سرویس جهیزیه ست یا جداگانه؛ انتخاب درست کدام است؟

ممکن است موقع خرید جهیزیه به صورت حضوری یا آنلاین با تبلیغات مختلفی درباره‌ی سرویس جهیزیه روبه‌رو شده باشید. بعضی از خانواده‌ها ترجیح می‌دهند برای نوعروس خود جهیزیه را به صورت سرویس ست بخرند و برخی دیگر خرید هر یک از وسایل جهیزیه به صورت جداگانه را بهترین کار می‌دانند. در این مقاله، به این سؤال مهم پاسخ می‌دهیم که سرویس جهیزیه ست یا جداگانه؛ کدام بهتر است؟ و خرید جهیزیه به این دو شکل چه مزایا و معایبی دارد؟

موافقان خرید وسایل جهیزیه به صورت جداگانه چه می‌گویند؟

برای خرید سرویس جهیزیه ست یا جداگانه، باید ابتدا دلایل موافقان هر یک از این روش‌ها را بدانیم. کسانی که معتقدند خرید جداگانه‌ی وسایل جهیزیه روش بهتری است، به ۲ مسئله‌ی مهم اشاره می‌کنند.

۱. وسایل خانه‌ی هر کسی سبک شخصی او را نشان می‌دهد

اولین دلیلی که مخالفان خرید سرویس جهیزیه‌ی ست دارند، به سبک شخصی خانه‌ی نوعروس مربوط می‌شود. به اعتقاد این گروه، اگر وسایل جهیزیه به صورت ست خریداری شوند، نمی‌توانند سلیقه و سبک زندگی نوعروس را نشان دهند. هنگام ورود به خانه‌ی هر کسی و با دیدن وسایل و مبلمان او می‌توانیم تشخیص بدهیم که او به چه رنگی علاقه دارد، کدام سبک از طراحی دکوراسیون را می‌پسندد یا وسایلی را پیدا کنیم که هر کدام با دقت و وسواس خاصی انتخاب شده‌اند.

در مقابل، خرید سرویس‌های ست جهیزیه مانند مبلمان و سرویس خواب یک شکل شما را به یاد اتاق‌های هتل‌هایی میندازد که دکوراسیون همه‌ی آن‌ها به یک شکل و با سرویس‌های خاصی طراحی شده است. از سوی دیگر، خرید سرویس‌های ستی که به یک شکل هستند، اثاثیه‌ی خانه را جالب توجه نمی‌سازد و طراحی داخلی اتاق‌ها شخصیت و هیجان بصری خاصی ندارند. به‌علاوه، برخی از افراد معتقدند که انتخاب سرویس‌های ست جهیزیه خلاقیت ساکنین خانه‌ی جدید را کاهش می‌دهد.

برای حل این مشکل می‌توانید ست‌های مختلف را برای بخش‌های مختلف خانه‌ی نوعروس خریداری کنید یا در خرید وسایل برخی از بخش‌های خانه‌ی نوعروس خلاقیت خرج کنید. به عنوان مثال، اگر سرویس پلاستیک آشپزخانه را به رنگی خنثی مثل طوسی خریداری کرده‌اید، وسایلی که قرار است در کنار آن‌ها استفاده شوند را به یک رنگ شاد انتخاب کنید. به این ترتیب، هم از مزایای خرید وسایل به صورت ست بهره برده‌اید و هم آشپزخانه‌ی نوعروس شما را به یاد آشپزخانه‌ی هتل‌ها نمی‌اندازد.

۲. وسایل اضافه‌ای که کاربردی ندارند

موضوع دیگری که طرفداران خرید وسایل جهیزیه به صورت جداگانه به آن اشاره می‌کنند، غیرکاربردی بودن برخی از وسایل ست‌های جهیزیه است. این گروه معتقدند که در برخی از ست‌های جهیزیه وسایلی فروخته می‌شوند که ممکن است نوعروس حتی تا آخر عمر هم به آن‌ها نیازی پیدا نکند. خرید سرویس‌های جهیزیه به صورت ست باعث می‌شود که بودجه‌ی جهیزیه را صرف خرید وسایل غیرضروری کنیم که کاربردی ندارند یا فقط جنبه‌ی تزیینی دارند.

برای اینکه موقع خرید جهیزیه دچار چنین مشکلی نشوید، بهتر است موقع خرید ست جهیزیه ابتدا وسایل آن ست را بررسی کنید. اگر به صورت حضوری خرید می‌کنید از فروشنده درباره‌ی وسایلی که در سرویس مورد نظر وجود دارند و کاربرد هر یک سؤال کنید. در خرید از فروشگاه‌های آنلاین هم می‌توانید ابتدا وسایل هر ست را با دقت بررسی کنید و تجارب دیگران درباره‌ی استفاده از آن‌ها را مطالعه کنید. از این راه، سرویس جهیزیه‌ای خریداری می‌کنید که ارزش هزینه‌ی پرداخت‌شده را دارد و نوعروس هم بهتر از آن استفاده می‌کند.

