان هستند. سپس با طرح سوالی به این موضوع پرداختیم که صندوق‌های مختلط برای چه افرادی مناسب است. نحوه کارکرد صندوق‌های مختلط را شرح دادیم و در پایان نیز درباره متنوع‌سازی سریع در صندوق‌های مختلط توضیحاتی را بیان کردیم.


منبع

درباره ی ماکان نیوز

مطلب پیشنهادی

مدیریت سرمایه در ترید – ۱۲ نکته مهم که باید بدانید – فرادرس

مدیریت سرمایه در ترید باعث می‌شود تا معامله‌گران بتوانند در بازارهای مالی دوام بیاورند و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به سايت خوش آمديد !


براي مشاهده مطلب اينجا را کليک کنيد