شهر باستانی آسپندوس آنتالیا را بشناسید

با شنیدن نام آنتالیا بی‌اختیار به‌ یاد دریا و سواحل بی‌نظیر این شهر می‌افتیم؛ اما سواحل زیبا تنها یکی از جاذبه‌های این شهر هستند. به‌لطف تاریخچه و قدمت بالا، جاذبه‌های تاریخی زیادی هم در این شهر وجود دارند که بعضی از آن‌ها مانند شهر باستانی آسپندوس، یادگاری امپراطوری‌های قدیم ترکیه هستند. برای بازدید از این جاذبه‌ها و لذت‌بردن از دریا و سواحل این شهر ابتدا باید هتلی در آنتالیا رزرو کنید که پیشنهاد ما هتل نیروانا کازموپالیتن آنتالیا است. بعد از رزرو هتل آنتالیا با یک برنامه‌ریزی دقیق می‌توانید از جاذبه‌های مختلف این شهر دیدن کنید. در این مطلب، با شهر باستانی آسپندوس آشنا خواهید شد.

شهر آسپندوس کجاست؟

در ۵۰ کیلومتری شرق آنتالیا و در مسیر آلانیا شهری باستانی قرار دارد که از دوران امپراطوری روم باستان در کشور ترکیه به‌جامانده است. هرچند امروزه بخش زیادی از آن به ویرانه تبدیل شده است؛ اما هنوز هم به‌عنوان یک جاذبه گردشگری ارزشمند است. این شهر که آسپندوس نام دارد، بیش از هرچیز به‌دلیل وجود آمفی تئاتر روباز که یکی از بزرگ‌ترین آمفی تئاترهای دنیا است، شهرت دارد. برخلاف دیگر قسمت‌های شهر که این‌روزها چیزی جز خرابه‌ از آن‌ها باقی نمانده است، آمفی تئاتر هنوز هم پابرجاست و حتی جشنواره‌های موسیقی و هنری محلی نیز در آن برگزار می‌شود که این موضوع هم در شهرت آن تاثیرگذار است.

تاریخچه شهر آسپندوس

شهر آسپندوس که علت نام‌گذاری آن وجود آمفی تئاتری به همین نام است؛ درواقع باقی‌مانده‌هایی از بخش‌های باستانی پامفیلیا است. قدمت این شهر به قرن چهارم پیش از میلاد بازمی‌گردد و یکی از شهرهایی است که در مدت زمان کوتاه به شهری مهم تبدیل شد. ازجمله دلایل اهمیت این شهر می‌توان به‌وجود آب در آن اشاره کرد، چیزی که در آن زمان کمتر کسی به آن دسترسی داشت. علاوه‌بر آن در شهر آسپندوس، سکه‌های اختصاصی ضرب می‌شد که این موضوع نیز در اهمیت و شهرت پیداکردن این شهر بی‌تاثیر نبود.

وجود سکه و آب در شهر آسپندوس، خیلی زود این شهر را به یکی از مراکز مهم تجاری در ترکیه تبدیل کرد و تا ۳۳۳ سال قبل از میلاد، زمان حمله اسکندر به ترکیه جز تجارت، در سیاست هم اهمیتی ویژه داشت. در جریان سر باز زدن مردم از پرداخت خراج به پادشاه مقدونیه، اسکندر به این شهر حمله کرد و آن را به تصرف خود درآورد. البته تاریخچه جالب آسپندوس به اینجا ختم نمی‌شود. ۲۰۰ سال بعد، مردم آسپندوس با روم متحد شدند و این اتحاد مزایایی مانند ساخت بندر، رودخانه و… را برای آن‌ها به‌همراه داشت.

پس از چندین دوره طولانی این شهر درنهایت به‌دست سلجوقیان افتاد. این حکومت ابتدا از آمفی‌تئاتر به‌عنوان کاروان‌سرا استفاده کرد و بعد از آن تحت مرمت قرار گرفت و به کاخ تبدیل شد و امروزه محل فعلی تئاتر را تشکیل می‌دهد.

بخش‌های مختلف شهر آسپندوس

در بقایای فعلی آسپندوس، چند بخش وجود دارد که مسافران ترکیه و آنتالیا بعد از سفر به ترکیه و اقامت‌ در هتل‌هایی مانند هتل نیروانا کازموپالیتن آنتالیا، قادر به بازدید از آن هستند. ازجمله این بخش‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

تئاتر آسپندوس

بزرگ‌ترین سازه رومیان با معماری خیره‌کننده که جلوه‌ای فوق‌العاده از معماری این حکومت را می‌توان در آن مشاهده کرد، تئاتر آسپندوس است. این سازه در منطقه پایینی شهر قرار دارد و طبق شواهد و اسناد موجود، قدمت آن به قرن دوم بازمی‌گردد. این تئاتر ظرفیتی حدود ۱۵ تا ۲۰ هزار نفر دارد و محل برگزاری نمایش‌ها، رویدادهای هنری، فستیوال‌ها و… بوده است و هنوز به‌همین عنوان استفاده می‌شود.

آکروپلیس

شاید با شنیدن این نام تعجب کنید؛ اما بد نیست بدانید که آکروپلیس تنها در یونان نیست، درواقع تنها یک آکروپلیس در جهان وجود ندارد و یکی‌دیگر از انواع این سازه را می‌توان در ترکیه، شهر باستانی آسپندوس مشاهده کرد. آکروپلیس ترکیه در آنتالیا، معبدی کوچک است که برای برگزاری مراسم‌های مهم به‌خصوص مراسم‌های مذهبی مورد استفاده قرار می‌گرفت. این بنا روی تپه‌ای به ارتفاع ۴۰ متر احداث شده است و در‌حال حاضر جزو بناهای نیمه‌ویران شهر محسوب می‌شود. با مراجعه به محل آکروپلیس می‌توانید بقایای معبد، بازار قدیمی شهر و محراب فواره‌ای آن را مشاهده کنید.

قنات

از دیگر بخش‌های شهر آسپندوس می‌توان به قنات شهر اشاره کرد که این بخش نیز درحال حاضر، ویرانه‌هایی است که طبق اسناد و مدارک قبلا قنات بوده است. این قنات در گذشته، برای تامین آب شهر مورد استفاده قرار می‌گرفت و وجود آن در این منطقه، باعث ارزش بالای زمین‌ها آن و اهمیت تجاری آسپندوس بود. این قنات دارای دو برج متصل به هم برای جمع‌آوری آب بود که امروزه سازه‌هایی کم‌ارتفاع از آن‌ها باقی مانده است. امروزه در محل قنات‌ها پوشش گیاهی زیبایی وجود دارد که باعث ایجاد منظره‌ای جذاب برای این منطقه شده‌ است.

شهر آسپندوس، سفر به گذشته‌ها در آنتالیا

ترکیه و آنتالیا برای علاقه‌مندان به سیر و سفر در تاریخ مقصدی مناسب است. جاذبه‌های تاریخی متنوع ترکیه که هرکدام به یک دوره امپراطوری خاص تعلق دارند، هرکدام به‌نوعی شما را شگفت‌زده می‌کنند. در میان این جاذبه‌ها شهر آسپندوس را می‌توان جاذبه‌ای متفاوت دانست زیرا هم جاذبه تاریخی است و هم از طبیعتی بکر و زیبا برخوردار است. برای بازدید از این جاذبه نیاز به بلیط هواپیما آنتالیا برای سفر به این شهر و رزرو یکی از هتل های آنتالیا جهت اقامت دارید. رزرو هتل آنتالیا و تهیه بلیط هواپیما را می‌توانید ازطریق «فلای تودی» انجام دهید. فلای تودی مرجع معتبر فروش بلیط هواپیما است که امکان رزرو تمام هتل‌ها مانند هتل نیروانا کازموپالیتن آنتالیا، تورهای مسافرتی و… نیز از آن وجود دارد.


منبع

درباره ی ماکان نیوز

مطلب پیشنهادی

گنجینه‌ای از تاریخ امپراتوری عثمانی

هتل تکسیمیست استانبول یکی از بهترین هتل های استانبول است که در فاصله بسیار کمی از …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به سايت خوش آمديد !


براي مشاهده مطلب اينجا را کليک کنيد