چرا باید سرویس جهیزیه ست بخریم؟

خرید و انتخاب سرویس‌ جهیزیه ست یا جداگانه، هر  یک مزایا و معایب خاص خود را دارد اما معمولا به نوعروسان پیشنهاد می‌شود که وسایل جهیزیه خود را به صورت ست خریداری کنند. علت این توصیه هم به ۳ مزیت مهم خرید سرویس جهیزیه مربوط می‌شود.

۱. انتخاب وسایل جهیزیه راحت‌تر می‌شود

اولین مزیتی که خرید سرویس جهیزیه دارد این است که انتخاب ساده‌تر می‌شود. به‌هرحال، انتخاب کردن وسایل جهیزیه می‌تواند هر کسی را گیج و سردرگم کند. حتی اگر طراح دکوراسیون داخلی خانه‌ها باشیم هم خرید وسایل جهیزیه می‌تواند به چالشی بزرگ تبدیل شود.

موقع انتخاب جهیزیه با گزینه‌های بسیار متنوعی روبه‌رو می‌شویم، عوامل بسیاری را باید در نظر بگیریم و بعد از اینکه یکی از وسایل جهیزیه را پسندیدیم باید به فکر هماهنگ کردن آن با سایر وسایل و مبلمان خانه باشیم. در عوض، با خرید سرویس‌های جهیزیه چنین مشکلاتی را کمتر تجربه خواهیم کرد.

کارشناسانی که سرویس‌های جهیزیه را طراحی می‌کنند معمولا به موضوعاتی مانند هماهنگ شدن این وسایل با یکدیگر فکر می‌کنند و خیال شما را بابت چنین مسائلی راحت می‌کنند. به طور مثال، زمانی که یک مجموعه‌ی کامل مبلمان برای اتاق نشیمن را خریداری می‌کنید، به طور معمول ۷ تا ۸ قطعه‌ی ضروری مبلمان را در آن مجموعه خواهید داشت. اگر بخواهید هر یک از این قطعات مبلمان را به صورت جداگانه خریداری کنید، باید زمان زیادی را صرف تصمیم‌گیری برای هر یک از آن‌ها کنید. در عوض، با خرید مجموعه‌ی مبلمان از قطعات کاربردی مانند کمد‌های اضافی، نیمکت و میزهای جلومبلی هماهنگ با مبلمان خود را هم خواهید داشت.

۲. در زمان صرفه‌جویی می‌کنید

تدارک مراسم عقد و عروسی و برنامه‌های مربوط به آن به اندازه‌ی کافی وقت‌گیر است. بنابراین، در این مسیر مدیریت زمان حرف اول را می‌زند. برای مدیریت بهتر زمان در خرید جهیزیه به عنوان یکی از برنامه‌های مربوط به ازدواج بهتر است از میانبری به نام سرویس جهیزیه استفاده کنید.

با خرید سرویس جهیزیه نیازی نیست که بیشتر وقت خود را صرف طراحی دکوراسیون خانه‌ی عروس کنید. سرویس‌های جهیزیه‌ای که به صورت هماهنگ با یکدیگر خریداری کرده‌اید را در هر بخش از خانه‌ی نوعروس بچینید و خانه‌ی او را با وسایلی اختصاصی تزیین کنید. به عنوان مثال، برای اینکه اتاق‌های خانه‌ی او حال و هوای اتاق‌های هتل با وسایلی یکدست نداشته باشد، از یادگاری‌هایی که نسل به نسل به شما رسیده استفاده کنید. چیدن سرویس بشقاب چینی عتیقه که از مادربزرگتان هدیه گرفته‌اید، روی قفسه‌های اتاق نشیمن یا نصب قاب عکس‌هایی از کودکی نوعروس و داماد تا ازدواج آن‌ها روی دیوارها می‌تواند اتاق نشیمن را جایی منحصر به فرد کند و یادآور سبک زندگی زوج جوان باشد.

۳. در هزینه‌ها صرفه‌جویی می‌شود

شاید در نگاه اول سرویس‌های جهیزیه گران‌تر از وسایل تکی به نظر برسند اما واقعیت چیز دیگری است. اگر سبک طراحی این سرویس‌ها با سبک چیدمان خانه‌ی نوعروس مطابقت داشته باشند در نهایت با خرید آن‌ها در هزینه‌ها صرفه‌جویی می‌کنید. با یک محاسبه‌ی ساده‌ی ریاضی متوجه خواهید شد که به طور مثال، خرید تخت‌خواب به صورت جداگانه نسبت به خرید همین تخت‌خواب در سرویس خواب عروس هزینه‌ی بیشتری دارد. در بیشتر مواقع، به خصوص سرویس‌های جهیزیه که شامل وسایل بیشتری می‌شوند، خرید سرویس مقرون به صرفه‌تر از خرید جداگانه‌ی همان وسایل می‌شود. در واقع، شما با خرید سرویس‌های جهیزیه وسایل بیشتری را با قیمتی کمتر به خانه‌ی نوعروس می‌برید.

نکاتی که باید برای خرید سرویس جهیزیه ست یا جداگانه بدانید

فرقی نمی‌کند که سرویس جهیزیه ست یا جداگانه بخرید، به‌هرحال، موقع خرید جهیزیه باید ۷ نکته‌ی مهم را در نظر بگیرید.

۱. اولویت‌ها را مشخص کنید

اولین قدم برای خرید سرویس جهیزیه ست یا جداگانه باید این باشد که اولویت‌های خود را مشخص کنید. باید قبل از هر چیزی بفهمید که نوعروس شما در خانه‌ی جدید به چه وسایلی نیاز دارد. ابتدا وسایل ضروری جهیزیه را خریداری کنید و پس از آن، وسایل غیرضروری یا تزئینی را تهیه کنید.

برای مشخص کردن فهرست وسایلی که باید برای جهیزیه خریده شوند، وسایل هر اتاق یا هر بخش از خانه‌ی نوعروس را به صورت جداگانه بنویسید و اولویت‌بندی کنید. تصمیم بگیرید وسایل ضروری که نوعروس برای هر بخش از خانه نیاز دارد باید به صورت سرویس خریداری شوند یا اگر هر یک از آن‌ها را جداگانه تهیه کنید بهتر است. از این راه، هم تکلیف خرید سرویس یا تکی خریدن وسایل جهیزیه مشخص می‌شود و هم وسایل ضروری نوعروس را به عنوان جهیزیه‌ی او تهیه می‌کنید.

۲. روش خرید جهیزیه را مشخص کنید

فراموش نکنید که خرید سرویس جهیزیه ست یا جداگانه هر یک مزایا و معایب خاص خود را دارد. خرید سرویس جهیزیه معمولا ارزان‌تر و ساده‌تر است اما انتخاب وسایل جهیزیه به صورت تکی و جداگانه برای کسانی که برای خرید جهیزیه فرصت کافی ندارند بهترین گزینه است. اگر هم می‌خواهید از مزایای هر دو روش خرید جهیزیه بهره‌مند شوید، می‌توانید برخی از وسایل بزرگتر را به صورت ست خریداری کنید و وسایل جزئی‌تر که انتخاب آن‌ها به وسواس بیشتری نیاز دارد را جداگانه تهیه کنید.

۳. فضای خانه‌ی عروس را در نظر بگیرید

فرقی نمی‌کند که بخواهید سرویس جهیزیه را ست بخرید یا جداگانه، به‌هرحال، قبل از خرید باید فضای خانه‌ی نوعروس را هم در نظر بگیرید. اتاق‌ها و بخش‌های مختلف خانه‌ی او را اندازه بگیرید. از این راه، تکلیف خرید سرویس جهیزیه ست یا جداگانه هم مشخص می‌شود. همچنین، با این کار می‌توانید به راحتی تشخیص دهید که کدام یک از سرویس‌های جهیزیه برای خانه‌ی نوعروس شما مناسب‌تر هستند.

۴. بودجه‌ی جهیزیه را مشخص کنید

یکی از اولین و مهم‌ترین گام‌ها برای خرید جهیزیه مشخص کردن میزان بودجه‌ای است که می‌خواهید برای این کار خرج کنید. تعیین کردن بودجه‌ی جهیزیه به شما کمک می‌کند تا پول خود را بهتر پس‌انداز کنید، گزینه‌ها را محدود کنید و بر خرید وسایلی که ضروری‌تر هستند تمرکز کنید. با مشخص شدن بودجه‌ی جهیزیه می‌توانید درباره‌ی خرید سرویس‌های مختلف جهیزیه و وسایلی که با آن‌ها هماهنگ شوند، بهتر تصمیم بگیرید.

۵. درباره‌ی سرویس‌های جهیزیه تحقیق کنید

ممکن است در فضای مجازی یا تبلیغات فروشگاه‌ها سرویس‌های جهیزیه مختلفی به شما پیشنهاد شوند. بااین‌حال، بهتر است پیش از خرید این سرویس‌ها درباره‌ی آن‌ها تحقیق کنید. این سرویس‌ها و وسایل موجود در آن‌ها را با دقت بررسی کنید.

آیا این وسایل می‌توانند نیازهای نوعروس شما را برطرف کنند یا بسیاری از آن‌ها کاربردی برای او ندارند؟ نظر کسانی که قبلا این سرویس‌ها را خریداری کرده‌اند چیست؟ فروشنده‌ی این سرویس‌ها درباره‌ی کاربرد وسایل موجود در این سرویس‌ها چه نظری دارد؟ پاسخ دادن به این سؤالات می‌تواند به شما در خرید و انتخاب سرویس‌های جهیزیه کمک کند.

۶. جنس وسایل و لوازم سرویس‌های جهیزیه را در نظر بگیرید

برای خرید جهیزیه چه به صورت ست و چه به شکل جداگانه باید جنس وسایل و لوازمی که انتخاب می‌کنید را در نظر بگیرید. آیا این وسایل طوری طراحی شده‌اند که نیازهای نوعروس شما را به بهترین شکل برآورده سازند؟

اگر به دنبال وسایل و مبلمانی با روکش‌های پارچه‌ای بادوام هستید که در برابر ساییدگی و پارگی مقاومت بیشتری دارند، پارچه‌هایی مانند میکروفایبر و پنبه‌ای برای شما مناسب‌تر هستند. اگر هم وسایل و مبلمانی سازگار با محیط زیست می‌خواهید، سراغ وسایلی از جنس مواد طبیعی مانند چوب، بامبو و پشم بروید. موقع خرید سرویس جهیزیه یا وسایل آن به صورت جداگانه جنس و نوع طراحی آن‌ها را هم در نظر بگیرید تا وسایلی که خریداری کرده‌اید ارزش هزینه‌ی صرف‌شده برای آن‌ها را داشته باشد.

۷. وسایل با شکل‌ها و اندازه‌های مختلف تهیه کنید

خرید سرویس‌های جهیزیه که وسایل آن‌ها در اشکال و اندازه‌های مختلف طراحی شده‌ بهترین روش برای انتخاب جهیزیه است. از این راه هم وسایلی با طرح‌های منحصر به فرد دارید و هم همه‌ی وسایل جهیزیه را با یکدیگر هماهنگ کرده‌اید. به طور مثال، خرید سرویس خوابی که همه‌ی لوازم آن از جنس چوب گردو هستند اما طرح آن‌ها کمی با یکدیگر تفاوت دارد، بهترین راه برای چیدن اتاق خواب عروس است.

کلام آخر

تصمیم گرفتن درباره‌ی خرید سرویس جهیزیه ست یا جداگانه، یکی از مسائلی است که تقریبا هر نوعروسی به آن فکر می‌کند. طرفداران خرید وسایل جهیزیه به صورت جداگانه معتقدند که این کار به نوعروس کمک می‌کند تا خانه‌ی جدید را طبق سلیقه‌ی خود بچیند و از یکدست شدن وسایل او جلوگیری می‌کند. از آن گذشته، ممکن است برخی از وسایلی که در سرویس جهیزیه وجود دارند کاربردی نباشند. بااین‌حال، خرید سرویس‌های جهیزیه هم مزایای خاص خود را دارد. با خرید سرویس‌های جهیزیه در وقت و هزینه‌ها صرفه‌جویی می‌کنید و وسایل اتاق‌ها و بخش‌های مختلف خانه‌ی عروس راحت‌تر ست می‌شوند.

اگر قصد خرید جهیزیه‌ دارید اما هنوز نمی‌دانید که این وسایل را به صورت ست یا جداگانه خریداری کنید، بهتر است راه میانه را انتخاب کنید. سرویس‌های جهیزیه را با طرح‌های خاص و رنگ‌های خنثی تهیه کنید و برای شخصی کردن سبک چیدمان خانه‌ی نوعروس از وسایلی با رنگ‌های مکمل آن‌ها یا جزئیاتی مانند یادگاری‌هایی که نسل به نسل به شما رسیده استفاده کنید. به این ترتیب، مزایای هر دو روش را یکجا خواهید داشت. شما این‌طور فکر نمی‌کنید؟

منبع: artsample

نوشته سرویس جهیزیه ست یا جداگانه؛ انتخاب درست کدام است؟ اولین بار در دیجی‌کالا مگ. پدیدار شد.


منبع

درباره ی ماکان نیوز

مطلب پیشنهادی

روش‌های تربیتی برای افزایش اعتماد به نفس کودکان

ما فرزندانمان را دوست داریم. بنابراین، ممکن است تصور کنیم که آن‌ها هم همیشه همین …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *