شهری که متفاوت‌ترین «پشت‌بام‌های» جهان را دارد






۱۴۳۵۵۵۱




در هیچ جای دنیا نمی‌توان پشت‌بام‌هایی شبیه پشت‌بام‌های روستایی منطقۀ پنجاب هند پیدا کرد؛ مردم این منطقه، علائق، آرزوها و خاطرات مهم زندگی‌شان را در قالب مجسمه‌هایی عجیب و غریب بر روی پشت‌بام خانه‌هایشان نصب کرده‌اند.


فرادید: راجش وورا عکاس هندی است که بیش از ۳۰ سال از زندگی خود را به عکاسی اختصاص داده و انگیزه‌اش از این کار علاقه شدید به حفاظت از محیط زیست و همچنین ثبت تصاویری از زیستگاه‌های در حال ناپدید شدن بوده است.

یکی از جالب‌ترین مجموعه‌های عکس راجش وورا که خودش آن را «باروک روزمره» نامیده است، عکس‌هایی است که او از مجسمه‌های نصب شده بر روی پشت‌بام خانه‌ها در منطقۀ پنجاب گرفته است؛ از هواپیماهای بزرگ و بازیکنان فوتبال گرفته تا بطری‌ها و گلدان‌ها. این مجسمه‌های منحصربه‌فرد یک زیبایی‌شناسی خاص ایجاد می‌کنند که معماری خانگی این منطقه را از سایر مناطق متمایز می‌کند.

این هنر بومی در ابتدا توسط اولین موج هندی‌های مقیم خارج آغاز شد که در اواخر دهه ۱۹۷۰ شروع به ساخت خانه در روستاهای اجدادی خود کردند؛ این رویکرد به تدریج به یک جنبه مهم از چشم‌انداز روستایی پنجاب تبدیل شد. اگرچه این خانه‌ها اغلب در طول سال خالی می‌مانند و منتظر بازگشت سالانه صاحبانشان هستند، اشیاء رنگارنگی که در قالب مجسمه بر روی پشت‌بام‌ها نصب شده‌اند، به‌عنوان یادآورهایی از تلاش‌ها، موفقیت‌ها و رفاه صاحبان خانه‌ها عمل می‌کنند.

مجسمه‌های سقفی که خانه‌های سراسر پنجاب را زینت می‌دهند، موضوعات شگفت‌انگیزی را به تصویر می‌کشند؛ از تانک‌های جنگی و وزنه‌برداران تا قهرمانان، توپ‌های فوتبال، حیوانات، خودروها و به‌ویژه هواپیماها. این مجسمه‌ها در واقع بیانی زنده و جذاب از خلاقیت‌ها و آرزوهای این مردم هستند.

کنجکاوی اولیه راجش وورا درباره این اشیاء، در نهایت به یک جستجوی مشتاقانه تبدیل شد که طی آن او بیش از ۶۰۰۰ کیلومتر را در چهار ناحیه پنجاب سفر کرد تا بتواند این مجسمه‌های سقفی شوخ و طنزآمیز را در عکس‌های خود به تصویر بکشد.

 


برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان

اپلیکیشن برترین ها

را نصب کنید.


منبع

درباره ی ماکان نیوز

مطلب پیشنهادی

تبریز غرق در شادی؛ پزشکیان پیشتاز انتخابات ریاست جمهوری

پس از اعلام اولین نتایج شمارش آرا و پیشتازی مسعود پزشکیان، کاندیدای بومی، در انتخابات …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *