سه نیروگاه بادی گروه مپنا معرفی شدند / ظرفیت ها و نحوه فروش برق تولیدی

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس،
بازدید فعالان نهادهای مالی و اصحاب رسانه از نیروگاه کهک یکی از سه نیروگاه بادی شرکت تولید انرژی‌های تجدیدپذیر گروه مپنا و زیر مجموعه 100 درصدی شرکت نیروگاهی ایرانیان مپنا به همت کانون نهادهای سرمایه گذاری انجام و ظرفیت ها، نحوه فروش برق نیروگاه ها توسط مدیرعامل اعلام شد.


هلدینگ نیروگاهی ایرانیان مپنا با سرمایه 2 هزار میلیارد تومانی 13 تیر ماه با نماد “ومپنا” در بازار دوم معاملات فرابورس درج شد و در صف عرضه اولیه ۱۵ درصدی سهام قرار دارد. این هلدینگ در نهایت زیرمجموعه گروه مپنا قرار دارد که از طریق نیروگاه ها 12 تا 15 درصد ظرفیت برق کشور را تامین می کند و در سه صنعت اصلی نیروگاهی ،نفت، گاز و پتروشیمی و حمل و نقل در حال فعالیت است.


بر اساس این گزارش، یاور عنانی مدیرعامل شرکت انرژی های تجدید پذیر گروه مپنا در این نشست با بیان اینکه این شرکت سال 89 با هدف ورود مپنا به حوزه انرژی های تجدید پذیر با روش سرمایه گذاری تاسیس شد، اعلام کرد: اولین فعالیت این حوزه ورود به توربین های بادی بود و طی 14 سال اخیر سه نیروگاه بادی در کهک قزوین، آقکند میانه و میل نادر در شمال غربی زابل راه اندازی شد.


نیروگاه کهک دارای ظرفیت 55 مگاواتی و 22 توربین 2.5 مگاواتی کلاس دوA است که اولین مزرعه تجدید پذیر هیبریدی ایران هم محسوب می شود و در کنار توربین های بادی، ظرفیت دو مگاوات نیروگاه خورشیدی در سه هکتار با 6250 پنل نصب شده که هر پنل ۳۲۰ ولت انرژی تابشی را به الکتریکی تبدیل می کند.


فروش برق نیروگاه ها بصورت تضمینی به دولت و ساتبا است. بخشی از برق بصورت اختیاری در تابلو سبز بورس انرژی به فروش می رسد. توربین های تمام نیروگاه ها ساخت داخل بوده و ضریب بیش از 80 درصدی دارد. برق تولیدی نیروگاه کهک به دلیل قراردادهای خرید دوجانبه در بورس انرژی عرضه نمی شود.


نیروگاه بادی آقکند میانه دارای ظرفیت 50 مگاواتی با 20 توربین بادی 2.5 مگاواتی است که سال 97 افتتاح و سال 98 فرآیند فروش انرژی به شبکه را آغاز کرد. نیروگاه بادی میل نادر هم 50 مگاواتی بوده و به تازگی به بهره برداری رسیده و سال 1401 به شبکه متصل شد. این نیروگاه در خرداد ماه رکورد تولید انرژی بیش از 31 میلیون کیلو وات ساعت را به ثبت رساند.


توربین های بادی دارای ارتفاع هاب ۸۵ متری، وزن برج و روتور ۱۷۰ و 52 تنی و قطر روتور ۱۰۳ متری بوده که با حداقل و حداکثر سرعت باد سه و نیم تا ۲۵ متر بر ثانیه به گردش در می‌آیند. توسعه انرژی های تجدید پذیر به مدیریت اوج مصرف و محیط زیست کمک می کند. تولید هر میلیون کیلووات ساعت انرژی الکتریکی از مولدهای تجدید پذیر به میزان ۰.۳ میلیون متر مکعب سوخت فسیلی، ۰.۲ میلیون لیتر آب، ۶۰۰ تن گاز co۲ و ۵ تن آلاینده‌های محلی صرفه‌جویی می‌شود.


توربین های بادی و پنل های خورشیدی دارای قرارداد 20 ساله خرید تضمینی بوده اما در صورت رسیدگی عمر مفید آنها به 30 سال هم خواهد رسید.

انتهای پیام

 


منبع

درباره ی ماکان نیوز

مطلب پیشنهادی

بهترین گوشی های سامسونگ بازار ایران (مرداد 1403)

گوشی‌های سامسونگ به عنوان یکی از پیشروان بازار تلفن‌های هوشمند، نمایانگر کیفیت، طراحی مدرن و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به سايت خوش آمديد !


براي مشاهده مطلب اينجا را کليک کنيد