سبک آرت دکو در طراحی داخلی چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟

سبک آرت دکو در فرانسه متولد شد تا در اوایل قرن بیستم ترندی پیشرو در اروپا و آمریکا باشد. این سبک طراحی داخلی با ظهور جنبش مدرن در اواسط این قرن محو شد اما در سال‌های اخیر احیا شده است. طراحان داخلی و کارشناسان دکوراسیون خانه‌ها اجزایی مانند اشکال هندسی، مواد اولیه‌ی باشکوه و رنگ‌های تند و متالیک را برای طراحی مجدد عناصر این سبک به روش‌های مدرن پیدا کرده‌اند. اگر می‌خواهید کمی حس آرت دکو به اتاق خواب، حمام، اتاق نشیمن، آشپزخانه یا هر فضای دیگری در خانه‌ی خود اضافه کنید، خواندن این مقاله به شما کمک می‌کند. در ادامه، هرآنچه باید درباره‌ی نقوش، مواد، عناصر و تاریخچه‌ی این سبک ماندگار بدانید را می‌خوانید.

سبک آرت دکو چیست؟

سبک طراحی داخلی آرت دکو یک حرکت زیباشناختی بزرگ قرن بیستمی است که با استفاده از اشکال هندسی، مدل‌های منحنی، نورهای محیطی، مواد لوکس مانند مرمر، مخمل، برنج، کروم، رنگ‌های جسورانه و تزئینات فلزی مشخص می‌شود.

سبک آرت دکو که امروزه دوباره احیا شده، از زیبایی‌شناسی اصیل این سبک به عنوان نقطه‌ی عزیمت و الهام استفاده می‌کند و حال و هوایی معاصر را به این سبک باشکوه اضافه می‌کند. این ویژگی باعث می‌شود که آرت دکو برای سبک زندگی امروزی تازه و مناسب به نظر برسد.

تاریخچه‌ی سبک طراحی داخلی آرت دکو

ماجرای اصلی طراحی داخلی و معماری آرت دکو در پاریس سال ۱۹۲۵ و از نمایشگاه بین‌المللی هنرهای تزئینی و صنعتی مدرن آغاز می‌شود. این نمایشگاه طراحی داخلی برای به نمایش درآوردن و برجسته کردن کار چند طراح جوان آینده‌دار پیرو سبکی که در آن زمان سبک مدرن نامیده می‌شد، برگزار شد. در نهایت، این جنبش به نام این رویداد نام‌گذاری شد. طراحان و هنرمندانی مانند ژاک امیل روهلمان، رنه لالیک، ژان دوناند و موریس مارینو برخی از رؤیاپردازان محبوب آرت دکو آن زمان بودند.

سبک آرت دکو در دهه‌های ۱۹۲۰ و ۱۹۳۰ به عنوان یک ترند پیشرو در اروپا و آمریکا شکوفا شد. این سبک تضادی کامل با هنر نوی مینیمالیستی و الهام گرفته از طبیعتی بود که قبل از آن بود. آرت دکو مانند هنر نو، بر تمام حوزه‌های هنرهای تزئینی، از طراحی داخلی گرفته تا مد و حتی طراحی خودرو تأثیر گذاشت. این سبک بر مدرنیته و ماشین‌آلات تأکید می‌کرد و ظریف و کاربردی محسوب می‌شد.

آرت دکو از وقایع مختلفی مانند سر و صدای دهه‌ی ۲۰، رکود دهه‌ی ۳۰ و درگیری جهانی که دهه‌ی ۴۰ را فرا گرفت جان سالم به در برد. سرانجام در دهه‌ی ۵۰ از محبوبیت آن کاسته شد و جای خود را به ظاهر ساده سبک مدرن میانه‌ی قرن داد. در حال حاضر، آرت دکو با آثار هنری تاریخی و بازتولید این سبک نمادین بسیار مورد توجه، دوباره به یکی از بهترین سبک‌های طراحی داخلی تبدیل شده است.

نقوش رایج سبک آرت دکو

نقوش، الگوها و مضامین جسور، سیال و متقارن آرت دکو نمادی از پیشرفت فناوری در صنایع مختلف از حمل و نقل تا معماری بود که کشور فرانسه را متحول کرد. فرم‌های هندسی، خطی و زاویه‌دار از ویژگی‌های طراحی به سبک آرت دکو هستند. این سبک ظاهری قوی و جسورانه دارد و از جنجال و دراما در آن خبری نیست. اگر به دنبال مبلمان یا اکسسوری‌هایی با الهام از سبک طراحی آرت دکو هستید، به نقوشی را باید جستجو کنید که مهم‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از:

  • اشکال ذوزنقه‌ای؛
  • الگوهای زیگزاگ؛
  • الگوهای شورون؛
  • طرح‌های پلکانی؛
  • منحنی‌های گسترده؛
  • اشکال خورشید درخشان؛
  • اشکال مثلثی؛
  • نقش و نگار حیوانات؛
  • طرح زنانی زیبا و گاه انتزاعی؛
  • لبه‌های دندانه‌دار و نوک تیز با الهام از آسمان خراش‌هایی مانند ساختمان کرایسلر.

تأثیر گردشگری بر نقوش آرت دکو

سفر به خارج از کشور برای شرکت در تورهای گردشگری یا بازدید از اهرام باستانی در دهه‌ی ۱۹۳۰ در فرانسه رایج شد. این سفرها الهام‌بخش بسیاری از نقش و نگار حیواناتی مانند گورخر و نمادهای هیروگلیف شد که معمولا در دکوراسیون به روش آرت دکو یافت می‌شوند.

موادی که معمولا در سبک آرت دکو به کار می‌روند

مواد خاصی طراحی آرت دکو را تعریف می‌کنند. به عنوان مثال، استفاده‌ی بی حد و حصر از طلا و آهن در معماری، مبلمان و اکسسور‌ی‌های آرت دکو، ادای دین به ثروت و برکتی بود که صنایع جدید در آن زمان ایجاد کردند. مواد مورد استفاده در آرت دکو عبارت‌اند از:

  • پارچه‌های مبلی سطح‌بالا برای صندلی‌ها و تخته‌های بالا تختی مانند پوست کوسه، مخمل و گورخر؛
  • فولاد ضد زنگ، آینه و کروم، شیشه و لاک به عنوان مواد سازنده‌ی اثاثیه و اکسسوری‌های تزئینی؛
  • مواد گران‌قیمت برای اثاثیه و لوازم منزل مانند آبنوس، چوب گورخری و سنگ مرمر.

عناصر سبک آرت دکو

هدف اصلی سبک آرت دکو ایجاد تغییری بزرگ در دکوراسیون داخلی و معماری بود. اگر عاشق هنر دکو هستید و می‌خواهید خانه‌ی خود را با یک یا دو قطعه از این سبک تزئین کنید، می‌توانید این سبک را با سبک‌های دیگر ترکیب کنید. به عنوان مثال، ترکیب کردن چند قطعه‌ی منحنی یا آینه‌ای الهام‌گرفته از آرت دکو در اتاقی با اثاثیه‌ی سنتی به جذابیت بصری دکوراسیون آن اتاق می‌افزاید.

در ادامه، برخی از عناصر کلیدی طراحی به سبک آرت دکو را می‌خوانید. با استفاده از این عناصر می‌توانید خانه‌ای درست شبیه آنچه طراحان آرت دکو در نظر داشتند، طراحی کنید.

رنگ‌ها

رنگ‌های سبک طراحی آرت دکو چشمگیر و پررنگ هستند. این رنگ‌ها اغلب با ته‌مایه‌ای براق و نقره‌ای، کروم یا مشکی ترکیب یا نشانه‌گذاری می‌شوند. مهم‌ترین رنگ‌های به کار رفته در آرت دکو عبارت‌اند از:

  • زرد روشن و تیره، قرمز، سبز، آبی و صورتی؛
  • کرم و بژ بیشتر در اتاق نشیمن، اتاق غذاخوری و اتاق خواب؛
  • رنگ‌های خنثی مخلوط در اثاثیه‌ی چوب صیقلی و مبلمان لاکی رایج در دوره‌ی پیدایش آرت دکو.

مبلمان

اثاثیه‌ی آرت دکو اندازه‌ها و مقیاس‌های بزرگی دارند، به شکلی ساده طراحی شده‌اند، و در عین حال، فاقد ظرافت یا جزئیات پیچیده هستند. برخی از این اثاثیه و مبلمان به این ترتیب هستند:

  • بوفه‌های بزرگ، گنجه‌ها و صندلی‌های بزرگ؛
  • مبلمانی با منبت‌های زیبای مرواریدی یا لاک‌پشتی با الهام از محبوبیت تورهای گردشگری سافاری در آن زمان.

پارچه‌ها

پارچه‌ها و روکش‌هایی که در آرت دکو کاربرد بیشتری دارند عبارت‌اند از:

  • پوست کوسه، پوست گورخر، مخمل و چرم؛
  • پارچه‌هایی با رنگ‌های ثابت یا منسوجاتی با طرح‌های هندسی. طرح‌های گل‌دار و چهارخانه در این سبک جایی ندارند؛
  • روکش مبلمان با بلوک‌های رنگی هماهنگ و متضاد.

کف‌پوش

کف‌پوش طراحی داخلی به روش آرت دکو هم ویژگی‌های خاص خود را دارد. کف‌پوش‌هایی که معمولا در خانه‌هایی به این سبک دیده می‌شوند عبارت‌اند از:

  • کف‌پوش چوبی با طرح‌های شاه ماهی یا پارکت؛
  • کف‌پوش چوبی با منبت‌کاری که درخشندگی‌ای شبیه به درخشش آفتاب ایجاد می‌کنند؛
  • مشمع کف اتاق یا کاشی با طرح سیاه و سفید یا مکعبی؛
  • قالیچه‌های بزرگ با نقوش هندسی به همان اندازه بلند که کف را می‌پوشانند.

نورپردازی آرت دکو

شاید یکی از ساده‌ترین و چشم‌نوازترین راه‌ها برای وارد کردن سبک آرت دکو به خانه، استفاده از وسایل روشنایی باشد که مختص دوره‌ی پیدایش این سبک هستند. وسایل روشنایی آن دوران به دلیل الگوهای هندسی و متقارن خود شناخته شده‌اند و دارای سه عنصر طراحی مشترک هستند:

  • خطوط و سایه‌های مدرن آیرودینامیک با حداقل جزئیات منظم؛
  • سایه‌های ساخته شده از شیشه‌ی حکاکی شده یا کروم با اشکال پلکانی یا کشیده که تصویر آسمان خراش‌ها را تداعی می‌کنند؛
  • حباب‌های چراغ با اشکال از هم باز شده که لامپ‌ها را پنهان می‌کنند.

تفاوت‌های آرت دکو با سبک طراحی آرت نوو

آرت نوو یک جنبش زیباشناختی مربوط به اواخر قرن ۱۹ و اوایل قرن ۲۰ است که تحت تأثیر دنیای طبیعی قرار دارد و با اشکال ارگانیک و خطوط سینوسی تعریف می‌شود. این سبک بسیار پرمعنا قلمروهای طراحی داخلی، معماری، مبلمان، دکور، شیشه‌کاری، جواهرسازی و هنرهای تجسمی را تعریف می‌کند. ورودی‌های منحنی مترو پاریس که توسط هکتور گیمار طراحی شده نمادهایی از سبک آرت نوو دارند.

آرت دکو که در اوایل قرن بیستم جایگزین آرت نوو و سبک غالب شد، بر خطوط تیز، اشکال هندسی، رنگ‌های جسورانه، مواد و مصالح باشکوه و نشانه‌های فناوری تمرکز داشت. آسمان خراش‌هایی مانند ساختمان کرایسلر و ساختمان امپایر استیت در شهر نیویورک مظهر سبک آرت دکو هستند.

نمونه‌هایی از طراحی داخلی آرت دکو

تالار موسیقی رادیو سیتی

این مؤسسه‌ی نیویورکی توسط معمار مشهور ادوارد دورل استون و طراح داخلی  صاحب نام دونالد دسکی با همان ظرافت و زرق و برقی که از آرت دکو انتظار می‌رود طراحی شده است. فضای داخلی تالار موسیقی رادیو سیتی که در سال ۱۹۳۲ تکمیل شد، با طاق‌های عظیم آن که از یک سر صحنه به انتهای دیگر کشیده شده‌اند، دیوارهای قرمز، طلاکاری‌ها و نقوش فرش و کاغذ دیواری در اشکال و نقش‌های الهام‌گرفته از آرت دکو شناخته می‌شود.

ساختمان کرایسلر

نمای بیرونی ساختمان کرایسلر از سبک به کار رفته در این بنا یعنی آرت دکو حکایت می‌کند اما فضای داخلی لابی شاید بهترین نمونه از طراحی به این سبک در تمام نیویورک باشد. این ساختمان در سال ۱۹۳۰ تکمیل شد و یک نقاشی دیواری جغرافیایی گسترده دارد که کل سقف لابی را در بر می‌گیرد. از درهای پرزرق و برق آسانسور و چراغ‌های میله‌ای عمودی گرفته تا دیوارهای مرمری و تزئینات فلزی که به کار رفته در نمای بیرونی این ساختمان، همه سبک طراحی آرت دکو را نشان می‌دهند.

ترمینال اتحادیه در سینسیناتی

این بنای تاریخی در سال ۱۹۳۳ تکمیل شد و به یک اندازه زیبا و کاربردی است. طراحی منحصر به فرد ایستگاه قطار، ساختمان نیمه گنبدی شکل، روتوندا ۱۰۰ فوتی ترمینال را در خود جای می‌دهد. پنجره‌های قوسی شکل، دیوارها، شیشه‌های رنگارنگ و موزاییک‌های پر جنب و جوش هر سانتی‌متر از فضای داخلی این ساختمان را فرا گرفته‌اند.

چگونه آرت دکو را در طراحی داخلی خانه‌ی خود بگنجانیم؟

برای داشتن خانه‌ای به سبک آرت دکو به موارد زیر توجه کنید:

رنگ‌های پر جنب و جوش را انتخاب کنید

رنگ‌هایی مانند آبی لاجوردی، سبزهای زمردی و بنفش تیره ظاهری پر زرق و برق دارند و به خوبی با فلزات طلایی و نقره‌ای که آرت دکو به آن معروف است، هماهنگ می‌شوند. می‌توانید این رنگ‌ها را از طریق رنگ دیوارها، مبلمان، اشیای دکوری، آثار هنری، یا با استفاده از ته رنگ‌هایی در اشیای به کار رفته در فضای داخلی مانند گلدان گل یا میز جلومبلی به فضای داخلی ببرید.

از الگوهای هندسی استفاده کنید

در این سبک اشکال زیگ زاگ، هشت ضلعی و مثلثی زیادی مشاهده می‌شوند. پس با خیال راحت این طرح‌ها را در هر جایی به کار ببرید. مردم معمولا برای تأثیرگذاری بیشتر، الگوهای هندسی روی فرش یا طرح‌های کاغذ دیواری را انتخاب می‌کنند اما شما می‌توانید از بالش، آثار هنری روی دیوار یا صندلی راحتی با این طرح‌ها هم استفاده کنید.

اشکال قوسی شکل را به کار ببرید

گنجاندن طرح‌های منحنی و قوسی شکل در اجزای طراحی داخلی مانند درها، پنجره‌ها، آینه‌ها یا حتی تابلوهای هنری راه ساده‌ای برای وارد کردن عنصری محبوب از آرت دکو به فضای داخلی خانه‌ی شما است. به‌علاوه، اگر از طرح‌های قوسی شکل درست استفاده کنید می‌توانند توهم ارتفاع ایجاد کنند.

وسایل پر زرق و برق برای نورپردازی اضافه کنید

هدف اصلی از طراحی آرت دکو نشان دادن شکوه و زرق و برق اشیا بود و هیچ راه ساده‌تری برای انجام این کار جز دادن یک ظاهر نورانی عالی به اتاق شما وجود ندارد. این وسیله‌ی روشنایی یک لوستر کریستالی باشد یا یک دیوارکوب کلاسیک، اگر ترکیب نور و طراحی مناسبی داشته باشد می‌تواند بدون هیچ دردسری فضای داخلی مورد نظر شما را بهتر کند.

اگر در حال طراحی داخلی فضایی کوچک هستید، به این فضا یک آینه برای انعکاس نور اضافه کنید. به این ترتیب، این توهم ایجاد می‌شود که فضای شما بزرگتر از چیزی است که به نظر می‌رسد.

از طرح‌های کاشی استفاده کنید

هنگام طراحی آشپزخانه یا حمام به سبک هنر دکو، مطمئن شوید که کاشی‌ها را هوشمندانه انتخاب می‌کنید. کاشی‌های هشت ضلعی یا الماسی شکل را به جای طرحی مرسوم‌تر و سطحی‌تر انتخاب کنید. با انتخاب شکل، رنگ و تزئینات مناسب که می‌تواند الهام‌بخش سایر عناصر اتاق برای طراحی به سبک آرت دکو نیز باشد، اجازه بدهید تا کاشی‌ها تعیین‌کننده‌ی سبک اتاق شما شوند.

طرحی تک‌رنگ برای کل اتاق یا فضای خود انتخاب کنید

فضای داخلی تک‌رنگ هر چیزی جز خسته‌کننده و کسالت‌آور است. در واقع، چنین فضایی بسیار لوکس و تجملی به نظر می‌رسد. هماهنگ کردن کاغذ دیواری، مبلمان و دکور در یک پالت رنگی به طراحی این سبک کمک می‌کند اما مهم‌ترین نکته‌ای که نباید فراموش کنید این است که وسایل مختلف از یک دسته با یک رنگ باشند و وسایلی که در کنار آن‌ها قرار می‌گیرند به رنگی نزدیک به این رنگ انتخاب شوند. به عنوان مثال وسایل چوبی اتاق خواب از تم قهوه‌ای باشند و لوازم کنار آن از رنگی نزدیک به قهوه‌ای انتخاب شوند.

فراموش نکنید که هر چه بیشتر بهتر است

هنر دکو بیش از آنکه به افراط و تفریط بپردازد، با تجملات ارتباط دارد. پس به جای تزئین بخش کوچکی از دیوار با کاغذ دیواری طرح‌دار، کل دیوار را تزئین کنید. با انتخاب نور و ته‌رنگ‌های آفتابی جسورانه اتاق یا فضای داخلی را تزئین کنید. الگوهای مختلف را با هم ترکیب کنید و تا جایی که می‌توانید از سایه‌های رنگی متالیک و قطعات زیبا و قدیمی استفاده کنید.

کلام آخر

سبک آرت دکو یکی از سبک‌های طراحی داخلی است که از فرانسه‌ی قرن بیستم نشأت می‌گیرد. اگر می‌خواهید از این سبک در طراحی داخلی خانه‌ی خود استفاده کنید باید سراغ اشکال و الگوهای خاصی مانند طرح‌های زیگ زاگ بروید که با رنگ‌های پر زرق و برق ترکیب شده‌اند.

منبع: TheSpruce

نوشته سبک آرت دکو در طراحی داخلی چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟ اولین بار در دیجی‌کالا مگ. پدیدار شد.


منبع

درباره ی ماکان نیوز

مطلب پیشنهادی

راهنمای خرید گوشت کوب برقی؛ نکات مهم، مدل‌ها و نحوه نگهداری

در عصر حاضر که زندگی روزمره ما پر از مشغله‌های مختلف است، داشتن ابزارهای کارآمد …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *