سود ارز دیجیتال چگونه محاسبه می‌شود؟ آموزش محاسبه سود خرید و فروش بیت کوین

یکی از اهداف اصلی فعالیت در بازارهای مالی مثل بازار ارزهای دیجیتال، کسب سود پیوسته از معاملات خرید و فروش است. تریدرها و سرمایه‌گذاران ارز دیجیتال برای اینکه بتوانند معاملات خود را سودآور نگه دارند، باید از نحوه محاسبه سود خرید و فروش‌های خود مطلع باشند. بازار ارزهای دیجیتال به دلیل نوسان‌های زیاد، پتانسیل زیادی برای کسب سود دارد، بنابراین تریدرها برای مدیریت ریسک معاملات و جلوگیری از اقدامات هیجانی باید با نحوه محاسبه سود ارز دیجیتال آشنا باشند و بدانند به طور تقریبی سود ارز دیجیتال چقدر است.

با توجه به اهمیت موضوع، در این مقاله از مجله نوبیتکس قصد داریم به بررسی نحوه محاسبه سود ارز دیجیتال بپردازیم و با ابزارهای لازم برای این کار آشنا شویم. اگر دوست دارید روش محاسبه سود ارزهای دیجیتال را به زبان ساده یاد بگیرید، در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

سود یا ضرر ارزهای دیجیتال را چگونه محاسبه کنیم؟

سود و ضرر معاملات ارزهای دیجیتال هم مثل هر معاملهٔ دیگری، با کم کردن قیمت فروش از قیمت خرید آن به دست می‌آید. برای اینکه ترید شما سودآور باشد، باید دارایی یا ارز دیجیتال خودتان را به قیمتی بالاتر از قیمت خریدتان بفروشید. بنابراین وقتی قیمت فروش را منهای قیمت خرید می‌کنید، اگر عدد به‌دست آمده مثبت باشد یعنی دارایی خودتان را با قیمت بالاتری فروخته‌اید و معاملهٔ‌ شما سودآور بوده است. اگر این عدد منفی باشد، یعنی قیمت فروش شما کمتر از قیمت خرید بوده و معامله ضررده شده است.

برای درک بهتر این مطلب، می‌توان آن را در قالب فرمول زیر خلاصه کرد:

سود یا ضرر معامله = ارزش دارایی در زمان فروش – ارزش دارایی در زمان خرید

برای مثال، فرض کنید شما مقداری بیت کوین را از یک صرافی ارز دیجیتال به قیمت ۵۰ هزار تتر می‌خرید. مدتی بعد تصمیم می‌گیرید که بیت کوین خودتان را به قیمت ۶۲ هزار تتر بفروشید. مطابق با این فرمول، نتیجهٔ‌ معامله شما به صورت زیر خواهد بود:

۶۲٫۰۰۰ − ۵۰٫۰۰۰ = ۱۲٫۰۰۰

از آنجایی‌که ۱۲٫۰۰۰ یک عدد مثبت است، یعنی سود خرید و فروش بیت کوین شما در مجموع ۱۲ هزار تتر بوده است.

نکاتی که در محاسبه سود ارز دیجیتال مهم است

علاوه بر اختلاف قیمت فروش و خرید، عوامل دیگری نیز در محاسبه سود ارز دیجیتال تأثیر دارند و باید آنها را در محاسبه سود نهایی در نظر بگیرید. کارمزد خرید و فروش ارزهای دیجیتال یکی از این عوامل است. صرافی‌های ارز دیجیتال بابت ارائه خدمات خود به کاربران، روی هر معامله مقداری کارمزد دریافت می‌کنند. این کارمزد معمولاً درصدی از حجم معامله است و از هر دو طرف معامله، یعنی خریدار و فروشنده، کسر می‌شود.

در صورتی که ارز دیجیتال خودتان را بعد از خرید از صرافی به یک کیف پول دیگر انتقال دهید، مقداری از آن به عنوان کارمزد انتقال کسر می‌شود. این کارمزد برای تأمین هزینه‌های نگهداری بلاکچین ارز دیجیتال دریافت می‌شود و ارتباطی با صرافی ندارد.

علاوه بر این دو کارمزد، فروش ارز دیجیتال و تبدیل آن به ریال نیز کارمزد مجزایی دارد و بسته به صرافی متفاوت است. هنگام برداشت ریالی نیز مقدار کمی کارمزد بانکی کسر می‌شود که روی مبلغ دریافتی نهایی شما تأثیر دارد. برای محاسبه دقیق سود سرمایه‌گذاری خودتان باید این هزینه‌ها را هم مد نظر داشته باشید.

محاسبه سود دلاری ارزهای دیجیتال

برای اینکه سود دلاری معاملات ارز دیجیتال خودتان را محاسبه کنید، کافی است قیمت دلاری ارز دیجیتال خودتان را در زمان فروش، منهای قیمت دلاری آن در زمان خرید کنید. برای مثال اگر قیمت ارز دیجیتال شما در زمان خرید، ۱٬۵۰۰ دلار و قیمت آن در زمان فروش ۲٬۰۰۰ دلار باشد، سود دلاری شما از این معامله ۵۰۰ دلار خواهد بود.

