سرمایه‌گذاری 1 میلیارد دلاری BYD در ترکیه برای دسترسی به بازار اروپا

شرکت چینی BYD اعلام کرد یک کارخانه تولید خودرو با سرمایه‌گذاری ۱ میلیارد دلاری را در کشور ترکیه تأسیس خواهد کرد.


مقامات ترکیه‌ای می‌گویند این کشور به ‌زودی از توافق مهم خود با BYD برای ساخت کارخانه تولید خودرو به ارزش ۱ میلیارد دلار رونمایی خواهد کرد. قرار است کارخانه جدید چینی‌ها در غرب ترکیه تأسیس شود و حضور این غول خودروسازی در اروپا را افزایش دهد. این سرمایه‌گذاری عظیم در حالی انجام می‌شود که اتحادیه اروپا اخیراً تعرفه‌های جدیدی را روی خودروهای وارداتی چینی وضع کرده است.

انتظار می‌رود رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه تا چند روز آینده نهایی شدن این قرارداد را اعلام کند. قرار است کارخانه BYD در استان مانیسا تأسیس شود. البته مسئولان شرکت BYD از اظهارنظر دراین‌باره خودداری کرده‌اند هرچند تأسیس کارخانه جدید می‌تواند دسترسی این برند به اتحادیه اروپا را بهبود بخشد زیرا ترکیه با این اتحادیه توافق‌های متعددی دارد. همان‌طور که می‌دانید اروپایی‌ها تعرفه‌های شناوری را روی خودروهای چینی وضع کرده‌اند و این رقم برای خودروهای BYD حدود ۱۷ درصد است که البته بر ۱۰ درصد تعرفه قبلی افزوده خواهد شد.

جدای از دسترسی به بازار اروپا، BYD می‌تواند در بازار ترکیه نیز حضور داشته باشد. خودروهای برقی سهم ۷.۵ درصدی از کل فروش خودروهای صفرکیلومتر کشور ترکیه را در سال قبل به خود اختصاص داده‌اند. این کشور حدود ۹۰ میلیون نفر جمعیت دارد. نکته جالب اینکه ترکیه از تصمیم قبلی خود برای وضع تعرفه ۴۰ درصدی روی خودروهای چینی وارداتی عقب‌نشینی کرده و علت آن را تشویق خودروسازان این کشور برای سرمایه‌گذاری دانسته است. این تصمیم پس از گفت‌وگوی اردوغان و شی جین پینگ رئیس‌جمهور چین اتخاذ شد. رهبران ترکیه و چین چند روز پیش در جلسه کشورهای عضو شانگهای که در آستانه قزاقستان برگزار شد با یکدیگر دیدار نمودند و در پی آن ترکیه تصمیم قبلی خود برای وضع تعرفه روی خودروهای جینی را تغییر داد. BYD در چند سال اخیر رشد فوق‌العاده‌ای داشته و به پرفروش‌ترین خودروساز چین بدل شده است. این برند همچنین به دنبال عرضه خودروهای برقی ارزان‌قیمت در بازارهای اروپایی است. از جمله این خودروها می‌توان به هاچبک سیگل اشاره کرد که انتظار می‌رود با قیمت کمتر از ۲۲ هزار دلار عرضه شود.

این خودروساز چینی اولین کارخانه تولید خودروهای برقی خود در جنوب شرق آسیا را چند روز قبل در تایلند افتتاح کرد. BYD همچنین کارخانه سابق فورد در برزیل را خریداری کرد و به دنبال تأسیس یک کارخانه جدید در مکزیک است. اولین کارخانه چینی‌ها در اروپا نیز فرایند ساخت‌وساز خود در مجارستان را طی می‌کند. فروش BYD در سه‌ماهه دوم امسال رکورد زده و به ۹۸۲,۷۴۷ دستگاه رسیده که بیش از ۴۰ درصد رشد را نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان می‌دهد. با اینکه فروش این خودروساز در اروپا تا به اینجای کار تعریفی نداشته اما فعالیت‌های بازاریابی و تبلیغاتی قابل‌توجهی انجام داده و برای مثال جای فولکس‌واگن را به عنوان اسپانسر اصلی مسابقات یورو ۲۰۲۴ گرفته است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۳ رای




منبع

درباره ی ماکان نیوز

مطلب پیشنهادی

زینگر 21C رکورد سریع‌ترین خودروی تولیدی گوودوود را شکست

خودروی زینگر ۲۱C توانست رکورد سریع‌ترین خودروی تولیدی گوودوود را از چنگ ریمک نورا خارج …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *