کامران پورعباس
در این گزارش مروری میکنیم بر زندگینامه و دیدگاهها و مجاهدتهای کمنظیرِ سیدهاشم صفیالدین در سنگر حزبالله لبنان.
عالمِ مجاهد و مؤمن و رشید
سیدهاشم صفیالدین در سال ۱۹۶۴ در شهر
دیر قانون النهر در منطقه صور در جنوب لبنان دیده به جهان گشود. سیدهاشم در خانوادهای متولد شد که از نظر اجتماعی حضور پررنگی در لبنان داشت و از جمله چهرههای برجسته معرفی شده به منطقه توسط این خانواده، «محمد صفیالدین» و چند روحانی برجسته بودند.
سیدهاشم صفیالدین نسبت خویشاوندی با سید حسن نصرالله دارد و گفته شده که پسرعموی مادر سید حسن نصرالله است.
طبق گفته برخی منابع، شهید صفیالدین و شهید نصرالله و شهید شیخ نبییل قاووق به تشویق شهید عماد مغنیه برای تحصیلات در حوزه علمیه، عازم قم شدند.
صفیالدین پس از تکمیل تحصیلات حوزوی به همراه سید حسن نصرالله و عماد مغنیه،
«سه گانه قدرت» را در حزبالله تشکیل دادند؛ مغنیه به عنوان نیروی نظامی، نصرالله فرمانده و صفیالدین نیروی اداری و مدیریتی و دارنده سمت ریاست شورای اجرائی که دومین سمت در سلسله مراتب این جنبش محسوب میشود.
سیدهاشم صفیالدین که از زمان تأسیس حزبالله لبنان در سال ۱۹۸۲ عضو این جنبش بود، از سال ۱۹۹۲ ریاست شورای اجرائی آن را به دست گرفت و تا زمان شهادت در این مسئولیت باقی ماند. از وی به عنوان مهمترین گزینه برای جانشینی شهید سید حسن نصرالله یاد میشد که قبل از آن به شهادت رسید و به رهبر و مقتدای شهیدش ملحق گردید.
سیدهاشم یکی از هفت عضو شورای مشورتی تصمیمگیرنده در حزبالله لبنان بود و در شورای اجرائی نیز بر بخشهای مهمی از فعالیتهای این جنبش از جمله فعالیتهای سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و آموزشیِ حزبالله نظارت میکرد. وی در طول سه دهه، تمامی امور حساس روزمره از مدیریت مؤسسات حزب تا مدیریت مالی آن را بر عهده داشت.
سیدهاشم مجموعهای از مؤسسات حزبالله از جمله در حوزه بهداشت، آموزش، فرهنگ و بازسازی را مدیریت میکرد. در طول سه دهه، وی بیشتر به مسائل روزمره حساس از مدیریت مؤسسات حزب تا کنترل امور مالی و سرمایهگذاریهای داخلی و خارجی حزب میپرداخت.
بسیاری از مؤسسات عام المنفعه حزبالله لبنان تحت نظر شهید صفیالدین مدیریت میشد و وی نقش مهمی در گسترش شبکههای اجتماعی و مردمی و تشکیلاتی حزبالله داشت و رسیدگی به محرومان لبنان نیز از وظایف وی بود. از میان مناصب متعدد شهید صفیالدین، ریاستش بر شورای جهاد حزبالله اهمیت قابل ملاحظهای داشت. شورای جهاد متشکل از شخصیتهای ارشد نظامی حزبالله است و مسئولیت نظارت، هماهنگی و تعیین فعالیتهای جدید اعم از اقدامات در حال انجام و تخصصی حزبالله در مناطق جنگی را بر عهده داشت. با وجود این که نام شورای جهاد چنین مینمایاند که تنها در شاخه نظامی فعالیت دارد، اما واقعیت این است که شورای جهاد مسئول اقدامات همه نهادهای غیرنظامی حزبالله، به ویژه آنهائی است که به طور بالقوه با حوزه جهاد تداخل دارند.
شبیهترین فرد به شهید نصرالله
شهید سیدهاشم صفیالدین از نظر ظاهر و شخصیت و ایمان و ولایتمداری و همچنین از نظر سخنان و دیدگاههای اعتقادی و منطقی و حماسی، شبیهترین فرد به شهید سید حسن نصرالله بود. وی یار و همراهی صدیق و همیشگی برای شهید نصرالله بود.
سیدهاشم معمولاً در مراسم تشییع و خاکسپاریهایی که سید حسن نصرالله به دلایلی نمیتوانست در آنها سخنرانی کند، حاضر میشد و سخنرانی میکرد. وی یکی از مهمترین رهبران حزبالله بود که در مورد مسائل روز جنبش و لبنان در مصاحبهها و سخنرانیهای متعددش صحبت میکرد و جدیدترین دیدگاهها و استراتژیهای حزبالله لبنان در مسائل روز را تبیین و تشریح میکرد.
آرامش و طمأنینۀ سیدهاشم در سخنانش همواره مشهود بود و در عین حال هر جا که نیاز به قدرت و تحکم و هشدار به دشمن داشت، همچون مقدایش شهید نصرالله، با صلابت و استوار و حماسی سخن میگفت.
پس از شهادت سید حسن نصرالله، فایلی صوتی با عنوانِ «اولین سخنرانی سیدهاشم صفی الدین پس از شهادت سید حسن نصرالله» منتشر و مکرر بازنشر شد که در آن قاطعانه و پرشور از عظمت شخصیت شهید نصرالله و ادامه راهش تا پیروزی سخن میگوید. در بخشهایی از این سخنان آمده است:
«امروز سید حسن نصرالله به عهد خود وفا کرد و رفت در حالی که حسینی و کربلایی و شجاع و ثابت قدم بود. ولایت در دلش آشیان داشت و قدس در چشمانش نورافشانی میکرد و راهش را تغییر نداد….
سید عزیزمان وصیت و آرمانی داشت که صدایش در گوشها ماندگار است و کسی که به او متصل بود، این آرمان را حفظ میکند و کسی که دوستدار اوست، راهش را ادامه میدهد: «مقاومت و قدس» در زمان حیاتش ما را یاری کرد و در حال شهادتش نیز مقدسات ما را آزاد خواهد کرد.»
نقش اساسی در جنگ 33 روزه و بازسازی لبنان
رشادت و مدیریت هوشمندانه سیدهاشم در طول جنگ 33 روزه از وی چهرهای ماندگار بر جای گذاشته است.شهید صفیالدین در رکاب شهید نصرالله و شهید سلیمانی، از فرماندهان و دستاندرکارانِ اصلی در مبارزه با رژیم صهیونیستی در جنگ 33 روزه
(جنگ تموز) بود.
شهید صفیالدین عنایات معصومین(ع) و پشتیبانی و بنبستشکنی و روحیهبخشیِ امام خامنهای و پیشبینی پیروزی حزبالله از جانب معظمله در جریان جنگ 33 روزه را چنین شرح میدهد:
«در سال ۲۰۰۶ معرکۀ بسیار بزرگی رخ داد که بهطور کلی با گذشته متفاوت بود. همه میدانند که جنگ ۳۳ روزه در پی عملیات اسیرگیری از سربازان اسرائیلی اتفاق افتاد. همه یا اکثر سیاسیون جهان عرب و منطقه، حزبالله را سرزنش میکردند که چرا برای این دو سرباز لبنان را خراب میکنید؟! بسیاری از مردم ما را مسئول این حملات میدانستند. همه ما را به ماجراجویی و به خطر انداختن کشور و مردم متهم ساختند. مسئولیت و بار این اتهام بسیار سنگین بود و باید این را بپذیریم که اتهام کوچکی نبود. با این حال، در همان آغاز جنگ، این رهبر انقلاب اسلامی بود که بار این مسئولیت را از دوش ما برداشت. ایشان چند روز پس از آغاز جنگ در گفتوگو با دبیرکل حزبالله گفتند که این جنگ، جنگ سختی خواهد بود و آن را به جنگ خندق تشبیه کردند.
جنگ خندق جنگ سختی بود که در آن جانها به لب رسید، اما رهبر انقلاب به ما فرمودند: با همۀ سختیها، شما به خواست خدا پیروز خواهید شد. این یک مژدۀ روشن و آشکار از سوی ایشان بود که جای هیچ تأویلی نداشت. ایشان سپس فرمودند شما به این توجه نکنید که جنگ را آغاز کردهاید تا به این خاطر احساس مسئولیت و فشار کنید، زیرا اسرائیلیها در هر صورت آمادۀ این جنگ بودند و حتی اگر شما این دو نفر را به اسارت نمیگرفتید، اسرائیل به شما حملۀ غافلگیرانه میکرد و برای این کار هم آماده شده بود، اما شما با این کار خود، ابتکار عمل را از آنها گرفتید و اکنون ابتکار عمل به دست شما افتاده است.
واقعاً ما هنگامی که در آغاز جنگ این سخنان رهبر انقلاب اسلامی را شنیدیم، از یکدیگر میپرسیدیم ایشان این سخنان را بر چه مبنایی میگویند؟
ما واقعاً اطلاعاتی نداشتیم که نشان بدهد اسرائیل آمادۀ جنگ بود، اما پس از پایان جنگ متوجه شدیم که اسرائیل از قبل تصمیم گرفته بود که در مارس ۲۰۰۶ به حزبالله حمله کند. اولمرت هم بعدها اعتراف کرد که آنها آمادۀ این حمله بودهاند. سؤال این است که رهبر انقلاب اسلامی این را از کجا میدانستند؟
ما این را یک توفیق الهی میدانیم. ایشان به
دو امر مهم اشاره کردند: اول اینکه فرمودند پیروزی از آنِ شما است و دیدیم که این پیروزی محقق شد. دوم اینکه فرمودند دشمن برای حمله به شما آماده بود و برنامهریزی کرده بود و شما کار خوبی کردید که آغازگر جنگ شدید و ابتکار عمل را از آنها گرفتید. از لحاظ سیاسی، درستی این سخنان پس از جنگ مشخص شد و در زمان جنگ از لحاظ معنوی به ما روحیهی مضاعف داد….
به هر حال ما معتقدیم که امام زمان(عجاللهفرجه) در این جنگ ۳۳ روزه به جبهۀ ما عنایت داشت و
به این باور داریم. هرکس میخواهد باور کند و هرکس نمیخواهد باور نکند، اما ما بر این باوریم که این جبهۀ امام زمان(عجاللهفرجه) است و بسیاری از برادران ما در جبهه با این باور میجنگیدند و مطمئن بودند که امام عصر(عجاللهفرجه) است که این جبهه را رهبری و تأیید میکند. مجاهدان ما بر این باور بودند که به این ایستادگی مثالزدنی دست یافتند. ما معتقدیم که این قدرت از مصادیق این آیه بود که: «یثَبِّتُ اللّهُ الَّذِینَ آمَنُواْ بِالْقَوْلِ الثَّابِت» و این یعنی یک پایداری اسطورهای و تاریخی است.»
نکته مهم در مورد جنگ 33 روزه آن است که شهید صفیالدین در بازسازی بعد از جنگ نقش اساسی داشت.
خود شهید صفیالدین نقش خویش در بازسازی لبنان پس از جنگ 33 روزه با محوریت شهید حاج قاسم سلیمانی را چنین تشریح کرده است: «من پس از جنگ تموز در سال ۲۰۰۶ به منظور همفکری در چگونگی بازسازی خانههای ویرانشده در چندین جلسه شرکت کردم. من نتایج این جلسات را به جناب دبیرکل انتقال میدادم تا تصمیم مناسبی در زمینه تأمین مسکن جایگزین و موقت یا تعمیر و بازسازی خانهها اتخاذ شود. ما در تمامی این جزئیات که هر نهادی بهصورت ویژه مسئولیت مدیریت آن را بر عهده داشت، ورود میکردیم.
پاسخ دندانشکن به تحریم آمریکا
شهید صفیالدین به دلیل نقش مؤثر و بنیادین در فعالیتهای حزبالله لبنان، در سال 1396(۲۰۱۷) از سوی آمریکا تحریم شد.
1 خرداد 1396، سیدهاشم در واکنش به این تحریم در مراسمی در جنوب لبنان گفت: دولت آمریکا در همان حال و وضعیت خود نتوانست دستش به مقاومت برسد. این دولت از کار افتاده و دیوانه آمریکا با ریاست دونالد ترامپ هرگز نخواهد توانست به مقاومت تجاوز و آن را شکست دهد. آمریکا تنها به هیاهوی رسانهای بیشتر دست خواهد یافت.
نقشآفرینیِ پیشرو و پیشتاز
و طوفانی در طوفان الاقصی
در حوادث جنگ غزه و طوفان الاقصی، شهید صفیالدین اولین مقام حزبالله بود که پس از حمله حماس به رژیم جعلی صهیونیستی در 7 اکتبر 2023، بهصورت علنی صحبت کرد و از ورود حزبالله به جنگ خبر داد. در حالی که ناظران منتظر بودند ببینند، حزبالله چگونه به کمک حماس میآید، شهید صفیالدین در جمعی از حزبالله در ضاحیه جنوبی بیروت در 8 اکتبر 2023 گفت: ملت با شماست. قلبهایمان با شماست. ذهنهایمان با شماست. روحهایمان با شماست. تاریخ، تفنگها و موشکهای ما با شماست. همه ما با شماییم.
شهید صفیالدین سخنرانیها و مصاحبههای طوفانی و پرشور و حماسیِ متعددی از زمان آغاز طوفان الاقصی تا لحظه شهادت انجام داد و در آنها از حمایت از مقاومت فلسطین و آرمان آزادی قدس سخن گفت و اقدامات گسترده و میدانی حزبالله لبنان در دفاع از ملت فلسطین را تشریح کرد و همواره روحیهبخش و امیدآفرین و بشارت دهندۀ پیشروی و پیروزی بود.
به عنوان نمونه ۲۰ شهریور ۱۴۰۳ سیدهاشم صفیالدین در مراسم چهلم شهید فؤاد شکر از فرماندهان مقاومت لبنان سخنرانی کرد و گفت: دشمن صهیونیستی امروز به دلیل عدم تحقق هیچیک از اهداف خود پس از نزدیک به یک سال جنگ در نوار غزه، در برابر ناامیدی خود سرگشته و حیران ایستاده است. رژیم اشغالگر در بحران عمیقی گرفتار آمده است و حمله به فرماندهان و غیرنظامیان گواهی بر این ادعاست.
وی افزود: امروز نبرد سنگین است و رزمندگان ۱۱ ماه است که در غزه و جنوب لبنان و در امتداد تمامی امت با شجاعت در حال مبارزه هستند و اهداف خبیث دشمن را به شکست میکشانند و دشمن حیران ایستاده است.
وی تصریح کرد: عملیات طوفان الاقصی مقاومت فلسطین ضربهای مهلک بر رژیم صهیونیستی بود و پروژه صهیونیستی را به لرزه درآورد. در پی این عملیات رهبران رژیم صهیونیستی توازن و تعادل را از دست دادند.
رئیس شورای اجرائی حزبالله لبنان خاطرنشان کرد: دلاوران مجاهد شکست بزرگی بر دشمن صهیونیستی وارد میکنند تا جایی که اهدافش را خنثی میکنند. مقاومت در فلسطین با وجود همه خونریزیهای نتانیاهو باقی خواهد ماند.
خدامحوری و ولایتمداریِ ناب و عمیق
خدامحوری و ایمان به وعدههای الهی و ولایتمداری و ارادت عمیق به امام خمینی و امام خامنهای و
التزام شدید به پیروی از ولایت فقیه از جمله مهمترین ویژگیهای سیدهاشم صفیالدین است. این مقولههای مقدس و بنیادین، تجلی عظیمی در سخنان سیدهاشم داشتاند و مکرراً در مصاحبهها و سخنرانیهایش با پرشورترین و قاطعانهترین و عاشقانهترین جملات و تعابیر از آنها سخن گفته است.
شهید صفیالدین دو مصاحبه طولانی و مفصل با دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیتالله العظمی خامنهای انجام داده است که متن کامل آن در سایت نشر آثار رهبری موجود است.
در یکی از مصاحبهها که در 5 خرداد 1392 منتشر شده است، در مورد اعتقاد و اتکای خویش و حزبالله لبنان به وعدههای الهی و امدادهای غیبی پرورگار و اطاعت از ولیفقیه خاطرنشان کرده است:
«موضوع وعدههای الهی و امدادهای غیبی پرورگار، یکی از مسائلی است که حزبالله از آغاز تأسیس خود به آن ایمان داشته است. حزبالله تاکنون به هیچ نتیجهای دست نیافته، مگر با اعتماد و اتکال به تحقق وعدههای الهی. بر اساس اعتقاد ما، شکلگیری و تأسیس حزبالله بر توکل و اعتماد به خداوند استوار بوده. مهمترین و نخستین شرط نتیجهگیری از توکل بر خداوند، یقین است و سپس عمل به تکلیف. شرط سوم هم اطاعت از ولیامر است. حزبالله بر مبنای این مبانی شکل گرفته و لذا مسألۀ باور به وعدههای الهی در متن وجودی حزبالله و بخشی از فرهنگ آن است….
نظریه ما در حزبالله این است که شرط پیروزی و شرط ضروری تحقق وعدههای الهی، التزام به ولایت و اطاعت از ولیفقیه است و این بر مبنای این آیۀ شریفه است که میفرماید: «وَمَنْ یتَوَلَّ اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَالَّذِینَ آمَنُوا فَإِنَّ حزبالله هُمُ الْغَالِبُونَ». این آیه که اساساً شعار حزبالله است، یک شرط و یک جزا دارد و سیاق آن سیاق وعده است. میفرماید غلبه و پیروزی از آنِ کسانی است که به ولایت خدا و ولایت رسول و ولایت کسانی که ایمان آوردهاند، ملتزم باشند. بر این مبنا اطاعت از ولیامر یک عنصر لازم و ضروری برای تحقق پیروزی الهی است.»
در مصاحبه دیگری که در 20 دی 1399 در پایگاه دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیتالله العظمی خامنهای منتشر شد، شهید صفیالدین در بخشی از مصاحبه در مورد عظمت رهبریِ امام خامنهای گفت:
«امروز امام خامنهای درواقع رهبر تمامی منطقه و رهبر تمامی امت اسلامی هستند….کلام السیدالقائد درخصوص مسئله فلسطین و مسائل مربوط به جهان اسلام، مواجهه با استکبار آمریکایی و نیز مطامع
ایالات متحده در منطقه ما، امروز کلام اول در جهان عرب محسوب میشود. کلام ایشان دارای یک تأثیرگذاری به سزا و مستقیم بر جهان عرب و جهان اسلام است….
من بهخوبی به یاد دارم السیدالقائد هر ساله در سالروز رحلت امام خمینی(ره) آگاهانه از برخی خصائص و ویژگیهای مسیر و خطمشی امام(ره) سخن میگویند تا این نکته را یادآور شوند که این خطمشی چگونه تثبیت و مستحکم میشود. ما در حزبالله لبنان بهطور عام و من بهطور خاص، بیانات ایشان و نیز سخنان امام خمینی(ره) را پیگیری کردهایم و در نهایت هیچ تفاوتی میان سخنان آنها نیافتیم. اساساً راه، روش و خطمشی السیدالقائد همان راه، روش و خطمشی امام خمینی(ره) است. ایشان به اینکه تربیتشده و پرورشیافتهمکتب امام خمینی(ره) هستند، افتخار میکنند.»
حسینی بودن و شهادتطلب بودن
8 دی ۱۳۸۷، سیدهاشم صفی الدین رئیس شورای اجرائی حزبالله لبنان در گفتوگو با خبرگزاری فارس گفت: شهادت در سرزمین لبنان به همراه مقاومت به یک فرهنگ تبدیل شده است و این فرهنگ از یک نسل به نسل دیگر منتقل میشود و ما همه تمام این پایداری و استقامت را از مقاومت امام حسین(ع) در کربلا آموختهایم.
۷ مرداد ۱۴۰۲، سیدهاشم صفیالدین در سخنرانی در راهپیمایی عاشورایی در شهر صور اعلام کرد: ما نیروهای مقاومت حسینی در تمامی جبههها برای دفاع از مظلومان و دفاع از ارزشهای دینی و مقدساتمان باقی خواهیم ماند.
۲۳ خرداد ۱۴۰۳، سیدهاشم صفیالدین در مراسم تشییع پیکر شهید طالب سامی عبدالله (ابوطالب) از رزمندگان مقاومت لبنان گفت: تجربه ثابت کرده هرگاه یکی از فرماندهان مقاومت به شهادت میرسد، مقاومت در میدان نبرد مصممتر و قدرتمندتر میشود.
۲۳ تیر ۱۴۰۳، رئیس شورای اجرائی حزبالله لبنان در سخنرانی خود در مجلس مرکزی عاشورایی در مجتمع سیدالشهدا(علیهالسلام) در حومه جنوبی، با اشاره به اینکه شهادت باید در چارچوب یک موضوع مشخص و مشروع در منطق دین و قرآن باشد، خاطرنشان کرد: مؤمن شهادت را دوست دارد زیرا در دین ما به عنوان مقامی در نظر گرفته شده است و مؤمن دوست دارد همیشه در زندگی خود پیشرفت کند و راه شهدا، راه جاودانگی دنیا و آخرت است.
وی در این مراسم گفت: فرهنگ مقاومت حسینی است و مجاهدان چهل سال است عاشق شهادت هستند، راه خود را میشناسند و امر خود را به خدا میسپارند.
سیدهاشم صفی الدین با تاکید بر اینکه کسی که با حسین(علیهالسلام) گام بردارد، به سمت فتح آشکار میرود، افزود: مقاومت هرگز شکست نمیخورد زیرا مقاومت حسینی کربلایی است.
روشنگریهای گسترده در مورد شهید سلیمانی
شهید صفیالدین در تکریم شخصیت و تشریح مجاهدتها و خدمات بینظیرِ سردار بزرگ و پرافتخار اسلام شهید حاج قاسم سلیمانی بسیار نقشآفرینی کرده است و در مصاحبهها و سخنرانیهای متعددی در ایران و لبنان به این موضوع پرداخته و در سطحی گسترده در این زمینه روشنگری نموده است.
سیدهاشم برای چهلم شهادت حاج قاسم در ایران حضور یافت و در مراسم چهلمین روز شهادت سرداران مقاومت حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس که با حضور خانواده سردار شهید قاسم سلیمانی و جوانان محور مقاومت و ملیتهایی از کشورهای جهان و همچنین اقشار مختلف مردم قم در مصلی قدس قم برگزار شد، سخنرانی کرد.
در سالگرد شهادت حاج قاسم نیز شهید صفیالدین سفری به ایران و چند سخنرانی و مصاحبه داشت.
8 دی 1399، رئیس شورای اجرائی حزبالله لبنان درسخنانی در مراسم اولین سالگرد شهادت شهیدان حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس که به همت جبهه شباب المقاومه در مدرسه معصومیه قم برگزار شد، خاطرنشان کرد: فرماندهان شهید ما به ویژه فرمانده شهید حاج قاسم سلیمانی(رضوان الله علیه) و فرمانده شهید بزرگوار ابومهدی المهندس(رضوان الله علیه) از مصادیق روشن انسانهائی هستند که جانشان را در راه خداوند معامله کردند و همه زندگیشان را در راه خداوند وقف کردند. همه زندگی آنها در مسیر خداوند متعال بود….
از مهمترین ویژگیهای این دو فرمانده بزرگوار میتوان به فروتنی، اخلاص، مهربانی، عاطفه، صداقت، دلاوری، شجاعت و مسئولیتپذیری و مهمتر از همه ایثار و از خودگذشتگی آنها اشاره کرد….
این دو فرمانده تصویر روشنی را برای ما ایجاد کردند و راه را برای همه روشن کردند تا هر کسی که نجات و اعتلای این امت را میخواهد برای فداکاری آمادهباشد و در خط مقدم حضور داشته باشد.»
12 دی 1399، سیدهاشمصفیالدین در مراسم اولین سالگرد شهادت سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس که در تهران برگزار شد، گفت:
خون شهید سلیمانی همچنان در رگهای محور مقاومت میجوشد؛ محوری که خودش آن را ایجاد کرد و جان خود را فدای آن کرد.
وی خاطرنشان کرد: پرچم شهید سلیمانی برافراشته خواهد ماند و مجاهدان آن را بر بالای
گنبد اقصی بلند خواهند کرد.
علاوهبر اینها، شهید صفیالدین مصاحبهای مفصل و مبسوط با دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیتالله العظمی خامنهای انجام داد که در 20 دی 1399 در گزارشی با عنوان «استراتژی جدید خلق میکرد»(مروری بر تدابیر هوشمندانه سردار سلیمانی در گفتوگو با حجتالاسلام و المسلمین صفیالدین) در سایت نشر آثار رهبری منتشر گردید.
شهید صفی الدین در بخشی از این مصاحبه در مورد ولایتمداری اعلای شهید سلیمانی و پشتیبانیهای گسترده حاج قاسم از حزبالله لبنان با محوریت دیدگاههای ولایتفقیه گفت:«حاجقاسم راه، روش و خطمشی امام و السیدالقائد را در عرصه عمل پیادهسازی کرد. هیچ کجا بهصورت مکتوب نگاشته نشده است که فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران بر اساس خطمشی امام و السیدالقائد چه کاری باید در سوریه یا فلسطین انجام دهد. چنین چیزی وجود ندارد، اما قواعدی وجود دارد که حاجقاسم به آنها ملتزم و پایبند بود. او قدرت اجرائی و عملیاتیکردن این قواعد را آن هم بهصورت دقیق داشت و این کار را مخلصانه انجام داد. من اکنون از بعد نظری این موضوع را نمیگویم. از روی آگاهی چنین حرفی میزنم. ما سالها حاجقاسم را میشناختیم و با او رایزنی و گپوگفت داشتیم. در طول این مدت، دهها و بلکه صدها مسئله را با او مورد بررسی و ارزیابی قرار دادیم. او در جریان بررسی تمامی این مسائل و قضایا دائم به بیانات و دیدگاههای السیدالقائد استناد میکرد. وقتی با حاجقاسم درخصوص برخی امور گفتوگو میکردیم، او با اشاره به مکتب حضرت امام خامنهای و یا از طرق دیگر، بحث را به ایشان میرساند. در برخی مواقع که ما مسائلی را مطرح میکردیم، حاجقاسم به برخی بیانات و دیدگاههای السیدالقائد اشاره میکرد که شاید با دیدگاههای ما دربارهآن مسائل متفاوت بود. ما دیدگاههای ایشان را مورد توجه قرار میدادیم.
بنابراین، روشی که حاجقاسم در پیش گرفت، درواقع خلاصهافکار و رهنمودهای السیدالقائد و نیز وامگرفته از خطمشی، راه و روش امام خمینی(ره) بود….
او درخصوص بسیاری از حوادث و رویدادهایی که با یکدیگر به بررسی آنها میپرداختیم، نظرات و دیدگاههای حضرت امام خامنهای را جویا میشد. گاهی ما درخصوص برخی مسائل به یک دیدگاه مشترک و معین میرسیدیم و زمانی که حاجقاسم دیدگاه السیدالقائد را جویا میشد، ایشان نظر دیگری داشتند و ما نیز از نظر ایشان تبعیت میکردیم. پس از گذشت مدتی نیز درمییافتیم آنچه امام خامنهای گفته بودند، کاملاً درست بوده است.»
منبع