ستارگان و بخت ما: آسترولوژی چیست؟

تفاوت آسترولوژی و آسترونومی چیست؟

آسترولوژی یا اختربینی و آسترونومی یا اخترشناسی، نجوم و یا ستاره‌شناسی، برای هزاران سال به عنوان رشته‌ای واحد در نظر گرفته می‌شدند و عمیقاً در هم تنیده شده بودند. تا اوایل قرن هجدهم، حرکات خورشید، ماه و ستارگان، نقشه‌ی آسمانی تعیین‌کننده‌ی جریان زندگی بر روی زمین بود. اما با اختراع نور مصنوعی، نور آسمانی زمین نیز رفته‌رفته راهش را از سیاره‌ها و ستاره‌ها جدا کرد و تا حدودی به خرافات پیوست.

آسترونومی، علم شناخت فضا است و مفاهیم کلیدی آن بر انجام تحقیقات علمی تکیه دارد. اما معنای آسترولوژی بسیار متفاوت است. آسترونومی یا نجوم یکی از علوم فیزیکی است و برای مطالعه‌ی فضا از تلسکوپ‌ها و کاوشگر‌های فضایی استفاده می‌کند. همچنین، آسترونومی به چندین رشته‌ی مختلف، از جمله علوم سیاره‌ای و اخترفیزیک تقسیم می‌شود.

آسترولوژی، از مفاهیم علمی نجوم برای پیشگویی غیرعلمی در مورد شانس، آینده و زندگی روزمره استفاده می‌کند. اما ریشه‌ی باستانی مشترک این دو، انکارناپذیر است. برخی روش‌های به‌کار‌رفته توسط اختربینان اولیه، مانند رصد حرکت سیاره‌ها، خورشید، ماه و حتی صورت‌های فلکی، امروزه نیز همچنان توسط اخترشناسان استفاده می‌شود. امروزه، برخی دانشمندان حوزه‌های علمی با اهداف بسیاری به مطالعه‌ی آسترولوژی می‌پردازند.

آشکارترین و بارزترین تفاوت آسترونومی و آسترولوژی، این است که اولی شاخه‌ای از علم است و دومی، شبه‌علم در نظر گرفته می‌شود. آسترونومی، تمام موارد خارج از جو زمین، از جمله ستارگان، کهکشان‌ها، دیگر سیاره‌ها، سیاه‌چاله‌ها و غیره را بر اساس مشاهدات میدانی، آزمایش‌ها و شواهد تجربی، به شکلی علمی مطالعه می‌کند. اما آسترولوژی پایه علمی ندارد، بلکه برمبنای روایات، باورها و اندکی از دیگر موارد استوار است.

ناسا می‌گوید اجرام آسمانی هیچ تأثیری بر فعالیت‌های معمول انسان‌ها ندارند

ناسا می‌گوید آسترونومی، مطالعه‌ی علمی هرآن چیزی است که در فضای خارج از جو زمین قرار می‌گیرد. اخترشناسان و دیگر دانشمندان، می‌دانند ستارگانی که سال‌های نوری با ما فاصله دارند، هیچ تأثیری بر فعالیت‌های معمول انسان‌ها در زمین ندارند. اما اعتقاد آسترولوژی بر این است که موقعیت ستارگان و سیاره‌ها می‌تواند بر رویدادهای انسانی تأثیر بگذارد. بنابراین، اعتقادی علمی محسوب نمی‌شود.

به نقل از موزه دیرین‌شناسی دانشگاه کالیفرنیا، گنجاندن مواردی به‌ظاهر علمی در آسترولوژی، مانند نمودار ستاره‌ها و حرکات اجرام آسمانی، باعث می‌شود که برخی آن را شاخه‌ای از علم بدانند. با این حال، اتکای شدید آسترولوژی به روایت‌ها و حکایت‌ها به عنوان مدارک مستند علمی و نسبت‌دادن خصوصیات بیان‌شده به خود توسط افراد، بسیاری را به این نتیجه می‌رساند که آسترولوژی فقط یکی از باورهای شبه‌علم است.

علاوه بر این، آزمون‌پذیری ایده‌های کلیدی آسترولوژی نیز مورد‌تردید است. بیشتر دانشمندان موافق هستند که آزمون‌پذیری، مهم‌ترین گام در صحت‌سنجی رشته‌های علمی است. آسترولوژی برای قرارگیری در حوزه‌ی مشاهدات جهان طبیعی، باید پیش‌بینی‌های خاص، دقیق و آزمون‌پذیری را ارائه دهد. با این وجود، بسیاری از پیش‌بینی‌های انجام‌شده توسط آسترولوژی، بسیار تشریحی و کلی هستند.

اما گذشته از اینکه امروزه آسترونومی و آسترولوژی چقدر با یکدیگر تفاوت دارند، هر دو از ریشه‌ی باستانی مشترکی سرچشمه می‌گیرند. در گذشته، هر دوی این رشته‌ها به شدت توسط نیاز به درک حرکات اجسام در کره‌ی آسمانی زمین هدایت می‌شدند.

با افزایش دقت در رصد آسمان و افزایش داده‌های علمی، آسترونومی نیز با کشف شواهد جدید، مطابق با معیارهای کلیدی علم، تغییر کرد. اما در سمت دیگر، اکتشافاتی که بشر در دو هزار سال گذشته درباره‌ی زمین و ستارگان به دست آورد، هیچ تغییری در باورهای کلیدی آسترولوژی ایجاد نکرده است.

چرا می‌گوییم آسترولوژی شبه‌علم است؟

با وجود اینکه اختربینان از ریاضی و نجوم برای انجام محاسبات و پیش‌بینی‌های خود استفاده می‌کنند، در نهایت آسترولوژی با دیگر باورهای رایج در شبه‌علم، مانند نهان‌جاندارشناسی، جمجمه‌خوانی و عددشناسی، در یک طبقه قرار می‌گیرد. زیرا در حقیقت، هیچ مدرک علمی از صحت پیش‌بینی‌های آسترولوژی پشتیبانی نمی‌کند. حتی دانشمندان با استفاده از شواهد بسیار، این پیش‌بینی‌ها را رد می‌کنند.

بیشتر بخوانید

شبه‌علم، حوزه‌ای است که با تظاهر به استفاده از روش‌شناسی علمی در پژوهش‌ها و بر اساس انجام مطالعات، نتیجه‌گیری می‌کند. به نظر می‌رسد که باورهای شبه‌علمی نیز از ویژگی‌های مشابه علم واقعی برخوردار هستند، اما متخصصان شبه‌علم در حقیقت از روش‌های علمی پیروی نمی‌کنند.

یافته‌های اختربینان معمولاً بر اساس اعتقادات، روایات، باورهای رایج و حتی تقلب هدایت می‌شود. با وجود ماهیت شبه‌علمی آسترولوژی، امروزه بسیاری از مردم همچنان با استفاده از این قبیل فعالیت‌ها امرار‌معاش می‌کنند و مدعی هستند که کار آن‌ها کاملاً علمی است. اختربینان حرفه‌ای، حتی به کاخ سفید نیز دعوت شده‌اند.

آسترولوژی، باوری رایج در شبه‌علم است که بر اساس حرکات ستاره‌ها و سیاره‌ها، به پیش‌بینی شخصیت، زندگی روزمره و آینده‌ی افراد می‌پردازد. شبه‌علم، به باورهایی گفته می‌شود که در ظاهر علمی به نظر می‌رسند، اما در واقع، توسط حقایق علمی پشتیبانی نمی‌شوند و فقط بر مبنای روش‌های غیرعلمی جعلی یا اشتباهی استوار هستند.

به عبارت دیگر، اختربینان هیچ اقدامی علمی را انجام نمی‌دهند و معتقد هستند که می‌توانند آینده‌ی افراد را بر اساس نشانه‌های برج‌های فلکی و حرکات اجرام آسمانی، پیش‌بینی کنند. این باور، به هیچ‌وجه نمی‌تواند علمی باشد.

آسترولوژی با آسترونومی که علم شناخت فضا است و برای انجام پژوهش‌ها و فرضیه‌سازی‌هایش بر روش‌های علمی متکی است، تفاوت بسیاری دارد.

آسترولوژی با وجود اینکه امروزه در زمینه‌ی شبه‌علم قرار می‌گیرد، در تاریخ بشر ریشه دارد و نیروی محرکه‌ی مشاهدات نجومی باستانی بوده است. نشانه‌های آسترولوژی با نام برج‌های فلکی، آسمان را بر مبنای صورت‌های فلکی به ۱۲ قسمت تقسیم می‌کنند و هر قسمت با نماد خاص خودش نمایش داده می‌شود.

اعتقاد آسترولوژی بر این است که افراد، تحت‌تأثیر نشانه‌ی برج فلکی خاصی متولد می‌شوند و دارای ویژگی‌های شخصیتی خاص این نشانه‌ها هستند. اختربینان از نمودار موقعیت خورشید، ماه، ستاره‌ها و سیاره‌های مختلف و روابط آن‌ها، برای طالع‌بینی و پیش‌بینی امور استفاده می‌کنند.

طالع‌بینی نیز که زیرشاخه‌ای از آسترولوژی است، بر اساس جدولی به نام هوروسکوپ یا زایچه، عبارات گسترده‌ای را بیان می‌کند. طالع‌بینی از ابهام در هر موقعیتی، برای پیش‌بینی‌هایی استفاده می‌کند که معمولاً تفسیرپذیر نیستند. این پیش‌بینی‌ها، در واقع همان فال افراد هستند. ابهام در طالع‌بینی، به اختربینان امکان می‌دهد تا اشتباهاتشان در پیش‌بینی‌ها را توجیه کنند.

اگرچه آسترولوژی به عنوان باوری در شبه‌علم ثابت شده است، میلیون‌ها نفر در سراسر دنیا، همچنان به سودمندی آن اعتقاد راسخی دارند. افراد بسیاری مدعی هستند که اختربینان، رویدادهای زندگی و آینده‌ی آن‌ها را به درستی پیش‌بینی کرده‌اند.

سوالات متداول زومیت

  • آیا آسترولوژی مبتنی بر علم است؟

    خیر، آسترولوژی با وجود اینکه از ریاضی و نجوم به عنوان ابزارهایی علمی برای پیش‌بینی وقایع استفاده می‌کند، همچنان به دلیل خطاهای بسیاری که دارد، به عنوان یکی از باورهای رایج در شبه‌علم در نظر گرفته می‌شود.

  • آیا آسترولوژی هنر است؟

    آسترولوژی نه هنر است و نه علم، فقط شبه‌علم است. با این حال، می‌توانیم نمادهای مختلف برج‌های فلکی را در آثار هنری بسیاری مشاهده کنیم.

  • هدف نهایی آسترولوژی چیست؟

    تنها هدف شبه‌علم باستانی آسترولوژی، پیش‌بینی آینده‌ی افراد بر اساس حرکات خورشید، ماه، سیارات و دیگر اجرام آسمانی در ترکیب با صورت‌های فلکی است.


منبع: https://www.zoomit.ir/space/423189-what-is-astrology/

درباره ی ماکان نیوز

مطلب پیشنهادی

تکامل مغز بزرگ‌تر در انسان با جنبه‌ای منفی همراه بوده است: پیری سریع

مغز انسان، بیش از هر ویژگی دیگری، گونه‌ی ما را متمایز می‌کند. در طول حدود …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به سايت خوش آمديد !


براي مشاهده مطلب اينجا را کليک کنيد