سفر به کاپادوکیا ترکیه | شهر بالن ها+ ویدیو

ترکیه پر از جاذبه است؛ از استانبول و بخش‌های اروپایی این کشور که محبوبیت و طرفداران بسیاری دارند، تا منطقه آناتولی و بخش‌های آسیایی آن که معمولا از نظر گردشگران دور می‌مانند. یکی از شهرهای دیدنی در ناحیه آناتولی مرکزی ترکیه، کاپادوکیا است؛ یک مقصد با جاذبه‌های تاریخی و باستانی و پرواز بر فراز آسمان است.

از آنجایی که امروزه ترکیه یک مقصد تفریحی نسبتا ارزان محسوب می‌شود، بازدید از مقاصدی که زیر سایه شهرهای پرطرفدار همچون استانبول و آنتالیا پنهان مانده‌اند می‌تواند تجربه متفاوتی باشد. علاوه بر این، همانند سایر شهرهای ترکیه، کاپادوکیا نیز هتل‌های متعددی دارد که با سبک خاص و قرار گرفتن در دل کوه، اقامتی رویایی و خاص را برایتان بهمراه خواهد داشت. شاید این سوال برایتان بوجود بیاید که چطور به کاپادوکیا سفر کنید؟ در ادامه این مطلب از مجله گردشگری فلای‌تودی، راهنمای کاملی از سفر به کاپادوکیا در اختیارتان قرار خواهیم داد.

کاپادوکیا کجاست؟

کاپادوکیا یکی از شهرهای کوهستانی ترکیه است که برای رسیدن به این شهر زیبا با قدمت ۴هزار ساله باید به شهر آناتولی مرکزی بروید. کاپادوکیا بین شهرهای قیصریه و نوشهیر قرار دارد. شهر باستانی کاپادوکیا را یکی از سه شهر صخره‌ای جهان می‌دانند که صخره‌های آن از فعالیت کوه‌های آتش فشانی و خروج گدازه‌ها شکل گرفته است.

صخره‌هایی به ارتفاع ۴۰ متر به اشکال ستونی، مخروطی یا قارچی شکل. داستان‌های زیادی برای تونل‌های زیرزمینی این شهر گفته می‌شود اما به طور کلی گفته می‌شود که اوایل دوره هیتیته یعنی چیزی حدود ۱۲۰۰ تا ۱۸۰۰ سال پیش در منطقه گرومه انسان‌ها دور هم جمع شدند و زندگی خود را شکل دادند. قدمت این تونل‌ها نیز به همین دوره بر می‌گردد. جاذبه‌های تاریخی و دیدنی این شهر آنقدر زیاد است که برای هر گردشگری با هر سلیقه‌ای چیزی برای ارائه دارد. در نهایت این شهر در سال ۱۹۸۵ به عنوان میراث جهانی یونسکو ثبت شده است.

کاپادوکیا روی نقشه گوگل

آب و هوای کاپادوکیا چطور است؟

یکی از مواردی که باید پیش از سفر به هر مقصدی درباره آن اطلاعات کسب کنید، شرایط آب و هوا و بهترین زمان سفر است. شهر کاپادوکیا در آناتولی مرکزی در ترکیه قرار گرفته و دره‌های عمیق، تپه‌ها، قله‌های آتشفشانی و صخره‌هایی سنگی دارد. این شهر هزار متر از سطح دریا ارتفاع دارد و آب و هوای آن قاره‌ای است؛ بنابراین از آن انتظار تابستان‌های گرم و زمستان‌های سرد و برفی را داشته باشید. زمستان‌ها معمولا دما به زیر صفر هم می‌رسد و تابستان‌ها دمای هوا به ندرت بالای ۳۰ درجه می‌رود. اما اختلاف دمای شب و روز در این شهر زیاد است و باید در هر فصلی لباس مناسب به همراه داشت.

بهترین زمان سفر به کاپادوکیا

با توجه به شرایط آب و هوای کاپادوکیا، به جز زمستان‌ها که هوا در این شهر سرد است، در باقی فصل‌ها می‌توان به این شهر سفر کرد و از آب و هوای خوب آن لذت برد. با توجه به نوع تفریحاتی که در این شهر وجود دارد معمولا اواخر ماه آوریل (ماه اردیبهشت) تا سپتامبر و اکتبر (اواخر ماه مهر) بهترین بازه زمانی برای سفر به کاپادوکیا است. بخصوص اگر می‌خواهید از تفریحاتی همانند بالن سواری لذت ببرید، خارج از این بازه زمانی ممکن است به دلیل وجود باد و باران پروازهای بالن‌ها لغو شود.

در ادامه، ویدئویی از کاپادوکیا برای شما در نظر گرفته‌ایم که به واسطه آن، می‌توانید بهتر با این شهر آشنا شوید:

 

جاهای دیدنی کاپادوکیا | معرفی جاذبه های تاریخی و طبیعی

اگر به دنبال سفر به شهری تاریخی و کندوکاو در جاذبه‌های بیشمار تاریخی هستید و از طرف دیگر نمی‌خواهید طبیعت زیبای آناتولی ترکیه را از دست دهید، حتما باید کاپادوکیا را انتخاب کنید؛ شهری که در آن می‌توانید در غارها و صخره‌ها و یا هتل‌هایی از این دست اقامت کنید و بیشترین لذت را از سفر خود ببرید. نباید فراموش کنید که بالن سواری در کاپادوکیا از همه تفریحات شهرت بیشتری دارد و بهتر است حتما آن را امتحان کنید.

شهر زیرزمینی درینکو | Derinkuyu  

ساختار شهری کاپادوکیا به این صورت است که اغلب سکونت در آن در دل صخره‌ها یا زیر زمین بوده است. شهرهای زیرزمینی کاپادوکیا در دوره عصر برنز شکل گرفتند و همین قدمت آن‌ها موجب خاص بودن این شهرها شده است. در دوره بیزانس (قرن ۶ و ۷) از این شهرهای زیرزمینی برای پنهان شدن در برابر مهاجمان عرب استفاده میشد. شهر زیرزمینی درینکو عمیق‌ترین پناهگاه زیرزمینی در کاپادوکیا است که شامل تونل‌های تو در تو و باریک می‌شود.

روستای گورم | Göreme

روستای گورم به‌عنوان یکی از زیباترین روستاها در جهان شناخته شده است. گورم قلب صنعت گردشگری کاپادوکیا است که در آن علاوه بر غارها و صخره‌هایی که همانند آدمکی دور تا دور منطقه را احاطه کرده‌اند می‌توانید خانه‌های سنتی و هتل‌های بوتیک متعددی بیابید.

دره ایهلارا | Ihlara Valley  

دره ایهلارا، یکی از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی برجسته در منطقه کاپادوکیا، ترکیه است که با مناظر بی‌نظیر و چشم‌اندازهای خیره‌کننده، گردشگران را به سوی خود می‌کشاند. این دره با عمق زیاد و دیواره‌های صخره‌ای بلند، به عنوان یک مقصد محبوب برای علاقه‌مندان به طبیعت و تاریخ شناخته می‌شود. رودخانه‌ای که در امتداد این دره جریان دارد، زیبایی طبیعی آن را دوچندان کرده و فضای آرامش‌بخشی را ایجاد کرده است. دره ایهلارا همچنین به دلیل وجود کلیساها و صومعه‌های باستانی که در دل صخره‌ها حکاکی شده‌اند، از اهمیت تاریخی ویژه‌ای برخوردار است و بازدیدکنندگان را به سفری در دل تاریخ می‌برد.

شهر زیرزمینی اوزکوناک | Ozkonak Underground City

یکی دیگر از جاهای دیدنی شهر کاپادوکیا بازدید از این شهر زیرزمینی کاپادوکیا است که در سال ۱۹۷۲ کشف شده. قدمت این شهر مربوط به دوره بیزانس بوده که با ۴۰ متر ارتفاع ۱۰ طبقه دارد. با توجه به عدم بازسازی و مرمت کامل شهر، گردشگران تنها ۴ طبقه از آن را می توانند ببینند.

قلعه اوچ حیصار | Uçhisar Castle

این قلعه نیز مانند بسیاری از جاهای دیدنی کاپادوکیا در دسته آثار تاریخی است. فاصله قلعه اوچ حیصار از مرکز کاپادوکیا حدود ۵ کیلومتر بوده و به نوعی دروازه شهر محسوب می شود. ارتفاع زیاد این قلعه امکان تماشای شهر با زاویه ۳۶۰ درجه را به شما می دهد.

موزه باز زلوه | موزه‌ای در دل طبیعت

این موزه که یکی از خاص‌ترین انواع موزه محسوب می‌شود در دل یک غار قرار دارد. در این غار خانه‌های تاریخی با اتاق‌های مذهبی و سکولار دیده می‌شود که تا سال ۱۹۲۴ محل سکونت مسلمانان و مسیحیان بوده است. بعدها تبادل اقلیت‌ها بین یونان و ترکیه این ساختار را به شکل امروزی تبدیل و ساکنان را به تخلیه این مکان مجبور کرد.

چطور به کاپادوکیا سفر کنیم؟

حال برای رسیدن به این مقصد زیبا و رویایی اولین قدم چیست؟ راههای مختلفی برای اینکه به کاپادوکیای ترکیه برسید وجوددارد اول از همه باید در نظر بگیرید که از کدام فرودگاه به این شهر وارد شوید. اگر به دنبال پرواز مستقیم باشید و تحمل یک مسیر کوتاه زمینی را داشته باشید، خرید بلیط پرواز آنکارا می‌تواند ایده خوبی برایتان باشد. پس از اینکه به آنکارا رسیدید با اتوبوس یا هاواش‌ها می‌توانید طی یکی دو ساعت به کاپادوکیا برسید. در ادامه به راه‌های سفر به کاپادوکیا اشاره می کنیم: 

سفر به کاپادوکیا با هواپیما

اگر می خواهید از طریق هوایی به این شهر بروید، نزدیکترین فرودگاه به این شهر فرودگاه نوشهیر است که در ۴۰ کیلومتری کاپادوکیا قرار دارد. پس باید ابتدا به استانبول بروید سپس اقدام به خرید بلیط هواپیما نوشهیر کنید. توجه داشته باشید که تعداد پروازهای این شهر محدود است و فقط یک سرویس پروازی برای آن تعریف شده. فرودگاه کایسری هم راه دیگری است که می توانید از طریق آن به کاپادوکیا بروید. اما نکته منفی این روش دور بودن این فرودگاه است. فرودگاه کایسری در فاصله ۸۰ کیلومتری کاپادوکیا قرار دارد.

سفر به کاپادوکیا با قطار

روش ارزانتر برای سفر به کاپادوکیا با قطار است. البته که این روش ارزانتر اما پیچیده است. باید از استانبول به آنکارا بروید پس از آن با خرید بلیط قطار به ایستگاه های اتوگار، آنکارا و قونیه رفته و با اتوبوس یا تاکسی خود را به کاپادوکیا برسانید. در مدت زمان این سفر حدود ۴٫۵ ساعت فاصله استانبول تا آنکارا را باید لحاظ کنید.

سفر به کاپادوکیا با اتوبوس

اگر بخواهید با اتوبوس به این شهر بروید باز هم باید خود را به استانبول برسانید. پس از آن با اتوبوس از استانبول تا نوشهیر ۱۲ ساعت در مسیر خواهید بود.  

فاصله کاپادوکیا از شهرهای مختلف ترکیه 

شما می‌توانید از مبدا شهرهای مختلف ترکیه خود را به کاپادوکیا برسانید که در ادامه به مهمترین مسیرهای دسترسی به کاپادوکیا اشاره می‌کنیم: 

فاصله کاپادوکیا تا استانبول

از آنجا که برای سفر به کاپادوکیا پیش از هر کاری باید خود را به استانبول برسانید، از همین رو پس از رسیدن به این شهر، تا کاپادوکیا ۷۳۰ کیلومتر مسافت پیش رو دارید. همین مسیر طولانی باعث شده تا مسافران سفر ۸۰ دقیقه‌ای هوایی را برای طی کردن انتخاب کنند. اما راه‌ های اقتصادی دیگری مانند قطار و اتوبوس برای سفر به کاپادوکیا از استانبول وجود دارد که می‌توانید از طریق آن به این مقصد برسید.

فاصله کاپادوکیا تا آنتالیا

چگونه از آنکارا به کاپادوکیا برویم؟ باید بدانید که این شهر تا آنتالیا ۵۸۰ کیلومتر فاصله دارد که با اتوبوس ۹ ساعت و با هواپیما حدود مدت زمان کمتری طول می‌کشد.

فاصله وان تا کاپادوکیا

وان نزدیکترین شهر ترکیه به ایران است. فاصله وان از کاپادوکیا نیز ۹۶۰ کیلومتر است که اگر بخواهید از وان به کاپادوکیا با هواپیما بروید طبیعتا در مدت زمان کوتاهتری به مقصد خواهید رسید.  

فاصله کاپادوکیا تا قونیه

قونیه در فاصله ۲۳۵ کیلومتری کاپادوکیا است که می‌توانید با اتوبوس یا تاکسی ۲ ساعته این مسیر را طی کنید.

رستوران های کاپادوکیا | کجا غذا بخوریم؟

در همه شهرهای ترکیه غذاهای ترکی با طعمی مثال زدنی به‌ راحتی در دسترس است و کاپادوکیا نیز از این قائده مستثنی نیست. غذاهایی همچون کوفته‌های مخصوص ترکی و کباب‌های خوشمزه در رستوران‌های این شهر به وفور دیده می‌شود. شما همچنین می‌توانید غذای خود را در رستوران‌هایی که مناظر زیبا و طبیعت صخره‌ای شهر را به شما نشان می‌دهند، میل کنید.

حمل و نقل در کاپادوکیا | چطور شهر را بگردیم؟

در نظر داشته باشید شهر کاپادوکیا جمعیت کمی دارد و به همین دلیل هم نباید انتظار وسایل حمل و نقل عمومی چندانی داشته باشید. برای بازدید از جاذبه های گردشگری بهتر است ماشین کرایه کنید و یا از تورهای گردشگری شهری آن استفاده کنید.

مراکز خرید کاپادوکیا | از کجا خرید کنیم؟

در این شهر صنایع دستی متنوعی برای خرید می‌توانید پیدا کنید که سوغاتی‌های ارزشمندی خواهند بود. این صنایع دستی زیبا هم شامل فرش‌ها و گلیم‌ها رنگارنگ و متنوع می‌شوند و هم شامل کارهای سفالی و چینی که طراحی‌های متنوعی دارند. در شهر کوچک و توریستی کاپادوکیا نباید انتظار دیدن پاساژها و مراکز خرید بزرگ را داشته باشید اما در فروشگاه‌های کوچک و بزرگ محلی می‌توانید کالاهای خوبی پیدا کنید.

سفر به کاپادوکیا | سرزمین بالن ها و صخره های افسانه ای

کاپادوکیا، مقصدی بی‌نظیر برای کسانی است که به دنبال سفری متفاوت و خاطره انگیز هستند. با بازدید از این سرزمین افسانه‌ای، می‌توانید در دل تاریخ غرق شوید، از زیبایی‌های طبیعی لذت ببرید، و تجربیات منحصر به فردی را کسب کنید. این شهر تاریخی که بیش از چهار هزار سال قدمت دارد به عنوان شهر صخره‌ای نیز شناخته می‌شود. برخلاف بسیاری از شهرهای ترکیه، کاپادوکیا تا حدودی نیمه خشک است پس طبیعتا برای برنامه‌ریزی‌های سفر خود به این شهر باید پارامترهای مهمی از جمله انتخاب مناسب‌ترین زمان سفر را انتخاب کنید.

برای سفر به این شهر، رزرو بلیط هواپیما و هتل در کاپادوکیا را به صورت آنلاین انجام دهید. آیا تا به حال به کاپادوکیا سفر کرده‌اید؟ تجربیات خود را با ما در میان بگذارید. 

سوالات متداول درباره راهنمای سفر به کاپادوکیا

بهترین زمان سفر به کاپادوکیا چه زمانی است؟

بهترین زمان برای سفر به کاپادوکیا به سلیقه شما بستگی دارد. بهار (آوریل تا می) و پاییز (سپتامبر تا اکتبر) با آب و هوای معتدل، محبوب‌ترین فصل‌ها هستند.

چگونه به کاپادوکیا برویم؟

دسترسی به کاپادوکیا از روش‌های مختلف زمینی، ریلی و هوایی امکان پذیر است. اما پیش از هر کاری باید خود را به استانبول برسانید و پس از آن از روش‌های مختلف راهی کاپادوکیا شوید. 

چه جاذبه‌هایی را در کاپادوکیا باید دید؟

بازدید از شهر آوانوس، روستای گوریمه، روستای اورگوپ، دره سوگانلی، دره پاشاباگ، دره ایهلاراو دره کبوتر از بهترین جاهای دیدنی این شهر تاریخی به شمار می‌آید.

کاپادوکیا کجای ترکیه است؟

کاپادوکیا یکی از شهرهای تاریخی شهر آناتولی ترکیه است.

نکات سفر به کاپادوکیا چیست؟

یکی از مهمترین مواردی که در سفر به کاپادوکیا باید مدنظر قرار دهید، انتخاب زمان مناسب است تا علاوه بر دیدن جاذبه های گردشکری آن بتوانید از آب و هوا و تفریحات این شهر نیز لذت ببرید. 


منبع

درباره ی ماکان نیوز

مطلب پیشنهادی

دولت ترکیه پس از اینستاگرام، دسترسی به روبلاکس را نیز مسدود کرد

دولت ترکیه که اخیراً دسترسی کاربران به اینستاگرام را مسدود کرده بود، حالا پس از …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به سايت خوش آمديد !


براي مشاهده مطلب اينجا را کليک کنيد