شهرستان سیاهکل کجاست؟ | معرفی جاذبه و تفریحات

شهرستان سیاهکل با طبیعت بکر و آب و هوایی دل‌انگیز، در استان گیلان واقع شده است. نام این شهر برگرفته از زبان گیلکی و به معنی «آبادی کنار کوه» است. در گذشته، مردم دیلمان در فصل قشلاق به سیاهکل کوچ می‌کردند، اما ۱۵۰ سال پیش، این کوچ نشینی به تدریج متوقف شد و مردم دیلمان در سیاهکل ساکن شدند. سیاهکل به واسطه برخورداری از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی، به منطقه گردشگری ایدئالی در دل گیلان تبدیل شده است. از جمله این جاذبه‌ها می‌توان به جنگل‌های انبوه، آبشارهای خروشان، چشمه‌های جوشان، و همچنین گردشگری سمام اشاره کرد. در این مطلب از مجله گردشگری فلای‌تودی با ما همراه باشید تا با این شهر خوش آب و هوا آشنا بشوید.

سیاهکل | سفری به سرزمین بکر گیلان

شهرستان سیاهکل که در همسایگی لاهیجان و رشت واقع شده، به واسطه جنگل‌های انبوه، آبشارهای خروشان، چشمه‌های جوشان و ییلاقات دیلمان و دهکده گردشگری سمام، بهشتی برای طبیعت‌گردان و عاشقان سرسبزی شمال تبدیل شده است.

اما جاذبه‌های سیاهکل به اینجا ختم نمی‌شوند. قدمت تاریخی این شهر و وجود بازارها و ساختار شهری از گذشته‌های دور، حکایت از فرهنگی غنی و مردمی با اصالت دارد. جالب است بدانید که شهرداری سیاهکل از جمله اولین شهرداری‌های ایران بوده و بر اساس برخی منابع، تاریخ تاسیس آن به سال ۱۳۰۴ یا ۱۳۰۸ خورشیدی باز می‌گردد.

سفر به سیاهکل، فرصتی برای غرق شدن در طبیعت بکر، تنفس در هوای پاک و چشیدن طعم غذاهای محلی گیلانی است. گشت و گذار در جنگل‌های مه‌آلود، تماشای آبشارهای باشکوه، قدم زدن در روستاهای سرسبز و خرید از بازارهای محلی، تنها بخش کوچکی از لذت‌های بی‌پایان سفر به این شهرستان است.

سیاهکل | مهمان‌نواز در هر فصل

در بخش عمده‌ شهرستان سیاهکل، آب و هوایی معتدل و مرطوب حاکم است. باران‌های نم‌نم که در اکثر روزهای سال می‌بارد، طراوت و تازگی را به این سرزمین ارائه می‌دهد.

بهار، بی‌شک بهترین فصل سفر به شهرستان سیاهکل است. در این فصل، شکوفه‌ها بر شاخه‌ها می‌رویند و طبیعت با تمام زیبایی خود رخ نمایی می‌کند. اما اگر به دنبال سفری متفاوت هستید، می‌توانید در پاییز یا زمستان نیز به سیاهکل سفر کنید. البته توجه داشته باشید که در این فصول، هوا در مناطق کوهستانی سردتر خواهد بود.

قبل از اینکه راهی طبیعت بکر شهرستان سیاهکل شوید، حتما وضعیت آب و هوا را در سایت‌های معتبر هواشناسی بررسی کنید. همچنین، اگر قصد دارید از روستاهای ییلاقی مانند پیرکوه و بالارود دیدن کنید، به خاطر داشته باشید که این مناطق زمستان‌های سردی دارند.

شهرستان سیاهکل کجاست ؟ | نگین شمال ایران

سیاهکل، واقع در استان گیلان، از شمال به لاهیجان و آستانه اشرفیه، از شرق به لنگرود، رودسر و املش، از جنوب به رودبار و از غرب به رشت محدود می‌شود.

فاصله سیاهکل تا بعضی شهرهای گیلان به شرح زیر است:

  • رشت: ۴۴ کیلومتر
  • لاهیجان: ۲۰ کیلومتر
  • دریا خزر : حدود ۴۵ کیلومتر

مسیرهای رسیدن به سیاهکل

اگر قصد دارید با خودروی شخصی به سیاهکل سفر کنید، می‌توانید از مسیرهای زیر استفاده کنید:

مسیر تهران – سیاهکل، با مسافتی ۳۳۴ کیلومتری و زمان سفر بین ۴ تا ۵ ساعت

مسیر رشت – سیاهکل، با مسافتی ۴۴ کیلومتری، و زمان سفر حدود ۴۵ دقیقه.

 می‌توانید با قطار به رشت بروید و سپس با تاکسی به سیاهکل سفر کنید، زمان سفرتان، حدود ۴ تا ۶ ساعت خواهد بود.

همچنین، اتوبوس‌های مستقیم و غیرمستقیم از پایانه‌ سلطان آباد تهران به سمت سیاهکل حرکت می‌کنند. زمان سفرتان حدود ۶ تا ۷ ساعت خواهد بود.

دیدنی های سیاهکل | طبیعتی باور نکردنی

در ادامه به معرفی برخی از دیدنی های سیاهکل و اطراف آن می پردازیم:

آبشارها

آبشار لونک در منطقه جنگلی مسیر سیاهکل به دیلمان قرار دارد و فاصله آن تا خود شهر سیاهکل حدود ۲۵ کیلومتر است. آبشار لونک تنها یکی از آبشارهای زیبای این منطقه است. این آبشار در فصل بهار و پاییز بسیار پرآب است.

آبشار بابا ولی در روستایی با همین نام قرار دارد و در حدود ۵ کیلومتری جاده دیلمان به آسیابر در ساحل رودخانه پاکرود واقع شده‌است. این منطقه سرزمین قوم باستانی دیلم است و چشم‌اندازهای طبیعی و تاریخی منحصر به فردی را برای شما فراهم کرده است.

حمام تاریخی دیلمان

حمام تاریخی دیلمان در ابتدای ورودی شهر دیلمان در ارتفاع یک هزار و ۴۶۶ متری واقع شده‌است و از جاذبه‌های تاریخی این منطقه محسوب می‌شود. احتمال داده می‌شود قدمت این بنا متعلق به دوره ایلخانیان باشد. این بنا زیر انبوهی از گل دفن شده بود و به دستور میرزاعلی میر بلوک از زیر لایه‌های خاک بیرون آورده شد و مورد بازسازی قرار گرفت. این حمام دارای یک صحن مرکزی است که چهار صحن دیگر در چهار جهت اصلی محوطه مرکزی حمام را احاطه کرده‌است. نورگیرها در بالای گنبد حمام قرار دارند و به علت در دسترس نبودن شیشه شفاف، از سنگ و مرمر شفاف برای عبور نور استفاده شده‌است.

کاروانسرای تی تی

کاروانسرای تی‌تی یا تی‌تی خانم (تی‌تی به معنای شکوفه) در ۴ کیلومتری شهر سیاهکل و در نزدیکی محل به هم رسیدن ساحل شیم رود و باباکوه است. در حقیقت این کاروانسرا در محل گذر قدیم دیلمان به لاهیجان احداث شده‌است. بنای آن از سنگ، آجر و گچ و دیواره خارجی آن از سنگ و ساروج است.

قلعه های شهرستان سیاهکل

قلعه گرماور: در نزدیکی روستایی با همین نام بر فراز کوهی بلند و صخره‌ای قرار دارد. کوه گرماور با توجه به موقعیت در ارتفاع مکان مناسبی جهت نظارت بر دشت‌های اطراف بوده‌است. در اطراف این قلعه بر روی کوه آثار بسیاری از قطعات سفالینه‌های پیش از اسلام و دوران اسلامی وجود دارد. از بنای اصلی قلعه فقط برج دیدبانی آن برجای مانده است و در قسمت غربی برج آثاری از پی ساختمان دیده می‌شود.

قلعه کوتول شاه: به‌عنوان یکی از آثار میراث ملی ایران به ثبت رسیده است. قدمت این قلعه به دوران تیموریان می‌رسد و در روستای موشا واقع شده‌است.

جاده جنگلی سیاهکل به دیلمان

جاده جنگلی سیاهکل به دیلمان از جاذبه‌های چشم‌نواز و دیدنی این منطقه است که طبیعتی بکر و سرسبز دارد. داخل جنگل چشمه‌ها و آبشارهای زیبایی در کنار درختانی چون ممرز، افرا و لرگ وجود دارد. اطراف این جنگل به‌خاطر منابع طبیعی برای استراحت مردم آماده‌سازی و امکاناتی مانند منقل‌های بتونی برای کباب کردن، سرویس بهداشتی و آب لوله‌کشی مهیا شده‌است.

استخر و پارک پاشوران

استخر و پارک پاشوران در داخل شهر قرار دارد و همانند استخرهای لاهیجان و لنگرود احداث شده‌است. قایق‌رانی از امکانات این استخر برای گردشگران است. اطراف استخر نیز با انواع مجسمه‌های شیرسنگی، بز کوهی و غیره تزیین شده‌است. این پارک از درختان چنار و اقاقیا و انواع گیاهان پوشیده شده‌است و امکانات رفاهی مناسب برای استراحت گردشگران دارد.

رستوران های سیاهکل | سفری به طعم شمال

علاوه بر جاذبه‌های طبیعی، سیاهکل از نظر رستوران‌ها و غذاخوری‌ها نیز غنی است. در این شهرستان می‌توانید انواع غذاهای محلی گیلکی، ایرانی و فرنگی را در رستوران‌های باکیفیت و متنوع امتحان کنید.

خانه رستوران ناردنگ

  • با طعم غذاهای خانگی و محلی
  • واقع شده در نزدیکی سیاهکل
  • مناسب برای صرف ناهار (شام فقط با رزرو قبلی)
  • دارای دکوراسیونی شبیه به خانه و کتابخانه‌ای پر از کتاب
  • فضایی دوستانه و صمیمی

آدرس: گیلان، سیاهکل، یک کیلومتر بعد از میدان دیلمان، روستای مهربن، بهارستان یکم

کافه رستوران الف

  • تجربه‌ای دیرینه با پیچ و تاب مدرن
  •  ارائه طیف متنوعی از غذاهای گیلکی و ایرانی
  •  اجرای موسیقی زنده در بسیاری از شب‌ها
  •  فضایی شیک و مدرن

آدرس: گیلان، سیاهکل، خیابان آزادی، جنب اداره آموزش و پرورش

رستوران برادران

  • بهترین انتخاب برای دوستداران چلوکباب
  •  ارائه انواع چلوکباب با کیفیت عالی
  •  فضایی سنتی و صمیمی

آدرس: گیلان، سیاهکل، خیابان مطهری، روبروی اداره مخابرات

اقامت در سیاهکل | سفری به دل طبیعت

 برای اقامت راحت در این منطقه، بسته به سلیقه و نیازتان، دو گزینه اصلی پیش رو دارید: هتل‌های مجهز در شهر لاهیجان نزدیک شهرستان سیاهکل، یا اقامتگاه‌های بوم‌گردی دنج و محلی در خود سیاهکل.

هتل ابریشمی لاهیجان

این هتل چهار ستاره که در سال ۱۳۹۶ افتتاح شده، از تازه‌ترین هتل‌های شهر لاهیجان به شمار می‌رود. موقعیت مکانی مناسب هتل ابریشمی لاهیجان دسترسی آسانی به مراکز تفریحی و گردشگری شهر را فراهم می‌کند. هتل ابریشمی با امکانات رفاهی مدرن مانند استخر، سونا، جکوزی، سالن بدنسازی، رستوران، کافی شاپ و غیره خیالی از بابت گذراندن اوقات فراغت برایتان باقی نمی‌گذارد.

هتل جهانگردی لاهیجان

 این هتل باسابقه، از هتل‌های قدیمی شهر لاهیجان است که فعالیت خود را در دوران پیش از انقلاب آغاز کرده است. با بازسازی انجام شده در سال ۱۳۹۴، هتل جهانگردی از نظر امکانات رفاهی در سطح مطلوبی قرار دارد. اما نقطه قوت اصلی این هتل جهانگردی لاهیجان موقعیت مکانی ایده‌آل آن با چشم‌انداز زیبایی از شیطان‌کوه و استخر لاهیجان است.

کلبه باغ آرامش

اگر به دنبال تجربه‌ای خاص و اقامتی دلنشین در دل طبیعت هستید، کلبه باغ آرامش از اقامتگاه های بوم گردی سیاهکل انتخابی ایده‌آل برای شما است. این کلبه دوپلکس در منطقه بیدرن شهرستان سیاهکل واقع شده و دارای حیاطی سرسبز با درختان میوه متنوع مانند ازگیل است. ظرفیت کلبه حداکثر ۵ نفر بوده و برای اقامت خانوادگی یا گروه‌های دوستانه مناسب است. در داخل کلبه امکاناتی مانند آشپزخانه، یخچال، اجاق گاز، تخت خواب، حمام و سرویس بهداشتی وجود دارد.

اقامتگاه روستایی پیرکوه

 این اقامتگاه در روستای پیرکوه از توابع شهرستان سیاهکل واقع شده است. اقامتگاه پیرکوه با داشتن چندین اتاق و یک سالن مشترک، فضایی برای دورهمی‌های دوستانه را نیز فراهم کرده است. در داخل اتاق‌ها امکاناتی مانند تخت خواب، حمام و سرویس بهداشتی وجود دارد. اما ویژگی اصلی این اقامتگاه امکانات مناسب آن برای کوهنوردی و طبیعت‌گردی است.

 اقامتگاه‌های بوم‌گردی بسیاری در سیاهکل وجود دارند با فضایی سنتی و دلنشین در دل طبیعت. با در نظر گرفتن اولویت‌هایتان، می‌توانید بهترین مکان را برای اقامت در سیاهکل انتخاب کنید و از سفر به این منطقه سرسبز و زیبا لذت ببرید.

سیاهکل، شهرستانی سرسبز و خوش آب و هوا در استان گیلان، با جاذبه‌های طبیعی و تاریخی فراوان، بهشتی برای طبیعت‌گردان و عاشقان سرسبزی شمال تبدیل شده است. جنگل‌های انبوه، آبشارهای خروشان، چشمه‌های جوشان، ییلاقات ییلاق دیلمان و دهکده گردشگری سمام، تنها بخشی از زیبایی‌های این شهرستان هستند. برای اقامت در سیاهکل، بسته به سلیقه و نیازتان، دو گزینه پیش رو دارید: هتل‌های مجهز در شهر لاهیجان نزدیک سیاهکل، یا اقامتگاه‌های بوم‌گردی دنج و محلی در خود سیاهکل.

شهرستان سیاهکل | غرق در جنگل‌های انبوه

سفر به سیاهکل، فرصتی برای غرق شدن در طبیعت بکر، تنفس در هوای پاک و چشیدن طعم غذاهای محلی گیلانی است. گشت و گذار در جنگل‌های مه‌آلود، تماشای آبشارهای باشکوه، قدم زدن در روستاهای سرسبز و خرید از بازارهای محلی، تنها بخش کوچکی از لذت‌های بی‌پایان سفر به این شهرستان است. اگر شما به این مکان زیبا سفر کرده‌اید، خوشحال می‌شویم که از تجربه های شما بشنویم.

سوالات متداول درباره شهرستان سیاهکل

سیاهکل کجاست؟

سیاهکل، شهرستانی در استان گیلان، شمال ایران است.

بهترین زمان سفر به سیاهکل چه موقعی است؟

 بهار و پاییز به دلیل آب و هوای مطبوع، بهترین زمان سفر به سیاهکل هستند.

چگونه می‌توان به سیاهکل سفر کرد؟

با خودروی شخصی، اتوبوس، قطار و یا تاکسی می‌توان به سیاهکل سفر کرد.

در سیاهکل چه جاذبه‌هایی وجود دارد؟

 جنگل‌های انبوه، آبشارهای خروشان، ییلاقات ییلاق دیلمان، دهکده گردشگری سمام، حمام تاریخی دیلمان، کاروانسرای تی‌تی، قلعه گرماور، قلعه کوتول شاه، جاده جنگلی سیاهکل به دیلمان، استخر و پارک پاشوران، و غیره از جاذبه‌های سیاهکل هستند.

در سیاهکل کجا می‌توان اقامت کرد؟

 هتل‌های مجهز در شهر لاهیجان نزدیک سیاهکل و اقامتگاه‌های بوم‌گردی دنج و محلی در خود سیاهکل، دو گزینه پیش روی مسافران برای اقامت در این شهرستان هستند.

غذاهای معروف سیاهکل چه هستند؟

 انواع غذاهای محلی گیلکی مانند میرزا قاسمی، ترش تره، باقلاقاتوق، کباب ترش، و غیره در رستوران‌های محلی سیاهکل سرو می‌شوند.


منبع

درباره ی ماکان نیوز

مطلب پیشنهادی

جاهای دیدنی وان | تفریحات+مراکز خرید با آدرس

وان، شهری کوچک در شرق ترکیه و هم مرز با استان آذربایجان غربی است. دلایلی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به سايت خوش آمديد !


براي مشاهده مطلب اينجا را کليک کنيد