محاسبه سود ریالی ارزهای دیجیتال

با توجه به نوسان‌های قیمت دلار در ایران، محاسبه سود ریالی ارزهای دیجیتال کمی متفاوت است. برای محاسبه سود ریالی معاملات ارز دیجیتال، باید قیمت دلاری ارز دیجیتال خودتان را در قیمت ریالی دلار در زمان معامله ضرب کنید، سپس محاسبات را طبق روال قبل انجام دهید.

برای مثال اگر قیمت خرید ارز دیجیتال شما ۱٬۵۰۰ دلار و قیمت دلار در آن زمان ۶۰ هزار تومان باشد، هزینه کل معاملهٔ خرید شما (بدون در نظر گرفتن کارمزد) ۹۰ میلیون تومان خواهد بود. اگر قیمت ارز دیجیتال شما در زمان فروش، ۲٬۰۰۰ دلار و قیمت دلار در آن زمان ۷۰ هزار تومان باشد، مبلغ کل فروش شما (بدون در نظر گرفتن کارمزدها) به‌جای ۱۲۰ میلیون تومان، معادل ۱۴۰ میلیون تومان خواهد بود.

بنابراین سود ریالی شما از این معامله ۵۰ میلیون تومان است و علاوه بر رشد قیمت دلاری، از نوسان قیمت ریالی ارز دیجیتال نیز سود به‌دست آورده‌اید.

محاسبه سود و زیان درصدی ارز دیجیتال

علاوه‌بر روش دلاری و ریالی، می‌توانید سود و زیان معاملات ارز دیجیتال را به صورت درصدی نیز محاسبه کنید. برای محاسبه درصد سود یا ضرر باید ابتدا مقدار عددی آن را محاسبه و سپس درصد آن را نسبت به دارایی اولیه خودتان حساب کنید. برای مثال، اگر ۱٬۵۰۰ دلار سرمایه برای خرید یک ارز دیجیتال صرف کنید، و بعد از مدتی آن را به قیمت ۲٬۰۰۰ دلار بفروشید، سود شما از این معامله ۵۰۰ دلار خواهد بود. حال برای محاسبه سود درصدی باید حساب کنید که ۵۰۰ دلار، چند درصدِ ۱۵۰۰ دلار است. برای این کار کافیست از فرمول زیر استفاده کنید:

 * ۱۰۰ (مقدار پولی سود یا زیان / قیمت خرید) = سود یا ضرر درصدی  

بر اساس این فرمول، درصد سود شما از معامله به صورت زیر محاسبه می‌شود:

سود درصدی = (۲٬۰۰۰ – ۱٬۵۰۰) / ۱۵۰۰ * ۱۰۰

با انجام محاسبات، مشخص می‌شود که شما از این معامله ۳۳.۳۳ درصد سود کسب کرده‌اید. در صورتی که این عدد منفی شود، یعنی معاملهٔ شما ضررده بوده است.

بهترین ماشین حساب‌های محاسبه سود ارز دیجیتال

تریدرها و سرمایه‌گذاران معمولاً بسته به استراتژی خود، در یک بازه زمانی چندین معامله مختلف انجام می‌دهند. به همین دلیل، محاسبه دستی سود و ضرر معاملات کار دشوار و زمان‌بری می‌شود. سایت‌های مختلفی هستند که با ارائه ماشین حساب ارز دیجیتال، این کار را برای شما ساده کرده‌اند. در ادامه با سه مورد از بهترین ماشین حساب‌های محاسبه خودکار سود ارز دیجیتال آشنا می‌شویم.

کوین استتس (CoinStats)

پلتفرم کوین استتس (CoinStats) علاوه بر خدماتی مثل استیکینگ، مدیریت مجموعه‌های NFT و غیره، ابزارهای مختلفی را برای مدیریت ارزهای دیجیتال در اختیار کاربران قرار می‌دهد. ابزارهای این سایت به کاربران کمک می‌کنند تا تمام دارایی‌ها و کیف پول‌های خود را به‌صورت یک‌جا تحت نظر داشته باشند و به‌راحتی آنها را تجزیه و تحلیل کنند. یکی از این ابزارها، ماشین حساب محاسبه سود ارز دیجیتال است که امکان محاسبه سود و ضرر سرمایه‌گذاری‌ها را به ساده‌ترین شکل در اختیار کاربران قرار می‌دهد. برای استفاده از ماشین حساب کوین استتس کافیست ارز دیجیتال مورد نظرتان را انتخاب و مواردی مثل قیمت خرید و فروش، میزان سرمایه‌گذاری و کارمزدهای معامله را وارد کنید تا سود یا ضرر آن برای شما محاسبه شود. این ماشین حساب علاوه بر دلار، از واحد پولی ریال هم پشتیبانی می‌کند.

کوین لجر (CoinLedger)

کوین لجر (CoinLedger) مجموعه‌ای از ابزارها را برای مدیریت ارزهای دیجیتال در اختیار کاربران قرار می‌دهد که ماشین حساب محاسبه سود، یکی از آنهاست. کوین لجر به کاربران اجازه می‌دهد تا کیف پول‌ها و صرافی‌های دلخواه خود را به آن متصل کنند و تمام اطلاعات مربوط به سود و ضرر معاملات ارز دیجیتال خود را به‌صورت یک‌جا ببینند. ماشین حساب کوین لجر با دریافت اطلاعاتی مثل قیمت خرید و فروش، مقدار سرمایه و کارمزد خرید و فروش، سود و ضرر معامله را هم به صورت دلاری و هم درصدی برای کاربران محاسبه می‌کند. این سایت برخلاف کوین استتس، از واحد پولی ریالی پشتیبانی نمی‌کند و کاربران باید سود ارز دیجیتال خود را بر مبنای دلار یا یورو محاسبه کنند.

کریپتو پرافیت کلکیولیتور (CryptoProfitCalculator)

کریپتو پرافیت کلکیولیتور (CryptoProfitCalculator) یک ماشین حساب حرفه‌ای برای محاسبه سود ارز دیجیتال است. این ماشین حساب از انواع ارزهای دیجیتال و واحدهای پولی مختلف از جمله ریال ایران پشتیبانی می‌کند. مثل سایر ماشین حساب‌های محاسبه سود، کافی است اطلاعاتی مثل قیمت خرید و فروش، مبلغ سرمایه‌گذاری و کارمزد معاملات را وارد کنید تا میزان سود و ضرر معامله برای شما محاسبه شود. برخلاف دو پلتفرم قبلی، این وبسایت امکان اتصال به کیف پول و صرافی را ندارد و کاربران برای محاسبه سود و ضرر معاملات، باید اطلاعات هر معامله را به‌صورت مجزا در ماشین حساب وارد کنند.

جمع‌بندی

در این مقاله با نحوه محاسبه سود ارز دیجیتال به شیوه‌های مختلف آشنا شدیم. سرمایه‌گذاری بلندمدت، خرید و فروش، استخراج بیت کوین به‌کمک ماینر و غیره، از جمله روش‌های کسب سود در بازار ارزهای دیجیتال است و تریدرها و سرمایه‌گذاران باید مهارت محاسبه سود حاصل از این فعالیت‌ها را داشته باشند. محاسبه سود ارز دیجیتال به افراد کمک می‌کند تا دید بهتری از نتیجهٔ معاملات خود داشته باشند و اهداف مالی خود را متناسب با آن تعیین کنند. با توجه به اینکه محاسبه دستی سود و ضرر معاملات برای بسیاری از افراد دشوار است، می‌توان از ماشین حساب‌های محاسبه سود ارز دیجیتال برای انجام آن استفاده کرد. بسیاری از این ماشین حساب‌ها، امکان اتصال به کیف پول و مدیریت دارایی‌ها را نیز در اختیار کاربران قرار می‌دهند.

سوالات متداول

سود ریالی ارز دیجیتال را چگونه حساب کنیم؟

برای محاسبه سود ریالی ارز دیجیتال باید به‌جای ارزش دلاری، از ارزش ریالی ارز دیجیتال در محاسبات استفاده کنید که توضیحات آن در همین مقاله ارائه شده است.

ضرر ارزهای دیجیتال را چگونه حساب کنیم؟

فرآیند محاسبه سود و ضرر ارزهای دیجیتال مشابه است و در صورتی که عدد حاصل از آن منفی شود، میزان ضرر را نشان می‌دهد.

سود سالانه ارزهای دیجیتال چگونه محاسبه می‌شود؟

برای محاسبه سود سالانه باید میزان دارایی خودتان در ابتدای سال را از میزان دارایی در پایان سال کم کنید تا مقدار سود سالانه مشخص شود.

بهترین ماشین حساب محاسبه سود ارز دیجیتال کدام است؟

ماشین حساب‌های مختلفی برای محاسبه سود ارز دیجیتال وجود دارد که از جمله مشهورترین آنها می‌توان به کوین استتس و کوین لجر اشاره کرد.

نوشته سود ارز دیجیتال چگونه محاسبه می‌شود؟ آموزش محاسبه سود خرید و فروش بیت کوین اولین بار در مجله نوبیتکس. پدیدار شد.


منبع

درباره ی ماکان نیوز

مطلب پیشنهادی

قیمت همستر کامبت در بازار پیش از عرضه چقدر است؟ (۱۱ تیر ۱۴۰۳)

قیمت همستر کامبت در بازار پیش از عرضه با نوسانات زیادی مواجه شده است و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *