شخصیت های بازی های ویدیویی

ما در طول این سال‌ها و در بازی‌های مختلف شاهد قهرمان‌ها و ضد قهرمان‌های زیادی بوده ایم. شخصیت‌هایی کاملا خوب و یا بد که می‌توانیم آن‌ها را سیاهی و یا سفیدی تشبیه کنیم و هر کدام در یک سمت از داستان ایستاده اند، اما در این میان نیز برخی شخصیت های بازی های ویدیویی هستند که از ابتدا مسیرشان مشخص نیست. آن‌ها نه مانند ابرقهرمان‌هایی مانند بتمن و مرد عنکبوتی نماد خوبی مطلق و یا نه مانند دشمنانشان مظهر بدی و پلیدی هستند. شخصیت‌هایی که اصطلاحا خاکستری هستند و در حال دست و پا زدن در میان این دو راهی خوبی و بدی هستند.

به چه شخصیتی، شخصیت خاکستری گفته می شود؟

چه افرادی را می‌توان خاکستری قلمداد کرد؟ معمولا افرادی که در کل هم آنقدر اعمال بد مرتکب شده اند که خوب نباشند و البته تفاوت معناداری با ضدقهرمان داستان دارند و بین بد و بدتر، بد تلقی می‌شوند را کاراکترهای خاکستری می‌نامیم. دنیای واقعی بیشتر چنین انسان‌هایی دارد و اصلا انسانیت این گونه پیش می‌رود. انسان‌ها باید صفات خوب را بدست بیاورند و اینکه شخصیتی را خوب یا بد قلمداد کنیم باید به جمع‌بندی از کارهای او برسیم. حالا که صنعت بازی پیشرفت کرده ما نیز شاهد این رگه‌های انسانی در شخصیت‌های مختلف هستیم که شاید بعضا هم انسان نباشند، اما به طرز عحیبی انسانی زندگی می‌کنند. چیزی که بیشتر این داستان‌ها را جذاب می‌کند مسیر زندگی این شخصیت‌هاست و در ادامه می‌خواهیم نگاهی به زندگی خاکستری برخی کاراکترهای بازی های ویدیویی داشته باشیم، پس با ما همراه باشید.

(توجه داشته باشید که ممکن است در برخی موارد قسمت‌های مهمی از بازی‌ها فاش شود)

10) فرمانده شپرد (Mass Effect Trilogy)

  • پلتفرم‌ها: Xbox 360، PC، PS3، iOS، Android، Wii U، PS4، Xbox One
  • توسعه‌دهنده: بایوور
  • ژانر: نقش‌آفرینی-ماجراجویی

سیستم اخلاق (morality) در Mass Effect به شما این امکان را می‌دهد که مانند یک قهرمان در راه نجات دنیا و آزادی بجنگید یا مثل یک عوضی به تمام معنا همه را بکشید و غارت کنید. معیار خوبی و بدی شما در بازی این است که انتخاب‌های خوب داشته باشید، مردم را نجات دهید، با بقیه کاراکترها با خوبی و احترام برخورد کنید و یا اینکه همه را اعدام کنید، با همه بد و به تندی و خشونت صحبت کنید که البته یکی از بامزه‌ترین و جالب‌ترین راه‌‌ها برای پیشبرد بازی است. اگر شما همچنان به تصمیمات خائنانه و بد خود ادامه بدهید، هنگامی که به Mass Effect 2 و 3 برسید، چهره شپرد شروع به تغییر می‌کند و چشم‌ها و زخم‌هایش شروع به قرمز شدن می‌کند. این در واقع انعکاس تصمیمات غلط بر بدن اوست.

9) مستر چیف (Halo Series)

  • پلتفرم‌ها: Xbox Original، PC، mac OS، Xbox 360، Xbox One، Xbox Series X/S
  • توسعه‌دهنده: بانجی_343 اینداستریز
  • ژانر: شوتر اول شخص

مستر چیف در سری بازی های Halo را باید جزو آن دسته شخصیت‌هایی قرار دهیم که شاید از طرفی یک ابرسرباز بزرگ، قهرمان مردم زمین، رهبری دلیر و ژنرالی شجاع باشد و مردم زمین را چندین بار از شر خطرات کهکشانی نجات داده، اما آیا از آن طرف قضیه نیز به او چنین نگاهی دارند؟ تجربه Halo 2  وHalo 3 و بازی در نقش «آربیتر» به شما این امکان را می‌دهد که به خرابی‌هایی که «مستر چیف» به وجود می‌آورد هم نگاه کنید. در واقع کاوننت‌ها او را شیطان (Demon) می‌نامند زیرا که هیچ رحمی در وجود خود ندارد و فقط در فضا همه را سلاخی و نابود کرده است. «چیف» برای مردم و سیاره‌اش می‌جنگد، اما در این میان او خون‌های زیادی ریخته و به نظرم نمی‌توان یکی از محبوب‌ترین شخصیت های بازی های ویدیویی را در میان آدم خوب‌ها قرار داد. او همزمان قهرمان و ضد قهرمان، خدا و شیطان برای این مردم است.

8) مکس پین (Max Payne Series)

  • پلتفرم‌ها: PC، PS2، PS3، PS4، PS5، Xbox Original، Xbox 360، Xbox One، Xbox Series X/S، macOS، Game Boy Advance، Android، iOS
  • توسعه‌دهنده: استودیو رمدی، راکستار گیمز
  • ژانر: شوتر سوم شخص

«مکس پین» یکی از خاطره انگیزترین شخصیت های بازی های ویدیویی بوده و هست و همیشه جملات قصارش با صدای گرم «جیمز مکارفی» جزو بهترین جملات در میان بازی‌های ویدیویی بوده است. مکس که یک کارآگاه جنایی در نیوروک است، به دلیل پخش نوعی مواد مخدر که معتادانش خانواده مکس را به قتل می‌رسانند، تصمیم می‌گیرد که در پوشش یک انتقام جو هم این مسئله را حل کند و هم انتقامش را بگیرد. تا اینجا در Max Payne 1 و حتی Max Payne 2 که قهرمان قصه ما همچنان در نیوروک و این بار با معشوقه جدیدش مشغول حل پرونده‌ها هستند، همه چیز به خوبی پیش می‌رود و «مکس» قهرمان بی‌بدیل داستان ماست. ماجرا اما در Max Payne 3 کمی متفاوت می‌شود و این بار «مکس» از نیویورک خارج می‌شود و به عنوان محافظ در کشورهای آمریکای مرکزی و جنوبی فعالیت می‌کند. اینجاست که سبک زندگی اشتباه و البته قتل‌های پرشمار آقای کارآگاه گریبانش را می‌گیرد و او را در تنگنا قرار می‌دهد. عذاب وجدان‌های وحشتناک «مکس» این سوال را برای مخاطب ایجاد می‌کند که آیا ان همه خون ریخته شده بر زمین ارزشش را داشته یا اینکه مکس بعضا با خودخواهی و از روی حوس دست به ایت جنایات زده است.

7) نیتن دریک (Uncharted Series)

  • پلتفرم‌ها: PS3، PS Vita، PS4، PS5، PC، Android، iOS
  • توسعه‌دهنده: ناتی داگ
  • ژانر: اکشن ماجراجویی-شوتر سوم شخص
  • به مانند مورد قبلی قهرمان خوش‌شانس سری Uncharted، «نین دریک»، نیز در راه رسیدن به اهداف خود دست به قتل‌ها و جنایات متعددی زده است. اگر نگاهی اجمالی به روند او در سه بازی اول داشته باشیم، متوجه می‌شویم که «نیتن» شاید از یک سوی ماجرا آن شخصیت خوب و ماجراجو است که به سراغ گنج‌های افسانه‌ای و تاریخی می‌رود، اما از سوی دیگر او یک شخصیت خودخواه است که برای رسیدن به اهداف خود صدها نفر را قربانی می‌کند و از سر راه بر می‌دارد. علاوه بر این ما بارها شاهد بی مسئولیتی‌های «نیتن» بوده ایم و دیده‌ایم که چگونه اطرافیانش را دچار مشکلات متعدد می‌کند.دقیقا مانند همان شرورهای داستان و رقبایش، «نیتن» نیز به دنبال این است تا هر طور شده به این گنج‌ها دست پیدا کند و در این راه هر کسی که مقابلش قرار بگیرد را از سر راه بر‌میدارد. اگر Uncharted 4 که در آن «نیتن» کمی دچار تغییر و رشد شخصیتی می‌شود را کنار بگذاریم او از جمله کاراکتر های بازی های ویدیویی به شمار می‌رود که کاملا خوب یا بد نیست و اعمالی که انجام می‌دهد او را در میان شرورهای داستان قرار می‌دهد.

6) ایجنت 47 (Hitman Series)

  • پلتفرم‌ها: PC، PS2، PS3، PS4، PS5، Xbox Original، Xbox 360، Xbox One، Xbox Series X/S، GameCube، Android، iOS، Nintendo Switch
  • توسعه‌دهنده: IO interactive
  • ژانر: مخفی کاری

مامور 47 شاید بر خلاف دیگر گزینه‌ها ظاهرا جنبه منفی شخصیتش بیشتر از بقیه باشد. او یک قاتل خونسرد و بی‌رحم است که هر هدفی به او بدهند بالاخره به هر نحوی که شده کشته خواهد شد و راه فراری وجود نخواهد داشت. انگار که مامور 47 قدرتی ماورایی در بی‌احساسی دارد و تنها در زندگی‌اش یک چیز را می‌بیند: انجام وظیفه. او معمولا چه وظیفه‌ای برعهده دارد؟ کشتن. با همه این تفاسیر اما موضوعی باعث می‌شود تا تک‌تیرانداز قصه ما جزو شیطانی‌ترین شخصیت‌های تاریخ ویدیوگیم نباشد و آن هم بحث انتخاب و اختیار است. به عنوان یک کلون، او اختیار خاصی برای اعمالی که انجام می‌دهد ندارد و بدون اینکه بتواند درکی نسبت به پیامد و تاثیر اعمالش داشته باشد در این مسیر قرار گرفته و به نوعی مجبور به اطاعت امر است. کسی چه می‌داند، شاید اگر «مامور 47» چنین سرنوشتی نداشت، با این خونسردی از روی جنازه افراد رد نمی‌شد!

5) جان مارستون (Red Dead Redemption)

  • پلتفرم‌ها: PS3، PS4، Xbox 360، Xbox One، PC
  • توسعه‌دهنده: راکستار سن دیگو
  • ژانر: اکشن ماجراجویی

«جان مارستون» یک شخصیت تراژیک و کلاسیک در غرب وحشی است که توانست در کنار GTA، یک IP جدید برای راکستار بسازد و خود را به عنوان یکی از بهترین کاراکترهای تاریخ ویدیو گیم جاودانه کند. «جان مارستون»، مردی که قبلا قانون شکنی می‌کرده و حالا که سعی کرده تا در کنار خانواده خود به زراعت و دامپروری مشغول شود، گذشته شومش مانع می‌شود. «جان» با همه ناامیدی‌ها و مشکلاتی که بخشی از آن را در دو فصل پایانی Red Dead Redemption 2 هم دیدیم، سعی دارد تا زندگی قبلی خود را کنار بگذارد و دوباره با خصیصه‌هایی عاری از خلاف و قانون‌شکنی متولد شود، اما این تصمیم او تنها 4 سال دوام می‌آورد و در سال 1911 او مجبور می‌شود که باز هم کلاه و هفت‌تیر خود را بردارد و در میان قانون‌شکن‌ها یکه تازی کند. او آن قدر به خانواده و عزیزانش اهمیت می‌دهد که در این راه دست به هر کاری می‌زند و سعی می‌کند تا افرادی که از گذشته او باقی مانده اند را از میان بردارد. «جان» را می‌توان یکی از بزرگ‌ترین شکست‌های رسیدن به “رویای آمریکایی” دانست.

4) گرالت آو ریویا (The Witcher)

  • پلتفرم‌ها: PC، PS3، PS4، PS5، Xbox 360، Xbox One، Xbox Series X/S، Android، iOS، Nintendo Switch، Linux
  • توسعه‌دهنده: سی دی پراجکت
  • ژانر: نقش‌آفرینی

«گرالت آو ریویا» از جمله شخصیت های بازی های ویدیویی است که انرژی خاص و عجیبی با خود دارد و این انرژی را با همه روش‌ها به همه نشان می‌داد. متاسفانه یا خوشبختانه «گرالت» در سری بازی های ویچر شخصیتی واقعی و منعت‌طلب دارد که تنها به خود و اهدافش می‌اندیشد، اما همه این پیچش‌ها باعث شده تا «گرالت» یکی از بهترین پردازش‌های شخصیتی را داشته باشد. این خونسردی «گرالت» البته ناشی از دنیای پر از رمز و راز و اتفاق است که در گوشه گوشه‌اش افراد مختلفی سعی در تسخیر قدرت دارند و به نوعی شبیه GOT در دنیای ویدیو گیم است. این انتخاب‌های خاکستری و جنجال برانگیز «گرالت» است که باعث می‌شود تا نتوانیم در مورد شخصیت او قضاوت خاصی بکنیم.

3) نیکو بلیک (GTA IV)

  • پلتفرم‌ها: PS3، Xbox 360، PC
  • توسعه‌دهنده: راکستار نورث
  • ژانر: اکشن ماجراجویی

بی‌دلیل نیست که GTA IV در میان بازی‌های مدرن توانسته تا بالاترین نمره را در سایت متاکریتیک کسب کند، «نیکو بلیک» یکی از مهم‌ترین دلایل این موفقیت تاریخی است. از بازمانده‌های جنگ صربستان و یوگسلاوی که پس از عدم موفقیت در زندگی خلافکارانه در کشورش تصمیم گرفته تا به آمریکا سفر کند تا هم زندگی گذشته‌اش را پشت سر بگذارد و هم طبق تعاریف پسر عمویش «رومن» با رویای آمریکایی به ثروت و آرامشی که در زندگی‌اش نداشت را پیدا کند. این رویا اما رفته رفته به کابوس «نیکو» بدل می‌شود و او هر چه می‌گذرد خود را بیشتر در خلاف و جنایات لیبرتی سیتی غرق می‌کند. با اینکه در بازی برخی انتخاب‌ها به بازیکن سپرده شده، اما باز هم «نیکو» مسیر عجیب و تلخی در این شهر طی می‌کند و حتی آن تصمیم‌های خوب هم نمی‌تواند خطاها و جنایات یکی از بهترین کاراکترهای بازی های ویدیویی را جبران کند.

2) کریتوس (God of War)

  • پلتفرم‌ها: PS2، PS3، PSP، PS Vita، PS4، PS5، PC
  • توسعه‌دهنده: سانتا مونیکا
  • ژانر:اکشن ماجراجویی-هک اند اسلش

سفر «کریتوس» در قلمروهای نورث در بازی God of War باعث شد تا ما درباره این شخصیت بیش از پیش شک کنیم. آیا او همانند «تیر»، خدای جنگ نورث، شخصیتی خوب و خیرخواه است؟ یا اینکه مانند «زئوس» و «اودین» جزو منفورترین و دل‌سنگ‌ترین کاراکترهای تاریخ ویدیو گیم است؟ حقیقتش را بخواهید در نسخه‌های اول ما نسخه‌ای از «کریتوس» را داریم که بیشتر قربانی است و حالا سعی می‌کند تا کل دنیا و خدایان را به خاک و خون بکشد تا بتواند انتقامش را بگیرد. از طرفی در ساخته‌های «کوری بارلوگ» و «اریک ویلیامز» ما شاهد یک پدر دلسوز و مهربان هستیم که سعی دارد تا از گذشته‌اش فرار کند و آن را پشت سر بگذارد، اما این گذشته او را رها نمی‌کند و در همه لحظه‌ها با او همراه است. همه این تغییرها اما در لحظه کشتن «هایمدال» و البته بعضا DLC Valhalla به یک باره از بین می‌رود و ما شاهد برگشتن همان «کریتوس» عصبانی و خشمگین هستیم.

1) جوئل میلر (The Last of Us)

  • پلتفرم‌ها: PS3، PS4، PS5، PC
  • توسعه‌دهنده: ناتی داگ
  • ژانر: اکشن ماجراجویی

عرضه سریال The Last of Us باعث شد تا «جوئل میلر» علاوه بر اینکه یکی از خاکستری‌ترین شخصیت های بازی های ویدیویی است، این لقب را در تلویزیون نیز همراه داشته باشد و بتواند با کسانی مثل «والتر وایت» و «جکس تلر» رقابت کند. «جوئل» دوست و پدری مهربان و وفادار است که سعی می‌کند برای مواظبت از خانواده‌اش هر کاری بکند. او یک بار در محافظت از خانواده‌اش شکست خورد و حالا نمی‌خواهد که دوباره این غم را تجربه کند. به همین دلیل او در راه خود از هیچ خشونتی دریغ نمی‌کند و حتی حاضر است هر چیزی را در این راه فدا کند. حتی تمام دنیا را! البته که The Last of Us Part II باعث می‌شود تا کمی به او حق بدهیم و او را آنقدر هم بد ندانیم و حتی بازی در نقش «ابی» تنها شک ما را بیشتر کرد. از نظر شما آیا او آنقدر شخصیت بدی بود که شایسته چنین سرنوشتی باشد؟

نتیجه‌گیری

معمولا شخصیت‌ های بازی های ویدیویی که قابل قضاوت نیستند، همگی در گذشته اتفاقات سخت و ناراحت‌کننده‌ای برایشان رخ داده و حالا مجبور شده اند که در این راه نه چندان درست و بعضا برخلاف میل قلبی خود پیش بروند. جنگ با خود بزرگ‌ترین جنگ‌هاست و این نیمه قهرمان‌‌های ما حسابی با آن درگیر هستند و سعی دارند تا خود را از این باتلاق نجات بدهند.


منبع

درباره ی ماکان نیوز

مطلب پیشنهادی

معرفی 15 تا از بهترین بازی های شوتر روی پلتفرم Meta Quest

متاکوئست یک پلتفرم واقعیت مجازی است که به کاربران امکان می‌دهد تا تجربه‌های تعاملی و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به سايت خوش آمديد !


براي مشاهده مطلب اينجا را کليک کنيد