سومین گزارش وضعیت اینترنت: کیفیت اینترنت ایران در پایین‌ترین رتبه‌های جهانی قرار دارد

یافته‌های این گزارش نشان می‌دهد جنس اختلالات در بسترهای مختلف متفاوت بوده است. برای مثال اختلال روی Akamai از جنس اختلال در Connection بوده است؛ اختلال روی کلادفلر از جنس محدودیت در آپلود و اختلال روی HTTP3 تا ۶ برابر کند کردن HTTP2 بوده است.

در این گزارش محدودیت‌های اینترنت در ایران در چهار سطح طبقه‌بندی شده است: «قطع کامل یا کنترل‌شده اینترنت»، «تحریم»، «مقررات داخلی» و «فیلترینگ». در مساله قطعی‌ها این گزارش به قطعی کامل IPv6 به مدت یک هفته اشاره کرده است.

در بخش فیلترینگ اشاره شده است که: «برای سنجش دقیق‌تر وضعیت فیلترینگ از دی ۱۴۰۲ تا ابتدای خرداد ۱۴۰۳ ، ۳۰۰ دامنه اینترنتی انتخاب‌شده براساس (SimilarWeb) را از پایگاه داده ooni.com بررسی کردیم. طبق این بررسی مشخص شد که در دی ۱۴۰۲، به‌طور میانگین ۱۳۷ دامنه فیلتر (بالای ۵۰ درصد اختلال) بوده است.»

از این نظر، تغییر معناداری نسبت به مدت مشابه سال گذشته در کشور رخ نداده است. هم‌چنین، در بررسی ۵۰۰۰ وبسایت پربازدید کاربران ایرانی در CrUX مشخص شد که حداقل ۷۳۰ وبسایت به‌طور مستقیم فیلتر شده دامنه اصلی آن‌ها به آی‌پی‌های فیلترینگ Resolve می‌شود. بسیاری از و بسایت‌ها که از طریق فیلتر شدن آ ی‌پی، زیردامنه‌ها، CDNها و… مسدود شده‌اند را نیز باید به این فهرست اضافه کرد.

افزایش خودفیلتری داخلی در ماه‌های اخیر

یافته دیگری در این گزارش به افزایش میزان Iran Access یا خودفیلتری داخلی در ماه‌های گذشته اشاره داشته است: «عجیب‌تر از فیلتر کردن سایت‌های خارجی، فیلتر کردن سایت‌های داخلی برای كاربران خارج از کشور است. بسیاری از وبسایت‌های دولتی و بانک‌های ایرانی برای كاربران بین‌المللی در دسترس نیستند. وبسایت‌های مهم کشور از جمله مجلس، وزارتخانه‌ها، سازمان‌های بزرگ کشور، شاپرک و… برای کاربران خارج از ایران در دسترس نیست! نکته مهم در این زمینه، این است که از زمان انتشار گزارش دوم تاکنون حدود ۵۰ دامنه دیگر به این فهرست اضافه شده‌اند.»

کندی سرعت اینترنت بزرگ‌ترین نگرانی مردم ایران است

یافته‌های نظرسنجی اسفند ۱۴۰۲ ایسپا در این گزارش مورد استناد قرار گرفته و بر اساس آن کندی سرعت اینترنت با میزان ۴۳ درصد اصلی‌ترین نگرانی کاربران درباره اینترنت بوده است. فیلترینگ و محدودیت‌هایش با میزان ۱۸.۳ درصد و هزینه‌های زیاد اینترنت ۳۰.۷ دغدغه مردم بوده است.

متن کامل سومین گزارش انجمن تجارت الکترونیک تهران درباره وضعیت اینترنت را اینجا بخوانید.


منبع: https://www.zoomit.ir/tech-iran/423363-third-report-about-internet-in-iran/

درباره ی ماکان نیوز

مطلب پیشنهادی

رونمایی از سومین گزارش کیفیت اینترنت ایران؛ وضع اینترنت هنوز خراب است

او در این نشست گفت که انجمن تجارت الکترونیک این بار سه خواسته شفاف خود …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *