سرمایه‏ گذاری ۲۳۰ میلیاردی دولت چین در حوزه خودروهای برقی

بر اساس تحلیلی که توسط مرکز مطالعات راهبردی و بین‌المللی (CSIS) انجام شده، دولت چین از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۲۳ مبلغ ۲۳۰.۸ میلیارد دلار برای حمایت از شرکت‌های تولیدکننده خودروهای برقی هزینه کرده است. این درحالی است که دولت آمریکا تنها یک میلیارد دلار در سال جاری در قالب اعتبار مالیاتی برای خودروهای پاک ارائه داده است. بخش عمده‌ای از این هزینه‌ها در سال‌های اخیر انجام شده است.

برآوردها نشان می‌دهد تنها ۶.۷۴ میلیارد دلار بین سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۷ هزینه شده است. اما این مبلغ بین سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۰ تقریبا سه برابر شده و از سال ۲۰۲۱ به‌بعد به‌شدت افزایش یافته است.

دولت چین از روش‌های مختلفی برای حمایت از خودروهای برقی استفاده می‌کند؛ از جمله یارانه‌ها و معافیت‌های مالیاتی فروش، تامین مالی برای توسعه زیرساخت‌ها و خرید خودروهای برقی برای استفاده دولتی.

علاوه‌بر این، دولت چین به‌شدت از برنامه‌های تحقیق و توسعه خودروسازان این کشور در حوزه خودروهای برقی و همچنین توسعه صنعت باتری حمایت کرده است. در سال ۲۰۲۳، مبلغ ۴.۳ میلیارد دلار برای برنامه‌های تحقیق و توسعه هزینه شده که نسبت به‌سال‌های گذشته افزایش چشمگیری داشته است. برای مثال، شرکت تولید باتری CATL در سال ۲۰۲۳ مبلغ ۸۰۹ میلیون‌دلار یارانه دریافت کرده که نشان‌دهنده میزان حمایت ارائه‌شده به‌بازیگران کلیدی این صنعت است.

این سطح از حمایت‌ها سبب شده است چین به‌میدان رقابت شدیدی برای تولید خودروهای برقی تبدیل شود. این رقابت شدید سبب کاهش قیمت‌ها و افزایش نوآوری در این صنعت شده است.

براساس این گزارش، این استراتژی سرمایه‌گذاری تهاجمی منجر به‌رقابت شدید در بازار خودروهای برقی چین شده که بیش از ۲۰۰ تولیدکننده خودروهای برقی را در خود جای داده است.

با این حال، این کشور با مشکلاتی مانند تعداد زیاد شرکت‌های تولیدکننده خودروهای برقی و عرضه بیش از حد خودروها مواجه است که منجر به‌جنگ قیمتی در بازار داخلی شده است. انتظار می‌رود تعدادی از خودروسازان چینی درنهایت سقوط کنند؛ اما برخی از آن‌ها به‌شرکت‌های اصلی در صنعت جهانی تبدیل خواهند شد.

به‌رغم احتمال شکست برخی شرکت‌ها به‌دلیل این عرضه بیش از حد، انتظار می‌رود حمایت‌های گسترده دولتی تضمین کند که چندین خودروساز چینی به‌بازیگران غالب در بازار جهانی تبدیل شوند. این تعهد مالی عظیم نشان‌دهنده عزم چین برای هدایت انتقال جهانی به‌خودروهای برقی است.


منبع

درباره ی ماکان نیوز

مطلب پیشنهادی

فراری جی‌تی‌بی ۲۹۶؛ گزینه‌ای هیجان‌انگیز

فراری اواخر دهه ۶۰ برای مشتریان خاص‌پسند خود سنگ تمام گذاشت و ماحصل آن عرضه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به سايت خوش آمديد !


براي مشاهده مطلب اينجا را کليک کنيد